Recomendações Teóricas de um Jogo Matemático Desenvolvido a Partir do Conceito Intuitivo de um Terno Pitagórico
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Diversitas Journal |
Texto Completo: | https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1279 |
Resumo: | ABSTRACT: Mathematics in elementary school provides a whole foundation of knowledge that the student will need to expand more abstract contexts, establishing competencies and skills necessary to reason and think mathematically. Mathematical games have been an essential tool to minimize these distortions between theory and practice in learning mathematics. This study, carried out in 2019, aimed to present a memory game formed by Pythagorean suits, belonging to a kit of mathematical games produced by the research group GALC - Geometry, Algebra, Combinatory and Logic. Methodologically, the proposal aims to propose this game as an alternative in educational practice in the teaching and learning process of mathematics in basic education. The use of new methodologies for the act of learning and teaching mathematics has strengthened the student's creativity in basic education, stimulating teachers to realign all their pedagogical practice in favor of a more motivating and current mathematics teaching. KEYWORDS: Teaching and learning mathematics. Mathematical game. Pythagorean suit. |
id |
UNEAL_475235c5d5b88c369a31d8e63c34e6d8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/1279 |
network_acronym_str |
UNEAL |
network_name_str |
Diversitas Journal |
repository_id_str |
|
spelling |
Recomendações Teóricas de um Jogo Matemático Desenvolvido a Partir do Conceito Intuitivo de um Terno Pitagórico ABSTRACT: Mathematics in elementary school provides a whole foundation of knowledge that the student will need to expand more abstract contexts, establishing competencies and skills necessary to reason and think mathematically. Mathematical games have been an essential tool to minimize these distortions between theory and practice in learning mathematics. This study, carried out in 2019, aimed to present a memory game formed by Pythagorean suits, belonging to a kit of mathematical games produced by the research group GALC - Geometry, Algebra, Combinatory and Logic. Methodologically, the proposal aims to propose this game as an alternative in educational practice in the teaching and learning process of mathematics in basic education. The use of new methodologies for the act of learning and teaching mathematics has strengthened the student's creativity in basic education, stimulating teachers to realign all their pedagogical practice in favor of a more motivating and current mathematics teaching. KEYWORDS: Teaching and learning mathematics. Mathematical game. Pythagorean suit.RESUMO: A matemática no ensino fundamental ocasiona todo um alicerce de conhecimentos que o educando necessitará para ampliar contextos mais abstratos, estabelecendo competências e habilidades necessárias para raciocinar e pensar matematicamente. Os jogos matemáticos têm sido uma ferramenta imprescindível para minimizar essas distorções entre a teoria e a prática no aprendizado de matemática. Este estudo, realizado em 2019, objetivou apresentar um jogo de memória formado por ternos Pitagóricos, pertencente a um kit de jogos matemáticos produzidos pelo grupo de pesquisa GALC – Geometria, Álgebra, Combinatória e Lógica. Metodologicamente, a proposta visa propor esse jogo como uma alternativa na prática educativa no processo ensino e aprendizagem de matemática na educação básica. A utilização de novas metodologias para o ato de aprender e ensinar matemática tem fortalecido a criatividade do aluno na educação básica, estimulando professores a realinhar toda sua prática pedagógica em prol de um ensino de matemática mais motivador e atual. PALAVRAS-CHAVE: Ensino e aprendizagem de matemática. Jogo matemático. Terno Pitagórico. Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal2020-10-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/127910.17648/diversitas-journal-v5i4-1279Diversitas Journal; v. 5 n. 4 (2020): Agricultura familiar: a base da economia latinoamericana; 3169-31792525-521510.17648/diversitas-journal-v5i4reponame:Diversitas Journalinstname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)instacron:UNEALporhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1279/1163Copyright (c) 2020 Edel Guilherme Silva Pontes, Edel Alexandre Silva Pontes, Luciano Martins da Silva, Robespierre Cocker Gomes da Silva, Janaina Rodrigues de Miranda, Janaine Ferreira dos Santoshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPontes, Edel Guilherme SilvaPontes, Edel Alexandre SilvaSilva, Luciano Martins daSilva, Robespierre Cocker Gomes daMiranda, Janaina Rodrigues de Santos, Janaine Ferreira dos 2021-08-19T17:49:07Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/1279Revistahttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/indexPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/muralinternacional/oairevistadiversitasjournal@gmail.com2525-52152525-5215opendoar:2023-01-13T09:47:11.187199Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Recomendações Teóricas de um Jogo Matemático Desenvolvido a Partir do Conceito Intuitivo de um Terno Pitagórico |
title |
Recomendações Teóricas de um Jogo Matemático Desenvolvido a Partir do Conceito Intuitivo de um Terno Pitagórico |
spellingShingle |
Recomendações Teóricas de um Jogo Matemático Desenvolvido a Partir do Conceito Intuitivo de um Terno Pitagórico Pontes, Edel Guilherme Silva |
title_short |
Recomendações Teóricas de um Jogo Matemático Desenvolvido a Partir do Conceito Intuitivo de um Terno Pitagórico |
title_full |
Recomendações Teóricas de um Jogo Matemático Desenvolvido a Partir do Conceito Intuitivo de um Terno Pitagórico |
title_fullStr |
Recomendações Teóricas de um Jogo Matemático Desenvolvido a Partir do Conceito Intuitivo de um Terno Pitagórico |
title_full_unstemmed |
Recomendações Teóricas de um Jogo Matemático Desenvolvido a Partir do Conceito Intuitivo de um Terno Pitagórico |
title_sort |
Recomendações Teóricas de um Jogo Matemático Desenvolvido a Partir do Conceito Intuitivo de um Terno Pitagórico |
author |
Pontes, Edel Guilherme Silva |
author_facet |
Pontes, Edel Guilherme Silva Pontes, Edel Alexandre Silva Silva, Luciano Martins da Silva, Robespierre Cocker Gomes da Miranda, Janaina Rodrigues de Santos, Janaine Ferreira dos |
author_role |
author |
author2 |
Pontes, Edel Alexandre Silva Silva, Luciano Martins da Silva, Robespierre Cocker Gomes da Miranda, Janaina Rodrigues de Santos, Janaine Ferreira dos |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pontes, Edel Guilherme Silva Pontes, Edel Alexandre Silva Silva, Luciano Martins da Silva, Robespierre Cocker Gomes da Miranda, Janaina Rodrigues de Santos, Janaine Ferreira dos |
description |
ABSTRACT: Mathematics in elementary school provides a whole foundation of knowledge that the student will need to expand more abstract contexts, establishing competencies and skills necessary to reason and think mathematically. Mathematical games have been an essential tool to minimize these distortions between theory and practice in learning mathematics. This study, carried out in 2019, aimed to present a memory game formed by Pythagorean suits, belonging to a kit of mathematical games produced by the research group GALC - Geometry, Algebra, Combinatory and Logic. Methodologically, the proposal aims to propose this game as an alternative in educational practice in the teaching and learning process of mathematics in basic education. The use of new methodologies for the act of learning and teaching mathematics has strengthened the student's creativity in basic education, stimulating teachers to realign all their pedagogical practice in favor of a more motivating and current mathematics teaching. KEYWORDS: Teaching and learning mathematics. Mathematical game. Pythagorean suit. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-10-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1279 10.17648/diversitas-journal-v5i4-1279 |
url |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1279 |
identifier_str_mv |
10.17648/diversitas-journal-v5i4-1279 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1279/1163 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal |
dc.source.none.fl_str_mv |
Diversitas Journal; v. 5 n. 4 (2020): Agricultura familiar: a base da economia latinoamericana; 3169-3179 2525-5215 10.17648/diversitas-journal-v5i4 reponame:Diversitas Journal instname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) instacron:UNEAL |
instname_str |
Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) |
instacron_str |
UNEAL |
institution |
UNEAL |
reponame_str |
Diversitas Journal |
collection |
Diversitas Journal |
repository.name.fl_str_mv |
Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadiversitasjournal@gmail.com |
_version_ |
1797051277225492480 |