Recomendações Teóricas de um Jogo Matemático Desenvolvido a Partir do Conceito Intuitivo de um Terno Pitagórico

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pontes, Edel Guilherme Silva
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Pontes, Edel Alexandre Silva, Silva, Luciano Martins da, Silva, Robespierre Cocker Gomes da, Miranda, Janaina Rodrigues de, Santos, Janaine Ferreira dos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Diversitas Journal
Texto Completo: https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1279
Resumo: ABSTRACT: Mathematics in elementary school provides a whole foundation of knowledge that the student will need to expand more abstract contexts, establishing competencies and skills necessary to reason and think mathematically. Mathematical games have been an essential tool to minimize these distortions between theory and practice in learning mathematics. This study, carried out in 2019, aimed to present a memory game formed by Pythagorean suits, belonging to a kit of mathematical games produced by the research group GALC - Geometry, Algebra, Combinatory and Logic. Methodologically, the proposal aims to propose this game as an alternative in educational practice in the teaching and learning process of mathematics in basic education. The use of new methodologies for the act of learning and teaching mathematics has strengthened the student's creativity in basic education, stimulating teachers to realign all their pedagogical practice in favor of a more motivating and current mathematics teaching. KEYWORDS: Teaching and learning mathematics. Mathematical game. Pythagorean suit.
id UNEAL_475235c5d5b88c369a31d8e63c34e6d8
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/1279
network_acronym_str UNEAL
network_name_str Diversitas Journal
repository_id_str
spelling Recomendações Teóricas de um Jogo Matemático Desenvolvido a Partir do Conceito Intuitivo de um Terno Pitagórico ABSTRACT: Mathematics in elementary school provides a whole foundation of knowledge that the student will need to expand more abstract contexts, establishing competencies and skills necessary to reason and think mathematically. Mathematical games have been an essential tool to minimize these distortions between theory and practice in learning mathematics. This study, carried out in 2019, aimed to present a memory game formed by Pythagorean suits, belonging to a kit of mathematical games produced by the research group GALC - Geometry, Algebra, Combinatory and Logic. Methodologically, the proposal aims to propose this game as an alternative in educational practice in the teaching and learning process of mathematics in basic education. The use of new methodologies for the act of learning and teaching mathematics has strengthened the student's creativity in basic education, stimulating teachers to realign all their pedagogical practice in favor of a more motivating and current mathematics teaching. KEYWORDS: Teaching and learning mathematics. Mathematical game. Pythagorean suit.RESUMO: A matemática no ensino fundamental ocasiona todo um alicerce de conhecimentos que o educando necessitará para ampliar contextos mais abstratos, estabelecendo competências e habilidades necessárias para raciocinar e pensar matematicamente. Os jogos matemáticos têm sido uma ferramenta imprescindível para minimizar essas distorções entre a teoria e a prática no aprendizado de matemática. Este estudo, realizado em 2019, objetivou apresentar um jogo de memória formado por ternos Pitagóricos, pertencente a um kit de jogos matemáticos produzidos pelo grupo de pesquisa GALC – Geometria, Álgebra, Combinatória e Lógica. Metodologicamente, a proposta visa propor esse jogo como uma alternativa na prática educativa no processo ensino e aprendizagem de matemática na educação básica.  A utilização de novas metodologias para o ato de aprender e ensinar matemática tem fortalecido a criatividade do aluno na educação básica, estimulando professores a realinhar toda sua prática pedagógica em prol de um ensino de matemática mais motivador e atual. PALAVRAS-CHAVE: Ensino e aprendizagem de matemática. Jogo matemático. Terno Pitagórico. Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal2020-10-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/127910.17648/diversitas-journal-v5i4-1279Diversitas Journal; v. 5 n. 4 (2020): Agricultura familiar: a base da economia latinoamericana; 3169-31792525-521510.17648/diversitas-journal-v5i4reponame:Diversitas Journalinstname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)instacron:UNEALporhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1279/1163Copyright (c) 2020 Edel Guilherme Silva Pontes, Edel Alexandre Silva Pontes, Luciano Martins da Silva, Robespierre Cocker Gomes da Silva, Janaina Rodrigues de Miranda, Janaine Ferreira dos Santoshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPontes, Edel Guilherme SilvaPontes, Edel Alexandre SilvaSilva, Luciano Martins daSilva, Robespierre Cocker Gomes daMiranda, Janaina Rodrigues de Santos, Janaine Ferreira dos 2021-08-19T17:49:07Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/1279Revistahttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/indexPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/muralinternacional/oairevistadiversitasjournal@gmail.com2525-52152525-5215opendoar:2023-01-13T09:47:11.187199Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)false
dc.title.none.fl_str_mv Recomendações Teóricas de um Jogo Matemático Desenvolvido a Partir do Conceito Intuitivo de um Terno Pitagórico
title Recomendações Teóricas de um Jogo Matemático Desenvolvido a Partir do Conceito Intuitivo de um Terno Pitagórico
spellingShingle Recomendações Teóricas de um Jogo Matemático Desenvolvido a Partir do Conceito Intuitivo de um Terno Pitagórico
Pontes, Edel Guilherme Silva
title_short Recomendações Teóricas de um Jogo Matemático Desenvolvido a Partir do Conceito Intuitivo de um Terno Pitagórico
title_full Recomendações Teóricas de um Jogo Matemático Desenvolvido a Partir do Conceito Intuitivo de um Terno Pitagórico
title_fullStr Recomendações Teóricas de um Jogo Matemático Desenvolvido a Partir do Conceito Intuitivo de um Terno Pitagórico
title_full_unstemmed Recomendações Teóricas de um Jogo Matemático Desenvolvido a Partir do Conceito Intuitivo de um Terno Pitagórico
title_sort Recomendações Teóricas de um Jogo Matemático Desenvolvido a Partir do Conceito Intuitivo de um Terno Pitagórico
author Pontes, Edel Guilherme Silva
author_facet Pontes, Edel Guilherme Silva
Pontes, Edel Alexandre Silva
Silva, Luciano Martins da
Silva, Robespierre Cocker Gomes da
Miranda, Janaina Rodrigues de
Santos, Janaine Ferreira dos
author_role author
author2 Pontes, Edel Alexandre Silva
Silva, Luciano Martins da
Silva, Robespierre Cocker Gomes da
Miranda, Janaina Rodrigues de
Santos, Janaine Ferreira dos
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pontes, Edel Guilherme Silva
Pontes, Edel Alexandre Silva
Silva, Luciano Martins da
Silva, Robespierre Cocker Gomes da
Miranda, Janaina Rodrigues de
Santos, Janaine Ferreira dos
description ABSTRACT: Mathematics in elementary school provides a whole foundation of knowledge that the student will need to expand more abstract contexts, establishing competencies and skills necessary to reason and think mathematically. Mathematical games have been an essential tool to minimize these distortions between theory and practice in learning mathematics. This study, carried out in 2019, aimed to present a memory game formed by Pythagorean suits, belonging to a kit of mathematical games produced by the research group GALC - Geometry, Algebra, Combinatory and Logic. Methodologically, the proposal aims to propose this game as an alternative in educational practice in the teaching and learning process of mathematics in basic education. The use of new methodologies for the act of learning and teaching mathematics has strengthened the student's creativity in basic education, stimulating teachers to realign all their pedagogical practice in favor of a more motivating and current mathematics teaching. KEYWORDS: Teaching and learning mathematics. Mathematical game. Pythagorean suit.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1279
10.17648/diversitas-journal-v5i4-1279
url https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1279
identifier_str_mv 10.17648/diversitas-journal-v5i4-1279
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1279/1163
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal
dc.source.none.fl_str_mv Diversitas Journal; v. 5 n. 4 (2020): Agricultura familiar: a base da economia latinoamericana; 3169-3179
2525-5215
10.17648/diversitas-journal-v5i4
reponame:Diversitas Journal
instname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
instacron:UNEAL
instname_str Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
instacron_str UNEAL
institution UNEAL
reponame_str Diversitas Journal
collection Diversitas Journal
repository.name.fl_str_mv Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
repository.mail.fl_str_mv revistadiversitasjournal@gmail.com
_version_ 1797051277225492480