Initial reading instruction and Literacy: a reflection in the light of complexity
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Diversitas Journal |
Texto Completo: | https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2493 |
Resumo: | The research aims to reflect on Environmental Education in the context of initial reading instruction and literacy in light of Edgar Morin's complexity from a bibliographic research. The study presented here arose from a concern regarding how Environmental Education is developed in the school context, in view of a fragmentation of knowledge mainly linked to the natural sciences, in which political, social, ethical and cultural inherent aspects to the complexity of environmental education are diluted, establishing an abstract and reduced unity between society and nature. Through a bibliographic research of two works by Morin (2005; 2015) and the dialogue with other theoretical contributions, such as Araújo (2011); Mariotti (2013) and Lorenzetti (2020), we understand the urgent need to look at Environmental Education in its multiple facets, in an opening dialogue between the most varied areas of human knowledge, favoring teaching knowledge and pedagogical, political, social and environmental practices. |
id |
UNEAL_520d093ab395f703af0ecaabb2349f2a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.diversitasjournal.com.br:article/2493 |
network_acronym_str |
UNEAL |
network_name_str |
Diversitas Journal |
repository_id_str |
|
spelling |
Initial reading instruction and Literacy: a reflection in the light of complexityAlfabetização e Letramento Ambiental: uma reflexão à luz da complexidadeEdgar MorinPensamento complexoPesquisa bibliográficaEdgar MorinComplex thinkingBibliographic researchThe research aims to reflect on Environmental Education in the context of initial reading instruction and literacy in light of Edgar Morin's complexity from a bibliographic research. The study presented here arose from a concern regarding how Environmental Education is developed in the school context, in view of a fragmentation of knowledge mainly linked to the natural sciences, in which political, social, ethical and cultural inherent aspects to the complexity of environmental education are diluted, establishing an abstract and reduced unity between society and nature. Through a bibliographic research of two works by Morin (2005; 2015) and the dialogue with other theoretical contributions, such as Araújo (2011); Mariotti (2013) and Lorenzetti (2020), we understand the urgent need to look at Environmental Education in its multiple facets, in an opening dialogue between the most varied areas of human knowledge, favoring teaching knowledge and pedagogical, political, social and environmental practices.A pesquisa tem como objetivo refletir sobre a Educação Ambiental no contexto da alfabetização e letramento à luz da complexidade de Edgar Morin a partir de uma pesquisa bibliográfica. O estudo aqui apresentado surgiu de uma inquietação que diz respeito à como a Educação Ambiental é desenvolvida no contexto escolar, tendo em vista uma fragmentação do saber ligada principalmente as ciências da natureza, em que se dilui os aspectos políticos, sociais, éticos e culturais inerentes à complexidade da educação ambiental, estabelecendo uma unidade abstrata e reduzida entre sociedade e natureza. Por meio de uma pesquisa bibliográfica de duas obras de Morin (2005; 2015) e do diálogo com outros aportes teóricos, tais como Araújo (2011); Mariotti (2013) e Lorenzetti (2020), compreendemos como urgente a necessidade de olhar a Educação Ambiental em suas múltiplas facetas, em uma abertura ao diálogo entre as mais variadas áreas do conhecimento humano, favorecendo saberes docentes e práticas pedagógicas, políticas, sociais eambientais. Pois, os resultados apontam que a Teoria da Complexidade ainda se mostra marginal no campo acadêmico-científico, e na Educação Ambiental não é diferente. Os instrumentos de acesso a essa via complexa precisam ser criativamente descobertos, e acreditamos que essa criatividade atrelada a um senso crítico complexo, se dê no chão da escola, na interação afetiva, amorosa e ética entre todo o colegiado escolar, principalmente na relação professor-aluno, tendo como mecanismos facilitadores, alfabetização e letramento ambiental.Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal2023-04-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2493Diversitas Journal; Vol. 8 No. 2 (2023): Através das lentes: a importância da biodiversidade para o equilíbrio ambiental; 1390-1408Diversitas Journal; Vol. 8 Núm. 2 (2023): Através das lentes: a importância da biodiversidade para o equilíbrio ambiental; 1390-1408Diversitas Journal; v. 8 n. 2 (2023): Através das lentes: a importância da biodiversidade para o equilíbrio ambiental; 1390-14082525-521510.48017/dj.v8i2reponame:Diversitas Journalinstname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)instacron:UNEALporhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2493/2111Copyright (c) 2023 José Souza Moreira, Adelmo Fernandes de Araújo, Wanderson Rodrigues Morais, Dayane Barbosa de Oliveirahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza Moreira, JoséFernandes de Araújo, AdelmoRodrigues Morais, WandersonBarbosa de Oliveira, Dayane2023-10-25T14:10:04Zoai:ojs.diversitasjournal.com.br:article/2493Revistahttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/indexPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/muralinternacional/oairevistadiversitasjournal@gmail.com2525-52152525-5215opendoar:2023-10-25T14:10:04Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Initial reading instruction and Literacy: a reflection in the light of complexity Alfabetização e Letramento Ambiental: uma reflexão à luz da complexidade |
title |
Initial reading instruction and Literacy: a reflection in the light of complexity |
spellingShingle |
Initial reading instruction and Literacy: a reflection in the light of complexity Souza Moreira, José Edgar Morin Pensamento complexo Pesquisa bibliográfica Edgar Morin Complex thinking Bibliographic research |
title_short |
Initial reading instruction and Literacy: a reflection in the light of complexity |
title_full |
Initial reading instruction and Literacy: a reflection in the light of complexity |
title_fullStr |
Initial reading instruction and Literacy: a reflection in the light of complexity |
title_full_unstemmed |
Initial reading instruction and Literacy: a reflection in the light of complexity |
title_sort |
Initial reading instruction and Literacy: a reflection in the light of complexity |
author |
Souza Moreira, José |
author_facet |
Souza Moreira, José Fernandes de Araújo, Adelmo Rodrigues Morais, Wanderson Barbosa de Oliveira, Dayane |
author_role |
author |
author2 |
Fernandes de Araújo, Adelmo Rodrigues Morais, Wanderson Barbosa de Oliveira, Dayane |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza Moreira, José Fernandes de Araújo, Adelmo Rodrigues Morais, Wanderson Barbosa de Oliveira, Dayane |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Edgar Morin Pensamento complexo Pesquisa bibliográfica Edgar Morin Complex thinking Bibliographic research |
topic |
Edgar Morin Pensamento complexo Pesquisa bibliográfica Edgar Morin Complex thinking Bibliographic research |
description |
The research aims to reflect on Environmental Education in the context of initial reading instruction and literacy in light of Edgar Morin's complexity from a bibliographic research. The study presented here arose from a concern regarding how Environmental Education is developed in the school context, in view of a fragmentation of knowledge mainly linked to the natural sciences, in which political, social, ethical and cultural inherent aspects to the complexity of environmental education are diluted, establishing an abstract and reduced unity between society and nature. Through a bibliographic research of two works by Morin (2005; 2015) and the dialogue with other theoretical contributions, such as Araújo (2011); Mariotti (2013) and Lorenzetti (2020), we understand the urgent need to look at Environmental Education in its multiple facets, in an opening dialogue between the most varied areas of human knowledge, favoring teaching knowledge and pedagogical, political, social and environmental practices. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-04-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2493 |
url |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2493 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2493/2111 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal |
dc.source.none.fl_str_mv |
Diversitas Journal; Vol. 8 No. 2 (2023): Através das lentes: a importância da biodiversidade para o equilíbrio ambiental; 1390-1408 Diversitas Journal; Vol. 8 Núm. 2 (2023): Através das lentes: a importância da biodiversidade para o equilíbrio ambiental; 1390-1408 Diversitas Journal; v. 8 n. 2 (2023): Através das lentes: a importância da biodiversidade para o equilíbrio ambiental; 1390-1408 2525-5215 10.48017/dj.v8i2 reponame:Diversitas Journal instname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) instacron:UNEAL |
instname_str |
Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) |
instacron_str |
UNEAL |
institution |
UNEAL |
reponame_str |
Diversitas Journal |
collection |
Diversitas Journal |
repository.name.fl_str_mv |
Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadiversitasjournal@gmail.com |
_version_ |
1797051273336324096 |