Initial reading instruction and Literacy: a reflection in the light of complexity

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza Moreira, José
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Fernandes de Araújo, Adelmo, Rodrigues Morais, Wanderson, Barbosa de Oliveira, Dayane
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Diversitas Journal
Texto Completo: https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2493
Resumo: The research aims to reflect on Environmental Education in the context of initial reading instruction and literacy in light of Edgar Morin's complexity from a bibliographic research. The study presented here arose from a concern regarding how Environmental Education is developed in the school context, in view of a fragmentation of knowledge mainly linked to the natural sciences, in which political, social, ethical and cultural inherent aspects to the complexity of environmental education are diluted, establishing an abstract and reduced unity between society and nature. Through a bibliographic research of two works by Morin (2005; 2015) and the dialogue with other theoretical contributions, such as Araújo (2011); Mariotti (2013) and Lorenzetti (2020), we understand the urgent need to look at Environmental Education in its multiple facets, in an opening dialogue between the most varied areas of human knowledge, favoring teaching knowledge and pedagogical, political, social and environmental practices.
id UNEAL_520d093ab395f703af0ecaabb2349f2a
oai_identifier_str oai:ojs.diversitasjournal.com.br:article/2493
network_acronym_str UNEAL
network_name_str Diversitas Journal
repository_id_str
spelling Initial reading instruction and Literacy: a reflection in the light of complexityAlfabetização e Letramento Ambiental: uma reflexão à luz da complexidadeEdgar MorinPensamento complexoPesquisa bibliográficaEdgar MorinComplex thinkingBibliographic researchThe research aims to reflect on Environmental Education in the context of initial reading instruction and literacy in light of Edgar Morin's complexity from a bibliographic research. The study presented here arose from a concern regarding how Environmental Education is developed in the school context, in view of a fragmentation of knowledge mainly linked to the natural sciences, in which political, social, ethical and cultural inherent aspects to the complexity of environmental education are diluted, establishing an abstract and reduced unity between society and nature. Through a bibliographic research of two works by Morin (2005; 2015) and the dialogue with other theoretical contributions, such as Araújo (2011); Mariotti (2013) and Lorenzetti (2020), we understand the urgent need to look at Environmental Education in its multiple facets, in an opening dialogue between the most varied areas of human knowledge, favoring teaching knowledge and pedagogical, political, social and environmental practices.A pesquisa tem como objetivo refletir sobre a Educação Ambiental no contexto da alfabetização e letramento à luz da complexidade de Edgar Morin a partir de uma pesquisa bibliográfica. O estudo aqui apresentado surgiu de uma inquietação que diz respeito à como a Educação Ambiental é desenvolvida no contexto escolar, tendo em vista uma fragmentação do saber ligada principalmente as ciências da natureza, em que se dilui os aspectos políticos, sociais, éticos e culturais inerentes à complexidade da educação ambiental, estabelecendo uma unidade abstrata e reduzida entre sociedade e natureza. Por meio de uma pesquisa bibliográfica de duas obras de Morin (2005; 2015) e do diálogo com outros aportes teóricos, tais como Araújo (2011); Mariotti (2013) e Lorenzetti (2020), compreendemos como urgente a necessidade de olhar a Educação Ambiental em suas múltiplas facetas, em uma abertura ao diálogo entre as mais variadas áreas do conhecimento humano, favorecendo saberes docentes e práticas pedagógicas, políticas, sociais eambientais. Pois, os resultados apontam que a Teoria da Complexidade ainda se mostra marginal no campo acadêmico-científico, e na Educação Ambiental não é diferente. Os instrumentos de acesso a essa via complexa precisam ser criativamente descobertos, e acreditamos que essa criatividade atrelada a um senso crítico complexo, se dê no chão da escola, na interação afetiva, amorosa e ética entre todo o colegiado escolar, principalmente na relação professor-aluno, tendo como mecanismos facilitadores, alfabetização e letramento ambiental.Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal2023-04-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2493Diversitas Journal; Vol. 8 No. 2 (2023): Através das lentes: a importância da biodiversidade para o equilíbrio ambiental; 1390-1408Diversitas Journal; Vol. 8 Núm. 2 (2023): Através das lentes: a importância da biodiversidade para o equilíbrio ambiental; 1390-1408Diversitas Journal; v. 8 n. 2 (2023): Através das lentes: a importância da biodiversidade para o equilíbrio ambiental; 1390-14082525-521510.48017/dj.v8i2reponame:Diversitas Journalinstname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)instacron:UNEALporhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2493/2111Copyright (c) 2023 José Souza Moreira, Adelmo Fernandes de Araújo, Wanderson Rodrigues Morais, Dayane Barbosa de Oliveirahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza Moreira, JoséFernandes de Araújo, AdelmoRodrigues Morais, WandersonBarbosa de Oliveira, Dayane2023-10-25T14:10:04Zoai:ojs.diversitasjournal.com.br:article/2493Revistahttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/indexPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/muralinternacional/oairevistadiversitasjournal@gmail.com2525-52152525-5215opendoar:2023-10-25T14:10:04Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)false
dc.title.none.fl_str_mv Initial reading instruction and Literacy: a reflection in the light of complexity
Alfabetização e Letramento Ambiental: uma reflexão à luz da complexidade
title Initial reading instruction and Literacy: a reflection in the light of complexity
spellingShingle Initial reading instruction and Literacy: a reflection in the light of complexity
Souza Moreira, José
Edgar Morin
Pensamento complexo
Pesquisa bibliográfica
Edgar Morin
Complex thinking
Bibliographic research
title_short Initial reading instruction and Literacy: a reflection in the light of complexity
title_full Initial reading instruction and Literacy: a reflection in the light of complexity
title_fullStr Initial reading instruction and Literacy: a reflection in the light of complexity
title_full_unstemmed Initial reading instruction and Literacy: a reflection in the light of complexity
title_sort Initial reading instruction and Literacy: a reflection in the light of complexity
author Souza Moreira, José
author_facet Souza Moreira, José
Fernandes de Araújo, Adelmo
Rodrigues Morais, Wanderson
Barbosa de Oliveira, Dayane
author_role author
author2 Fernandes de Araújo, Adelmo
Rodrigues Morais, Wanderson
Barbosa de Oliveira, Dayane
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza Moreira, José
Fernandes de Araújo, Adelmo
Rodrigues Morais, Wanderson
Barbosa de Oliveira, Dayane
dc.subject.por.fl_str_mv Edgar Morin
Pensamento complexo
Pesquisa bibliográfica
Edgar Morin
Complex thinking
Bibliographic research
topic Edgar Morin
Pensamento complexo
Pesquisa bibliográfica
Edgar Morin
Complex thinking
Bibliographic research
description The research aims to reflect on Environmental Education in the context of initial reading instruction and literacy in light of Edgar Morin's complexity from a bibliographic research. The study presented here arose from a concern regarding how Environmental Education is developed in the school context, in view of a fragmentation of knowledge mainly linked to the natural sciences, in which political, social, ethical and cultural inherent aspects to the complexity of environmental education are diluted, establishing an abstract and reduced unity between society and nature. Through a bibliographic research of two works by Morin (2005; 2015) and the dialogue with other theoretical contributions, such as Araújo (2011); Mariotti (2013) and Lorenzetti (2020), we understand the urgent need to look at Environmental Education in its multiple facets, in an opening dialogue between the most varied areas of human knowledge, favoring teaching knowledge and pedagogical, political, social and environmental practices.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-04-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2493
url https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2493
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2493/2111
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal
dc.source.none.fl_str_mv Diversitas Journal; Vol. 8 No. 2 (2023): Através das lentes: a importância da biodiversidade para o equilíbrio ambiental; 1390-1408
Diversitas Journal; Vol. 8 Núm. 2 (2023): Através das lentes: a importância da biodiversidade para o equilíbrio ambiental; 1390-1408
Diversitas Journal; v. 8 n. 2 (2023): Através das lentes: a importância da biodiversidade para o equilíbrio ambiental; 1390-1408
2525-5215
10.48017/dj.v8i2
reponame:Diversitas Journal
instname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
instacron:UNEAL
instname_str Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
instacron_str UNEAL
institution UNEAL
reponame_str Diversitas Journal
collection Diversitas Journal
repository.name.fl_str_mv Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
repository.mail.fl_str_mv revistadiversitasjournal@gmail.com
_version_ 1797051273336324096