Box Jenkins Method Applied to forecast the Federal Savings Bank monthly demand of Clients
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Diversitas Journal |
Texto Completo: | https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2517 |
Resumo: | Queue management in the banking service is a current and recurring challenge that service units face daily in modern times, and especially in Caixa Econômica Federal branches, due to their profile and social mission, this problem is quite relevant as it affects the quality of lives of customers and employees, leading to effects at scale where simple demands can result in hours of waiting, a situation even more critical considering the current pandemic and post-pandemic context. The present work aims to estimate the service demand in a typical branch of Caixa Econômica Federal (CEF) for strategic planning and distribution of resources over time and sectors of the bank. Data were collected on the times and quantities of service in the years 2019 and 2020. After collection, the data were processed and the Jenkins box methodology was applied to find the best forecast models for the data reported by the establishment. |
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Box Jenkins Method Applied to forecast the Federal Savings Bank monthly demand of ClientsUso de la metodología box-Jenkins para pronosticar la demanda mensual de los clientes en una sucursal de Caixa Econômica FederalUso da metodologia box-Jenkins para previsão da demanda mensal de clientes em uma agência da Caixa Econômica FederalAnálise de Dados, Econometria de Séries Temporais, ARIMA, Modelos de Previsão, Banco, Caixa Econômica FederalPrevisão de dadosAnalise de dadosModelo ARIMAAnálisis de Datos, Econometría de Series Temporales, ARIMA, Modelos de Pronóstico, Banco, Caixa Econômica FederalData Analysis, Time Series Econometrics, ARIMA, Prediction Models, Banking, Brazilian Federal Savings BankQueue management in the banking service is a current and recurring challenge that service units face daily in modern times, and especially in Caixa Econômica Federal branches, due to their profile and social mission, this problem is quite relevant as it affects the quality of lives of customers and employees, leading to effects at scale where simple demands can result in hours of waiting, a situation even more critical considering the current pandemic and post-pandemic context. The present work aims to estimate the service demand in a typical branch of Caixa Econômica Federal (CEF) for strategic planning and distribution of resources over time and sectors of the bank. Data were collected on the times and quantities of service in the years 2019 and 2020. After collection, the data were processed and the Jenkins box methodology was applied to find the best forecast models for the data reported by the establishment.La gestión de colas en el servicio bancario es un desafío actual y recurrente que las unidades de servicio enfrentan a diario en la época moderna, y en especial en las sucursales de la Caixa Econômica Federal, por su perfil y misión social, este problema es muy relevante al afectar la calidad de vida de clientes y empleados, generando efectos de gran escala donde simples demandas pueden resultar en horas de espera, situación aún más crítica teniendo en cuenta el contexto actual de pandemia y pospandemia. El presente trabajo tiene como objetivo estimar la demanda de servicio en una sucursal típica de la Caixa Econômica Federal (CEF) para la planificación estratégica y distribución de recursos en el tiempo y sectores del banco. Se recolectaron datos sobre tiempos y cantidades de servicio en los años 2019 y 2020. Luego de la recolección, los datos fueron procesados y se aplicó la metodología de caja de Jenkins para encontrar los mejores modelos de pronóstico para los datos reportados por el establecimiento.A gestão de filas no serviço bancário é um desafio atual e recorrente que unidades de atendimento enfrentam diariamente em tempos modernos, e em especial nas agências da Caixa Econômica Federais, devido seu perfil e missão social, tal problemática é bastante relevante ao afetar a qualidade de vida de clientes e empregados, levando a efeitos em escala onde demandas simples podem resultar em horas de espera, situação ainda mais crítica levando em consideração o contexto pandêmico e pós-pandêmico atual. O presente trabalho objetiva estimar a demanda de atendimento em uma agência típica da Caixa Econômica Federal (CEF) para o planejamento estratégico e distribuição de recursos ao longo do tempo e setores do banco. Foram levantados dados sobre os tempos e quantidades de atendimento nos anos de 2019 e 2020. Após a coleta, os dados foram tratados e foi aplicado a metodologia box Jenkins para encontrar os melhores modelos de previsão para os dados informados pelo estabelecimento.Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal2023-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/251710.48017/dj.v8i4.2517Diversitas Journal; Vol. 8 No. 4 (2023): Science, innovation and the role of the university in the production of knowledgeDiversitas Journal; Vol. 8 Núm. 4 (2023): Ciencia, innovación y el papel de la universidad en la producción de conocimientoDiversitas Journal; v. 8 n. 4 (2023): Ciência, inovação e o papel da universidade na produção de conhecimento2525-521510.48017/dj.v8i4reponame:Diversitas Journalinstname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)instacron:UNEALporenghttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2517/2313https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2517/2345Copyright (c) 2023 Jonas Ferreira da Silva, thyago Celso Cavalcante Nepomuceno, Naialy Patricia Rodrigueshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessda Silva, Jonas FerreiraNepomuceno, thyago Celso CavalcanteRodrigues, Naialy Patricia2023-12-29T21:55:00Zoai:ojs.diversitasjournal.com.br:article/2517Revistahttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/indexPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/muralinternacional/oairevistadiversitasjournal@gmail.com2525-52152525-5215opendoar:2023-12-29T21:55Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)false |
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