Box Jenkins Method Applied to forecast the Federal Savings Bank monthly demand of Clients

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: da Silva, Jonas Ferreira
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Nepomuceno, thyago Celso Cavalcante, Rodrigues, Naialy Patricia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Diversitas Journal
Texto Completo: https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2517
Resumo: Queue management in the banking service is a current and recurring challenge that service units face daily in modern times, and especially in Caixa Econômica Federal branches, due to their profile and social mission, this problem is quite relevant as it affects the quality of lives of customers and employees, leading to effects at scale where simple demands can result in hours of waiting, a situation even more critical considering the current pandemic and post-pandemic context. The present work aims to estimate the service demand in a typical branch of Caixa Econômica Federal (CEF) for strategic planning and distribution of resources over time and sectors of the bank. Data were collected on the times and quantities of service in the years 2019 and 2020. After collection, the data were processed and the Jenkins box methodology was applied to find the best forecast models for the data reported by the establishment.
id UNEAL_546c510efeae2c3160ae65076e9c9fa0
oai_identifier_str oai:ojs.diversitasjournal.com.br:article/2517
network_acronym_str UNEAL
network_name_str Diversitas Journal
repository_id_str
spelling Box Jenkins Method Applied to forecast the Federal Savings Bank monthly demand of ClientsUso de la metodología box-Jenkins para pronosticar la demanda mensual de los clientes en una sucursal de Caixa Econômica FederalUso da metodologia box-Jenkins para previsão da demanda mensal de clientes em uma agência da Caixa Econômica FederalAnálise de Dados, Econometria de Séries Temporais, ARIMA, Modelos de Previsão, Banco, Caixa Econômica FederalPrevisão de dadosAnalise de dadosModelo ARIMAAnálisis de Datos, Econometría de Series Temporales, ARIMA, Modelos de Pronóstico, Banco, Caixa Econômica FederalData Analysis, Time Series Econometrics, ARIMA, Prediction Models, Banking, Brazilian Federal Savings BankQueue management in the banking service is a current and recurring challenge that service units face daily in modern times, and especially in Caixa Econômica Federal branches, due to their profile and social mission, this problem is quite relevant as it affects the quality of lives of customers and employees, leading to effects at scale where simple demands can result in hours of waiting, a situation even more critical considering the current pandemic and post-pandemic context. The present work aims to estimate the service demand in a typical branch of Caixa Econômica Federal (CEF) for strategic planning and distribution of resources over time and sectors of the bank. Data were collected on the times and quantities of service in the years 2019 and 2020. After collection, the data were processed and the Jenkins box methodology was applied to find the best forecast models for the data reported by the establishment.La gestión de colas en el servicio bancario es un desafío actual y recurrente que las unidades de servicio enfrentan a diario en la época moderna, y en especial en las sucursales de la Caixa Econômica Federal, por su perfil y misión social, este problema es muy relevante al afectar la calidad de vida de clientes y empleados, generando efectos de gran escala donde simples demandas pueden resultar en horas de espera, situación aún más crítica teniendo en cuenta el contexto actual de pandemia y pospandemia. El presente trabajo tiene como objetivo estimar la demanda de servicio en una sucursal típica de la Caixa Econômica Federal (CEF) para la planificación estratégica y distribución de recursos en el tiempo y sectores del banco. Se recolectaron datos sobre tiempos y cantidades de servicio en los años 2019 y 2020. Luego de la recolección, los datos fueron procesados ​​y se aplicó la metodología de caja de Jenkins para encontrar los mejores modelos de pronóstico para los datos reportados por el establecimiento.A gestão de filas no serviço bancário é um desafio atual e recorrente que unidades de atendimento enfrentam diariamente em tempos modernos, e em especial nas agências da Caixa Econômica Federais, devido seu perfil e missão social, tal problemática é bastante relevante ao afetar a qualidade de vida de clientes e empregados, levando a efeitos em escala onde demandas simples podem resultar em horas de espera, situação ainda mais crítica levando em consideração o contexto pandêmico e pós-pandêmico atual. O presente trabalho objetiva estimar a demanda de atendimento em uma agência típica da Caixa Econômica Federal (CEF) para o planejamento estratégico e distribuição de recursos ao longo do tempo e setores do banco. Foram levantados dados sobre os tempos e quantidades de atendimento nos anos de 2019 e 2020. Após a coleta, os dados foram tratados e foi aplicado a metodologia box Jenkins para encontrar os melhores modelos de previsão para os dados informados pelo estabelecimento.Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal2023-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/251710.48017/dj.v8i4.2517Diversitas Journal; Vol. 8 No. 4 (2023): Science, innovation and the role of the university in the production of knowledgeDiversitas Journal; Vol. 8 Núm. 4 (2023): Ciencia, innovación y el papel de la universidad en la producción de conocimientoDiversitas Journal; v. 8 n. 4 (2023): Ciência, inovação e o papel da universidade na produção de conhecimento2525-521510.48017/dj.v8i4reponame:Diversitas Journalinstname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)instacron:UNEALporenghttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2517/2313https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2517/2345Copyright (c) 2023 Jonas Ferreira da Silva, thyago Celso Cavalcante Nepomuceno, Naialy Patricia Rodrigueshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessda Silva, Jonas FerreiraNepomuceno, thyago Celso CavalcanteRodrigues, Naialy Patricia2023-12-29T21:55:00Zoai:ojs.diversitasjournal.com.br:article/2517Revistahttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/indexPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/muralinternacional/oairevistadiversitasjournal@gmail.com2525-52152525-5215opendoar:2023-12-29T21:55Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)false
dc.title.none.fl_str_mv Box Jenkins Method Applied to forecast the Federal Savings Bank monthly demand of Clients
Uso de la metodología box-Jenkins para pronosticar la demanda mensual de los clientes en una sucursal de Caixa Econômica Federal
Uso da metodologia box-Jenkins para previsão da demanda mensal de clientes em uma agência da Caixa Econômica Federal
title Box Jenkins Method Applied to forecast the Federal Savings Bank monthly demand of Clients
spellingShingle Box Jenkins Method Applied to forecast the Federal Savings Bank monthly demand of Clients
da Silva, Jonas Ferreira
Análise de Dados, Econometria de Séries Temporais, ARIMA, Modelos de Previsão, Banco, Caixa Econômica Federal
Previsão de dados
Analise de dados
Modelo ARIMA
Análisis de Datos, Econometría de Series Temporales, ARIMA, Modelos de Pronóstico, Banco, Caixa Econômica Federal
Data Analysis, Time Series Econometrics, ARIMA, Prediction Models, Banking, Brazilian Federal Savings Bank
title_short Box Jenkins Method Applied to forecast the Federal Savings Bank monthly demand of Clients
title_full Box Jenkins Method Applied to forecast the Federal Savings Bank monthly demand of Clients
title_fullStr Box Jenkins Method Applied to forecast the Federal Savings Bank monthly demand of Clients
title_full_unstemmed Box Jenkins Method Applied to forecast the Federal Savings Bank monthly demand of Clients
title_sort Box Jenkins Method Applied to forecast the Federal Savings Bank monthly demand of Clients
author da Silva, Jonas Ferreira
author_facet da Silva, Jonas Ferreira
Nepomuceno, thyago Celso Cavalcante
Rodrigues, Naialy Patricia
author_role author
author2 Nepomuceno, thyago Celso Cavalcante
Rodrigues, Naialy Patricia
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv da Silva, Jonas Ferreira
Nepomuceno, thyago Celso Cavalcante
Rodrigues, Naialy Patricia
dc.subject.por.fl_str_mv Análise de Dados, Econometria de Séries Temporais, ARIMA, Modelos de Previsão, Banco, Caixa Econômica Federal
Previsão de dados
Analise de dados
Modelo ARIMA
Análisis de Datos, Econometría de Series Temporales, ARIMA, Modelos de Pronóstico, Banco, Caixa Econômica Federal
Data Analysis, Time Series Econometrics, ARIMA, Prediction Models, Banking, Brazilian Federal Savings Bank
topic Análise de Dados, Econometria de Séries Temporais, ARIMA, Modelos de Previsão, Banco, Caixa Econômica Federal
Previsão de dados
Analise de dados
Modelo ARIMA
Análisis de Datos, Econometría de Series Temporales, ARIMA, Modelos de Pronóstico, Banco, Caixa Econômica Federal
Data Analysis, Time Series Econometrics, ARIMA, Prediction Models, Banking, Brazilian Federal Savings Bank
description Queue management in the banking service is a current and recurring challenge that service units face daily in modern times, and especially in Caixa Econômica Federal branches, due to their profile and social mission, this problem is quite relevant as it affects the quality of lives of customers and employees, leading to effects at scale where simple demands can result in hours of waiting, a situation even more critical considering the current pandemic and post-pandemic context. The present work aims to estimate the service demand in a typical branch of Caixa Econômica Federal (CEF) for strategic planning and distribution of resources over time and sectors of the bank. Data were collected on the times and quantities of service in the years 2019 and 2020. After collection, the data were processed and the Jenkins box methodology was applied to find the best forecast models for the data reported by the establishment.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2517
10.48017/dj.v8i4.2517
url https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2517
identifier_str_mv 10.48017/dj.v8i4.2517
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2517/2313
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2517/2345
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal
dc.source.none.fl_str_mv Diversitas Journal; Vol. 8 No. 4 (2023): Science, innovation and the role of the university in the production of knowledge
Diversitas Journal; Vol. 8 Núm. 4 (2023): Ciencia, innovación y el papel de la universidad en la producción de conocimiento
Diversitas Journal; v. 8 n. 4 (2023): Ciência, inovação e o papel da universidade na produção de conhecimento
2525-5215
10.48017/dj.v8i4
reponame:Diversitas Journal
instname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
instacron:UNEAL
instname_str Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
instacron_str UNEAL
institution UNEAL
reponame_str Diversitas Journal
collection Diversitas Journal
repository.name.fl_str_mv Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
repository.mail.fl_str_mv revistadiversitasjournal@gmail.com
_version_ 1797051273379315712