O trabalho como fator da evasão e do retorno à EJA: uma análise de uma turma da Educação de Jovens e Adultos de Caruaru-PE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Viviane Rauane Bezerra
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Alencar, Maria Fernanda dos Santos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Diversitas Journal
Texto Completo: https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1433
Resumo: ABSTRACT: This text addresses work as a relevant factor for the evasion and return of students who are now part of Youth and Adult Education (EJA). It aims to understand the interference of work for dropout and return to school in the EJA modality; having as an empirical field a school from the periphery in the city of Caruaru, in 2019. We rely on the contributions of the authors (Gagno and Portela (2013); Cury (2000); Groppo (2000); Freire (1996); Ribeiro (2010) ); Arroyo (2006); Silva and Moura (2013); and Batalha e Silva (2018), to analyze and substantiate all of our research, where it has a qualitative character, conducting semi-structured interviews with 14 EJA students from elementary school -final years, using Content Analysis for the analysis of the interviews. The results of the survey showed that 10 students: 5 men and 5 women left and returned to studies because of the early need for work; 4 women said they had left school due to the early pregnancy, but they returned returning to complete their studies and enter the job market. In this sense, we observed that the same factor - work, which causes school dropout is also responsible for returning to school. new working conditions, wages and better living conditions and a continuity of studies aiming, for women, professionalization. KEYWORDS: Work, dropout, school return.
id UNEAL_87d739efeca58495fdcf1d315828dd62
oai_identifier_str oai:ojs.diversitasjournal.com.br:article/1433
network_acronym_str UNEAL
network_name_str Diversitas Journal
repository_id_str
spelling O trabalho como fator da evasão e do retorno à EJA: uma análise de uma turma da Educação de Jovens e Adultos de Caruaru-PEABSTRACT: This text addresses work as a relevant factor for the evasion and return of students who are now part of Youth and Adult Education (EJA). It aims to understand the interference of work for dropout and return to school in the EJA modality; having as an empirical field a school from the periphery in the city of Caruaru, in 2019. We rely on the contributions of the authors (Gagno and Portela (2013); Cury (2000); Groppo (2000); Freire (1996); Ribeiro (2010) ); Arroyo (2006); Silva and Moura (2013); and Batalha e Silva (2018), to analyze and substantiate all of our research, where it has a qualitative character, conducting semi-structured interviews with 14 EJA students from elementary school -final years, using Content Analysis for the analysis of the interviews. The results of the survey showed that 10 students: 5 men and 5 women left and returned to studies because of the early need for work; 4 women said they had left school due to the early pregnancy, but they returned returning to complete their studies and enter the job market. In this sense, we observed that the same factor - work, which causes school dropout is also responsible for returning to school. new working conditions, wages and better living conditions and a continuity of studies aiming, for women, professionalization. KEYWORDS: Work, dropout, school return.RESUMO: Este texto aborda o trabalho como fator relevante para a evasão e o retorno dos alunos que hoje fazem parte da Educação de Jovens e Adultos (EJA). Tem como objetivo compreender a interferência do trabalho para a evasão e o retorno à escola na modalidade EJA; tendo como campo empírico uma escola da periferia na cidade de Caruaru, no ano de 2019. Nos amparamos nas contribuições dos autores (Gagno e Portela (2013); Cury (2000); Groppo (2000); Freire (1996); Ribeiro (2010); Arroyo (2006); Silva e Moura (2013); e Batalha e Silva (2018), para analisar e fundamentar toda nossa pesquisa. Onde a mesma tem o seu caráter qualitativo, realizando entrevistas semiestruturada a 14 estudantes da EJA do ensino fundamental, anos finais, com uso da análise de conteúdo para a análise das entrevistas. Os resultados da pesquisa apontaram que 10 estudantes: 5 homens e 5 mulheres deixaram e retornaram aos estudos por conta da necessidade precoce do trabalho; 4 mulheres disseram ter saído da escola por conta da gravidez precoce, mas retornavam galgando concluir os estudos e entrar no mercado de trabalho. Neste sentido, observamos que o mesmo fator – trabalho, que causa a evasão escolar também é responsável pelo retorno à escola. Esse retorno traz expectativas em torno de novas condições de trabalho, salário e melhores condições de vida e uma continuidade dos estudos visando, para as mulheres, uma profissionalização. PALAVRAS-CHAVE: Trabalho, Evasão, Retorno escolar.Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal2021-01-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/143310.17648/diversitas-journal-v6i1-1433Diversitas Journal; Vol. 6 No. 1 (2021): Práticas e reflexões sobre ensino, pesquisa e extensão; 1606-1619Diversitas Journal; Vol. 6 Núm. 1 (2021): Práticas e reflexões sobre ensino, pesquisa e extensão; 1606-1619Diversitas Journal; v. 6 n. 1 (2021): Práticas e reflexões sobre ensino, pesquisa e extensão; 1606-16192525-521510.17648/diversitas-journal-v6i1reponame:Diversitas Journalinstname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)instacron:UNEALporhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1433/1331Copyright (c) 2021 Viviane Rauane Bezerra Silva, Maria Fernanda dos Santos Alencarhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Viviane Rauane BezerraAlencar, Maria Fernanda dos Santos2024-04-19T19:37:38Zoai:ojs.diversitasjournal.com.br:article/1433Revistahttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/indexPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/muralinternacional/oairevistadiversitasjournal@gmail.com2525-52152525-5215opendoar:2024-04-19T19:37:38Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)false
dc.title.none.fl_str_mv O trabalho como fator da evasão e do retorno à EJA: uma análise de uma turma da Educação de Jovens e Adultos de Caruaru-PE
title O trabalho como fator da evasão e do retorno à EJA: uma análise de uma turma da Educação de Jovens e Adultos de Caruaru-PE
spellingShingle O trabalho como fator da evasão e do retorno à EJA: uma análise de uma turma da Educação de Jovens e Adultos de Caruaru-PE
Silva, Viviane Rauane Bezerra
title_short O trabalho como fator da evasão e do retorno à EJA: uma análise de uma turma da Educação de Jovens e Adultos de Caruaru-PE
title_full O trabalho como fator da evasão e do retorno à EJA: uma análise de uma turma da Educação de Jovens e Adultos de Caruaru-PE
title_fullStr O trabalho como fator da evasão e do retorno à EJA: uma análise de uma turma da Educação de Jovens e Adultos de Caruaru-PE
title_full_unstemmed O trabalho como fator da evasão e do retorno à EJA: uma análise de uma turma da Educação de Jovens e Adultos de Caruaru-PE
title_sort O trabalho como fator da evasão e do retorno à EJA: uma análise de uma turma da Educação de Jovens e Adultos de Caruaru-PE
author Silva, Viviane Rauane Bezerra
author_facet Silva, Viviane Rauane Bezerra
Alencar, Maria Fernanda dos Santos
author_role author
author2 Alencar, Maria Fernanda dos Santos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Viviane Rauane Bezerra
Alencar, Maria Fernanda dos Santos
description ABSTRACT: This text addresses work as a relevant factor for the evasion and return of students who are now part of Youth and Adult Education (EJA). It aims to understand the interference of work for dropout and return to school in the EJA modality; having as an empirical field a school from the periphery in the city of Caruaru, in 2019. We rely on the contributions of the authors (Gagno and Portela (2013); Cury (2000); Groppo (2000); Freire (1996); Ribeiro (2010) ); Arroyo (2006); Silva and Moura (2013); and Batalha e Silva (2018), to analyze and substantiate all of our research, where it has a qualitative character, conducting semi-structured interviews with 14 EJA students from elementary school -final years, using Content Analysis for the analysis of the interviews. The results of the survey showed that 10 students: 5 men and 5 women left and returned to studies because of the early need for work; 4 women said they had left school due to the early pregnancy, but they returned returning to complete their studies and enter the job market. In this sense, we observed that the same factor - work, which causes school dropout is also responsible for returning to school. new working conditions, wages and better living conditions and a continuity of studies aiming, for women, professionalization. KEYWORDS: Work, dropout, school return.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-01-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1433
10.17648/diversitas-journal-v6i1-1433
url https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1433
identifier_str_mv 10.17648/diversitas-journal-v6i1-1433
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1433/1331
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Viviane Rauane Bezerra Silva, Maria Fernanda dos Santos Alencar
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Viviane Rauane Bezerra Silva, Maria Fernanda dos Santos Alencar
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal
dc.source.none.fl_str_mv Diversitas Journal; Vol. 6 No. 1 (2021): Práticas e reflexões sobre ensino, pesquisa e extensão; 1606-1619
Diversitas Journal; Vol. 6 Núm. 1 (2021): Práticas e reflexões sobre ensino, pesquisa e extensão; 1606-1619
Diversitas Journal; v. 6 n. 1 (2021): Práticas e reflexões sobre ensino, pesquisa e extensão; 1606-1619
2525-5215
10.17648/diversitas-journal-v6i1
reponame:Diversitas Journal
instname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
instacron:UNEAL
instname_str Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
instacron_str UNEAL
institution UNEAL
reponame_str Diversitas Journal
collection Diversitas Journal
repository.name.fl_str_mv Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
repository.mail.fl_str_mv revistadiversitasjournal@gmail.com
_version_ 1797051271280066560