Inclusão no Ensino da Língua Inglesa: Uma Revisão Bibliográfica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva Batista, Gleisiane
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Gama dos Santos , Sanadia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Diversitas Journal
Texto Completo: https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2083
Resumo: The present article is an excerpt from a course completion research and has the aims to analyze, through a bibliographic review, scientific works that approach inclusion related to English language teaching. As corpus of analysis was performed a search on scientific base platforms, such as the  theses’s catalog and CAPES’s dissertations and Academic Google, in them we research results of work about the theme. The research begin from premise that the English language is currently considered as the most spoken language worldwide. However, it is known that the theme about inclusion of the students with disabilities is still little commented, in addition to several limits in relation to the training of professionals to meet such demand. Therefore, the importance of this research is justified by verifying the relationship between the inclusion theme and  English language teaching, because even Brazil has legislation that ensure inclusion in school and educational processes, it was important to verify in the publications its relations on the inclusion associated with English language teaching. The data survey was made in December 2020 to January 2021. The study is qualitative and anchor in the content analysis by Bardin (1977). In conclusion, it can be seen that the results evidenced gaps in the context of research around English language teaching and its relations with inclusion, so it is necessary a broader debate and reflections about the subject.
id UNEAL_a0d45cf9330e2bb11722a4ee4f73b9db
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/2083
network_acronym_str UNEAL
network_name_str Diversitas Journal
repository_id_str
spelling Inclusão no Ensino da Língua Inglesa: Uma Revisão Bibliográfica Educação InclusivaLíngua InglesaRevisão BibliográficaThe present article is an excerpt from a course completion research and has the aims to analyze, through a bibliographic review, scientific works that approach inclusion related to English language teaching. As corpus of analysis was performed a search on scientific base platforms, such as the  theses’s catalog and CAPES’s dissertations and Academic Google, in them we research results of work about the theme. The research begin from premise that the English language is currently considered as the most spoken language worldwide. However, it is known that the theme about inclusion of the students with disabilities is still little commented, in addition to several limits in relation to the training of professionals to meet such demand. Therefore, the importance of this research is justified by verifying the relationship between the inclusion theme and  English language teaching, because even Brazil has legislation that ensure inclusion in school and educational processes, it was important to verify in the publications its relations on the inclusion associated with English language teaching. The data survey was made in December 2020 to January 2021. The study is qualitative and anchor in the content analysis by Bardin (1977). In conclusion, it can be seen that the results evidenced gaps in the context of research around English language teaching and its relations with inclusion, so it is necessary a broader debate and reflections about the subject.O presente artigo é um excerto de uma pesquisa de conclusão de curso, e tem por objetivo analisar, por meio de uma revisão bibliográfica, trabalhos científicos que abordam a inclusão relacionada ao ensino de Língua Inglesa. Como corpus de análise foi realizada uma busca em plataformas de base científica, como o catálogo de teses e dissertações da Capes e google acadêmico, neles buscam-se resultados de trabalhos sobre o referido tema. A pesquisa parte da premissa de que a língua inglesa é considerada, atualmente, a língua mais falada em todo o mundo. No entanto, sabe-se que a temática sobre inclusão do estudante com deficiência ainda é pouco comentada, além de diversos limites em relação à formação de profissionais para atender tal demanda. Portanto, justifica-se a importância dessa pesquisa a partir da verificação da relação da temática inclusão com o ensino de Língua Inglesa, pois ainda que o Brasil possua legislações que garantam a inclusão na escola e nos processos educativos, viu-se a importância de verificar nas publicações suas relações sobre inclusão associadas ao ensino de Língua inglesa. O levantamento de dados foi realizado nos meses de dezembro de 2020 a janeiro de 2021. O estudo é de cunho qualitativo, e ancora-se na análise de conteúdo de Bardin (1977). Desta maneira, verifica-se que os resultados encontrados evidenciam lacunas no âmbito de pesquisas em torno do ensino de Língua inglesa e suas relações com a inclusão, o que torna a necessidade de um debate e reflexões mais amplas acerca do assunto.Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal2022-07-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/208310.48017/dj.v7i3.2083Diversitas Journal; v. 7 n. 3 (2022): Contribuições das ciências e das tecnologias para a sociedade2525-521510.48017/dj.v7i3reponame:Diversitas Journalinstname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)instacron:UNEALporhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2083/1706Copyright (c) 2022 Gleisiane Silva Batista, Sanadia Gama dos Santos https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva Batista, GleisianeGama dos Santos , Sanadia 2022-07-02T17:54:23Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/2083Revistahttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/indexPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/muralinternacional/oairevistadiversitasjournal@gmail.com2525-52152525-5215opendoar:2023-01-13T09:47:29.919992Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)false
dc.title.none.fl_str_mv Inclusão no Ensino da Língua Inglesa: Uma Revisão Bibliográfica
title Inclusão no Ensino da Língua Inglesa: Uma Revisão Bibliográfica
spellingShingle Inclusão no Ensino da Língua Inglesa: Uma Revisão Bibliográfica
Silva Batista, Gleisiane
Educação Inclusiva
Língua Inglesa
Revisão Bibliográfica
title_short Inclusão no Ensino da Língua Inglesa: Uma Revisão Bibliográfica
title_full Inclusão no Ensino da Língua Inglesa: Uma Revisão Bibliográfica
title_fullStr Inclusão no Ensino da Língua Inglesa: Uma Revisão Bibliográfica
title_full_unstemmed Inclusão no Ensino da Língua Inglesa: Uma Revisão Bibliográfica
title_sort Inclusão no Ensino da Língua Inglesa: Uma Revisão Bibliográfica
author Silva Batista, Gleisiane
author_facet Silva Batista, Gleisiane
Gama dos Santos , Sanadia
author_role author
author2 Gama dos Santos , Sanadia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva Batista, Gleisiane
Gama dos Santos , Sanadia
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Inclusiva
Língua Inglesa
Revisão Bibliográfica
topic Educação Inclusiva
Língua Inglesa
Revisão Bibliográfica
description The present article is an excerpt from a course completion research and has the aims to analyze, through a bibliographic review, scientific works that approach inclusion related to English language teaching. As corpus of analysis was performed a search on scientific base platforms, such as the  theses’s catalog and CAPES’s dissertations and Academic Google, in them we research results of work about the theme. The research begin from premise that the English language is currently considered as the most spoken language worldwide. However, it is known that the theme about inclusion of the students with disabilities is still little commented, in addition to several limits in relation to the training of professionals to meet such demand. Therefore, the importance of this research is justified by verifying the relationship between the inclusion theme and  English language teaching, because even Brazil has legislation that ensure inclusion in school and educational processes, it was important to verify in the publications its relations on the inclusion associated with English language teaching. The data survey was made in December 2020 to January 2021. The study is qualitative and anchor in the content analysis by Bardin (1977). In conclusion, it can be seen that the results evidenced gaps in the context of research around English language teaching and its relations with inclusion, so it is necessary a broader debate and reflections about the subject.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2083
10.48017/dj.v7i3.2083
url https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2083
identifier_str_mv 10.48017/dj.v7i3.2083
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2083/1706
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Gleisiane Silva Batista, Sanadia Gama dos Santos
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Gleisiane Silva Batista, Sanadia Gama dos Santos
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal
dc.source.none.fl_str_mv Diversitas Journal; v. 7 n. 3 (2022): Contribuições das ciências e das tecnologias para a sociedade
2525-5215
10.48017/dj.v7i3
reponame:Diversitas Journal
instname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
instacron:UNEAL
instname_str Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
instacron_str UNEAL
institution UNEAL
reponame_str Diversitas Journal
collection Diversitas Journal
repository.name.fl_str_mv Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
repository.mail.fl_str_mv revistadiversitasjournal@gmail.com
_version_ 1797051279251341312