Ser mulher em exatas: representações desenvolvidas no ambiente escolar
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Diversitas Journal |
Texto Completo: | https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2046 |
Resumo: | The insertion of women in the exact sciences areas has been a historically slow process, since this space was almost entirely occupied by men. The search for space and visibility in this area still continues, in the midst of a society that reproduces gender inequality. It is noteworthy that the debate around issues related to the inclusion of women in the sciences is of great importance. The aim of this work is to discuss perceptions about female representations in the exact sciences, as well as the role of education in transforming women's empowerment and gender equality. For this, a bibliographic review was carried out, in the second quarter of 2021, in the Google Scholar library. Some articles that met the work's inclusion criteria were selected. The theoretical contribution dialogue allowed us to understand the school environment as being largely responsible for encouraging female participation in the exact sciences, as well as the constructed representations of women about their intellectual capacities. |
id |
UNEAL_a40976e902a33f6c12b254630fc363e5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/2046 |
network_acronym_str |
UNEAL |
network_name_str |
Diversitas Journal |
repository_id_str |
|
spelling |
Ser mulher em exatas: representações desenvolvidas no ambiente escolarMulheresIgualdade de GêneroCiências ExatasEscolasThe insertion of women in the exact sciences areas has been a historically slow process, since this space was almost entirely occupied by men. The search for space and visibility in this area still continues, in the midst of a society that reproduces gender inequality. It is noteworthy that the debate around issues related to the inclusion of women in the sciences is of great importance. The aim of this work is to discuss perceptions about female representations in the exact sciences, as well as the role of education in transforming women's empowerment and gender equality. For this, a bibliographic review was carried out, in the second quarter of 2021, in the Google Scholar library. Some articles that met the work's inclusion criteria were selected. The theoretical contribution dialogue allowed us to understand the school environment as being largely responsible for encouraging female participation in the exact sciences, as well as the constructed representations of women about their intellectual capacities.A inserção das mulheres nas áreas de exatas tem sido um processo historicamente vagaroso, visto que, tal espaço era quase em sua totalidade ocupado por homens. A busca por espaço e visibilidade nesta área ainda continua, em meio a uma sociedade que reproduz a desigualdade de gênero, destaca-se assim, que é de grande importância o debate em volta das questões ligadas à inclusão das mulheres nas áreas de exatas. O objetivo desse trabalho é discutir percepções acerca das representações femininas nas áreas de exatas, assim como, o papel da educação como transformadora do empoderamento das mulheres e da igualdade de gêneros. Metodologicamente, realizou-se uma revisão de literatura de artigos científicos publicados em 2021, na base de dados da Scielo. Dentre as 52 produções encontradas, foram selecionados 4 artigos de pesquisadoras que atenderam aos critérios de inclusão deste trabalho. O diálogo com estas autoras permitiu compreender o ambiente escolar como grande responsável pelo incentivo à participação feminina nas ciências exatas, assim como as representações construídas da mulher acerca das suas capacidades intelectuais.Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal2022-07-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/204610.48017/dj.v7i3.2046Diversitas Journal; v. 7 n. 3 (2022): Contribuições das ciências e das tecnologias para a sociedade2525-521510.48017/dj.v7i3reponame:Diversitas Journalinstname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)instacron:UNEALporhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2046/1746Copyright (c) 2022 Natercia de Andrade Lopes Neta, Cristiane Cabral Teixeira da Silva, Andrea Pereira da Silva https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCabral Teixeira da Silva, Cristiane Pereira da Silva , Andrea de Andrade Lopes Neta, Natercia2022-07-06T00:57:38Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/2046Revistahttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/indexPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/muralinternacional/oairevistadiversitasjournal@gmail.com2525-52152525-5215opendoar:2023-01-13T09:47:28.629643Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ser mulher em exatas: representações desenvolvidas no ambiente escolar |
title |
Ser mulher em exatas: representações desenvolvidas no ambiente escolar |
spellingShingle |
Ser mulher em exatas: representações desenvolvidas no ambiente escolar Cabral Teixeira da Silva, Cristiane Mulheres Igualdade de Gênero Ciências Exatas Escolas |
title_short |
Ser mulher em exatas: representações desenvolvidas no ambiente escolar |
title_full |
Ser mulher em exatas: representações desenvolvidas no ambiente escolar |
title_fullStr |
Ser mulher em exatas: representações desenvolvidas no ambiente escolar |
title_full_unstemmed |
Ser mulher em exatas: representações desenvolvidas no ambiente escolar |
title_sort |
Ser mulher em exatas: representações desenvolvidas no ambiente escolar |
author |
Cabral Teixeira da Silva, Cristiane |
author_facet |
Cabral Teixeira da Silva, Cristiane Pereira da Silva , Andrea de Andrade Lopes Neta, Natercia |
author_role |
author |
author2 |
Pereira da Silva , Andrea de Andrade Lopes Neta, Natercia |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cabral Teixeira da Silva, Cristiane Pereira da Silva , Andrea de Andrade Lopes Neta, Natercia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Mulheres Igualdade de Gênero Ciências Exatas Escolas |
topic |
Mulheres Igualdade de Gênero Ciências Exatas Escolas |
description |
The insertion of women in the exact sciences areas has been a historically slow process, since this space was almost entirely occupied by men. The search for space and visibility in this area still continues, in the midst of a society that reproduces gender inequality. It is noteworthy that the debate around issues related to the inclusion of women in the sciences is of great importance. The aim of this work is to discuss perceptions about female representations in the exact sciences, as well as the role of education in transforming women's empowerment and gender equality. For this, a bibliographic review was carried out, in the second quarter of 2021, in the Google Scholar library. Some articles that met the work's inclusion criteria were selected. The theoretical contribution dialogue allowed us to understand the school environment as being largely responsible for encouraging female participation in the exact sciences, as well as the constructed representations of women about their intellectual capacities. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-07-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2046 10.48017/dj.v7i3.2046 |
url |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2046 |
identifier_str_mv |
10.48017/dj.v7i3.2046 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2046/1746 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal |
dc.source.none.fl_str_mv |
Diversitas Journal; v. 7 n. 3 (2022): Contribuições das ciências e das tecnologias para a sociedade 2525-5215 10.48017/dj.v7i3 reponame:Diversitas Journal instname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) instacron:UNEAL |
instname_str |
Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) |
instacron_str |
UNEAL |
institution |
UNEAL |
reponame_str |
Diversitas Journal |
collection |
Diversitas Journal |
repository.name.fl_str_mv |
Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadiversitasjournal@gmail.com |
_version_ |
1797051279194718208 |