Ser mulher em exatas: representações desenvolvidas no ambiente escolar

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cabral Teixeira da Silva, Cristiane
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Pereira da Silva , Andrea, de Andrade Lopes Neta, Natercia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Diversitas Journal
Texto Completo: https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2046
Resumo: The insertion of women in the exact sciences areas has been a historically slow process, since this space was almost entirely occupied by men. The search for space and visibility in this area still continues, in the midst of a society that reproduces gender inequality. It is noteworthy that the debate around issues related to the inclusion of women in the sciences is of great importance. The aim of this work is to discuss perceptions about female representations in the exact sciences, as well as the role of education in transforming women's empowerment and gender equality. For this, a bibliographic review was carried out, in the second quarter of 2021, in the Google Scholar library. Some articles that met the work's inclusion criteria were selected. The theoretical contribution dialogue allowed us to understand the school environment as being largely responsible for encouraging female participation in the exact sciences, as well as the constructed representations of women about their intellectual capacities.
id UNEAL_a40976e902a33f6c12b254630fc363e5
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/2046
network_acronym_str UNEAL
network_name_str Diversitas Journal
repository_id_str
spelling Ser mulher em exatas: representações desenvolvidas no ambiente escolarMulheresIgualdade de GêneroCiências ExatasEscolasThe insertion of women in the exact sciences areas has been a historically slow process, since this space was almost entirely occupied by men. The search for space and visibility in this area still continues, in the midst of a society that reproduces gender inequality. It is noteworthy that the debate around issues related to the inclusion of women in the sciences is of great importance. The aim of this work is to discuss perceptions about female representations in the exact sciences, as well as the role of education in transforming women's empowerment and gender equality. For this, a bibliographic review was carried out, in the second quarter of 2021, in the Google Scholar library. Some articles that met the work's inclusion criteria were selected. The theoretical contribution dialogue allowed us to understand the school environment as being largely responsible for encouraging female participation in the exact sciences, as well as the constructed representations of women about their intellectual capacities.A inserção das mulheres nas áreas de exatas tem sido um processo historicamente vagaroso, visto que, tal espaço era quase em sua totalidade ocupado por homens. A busca por espaço e visibilidade nesta área ainda continua, em meio a uma sociedade que reproduz a desigualdade de gênero, destaca-se assim, que é de grande importância o debate em volta das questões ligadas à inclusão das mulheres nas áreas de exatas. O objetivo desse trabalho é discutir percepções acerca das representações femininas nas áreas de exatas, assim como, o papel da educação como transformadora do empoderamento das mulheres e da igualdade de gêneros. Metodologicamente, realizou-se uma revisão de literatura de artigos científicos publicados em 2021, na base de dados da Scielo. Dentre as 52 produções encontradas, foram selecionados 4 artigos de pesquisadoras que atenderam aos critérios de inclusão deste trabalho. O diálogo com estas autoras permitiu compreender o ambiente escolar como grande responsável pelo incentivo à participação feminina nas ciências exatas, assim como as representações construídas da mulher acerca das suas capacidades intelectuais.Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal2022-07-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/204610.48017/dj.v7i3.2046Diversitas Journal; v. 7 n. 3 (2022): Contribuições das ciências e das tecnologias para a sociedade2525-521510.48017/dj.v7i3reponame:Diversitas Journalinstname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)instacron:UNEALporhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2046/1746Copyright (c) 2022 Natercia de Andrade Lopes Neta, Cristiane Cabral Teixeira da Silva, Andrea Pereira da Silva https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCabral Teixeira da Silva, Cristiane Pereira da Silva , Andrea de Andrade Lopes Neta, Natercia2022-07-06T00:57:38Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/2046Revistahttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/indexPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/muralinternacional/oairevistadiversitasjournal@gmail.com2525-52152525-5215opendoar:2023-01-13T09:47:28.629643Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)false
dc.title.none.fl_str_mv Ser mulher em exatas: representações desenvolvidas no ambiente escolar
title Ser mulher em exatas: representações desenvolvidas no ambiente escolar
spellingShingle Ser mulher em exatas: representações desenvolvidas no ambiente escolar
Cabral Teixeira da Silva, Cristiane
Mulheres
Igualdade de Gênero
Ciências Exatas
Escolas
title_short Ser mulher em exatas: representações desenvolvidas no ambiente escolar
title_full Ser mulher em exatas: representações desenvolvidas no ambiente escolar
title_fullStr Ser mulher em exatas: representações desenvolvidas no ambiente escolar
title_full_unstemmed Ser mulher em exatas: representações desenvolvidas no ambiente escolar
title_sort Ser mulher em exatas: representações desenvolvidas no ambiente escolar
author Cabral Teixeira da Silva, Cristiane
author_facet Cabral Teixeira da Silva, Cristiane
Pereira da Silva , Andrea
de Andrade Lopes Neta, Natercia
author_role author
author2 Pereira da Silva , Andrea
de Andrade Lopes Neta, Natercia
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cabral Teixeira da Silva, Cristiane
Pereira da Silva , Andrea
de Andrade Lopes Neta, Natercia
dc.subject.por.fl_str_mv Mulheres
Igualdade de Gênero
Ciências Exatas
Escolas
topic Mulheres
Igualdade de Gênero
Ciências Exatas
Escolas
description The insertion of women in the exact sciences areas has been a historically slow process, since this space was almost entirely occupied by men. The search for space and visibility in this area still continues, in the midst of a society that reproduces gender inequality. It is noteworthy that the debate around issues related to the inclusion of women in the sciences is of great importance. The aim of this work is to discuss perceptions about female representations in the exact sciences, as well as the role of education in transforming women's empowerment and gender equality. For this, a bibliographic review was carried out, in the second quarter of 2021, in the Google Scholar library. Some articles that met the work's inclusion criteria were selected. The theoretical contribution dialogue allowed us to understand the school environment as being largely responsible for encouraging female participation in the exact sciences, as well as the constructed representations of women about their intellectual capacities.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2046
10.48017/dj.v7i3.2046
url https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2046
identifier_str_mv 10.48017/dj.v7i3.2046
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2046/1746
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal
dc.source.none.fl_str_mv Diversitas Journal; v. 7 n. 3 (2022): Contribuições das ciências e das tecnologias para a sociedade
2525-5215
10.48017/dj.v7i3
reponame:Diversitas Journal
instname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
instacron:UNEAL
instname_str Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
instacron_str UNEAL
institution UNEAL
reponame_str Diversitas Journal
collection Diversitas Journal
repository.name.fl_str_mv Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
repository.mail.fl_str_mv revistadiversitasjournal@gmail.com
_version_ 1797051279194718208