Teoria da Atividade como ferramenta para analisar o trote universitário

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Aguiar, Carina Patrícia Correia de
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Fermé, Eduardo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Diversitas Journal
Texto Completo: https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2432
Resumo: The university hazing is a practice used as a way of initiating new students into the universities. Since its origins, this practice has been the subject of controversy, motivated by the occurrence of violent episodes during the hazing, sometimes with tragic consequences for the students. In the literature, numerous studies analyse this phenomenon. In this paper we propose the use of Activity Theory (AT) as a tool to analyse the university hazing. We will identify throughout the text the different components of this practice, associating them with the concepts that make up an analysis in AT.
id UNEAL_aad469d99813ab0055b1c22c4219131b
oai_identifier_str oai:ojs.diversitasjournal.com.br:article/2432
network_acronym_str UNEAL
network_name_str Diversitas Journal
repository_id_str
spelling Teoria da Atividade como ferramenta para analisar o trote universitário Trote UniversitárioAnálise de ComunidadesTeoria da AtividadeUniversity hazingAnalysis of CommunitiesActivity TheoryThe university hazing is a practice used as a way of initiating new students into the universities. Since its origins, this practice has been the subject of controversy, motivated by the occurrence of violent episodes during the hazing, sometimes with tragic consequences for the students. In the literature, numerous studies analyse this phenomenon. In this paper we propose the use of Activity Theory (AT) as a tool to analyse the university hazing. We will identify throughout the text the different components of this practice, associating them with the concepts that make up an analysis in AT.O trote universitário (ou praxe académica em Portugal) é uma prática universitária para marcar o ingresso dos novos estudantes nas universidades. Esta prática tem sido, desde as suas origens, alvo de polémicas motivado por o acontecimento de episódios violentos durante os trotes com consequências muitas vezes trágicas. Na literatura, numerosos estudos analisam este fenómeno. Neste artigo propomos a utilização da Teoria da Atividade (TA) como ferramenta para a analise desta prática. Identificaremos ao longo do texto os diferentes componentes da prática do trote, associando-os aos conceitos que compõem uma análise em TA.Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal2023-01-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/243210.48017/dj.v8i1.2432Diversitas Journal; Vol. 8 No. 1 (2023): Sociedade e ciência: um diálogo necessárioDiversitas Journal; Vol. 8 Núm. 1 (2023): Sociedade e ciência: um diálogo necessárioDiversitas Journal; v. 8 n. 1 (2023): Sociedade e ciência: um diálogo necessário2525-521510.48017/dj.v8i1reponame:Diversitas Journalinstname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)instacron:UNEALporhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2432/1982Copyright (c) 2023 Carina Aguiar, Eduardo Ferméhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAguiar, Carina Patrícia Correia de Fermé, Eduardo2023-03-03T13:55:30Zoai:ojs.diversitasjournal.com.br:article/2432Revistahttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/indexPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/muralinternacional/oairevistadiversitasjournal@gmail.com2525-52152525-5215opendoar:2023-03-03T13:55:30Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)false
dc.title.none.fl_str_mv Teoria da Atividade como ferramenta para analisar o trote universitário
title Teoria da Atividade como ferramenta para analisar o trote universitário
spellingShingle Teoria da Atividade como ferramenta para analisar o trote universitário
Aguiar, Carina Patrícia Correia de
Trote Universitário
Análise de Comunidades
Teoria da Atividade
University hazing
Analysis of Communities
Activity Theory
title_short Teoria da Atividade como ferramenta para analisar o trote universitário
title_full Teoria da Atividade como ferramenta para analisar o trote universitário
title_fullStr Teoria da Atividade como ferramenta para analisar o trote universitário
title_full_unstemmed Teoria da Atividade como ferramenta para analisar o trote universitário
title_sort Teoria da Atividade como ferramenta para analisar o trote universitário
author Aguiar, Carina Patrícia Correia de
author_facet Aguiar, Carina Patrícia Correia de
Fermé, Eduardo
author_role author
author2 Fermé, Eduardo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Aguiar, Carina Patrícia Correia de
Fermé, Eduardo
dc.subject.por.fl_str_mv Trote Universitário
Análise de Comunidades
Teoria da Atividade
University hazing
Analysis of Communities
Activity Theory
topic Trote Universitário
Análise de Comunidades
Teoria da Atividade
University hazing
Analysis of Communities
Activity Theory
description The university hazing is a practice used as a way of initiating new students into the universities. Since its origins, this practice has been the subject of controversy, motivated by the occurrence of violent episodes during the hazing, sometimes with tragic consequences for the students. In the literature, numerous studies analyse this phenomenon. In this paper we propose the use of Activity Theory (AT) as a tool to analyse the university hazing. We will identify throughout the text the different components of this practice, associating them with the concepts that make up an analysis in AT.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-01-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2432
10.48017/dj.v8i1.2432
url https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2432
identifier_str_mv 10.48017/dj.v8i1.2432
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2432/1982
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Carina Aguiar, Eduardo Fermé
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Carina Aguiar, Eduardo Fermé
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal
dc.source.none.fl_str_mv Diversitas Journal; Vol. 8 No. 1 (2023): Sociedade e ciência: um diálogo necessário
Diversitas Journal; Vol. 8 Núm. 1 (2023): Sociedade e ciência: um diálogo necessário
Diversitas Journal; v. 8 n. 1 (2023): Sociedade e ciência: um diálogo necessário
2525-5215
10.48017/dj.v8i1
reponame:Diversitas Journal
instname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
instacron:UNEAL
instname_str Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
instacron_str UNEAL
institution UNEAL
reponame_str Diversitas Journal
collection Diversitas Journal
repository.name.fl_str_mv Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
repository.mail.fl_str_mv revistadiversitasjournal@gmail.com
_version_ 1797051272740732928