O estágio de docência da educação infantil: uma experiência em tempos de pandemia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: dos Santos Barbosa, Maria Cícera
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Oliveira dos Santos, Rousilane, Rêgo de Almeida, Cláudia Cristina
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Diversitas Journal
Texto Completo: https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2473
Resumo: This work aims to report the experience of the Early Childhood Education Teaching Internship held virtually during the year 2021, space-time of the Covid 19 pandemic. Is configured as an essential curricular component of the pedagogical project of the pedagogy course. Through the reading of articles, meetings, dialogues with the advisor and interview with the supervising teacher, the need arose to develop a Practical Guide for Conducting Guided Play in the Nursery, with the objective of expanding the possibilities of work of the supervising teacher with directed games that promoted the development and learning of children as a guiding axis of pedagogical and curricular practices. The results point to indications that during the development of the games proposed in the Practical Guide in the day care center, it was possible to identify through the teacher's report that the games provided the children's movement, affection and interaction. In these collective games, they learned to share situations of gain and loss with others, where they are linked to facing situations of frustration that are common to adult life. From the wealth of experiences in the supervised internship, we understand that the description of the experience can corroborate for reflection and planning of the supervised internship, as well as stimulate pedagogical actions that have play and interactions as their axis.
id UNEAL_ad8b2eb22c3cd4823f7b392cfe97b0a1
oai_identifier_str oai:ojs.diversitasjournal.com.br:article/2473
network_acronym_str UNEAL
network_name_str Diversitas Journal
repository_id_str
spelling O estágio de docência da educação infantil: uma experiência em tempos de pandemiaBrincadeiras dirigidasEducação infantilProjeto de estágioThis work aims to report the experience of the Early Childhood Education Teaching Internship held virtually during the year 2021, space-time of the Covid 19 pandemic. Is configured as an essential curricular component of the pedagogical project of the pedagogy course. Through the reading of articles, meetings, dialogues with the advisor and interview with the supervising teacher, the need arose to develop a Practical Guide for Conducting Guided Play in the Nursery, with the objective of expanding the possibilities of work of the supervising teacher with directed games that promoted the development and learning of children as a guiding axis of pedagogical and curricular practices. The results point to indications that during the development of the games proposed in the Practical Guide in the day care center, it was possible to identify through the teacher's report that the games provided the children's movement, affection and interaction. In these collective games, they learned to share situations of gain and loss with others, where they are linked to facing situations of frustration that are common to adult life. From the wealth of experiences in the supervised internship, we understand that the description of the experience can corroborate for reflection and planning of the supervised internship, as well as stimulate pedagogical actions that have play and interactions as their axis.Este trabalho tem como objetivo relatar a experiência do Estágio de Docência da Educação Infantil realizado de forma virtual durante o ano de 2021, espaço-tempo da pandemia da Covid-19. O estágio na Educação Infantil integra a trajetória formativa do (a) estudante, e se configura enquanto um componente curricular imprescindível do projeto pedagógico do curso de Pedagogia. Por intermédio da leitura de artigos, reuniões, diálogos com a orientadora e entrevista com a professora supervisora surgiu a necessidade da elaboração de um Guia Prático para a Realização de Brincadeiras Dirigidas na Creche, com o objetivo de ampliar as possibilidades de trabalho do professor supervisor com brincadeiras dirigidas que promovessem o desenvolvimento e aprendizagem das crianças como eixo norteador das práticas pedagógicas e curriculares. Os resultados apontam indícios de que durante o desenvolvimento das brincadeiras propostas pelo Guia Prático na Creche foi possível identificar através do relato da professora que as brincadeiras proporcionaram o movimento, a afetividade e a interação das crianças. Nessas brincadeiras coletivas aprenderam a partilhar situações de ganho e perda com outros, onde está ligada a enfrentar situações de frustrações que são comuns à vida adulta. A partir da riqueza das vivências no estágio supervisionado, entendemos que a descrição da experiência pode corroborar para reflexão e planejamento do estágio supervisionado, bem como estimular ações pedagógicas que tenham como eixo a brincadeira e interações.Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal2023-01-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/247310.48017/dj.v8i1.2473Diversitas Journal; Vol. 8 No. 1 (2023): Sociedade e ciência: um diálogo necessárioDiversitas Journal; Vol. 8 Núm. 1 (2023): Sociedade e ciência: um diálogo necessárioDiversitas Journal; v. 8 n. 1 (2023): Sociedade e ciência: um diálogo necessário2525-521510.48017/dj.v8i1reponame:Diversitas Journalinstname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)instacron:UNEALporhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2473/1963Copyright (c) 2023 Maria Cícera dos Santos Barbosa, Rousilane Oliveira dos Santos, Cláudia Cristina Rêgo de Almeidahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessdos Santos Barbosa, Maria CíceraOliveira dos Santos, RousilaneRêgo de Almeida, Cláudia Cristina2023-02-24T15:00:40Zoai:ojs.diversitasjournal.com.br:article/2473Revistahttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/indexPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/muralinternacional/oairevistadiversitasjournal@gmail.com2525-52152525-5215opendoar:2023-02-24T15:00:40Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)false
dc.title.none.fl_str_mv O estágio de docência da educação infantil: uma experiência em tempos de pandemia
title O estágio de docência da educação infantil: uma experiência em tempos de pandemia
spellingShingle O estágio de docência da educação infantil: uma experiência em tempos de pandemia
dos Santos Barbosa, Maria Cícera
Brincadeiras dirigidas
Educação infantil
Projeto de estágio
title_short O estágio de docência da educação infantil: uma experiência em tempos de pandemia
title_full O estágio de docência da educação infantil: uma experiência em tempos de pandemia
title_fullStr O estágio de docência da educação infantil: uma experiência em tempos de pandemia
title_full_unstemmed O estágio de docência da educação infantil: uma experiência em tempos de pandemia
title_sort O estágio de docência da educação infantil: uma experiência em tempos de pandemia
author dos Santos Barbosa, Maria Cícera
author_facet dos Santos Barbosa, Maria Cícera
Oliveira dos Santos, Rousilane
Rêgo de Almeida, Cláudia Cristina
author_role author
author2 Oliveira dos Santos, Rousilane
Rêgo de Almeida, Cláudia Cristina
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv dos Santos Barbosa, Maria Cícera
Oliveira dos Santos, Rousilane
Rêgo de Almeida, Cláudia Cristina
dc.subject.por.fl_str_mv Brincadeiras dirigidas
Educação infantil
Projeto de estágio
topic Brincadeiras dirigidas
Educação infantil
Projeto de estágio
description This work aims to report the experience of the Early Childhood Education Teaching Internship held virtually during the year 2021, space-time of the Covid 19 pandemic. Is configured as an essential curricular component of the pedagogical project of the pedagogy course. Through the reading of articles, meetings, dialogues with the advisor and interview with the supervising teacher, the need arose to develop a Practical Guide for Conducting Guided Play in the Nursery, with the objective of expanding the possibilities of work of the supervising teacher with directed games that promoted the development and learning of children as a guiding axis of pedagogical and curricular practices. The results point to indications that during the development of the games proposed in the Practical Guide in the day care center, it was possible to identify through the teacher's report that the games provided the children's movement, affection and interaction. In these collective games, they learned to share situations of gain and loss with others, where they are linked to facing situations of frustration that are common to adult life. From the wealth of experiences in the supervised internship, we understand that the description of the experience can corroborate for reflection and planning of the supervised internship, as well as stimulate pedagogical actions that have play and interactions as their axis.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-01-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2473
10.48017/dj.v8i1.2473
url https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2473
identifier_str_mv 10.48017/dj.v8i1.2473
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2473/1963
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal
dc.source.none.fl_str_mv Diversitas Journal; Vol. 8 No. 1 (2023): Sociedade e ciência: um diálogo necessário
Diversitas Journal; Vol. 8 Núm. 1 (2023): Sociedade e ciência: um diálogo necessário
Diversitas Journal; v. 8 n. 1 (2023): Sociedade e ciência: um diálogo necessário
2525-5215
10.48017/dj.v8i1
reponame:Diversitas Journal
instname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
instacron:UNEAL
instname_str Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
instacron_str UNEAL
institution UNEAL
reponame_str Diversitas Journal
collection Diversitas Journal
repository.name.fl_str_mv Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
repository.mail.fl_str_mv revistadiversitasjournal@gmail.com
_version_ 1797051273304866816