O estágio de docência da educação infantil: uma experiência em tempos de pandemia
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Diversitas Journal |
Texto Completo: | https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2473 |
Resumo: | This work aims to report the experience of the Early Childhood Education Teaching Internship held virtually during the year 2021, space-time of the Covid 19 pandemic. Is configured as an essential curricular component of the pedagogical project of the pedagogy course. Through the reading of articles, meetings, dialogues with the advisor and interview with the supervising teacher, the need arose to develop a Practical Guide for Conducting Guided Play in the Nursery, with the objective of expanding the possibilities of work of the supervising teacher with directed games that promoted the development and learning of children as a guiding axis of pedagogical and curricular practices. The results point to indications that during the development of the games proposed in the Practical Guide in the day care center, it was possible to identify through the teacher's report that the games provided the children's movement, affection and interaction. In these collective games, they learned to share situations of gain and loss with others, where they are linked to facing situations of frustration that are common to adult life. From the wealth of experiences in the supervised internship, we understand that the description of the experience can corroborate for reflection and planning of the supervised internship, as well as stimulate pedagogical actions that have play and interactions as their axis. |
id |
UNEAL_ad8b2eb22c3cd4823f7b392cfe97b0a1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.diversitasjournal.com.br:article/2473 |
network_acronym_str |
UNEAL |
network_name_str |
Diversitas Journal |
repository_id_str |
|
spelling |
O estágio de docência da educação infantil: uma experiência em tempos de pandemiaBrincadeiras dirigidasEducação infantilProjeto de estágioThis work aims to report the experience of the Early Childhood Education Teaching Internship held virtually during the year 2021, space-time of the Covid 19 pandemic. Is configured as an essential curricular component of the pedagogical project of the pedagogy course. Through the reading of articles, meetings, dialogues with the advisor and interview with the supervising teacher, the need arose to develop a Practical Guide for Conducting Guided Play in the Nursery, with the objective of expanding the possibilities of work of the supervising teacher with directed games that promoted the development and learning of children as a guiding axis of pedagogical and curricular practices. The results point to indications that during the development of the games proposed in the Practical Guide in the day care center, it was possible to identify through the teacher's report that the games provided the children's movement, affection and interaction. In these collective games, they learned to share situations of gain and loss with others, where they are linked to facing situations of frustration that are common to adult life. From the wealth of experiences in the supervised internship, we understand that the description of the experience can corroborate for reflection and planning of the supervised internship, as well as stimulate pedagogical actions that have play and interactions as their axis.Este trabalho tem como objetivo relatar a experiência do Estágio de Docência da Educação Infantil realizado de forma virtual durante o ano de 2021, espaço-tempo da pandemia da Covid-19. O estágio na Educação Infantil integra a trajetória formativa do (a) estudante, e se configura enquanto um componente curricular imprescindível do projeto pedagógico do curso de Pedagogia. Por intermédio da leitura de artigos, reuniões, diálogos com a orientadora e entrevista com a professora supervisora surgiu a necessidade da elaboração de um Guia Prático para a Realização de Brincadeiras Dirigidas na Creche, com o objetivo de ampliar as possibilidades de trabalho do professor supervisor com brincadeiras dirigidas que promovessem o desenvolvimento e aprendizagem das crianças como eixo norteador das práticas pedagógicas e curriculares. Os resultados apontam indícios de que durante o desenvolvimento das brincadeiras propostas pelo Guia Prático na Creche foi possível identificar através do relato da professora que as brincadeiras proporcionaram o movimento, a afetividade e a interação das crianças. Nessas brincadeiras coletivas aprenderam a partilhar situações de ganho e perda com outros, onde está ligada a enfrentar situações de frustrações que são comuns à vida adulta. A partir da riqueza das vivências no estágio supervisionado, entendemos que a descrição da experiência pode corroborar para reflexão e planejamento do estágio supervisionado, bem como estimular ações pedagógicas que tenham como eixo a brincadeira e interações.Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal2023-01-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/247310.48017/dj.v8i1.2473Diversitas Journal; Vol. 8 No. 1 (2023): Sociedade e ciência: um diálogo necessárioDiversitas Journal; Vol. 8 Núm. 1 (2023): Sociedade e ciência: um diálogo necessárioDiversitas Journal; v. 8 n. 1 (2023): Sociedade e ciência: um diálogo necessário2525-521510.48017/dj.v8i1reponame:Diversitas Journalinstname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)instacron:UNEALporhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2473/1963Copyright (c) 2023 Maria Cícera dos Santos Barbosa, Rousilane Oliveira dos Santos, Cláudia Cristina Rêgo de Almeidahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessdos Santos Barbosa, Maria CíceraOliveira dos Santos, RousilaneRêgo de Almeida, Cláudia Cristina2023-02-24T15:00:40Zoai:ojs.diversitasjournal.com.br:article/2473Revistahttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/indexPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/muralinternacional/oairevistadiversitasjournal@gmail.com2525-52152525-5215opendoar:2023-02-24T15:00:40Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O estágio de docência da educação infantil: uma experiência em tempos de pandemia |
title |
O estágio de docência da educação infantil: uma experiência em tempos de pandemia |
spellingShingle |
O estágio de docência da educação infantil: uma experiência em tempos de pandemia dos Santos Barbosa, Maria Cícera Brincadeiras dirigidas Educação infantil Projeto de estágio |
title_short |
O estágio de docência da educação infantil: uma experiência em tempos de pandemia |
title_full |
O estágio de docência da educação infantil: uma experiência em tempos de pandemia |
title_fullStr |
O estágio de docência da educação infantil: uma experiência em tempos de pandemia |
title_full_unstemmed |
O estágio de docência da educação infantil: uma experiência em tempos de pandemia |
title_sort |
O estágio de docência da educação infantil: uma experiência em tempos de pandemia |
author |
dos Santos Barbosa, Maria Cícera |
author_facet |
dos Santos Barbosa, Maria Cícera Oliveira dos Santos, Rousilane Rêgo de Almeida, Cláudia Cristina |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira dos Santos, Rousilane Rêgo de Almeida, Cláudia Cristina |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
dos Santos Barbosa, Maria Cícera Oliveira dos Santos, Rousilane Rêgo de Almeida, Cláudia Cristina |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Brincadeiras dirigidas Educação infantil Projeto de estágio |
topic |
Brincadeiras dirigidas Educação infantil Projeto de estágio |
description |
This work aims to report the experience of the Early Childhood Education Teaching Internship held virtually during the year 2021, space-time of the Covid 19 pandemic. Is configured as an essential curricular component of the pedagogical project of the pedagogy course. Through the reading of articles, meetings, dialogues with the advisor and interview with the supervising teacher, the need arose to develop a Practical Guide for Conducting Guided Play in the Nursery, with the objective of expanding the possibilities of work of the supervising teacher with directed games that promoted the development and learning of children as a guiding axis of pedagogical and curricular practices. The results point to indications that during the development of the games proposed in the Practical Guide in the day care center, it was possible to identify through the teacher's report that the games provided the children's movement, affection and interaction. In these collective games, they learned to share situations of gain and loss with others, where they are linked to facing situations of frustration that are common to adult life. From the wealth of experiences in the supervised internship, we understand that the description of the experience can corroborate for reflection and planning of the supervised internship, as well as stimulate pedagogical actions that have play and interactions as their axis. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-01-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2473 10.48017/dj.v8i1.2473 |
url |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2473 |
identifier_str_mv |
10.48017/dj.v8i1.2473 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2473/1963 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal |
dc.source.none.fl_str_mv |
Diversitas Journal; Vol. 8 No. 1 (2023): Sociedade e ciência: um diálogo necessário Diversitas Journal; Vol. 8 Núm. 1 (2023): Sociedade e ciência: um diálogo necessário Diversitas Journal; v. 8 n. 1 (2023): Sociedade e ciência: um diálogo necessário 2525-5215 10.48017/dj.v8i1 reponame:Diversitas Journal instname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) instacron:UNEAL |
instname_str |
Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) |
instacron_str |
UNEAL |
institution |
UNEAL |
reponame_str |
Diversitas Journal |
collection |
Diversitas Journal |
repository.name.fl_str_mv |
Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadiversitasjournal@gmail.com |
_version_ |
1797051273304866816 |