Seleção e uso dos livros didáticos de ciências por professores do ensino fundamental do município Caridade do Piauí, Brasil
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Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Diversitas Journal |
Texto Completo: | https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/953 |
Resumo: | ABSTRACT: n Brazil the textbook was regulated with the legislation created in 1938 by the decree of law 1006. The textbooks were increasingly used and to ensure distribution in public schools the federal government created the National Textbook Program (PNLD) through Decree No. 91.542 / 85. This research aimed to analyze the process of choosing and using the science textbook by elementary school teachers in the municipality of Caridade do Piauí. Twenty science teachers from the largest public elementary schools in the municipality were interviewed. Through this research it was observed that teachers do not strictly follow the PNLD guidelines for choosing books, most also revealed that they did not use or had access to the Textbook Guide to select books. Most teachers reveal that they choose teaching material based on criteria they set themselves. Although they do not follow PNLD's instructions for choosing, current science books worked in schools have been well evaluated by teachers on various criteria such as theoretical content, visual aids, proposed activities and additional resources. Regarding the interference of the internet in the use of textbooks, most teachers state that books remain the main material used in the classroom. From all these aspects we can conclude that most teachers do not follow the guidelines of PNLD and Textbook Guide to make textbook choices. KEYWORDS: Guidelines, PNLD, Schools. |
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Seleção e uso dos livros didáticos de ciências por professores do ensino fundamental do município Caridade do Piauí, Brasil ABSTRACT: n Brazil the textbook was regulated with the legislation created in 1938 by the decree of law 1006. The textbooks were increasingly used and to ensure distribution in public schools the federal government created the National Textbook Program (PNLD) through Decree No. 91.542 / 85. This research aimed to analyze the process of choosing and using the science textbook by elementary school teachers in the municipality of Caridade do Piauí. Twenty science teachers from the largest public elementary schools in the municipality were interviewed. Through this research it was observed that teachers do not strictly follow the PNLD guidelines for choosing books, most also revealed that they did not use or had access to the Textbook Guide to select books. Most teachers reveal that they choose teaching material based on criteria they set themselves. Although they do not follow PNLD's instructions for choosing, current science books worked in schools have been well evaluated by teachers on various criteria such as theoretical content, visual aids, proposed activities and additional resources. Regarding the interference of the internet in the use of textbooks, most teachers state that books remain the main material used in the classroom. From all these aspects we can conclude that most teachers do not follow the guidelines of PNLD and Textbook Guide to make textbook choices. KEYWORDS: Guidelines, PNLD, Schools.RESUMO: No Brasil o livro didático foi regulamentado com a legislação criada em 1938 pelo decreto de lei 1006. Os livros didáticos passaram a ser utilizados cada vez mais e para garantir a distribuição em escolas públicas o governo federal criou o Programa Nacional do Livro Didático (PNLD) através do decreto de n° 91.542/85. Com esta pesquisa objetivou-se analisar o processo de escolha e utilização do livro didático de ciências por professores do ensino fundamental do município de Caridade do Piauí. Foram entrevistados 20 professores de ciências das maiores escolas públicas de ensino fundamental do município. Através desta pesquisa observou-se que os professores não seguem à risca as orientações do PNLD para a escolha dos livros, a maioria ainda revelou que não utilizaram ou não tiveram acesso ao Guia do Livro Didático para selecionar os livros. A maior parte dos professores revela que escolhem o material didático baseados em critérios estabelecidos por eles mesmos. Apesar de não seguirem as instruções do PNLD para a escolha, os atuais livros de ciências trabalhados nas escolas foram bem avaliados pelos professores em vários critérios como o conteúdo teórico, recursos visuais, atividades propostas e os recursos adicionais. Sobre a interferência da internet na utilização do livro didático, a maior parte dos professores afirma que os livros continuam sendo o principal material utilizado em sala de aula. Por todos esses aspectos podemos concluir que a maioria dos professores não seguem as orientações do PNLD e Guia do Livro Didático para realizarem as escolhas dos livros didáticos PALAVRAS-CHAVE: Orientações, PNLD, Escolas.Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal2020-04-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/95310.17648/diversitas-journal-v5i2-953Diversitas Journal; v. 5 n. 2 (2020): A força feminina na consolidação da História; 1253-12702525-521510.17648/diversitas-journal-v5i2reponame:Diversitas Journalinstname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)instacron:UNEALporhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/953/1007Copyright (c) 2020 Wellington da Silva Santos, Michelli Ferreira dos Santos, Marcones Ferreira Costahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Wellington da SilvaSantos, Michelli Ferreira dosCosta, Marcones Ferreira2021-08-19T18:45:28Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/953Revistahttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/indexPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/muralinternacional/oairevistadiversitasjournal@gmail.com2525-52152525-5215opendoar:2023-01-13T09:47:02.029365Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)false |
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