Por uma geografia das comunidades tradicionais: metodologias participativas para a compreensão dos etnosolos na Colônia Z-29, Jaramataia-Alagoas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Jackson Belo
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Oliveira, Matteus Freitas de, Farias, José Lucas Nunes de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Diversitas Journal
Texto Completo: https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1010
Resumo:   ABSTRACT: This article aims to discuss the importance of using participatory methodologies in research related to traditional communities. Brazil has innumerable cultural expressions, and for this reason indigenous communities, quilombolas, peasants, fishing, among others, maintain unique socio-spatial relations in their territories. Traditional hegemonic science has long made research questions invisible through cold and partial written methodologies that did not reach the identity territory of these communities. It starts from the experience of researches carried out in Colony Z-29, in São Pedro Village, in Jaramataia, Alagoas, to understand how ancient knowledge and practices are used to classify, by means of identification keys, different types of soils and their characteristics. Uses. From the observant participation, conversation wheels were held that were potentiated with the use of the mystical technique, seeking to know the fishing cosmologies in relation to the soils recorded in a field diary of the geoethnographic method. It is noteworthy that the ethnopedological approach not only served to classify soils based on traditional knowledge, but reflected the identity, collectivity and ancestry of a people who need another academic writing as potent as their orality. KEYWORDS: Knowledge and practice, Identification keys, Observant participation, Geoetnography, Conversation wheels.
id UNEAL_fbb2f99bba445b36e8738c3f12163209
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/1010
network_acronym_str UNEAL
network_name_str Diversitas Journal
repository_id_str
spelling Por uma geografia das comunidades tradicionais: metodologias participativas para a compreensão dos etnosolos na Colônia Z-29, Jaramataia-Alagoas  ABSTRACT: This article aims to discuss the importance of using participatory methodologies in research related to traditional communities. Brazil has innumerable cultural expressions, and for this reason indigenous communities, quilombolas, peasants, fishing, among others, maintain unique socio-spatial relations in their territories. Traditional hegemonic science has long made research questions invisible through cold and partial written methodologies that did not reach the identity territory of these communities. It starts from the experience of researches carried out in Colony Z-29, in São Pedro Village, in Jaramataia, Alagoas, to understand how ancient knowledge and practices are used to classify, by means of identification keys, different types of soils and their characteristics. Uses. From the observant participation, conversation wheels were held that were potentiated with the use of the mystical technique, seeking to know the fishing cosmologies in relation to the soils recorded in a field diary of the geoethnographic method. It is noteworthy that the ethnopedological approach not only served to classify soils based on traditional knowledge, but reflected the identity, collectivity and ancestry of a people who need another academic writing as potent as their orality. KEYWORDS: Knowledge and practice, Identification keys, Observant participation, Geoetnography, Conversation wheels.RESUMO: Este artigo tem como proposta discutir a importância do uso de metodologias participativas em pesquisas relacionadas a comunidades tradicionais. O Brasil possui inúmeras expressões culturais, e, por isso mesmo, comunidades indígenas, quilombolas, camponesas, pesqueiras, entre outras, mantêm relações socioespaciais singulares em seus territórios. A ciência tradicional hegemônica invisibilizou, por muito tempo, questões de pesquisa por meio de metodologias frias e escritas parciais que não alcançavam o território identitário dessas comunidades. Parte-se aqui da experiência de pesquisas realizadas na Colônia Z-29, no Povoado São Pedro, em Jaramataia, Alagoas, para compreender como saberes e fazeres ancestralizados são acionados para classificar, por meio de chaves de identificação, diferentes tipos de solos e seus usos. A partir da participação observante, foram realizadas rodas de conversa que foram potencializadas com o uso da técnica da mística, buscando conhecer as cosmologias pesqueiras com relação aos solos registradas em diário de campo do método geoetnográfico. Destaca-se que a abordagem etnopedológica não serviu apenas para classificar os solos partindo dos saberes tradicionais, mas refletiu a identidade, a coletividade e a ancestralidade de um povo que precisa de uma outra escrita acadêmica tão potente quanto suas oralidades. PALAVRAS-CHAVE: Saberes e fazeres, Chaves de identificação, Participação observante, Geoetnografia, Rodas de conversa.Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal2020-01-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/101010.17648/diversitas-journal-v5i1-1010Diversitas Journal; v. 5 n. 1 (2020): Educação com diversidade, sociedade com sustentabilidade; 221-2342525-521510.17648/diversitas-journal-v5i1reponame:Diversitas Journalinstname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)instacron:UNEALporhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1010/926Copyright (c) 2020 Jackson Pereira, Matteus Freitas de Oliveira, José Lucas Nunes de Fariashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Jackson Belo Oliveira, Matteus Freitas de Farias, José Lucas Nunes de2021-08-19T19:16:20Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/1010Revistahttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/indexPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/muralinternacional/oairevistadiversitasjournal@gmail.com2525-52152525-5215opendoar:2023-01-13T09:47:03.332368Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)false
dc.title.none.fl_str_mv Por uma geografia das comunidades tradicionais: metodologias participativas para a compreensão dos etnosolos na Colônia Z-29, Jaramataia-Alagoas
title Por uma geografia das comunidades tradicionais: metodologias participativas para a compreensão dos etnosolos na Colônia Z-29, Jaramataia-Alagoas
spellingShingle Por uma geografia das comunidades tradicionais: metodologias participativas para a compreensão dos etnosolos na Colônia Z-29, Jaramataia-Alagoas
Pereira, Jackson Belo
title_short Por uma geografia das comunidades tradicionais: metodologias participativas para a compreensão dos etnosolos na Colônia Z-29, Jaramataia-Alagoas
title_full Por uma geografia das comunidades tradicionais: metodologias participativas para a compreensão dos etnosolos na Colônia Z-29, Jaramataia-Alagoas
title_fullStr Por uma geografia das comunidades tradicionais: metodologias participativas para a compreensão dos etnosolos na Colônia Z-29, Jaramataia-Alagoas
title_full_unstemmed Por uma geografia das comunidades tradicionais: metodologias participativas para a compreensão dos etnosolos na Colônia Z-29, Jaramataia-Alagoas
title_sort Por uma geografia das comunidades tradicionais: metodologias participativas para a compreensão dos etnosolos na Colônia Z-29, Jaramataia-Alagoas
author Pereira, Jackson Belo
author_facet Pereira, Jackson Belo
Oliveira, Matteus Freitas de
Farias, José Lucas Nunes de
author_role author
author2 Oliveira, Matteus Freitas de
Farias, José Lucas Nunes de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira, Jackson Belo
Oliveira, Matteus Freitas de
Farias, José Lucas Nunes de
description   ABSTRACT: This article aims to discuss the importance of using participatory methodologies in research related to traditional communities. Brazil has innumerable cultural expressions, and for this reason indigenous communities, quilombolas, peasants, fishing, among others, maintain unique socio-spatial relations in their territories. Traditional hegemonic science has long made research questions invisible through cold and partial written methodologies that did not reach the identity territory of these communities. It starts from the experience of researches carried out in Colony Z-29, in São Pedro Village, in Jaramataia, Alagoas, to understand how ancient knowledge and practices are used to classify, by means of identification keys, different types of soils and their characteristics. Uses. From the observant participation, conversation wheels were held that were potentiated with the use of the mystical technique, seeking to know the fishing cosmologies in relation to the soils recorded in a field diary of the geoethnographic method. It is noteworthy that the ethnopedological approach not only served to classify soils based on traditional knowledge, but reflected the identity, collectivity and ancestry of a people who need another academic writing as potent as their orality. KEYWORDS: Knowledge and practice, Identification keys, Observant participation, Geoetnography, Conversation wheels.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-01-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1010
10.17648/diversitas-journal-v5i1-1010
url https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1010
identifier_str_mv 10.17648/diversitas-journal-v5i1-1010
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1010/926
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Jackson Pereira, Matteus Freitas de Oliveira, José Lucas Nunes de Farias
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Jackson Pereira, Matteus Freitas de Oliveira, José Lucas Nunes de Farias
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal
dc.source.none.fl_str_mv Diversitas Journal; v. 5 n. 1 (2020): Educação com diversidade, sociedade com sustentabilidade; 221-234
2525-5215
10.17648/diversitas-journal-v5i1
reponame:Diversitas Journal
instname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
instacron:UNEAL
instname_str Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
instacron_str UNEAL
institution UNEAL
reponame_str Diversitas Journal
collection Diversitas Journal
repository.name.fl_str_mv Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
repository.mail.fl_str_mv revistadiversitasjournal@gmail.com
_version_ 1797051276600541184