Por uma geografia das comunidades tradicionais: metodologias participativas para a compreensão dos etnosolos na Colônia Z-29, Jaramataia-Alagoas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Diversitas Journal |
Texto Completo: | https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1010 |
Resumo: | ABSTRACT: This article aims to discuss the importance of using participatory methodologies in research related to traditional communities. Brazil has innumerable cultural expressions, and for this reason indigenous communities, quilombolas, peasants, fishing, among others, maintain unique socio-spatial relations in their territories. Traditional hegemonic science has long made research questions invisible through cold and partial written methodologies that did not reach the identity territory of these communities. It starts from the experience of researches carried out in Colony Z-29, in São Pedro Village, in Jaramataia, Alagoas, to understand how ancient knowledge and practices are used to classify, by means of identification keys, different types of soils and their characteristics. Uses. From the observant participation, conversation wheels were held that were potentiated with the use of the mystical technique, seeking to know the fishing cosmologies in relation to the soils recorded in a field diary of the geoethnographic method. It is noteworthy that the ethnopedological approach not only served to classify soils based on traditional knowledge, but reflected the identity, collectivity and ancestry of a people who need another academic writing as potent as their orality. KEYWORDS: Knowledge and practice, Identification keys, Observant participation, Geoetnography, Conversation wheels. |
id |
UNEAL_fbb2f99bba445b36e8738c3f12163209 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/1010 |
network_acronym_str |
UNEAL |
network_name_str |
Diversitas Journal |
repository_id_str |
|
spelling |
Por uma geografia das comunidades tradicionais: metodologias participativas para a compreensão dos etnosolos na Colônia Z-29, Jaramataia-Alagoas ABSTRACT: This article aims to discuss the importance of using participatory methodologies in research related to traditional communities. Brazil has innumerable cultural expressions, and for this reason indigenous communities, quilombolas, peasants, fishing, among others, maintain unique socio-spatial relations in their territories. Traditional hegemonic science has long made research questions invisible through cold and partial written methodologies that did not reach the identity territory of these communities. It starts from the experience of researches carried out in Colony Z-29, in São Pedro Village, in Jaramataia, Alagoas, to understand how ancient knowledge and practices are used to classify, by means of identification keys, different types of soils and their characteristics. Uses. From the observant participation, conversation wheels were held that were potentiated with the use of the mystical technique, seeking to know the fishing cosmologies in relation to the soils recorded in a field diary of the geoethnographic method. It is noteworthy that the ethnopedological approach not only served to classify soils based on traditional knowledge, but reflected the identity, collectivity and ancestry of a people who need another academic writing as potent as their orality. KEYWORDS: Knowledge and practice, Identification keys, Observant participation, Geoetnography, Conversation wheels.RESUMO: Este artigo tem como proposta discutir a importância do uso de metodologias participativas em pesquisas relacionadas a comunidades tradicionais. O Brasil possui inúmeras expressões culturais, e, por isso mesmo, comunidades indígenas, quilombolas, camponesas, pesqueiras, entre outras, mantêm relações socioespaciais singulares em seus territórios. A ciência tradicional hegemônica invisibilizou, por muito tempo, questões de pesquisa por meio de metodologias frias e escritas parciais que não alcançavam o território identitário dessas comunidades. Parte-se aqui da experiência de pesquisas realizadas na Colônia Z-29, no Povoado São Pedro, em Jaramataia, Alagoas, para compreender como saberes e fazeres ancestralizados são acionados para classificar, por meio de chaves de identificação, diferentes tipos de solos e seus usos. A partir da participação observante, foram realizadas rodas de conversa que foram potencializadas com o uso da técnica da mística, buscando conhecer as cosmologias pesqueiras com relação aos solos registradas em diário de campo do método geoetnográfico. Destaca-se que a abordagem etnopedológica não serviu apenas para classificar os solos partindo dos saberes tradicionais, mas refletiu a identidade, a coletividade e a ancestralidade de um povo que precisa de uma outra escrita acadêmica tão potente quanto suas oralidades. PALAVRAS-CHAVE: Saberes e fazeres, Chaves de identificação, Participação observante, Geoetnografia, Rodas de conversa.Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal2020-01-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/101010.17648/diversitas-journal-v5i1-1010Diversitas Journal; v. 5 n. 1 (2020): Educação com diversidade, sociedade com sustentabilidade; 221-2342525-521510.17648/diversitas-journal-v5i1reponame:Diversitas Journalinstname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)instacron:UNEALporhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1010/926Copyright (c) 2020 Jackson Pereira, Matteus Freitas de Oliveira, José Lucas Nunes de Fariashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Jackson Belo Oliveira, Matteus Freitas de Farias, José Lucas Nunes de2021-08-19T19:16:20Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/1010Revistahttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/indexPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/muralinternacional/oairevistadiversitasjournal@gmail.com2525-52152525-5215opendoar:2023-01-13T09:47:03.332368Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Por uma geografia das comunidades tradicionais: metodologias participativas para a compreensão dos etnosolos na Colônia Z-29, Jaramataia-Alagoas |
title |
Por uma geografia das comunidades tradicionais: metodologias participativas para a compreensão dos etnosolos na Colônia Z-29, Jaramataia-Alagoas |
spellingShingle |
Por uma geografia das comunidades tradicionais: metodologias participativas para a compreensão dos etnosolos na Colônia Z-29, Jaramataia-Alagoas Pereira, Jackson Belo |
title_short |
Por uma geografia das comunidades tradicionais: metodologias participativas para a compreensão dos etnosolos na Colônia Z-29, Jaramataia-Alagoas |
title_full |
Por uma geografia das comunidades tradicionais: metodologias participativas para a compreensão dos etnosolos na Colônia Z-29, Jaramataia-Alagoas |
title_fullStr |
Por uma geografia das comunidades tradicionais: metodologias participativas para a compreensão dos etnosolos na Colônia Z-29, Jaramataia-Alagoas |
title_full_unstemmed |
Por uma geografia das comunidades tradicionais: metodologias participativas para a compreensão dos etnosolos na Colônia Z-29, Jaramataia-Alagoas |
title_sort |
Por uma geografia das comunidades tradicionais: metodologias participativas para a compreensão dos etnosolos na Colônia Z-29, Jaramataia-Alagoas |
author |
Pereira, Jackson Belo |
author_facet |
Pereira, Jackson Belo Oliveira, Matteus Freitas de Farias, José Lucas Nunes de |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira, Matteus Freitas de Farias, José Lucas Nunes de |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pereira, Jackson Belo Oliveira, Matteus Freitas de Farias, José Lucas Nunes de |
description |
ABSTRACT: This article aims to discuss the importance of using participatory methodologies in research related to traditional communities. Brazil has innumerable cultural expressions, and for this reason indigenous communities, quilombolas, peasants, fishing, among others, maintain unique socio-spatial relations in their territories. Traditional hegemonic science has long made research questions invisible through cold and partial written methodologies that did not reach the identity territory of these communities. It starts from the experience of researches carried out in Colony Z-29, in São Pedro Village, in Jaramataia, Alagoas, to understand how ancient knowledge and practices are used to classify, by means of identification keys, different types of soils and their characteristics. Uses. From the observant participation, conversation wheels were held that were potentiated with the use of the mystical technique, seeking to know the fishing cosmologies in relation to the soils recorded in a field diary of the geoethnographic method. It is noteworthy that the ethnopedological approach not only served to classify soils based on traditional knowledge, but reflected the identity, collectivity and ancestry of a people who need another academic writing as potent as their orality. KEYWORDS: Knowledge and practice, Identification keys, Observant participation, Geoetnography, Conversation wheels. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-01-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1010 10.17648/diversitas-journal-v5i1-1010 |
url |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1010 |
identifier_str_mv |
10.17648/diversitas-journal-v5i1-1010 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1010/926 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Jackson Pereira, Matteus Freitas de Oliveira, José Lucas Nunes de Farias https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Jackson Pereira, Matteus Freitas de Oliveira, José Lucas Nunes de Farias https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal |
dc.source.none.fl_str_mv |
Diversitas Journal; v. 5 n. 1 (2020): Educação com diversidade, sociedade com sustentabilidade; 221-234 2525-5215 10.17648/diversitas-journal-v5i1 reponame:Diversitas Journal instname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) instacron:UNEAL |
instname_str |
Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) |
instacron_str |
UNEAL |
institution |
UNEAL |
reponame_str |
Diversitas Journal |
collection |
Diversitas Journal |
repository.name.fl_str_mv |
Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadiversitasjournal@gmail.com |
_version_ |
1797051276600541184 |