Agroecologia nas escolas do campo: um processo em construção

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Nivia Regina da
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Vasconcelos, Gilvania de Oliveira Silva de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da FAEEBA (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/10094
Resumo: This work aims to promote the theoretical and practical exercise of the approximation between Countryside Education and Agroecology, in the dialogue with experiences carried out in territories, as a result of the professional and militant experience of the authors, and with the agenda of popular movements in the field, agroecology networks, researchers, that seek in the relationships that constitute Countryside Education and Agroecology, in the context of the agrarian issue, in the criticism of agribusiness and its violations on human life and nature, the construction of a project for the countryside based on Agroecology, considering the formation of the transforming subjects of this social and ecological reality. The experiences demonstrate the possibilities of the connections between these areas, the result of a praxis, of struggle, of knowledge integrated in the dialogue of knowledge in territories of the peoples of the countryside.   Keywords:  Countryside Education, Agribusiness, Agroecology, Territories
id UNEB-3_4f7653eeff5eb808747acbf825bcee49
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uneb.br:article/10094
network_acronym_str UNEB-3
network_name_str Revista da FAEEBA (Online)
repository_id_str
spelling Agroecologia nas escolas do campo: um processo em construçãoEducação do Campo; Agronegócio; Agroecologia; Territórios.This work aims to promote the theoretical and practical exercise of the approximation between Countryside Education and Agroecology, in the dialogue with experiences carried out in territories, as a result of the professional and militant experience of the authors, and with the agenda of popular movements in the field, agroecology networks, researchers, that seek in the relationships that constitute Countryside Education and Agroecology, in the context of the agrarian issue, in the criticism of agribusiness and its violations on human life and nature, the construction of a project for the countryside based on Agroecology, considering the formation of the transforming subjects of this social and ecological reality. The experiences demonstrate the possibilities of the connections between these areas, the result of a praxis, of struggle, of knowledge integrated in the dialogue of knowledge in territories of the peoples of the countryside.   Keywords:  Countryside Education, Agribusiness, Agroecology, TerritoriesEste trabajo tiene como objetivo promover el ejercicio teórico y práctico de la aproximación entre Educación de Campo y Agroecología, en el diálogo con experiencias realizadas en los territorios, fruto de la experiencia profesional y militante de las autoras, y con la agenda de movimientos populares en el campo, las redes agroecológicas, los investigadores, que busquen en las relaciones que constituyen la Educación Rural y la Agroecología, en el ámbito de la cuestión agraria, en la crítica al agronegocio y sus violaciones a la vida humana y en la naturaleza, la construcción de un proyecto para el campo basado en Agroecología, considerando la formación de los sujetos transformadores de esta realidad social y ecológica. Las experiencias demuestran las posibilidades de conexión entre estos espacios, fruto de una praxis, de lucha, de saberes integrados en el diálogo de saberes en los territorios de los pueblos del campo.   Palabras clave:  Educación de campo, Agronegocios, Agroecologia, TerritoriosEste trabalho tem como objetivo  promover o exercício teórico e prático da aproximação entre a Educação do Campo e a  Agroecologia, no diálogo com experiências realizadas em territórios, fruto da vivência profissional e militante das autoras, e com a agenda de movimentos populares do campo, redes de  agroecologia, de pesquisadores (as), que buscam nas relações que constituem a Educação do Campo e Agroecologia, no âmbito da questão agrária, na crítica ao agronegócio e suas violações sobre a vida humana e na natureza, a construção de um projeto para o campo com base na Agroecologia, considerando a formação dos sujeitos transformadores desta realidade social e ecológica. As experiências demonstram as possibilidades das conexões entre estas áreas, resultado de uma práxis, de luta, de conhecimentos integrados no diálogo de saberes em territórios dos povos do campo.   Palavras chaves: Educação do Campo, Agronegócio, Agroecologia, Territórios UNEB2021-10-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/1009410.21879/faeeba2358-0194.2021.v30.n61.p219-232Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 30 n. 61 (2021): Revista da FAEEBA. Educação e Contemporaneidade; 219-2322358-01940104-704310.21879/faeeba2358-0194.v30.n61reponame:Revista da FAEEBA (Online)instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)instacron:UNEBporhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/10094/7789Copyright (c) 2021 Nivia Regina da Silva, Gilvania de Oliveira Silva de Vasconcelosinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Nivia Regina daVasconcelos, Gilvania de Oliveira Silva de2021-10-19T23:46:14Zoai:ojs.revistas.uneb.br:article/10094Revistahttps://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/PUBhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/oairevistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br2358-01940104-7043opendoar:2021-10-19T23:46:14Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)false
dc.title.none.fl_str_mv Agroecologia nas escolas do campo: um processo em construção
title Agroecologia nas escolas do campo: um processo em construção
spellingShingle Agroecologia nas escolas do campo: um processo em construção
Silva, Nivia Regina da
Educação do Campo; Agronegócio; Agroecologia; Territórios.
title_short Agroecologia nas escolas do campo: um processo em construção
title_full Agroecologia nas escolas do campo: um processo em construção
title_fullStr Agroecologia nas escolas do campo: um processo em construção
title_full_unstemmed Agroecologia nas escolas do campo: um processo em construção
title_sort Agroecologia nas escolas do campo: um processo em construção
author Silva, Nivia Regina da
author_facet Silva, Nivia Regina da
Vasconcelos, Gilvania de Oliveira Silva de
author_role author
author2 Vasconcelos, Gilvania de Oliveira Silva de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Nivia Regina da
Vasconcelos, Gilvania de Oliveira Silva de
dc.subject.por.fl_str_mv Educação do Campo; Agronegócio; Agroecologia; Territórios.
topic Educação do Campo; Agronegócio; Agroecologia; Territórios.
description This work aims to promote the theoretical and practical exercise of the approximation between Countryside Education and Agroecology, in the dialogue with experiences carried out in territories, as a result of the professional and militant experience of the authors, and with the agenda of popular movements in the field, agroecology networks, researchers, that seek in the relationships that constitute Countryside Education and Agroecology, in the context of the agrarian issue, in the criticism of agribusiness and its violations on human life and nature, the construction of a project for the countryside based on Agroecology, considering the formation of the transforming subjects of this social and ecological reality. The experiences demonstrate the possibilities of the connections between these areas, the result of a praxis, of struggle, of knowledge integrated in the dialogue of knowledge in territories of the peoples of the countryside.   Keywords:  Countryside Education, Agribusiness, Agroecology, Territories
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-10-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/10094
10.21879/faeeba2358-0194.2021.v30.n61.p219-232
url https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/10094
identifier_str_mv 10.21879/faeeba2358-0194.2021.v30.n61.p219-232
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/10094/7789
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Nivia Regina da Silva, Gilvania de Oliveira Silva de Vasconcelos
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Nivia Regina da Silva, Gilvania de Oliveira Silva de Vasconcelos
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNEB
publisher.none.fl_str_mv UNEB
dc.source.none.fl_str_mv Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 30 n. 61 (2021): Revista da FAEEBA. Educação e Contemporaneidade; 219-232
2358-0194
0104-7043
10.21879/faeeba2358-0194.v30.n61
reponame:Revista da FAEEBA (Online)
instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
instacron:UNEB
instname_str Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
instacron_str UNEB
institution UNEB
reponame_str Revista da FAEEBA (Online)
collection Revista da FAEEBA (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
repository.mail.fl_str_mv revistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br
_version_ 1788355181480509440