Agroecologia nas escolas do campo: um processo em construção
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da FAEEBA (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/10094 |
Resumo: | This work aims to promote the theoretical and practical exercise of the approximation between Countryside Education and Agroecology, in the dialogue with experiences carried out in territories, as a result of the professional and militant experience of the authors, and with the agenda of popular movements in the field, agroecology networks, researchers, that seek in the relationships that constitute Countryside Education and Agroecology, in the context of the agrarian issue, in the criticism of agribusiness and its violations on human life and nature, the construction of a project for the countryside based on Agroecology, considering the formation of the transforming subjects of this social and ecological reality. The experiences demonstrate the possibilities of the connections between these areas, the result of a praxis, of struggle, of knowledge integrated in the dialogue of knowledge in territories of the peoples of the countryside. Keywords: Countryside Education, Agribusiness, Agroecology, Territories |
id |
UNEB-3_4f7653eeff5eb808747acbf825bcee49 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uneb.br:article/10094 |
network_acronym_str |
UNEB-3 |
network_name_str |
Revista da FAEEBA (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Agroecologia nas escolas do campo: um processo em construçãoEducação do Campo; Agronegócio; Agroecologia; Territórios.This work aims to promote the theoretical and practical exercise of the approximation between Countryside Education and Agroecology, in the dialogue with experiences carried out in territories, as a result of the professional and militant experience of the authors, and with the agenda of popular movements in the field, agroecology networks, researchers, that seek in the relationships that constitute Countryside Education and Agroecology, in the context of the agrarian issue, in the criticism of agribusiness and its violations on human life and nature, the construction of a project for the countryside based on Agroecology, considering the formation of the transforming subjects of this social and ecological reality. The experiences demonstrate the possibilities of the connections between these areas, the result of a praxis, of struggle, of knowledge integrated in the dialogue of knowledge in territories of the peoples of the countryside. Keywords: Countryside Education, Agribusiness, Agroecology, TerritoriesEste trabajo tiene como objetivo promover el ejercicio teórico y práctico de la aproximación entre Educación de Campo y Agroecología, en el diálogo con experiencias realizadas en los territorios, fruto de la experiencia profesional y militante de las autoras, y con la agenda de movimientos populares en el campo, las redes agroecológicas, los investigadores, que busquen en las relaciones que constituyen la Educación Rural y la Agroecología, en el ámbito de la cuestión agraria, en la crítica al agronegocio y sus violaciones a la vida humana y en la naturaleza, la construcción de un proyecto para el campo basado en Agroecología, considerando la formación de los sujetos transformadores de esta realidad social y ecológica. Las experiencias demuestran las posibilidades de conexión entre estos espacios, fruto de una praxis, de lucha, de saberes integrados en el diálogo de saberes en los territorios de los pueblos del campo. Palabras clave: Educación de campo, Agronegocios, Agroecologia, TerritoriosEste trabalho tem como objetivo promover o exercício teórico e prático da aproximação entre a Educação do Campo e a Agroecologia, no diálogo com experiências realizadas em territórios, fruto da vivência profissional e militante das autoras, e com a agenda de movimentos populares do campo, redes de agroecologia, de pesquisadores (as), que buscam nas relações que constituem a Educação do Campo e Agroecologia, no âmbito da questão agrária, na crítica ao agronegócio e suas violações sobre a vida humana e na natureza, a construção de um projeto para o campo com base na Agroecologia, considerando a formação dos sujeitos transformadores desta realidade social e ecológica. As experiências demonstram as possibilidades das conexões entre estas áreas, resultado de uma práxis, de luta, de conhecimentos integrados no diálogo de saberes em territórios dos povos do campo. Palavras chaves: Educação do Campo, Agronegócio, Agroecologia, Territórios UNEB2021-10-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/1009410.21879/faeeba2358-0194.2021.v30.n61.p219-232Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 30 n. 61 (2021): Revista da FAEEBA. Educação e Contemporaneidade; 219-2322358-01940104-704310.21879/faeeba2358-0194.v30.n61reponame:Revista da FAEEBA (Online)instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)instacron:UNEBporhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/10094/7789Copyright (c) 2021 Nivia Regina da Silva, Gilvania de Oliveira Silva de Vasconcelosinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Nivia Regina daVasconcelos, Gilvania de Oliveira Silva de2021-10-19T23:46:14Zoai:ojs.revistas.uneb.br:article/10094Revistahttps://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/PUBhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/oairevistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br2358-01940104-7043opendoar:2021-10-19T23:46:14Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Agroecologia nas escolas do campo: um processo em construção |
title |
Agroecologia nas escolas do campo: um processo em construção |
spellingShingle |
Agroecologia nas escolas do campo: um processo em construção Silva, Nivia Regina da Educação do Campo; Agronegócio; Agroecologia; Territórios. |
title_short |
Agroecologia nas escolas do campo: um processo em construção |
title_full |
Agroecologia nas escolas do campo: um processo em construção |
title_fullStr |
Agroecologia nas escolas do campo: um processo em construção |
title_full_unstemmed |
Agroecologia nas escolas do campo: um processo em construção |
title_sort |
Agroecologia nas escolas do campo: um processo em construção |
author |
Silva, Nivia Regina da |
author_facet |
Silva, Nivia Regina da Vasconcelos, Gilvania de Oliveira Silva de |
author_role |
author |
author2 |
Vasconcelos, Gilvania de Oliveira Silva de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Nivia Regina da Vasconcelos, Gilvania de Oliveira Silva de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação do Campo; Agronegócio; Agroecologia; Territórios. |
topic |
Educação do Campo; Agronegócio; Agroecologia; Territórios. |
description |
This work aims to promote the theoretical and practical exercise of the approximation between Countryside Education and Agroecology, in the dialogue with experiences carried out in territories, as a result of the professional and militant experience of the authors, and with the agenda of popular movements in the field, agroecology networks, researchers, that seek in the relationships that constitute Countryside Education and Agroecology, in the context of the agrarian issue, in the criticism of agribusiness and its violations on human life and nature, the construction of a project for the countryside based on Agroecology, considering the formation of the transforming subjects of this social and ecological reality. The experiences demonstrate the possibilities of the connections between these areas, the result of a praxis, of struggle, of knowledge integrated in the dialogue of knowledge in territories of the peoples of the countryside. Keywords: Countryside Education, Agribusiness, Agroecology, Territories |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-10-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/10094 10.21879/faeeba2358-0194.2021.v30.n61.p219-232 |
url |
https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/10094 |
identifier_str_mv |
10.21879/faeeba2358-0194.2021.v30.n61.p219-232 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/10094/7789 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Nivia Regina da Silva, Gilvania de Oliveira Silva de Vasconcelos info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Nivia Regina da Silva, Gilvania de Oliveira Silva de Vasconcelos |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UNEB |
publisher.none.fl_str_mv |
UNEB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 30 n. 61 (2021): Revista da FAEEBA. Educação e Contemporaneidade; 219-232 2358-0194 0104-7043 10.21879/faeeba2358-0194.v30.n61 reponame:Revista da FAEEBA (Online) instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB) instacron:UNEB |
instname_str |
Universidade do Estado da Bahia (UNEB) |
instacron_str |
UNEB |
institution |
UNEB |
reponame_str |
Revista da FAEEBA (Online) |
collection |
Revista da FAEEBA (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br |
_version_ |
1800210957741326336 |