Collaborative learning mediated by SSC blended learning device
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da FAEEBA (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/11494 |
Resumo: | This research doctoral tesis took place within the Postgraduate Education Program of the Federal University of Sergipe. The main objective is to understand the hybrid teaching-learning processes through the SSC device in the final years of elementary school. The Textual Discourse Analysis (ATD), based on Moraes and Galiazzi (2016), culminated in emerging categories. The research participating subjects included 39 students and two teachers from two municipal public schools in Aracaju/SE and São Leopoldo/RS. The analyses confirmed the link between hybrid teaching and learning processes, which favored collaborative knowledge development, as it caused disruptions in teachers' pedagogical practice. Therefore, the SSC hybrid teaching device supports the forwarding of collaborative and dialogical teaching-learning processes. |
id |
UNEB-3_90fca703f8966001931f8e02d08adf76 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uneb.br:article/11494 |
network_acronym_str |
UNEB-3 |
network_name_str |
Revista da FAEEBA (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Collaborative learning mediated by SSC blended learning deviceAprendizajes colaborativos mediados por el dispositivo de enseãnza híbrida SSCAprendizagens Colaborativas Mediadas pelo Dispositivo para Ensino Híbrido SSC SSC DeviceBlended learningTeaching and learning processInformation and Communication Digital TechnologiesDispositivo SSCEnseãnza HíbridaProcesos de enseñanza y aprendizajeTecnologías Digitales de Información y ComunicaciónDispositivo SSCEnsino HíbridoProcessos de ensino-aprendizagemTecnologias Digitais da Informação e ComunicaçãoThis research doctoral tesis took place within the Postgraduate Education Program of the Federal University of Sergipe. The main objective is to understand the hybrid teaching-learning processes through the SSC device in the final years of elementary school. The Textual Discourse Analysis (ATD), based on Moraes and Galiazzi (2016), culminated in emerging categories. The research participating subjects included 39 students and two teachers from two municipal public schools in Aracaju/SE and São Leopoldo/RS. The analyses confirmed the link between hybrid teaching and learning processes, which favored collaborative knowledge development, as it caused disruptions in teachers' pedagogical practice. Therefore, the SSC hybrid teaching device supports the forwarding of collaborative and dialogical teaching-learning processes. Esta investigación de tesis se llevó a cabo en el marco del Programa de Educación de Postgrado de la Universidad Federal de Sergipe. Como objetivo general se pretende comprender los procesos híbridos de enseñanza-aprendizaje a través del dispositivo de CSE en los últimos años de la escuela primaria. Se trata de una investigación cualitativa bajo la égida de la investigación-acción-intervención para hacer posible la mediación y la construcción de procesos de aprendizaje. El Análisis Textual Discursivo (ATD) estuvo basado en Moraes y Galiazzi (2016), que culminó en las categorías emergentes. Los sujetos participantes en la investigación fueron 39 estudiantes y 2 profesores de dos escuelas públicas municipales de Aracaju/SE y São Leopoldo/RS. Los análisis confirmaron la articulación de la enseñanza híbrida con los procesos de aprendizaje, lo que favoreció la construcción de conocimientos en colaboración, al tiempo que provocó rupturas en la práctica pedagógica de los docentes. De este modo, el dispositivo híbrido de enseñanza SSC contribuye al avance de los procesos de enseñanza-aprendizaje colaborativos y dialógicos. Este artigo faz parte da pesquisa de tese realizada no âmbito do Programa de Pós-graduação em Educação, da Universidade Federal de Sergipe, tendo por objetivo geral compreender os processos de ensino-aprendizagem híbridos por meio do dispositivo SSC no ensino fundamental dos anos finais. Trata-se de uma pesquisa de natureza qualitativa sob a égide da pesquisa-ação-intervenção por tornar possível a mediação e construção dos processos de aprendizagem. A Análise Textual Discursiva (ATD) baseou-se em Moraes e Galiazzi (2016), que culminou em categorias emergentes. Os sujeitos participantes da pesquisa foram 39 alunos e 2 professores de duas escolas da rede pública municipal em Aracaju/SE e São Leopoldo/RS. As análises confirmaram a articulação do ensino híbrido com os processos de aprendizagem, o que favoreceu a construção do conhecimento colaborativo, ao passo que provocou rupturas na prática pedagógica dos professores. Assim, o dispositivo para ensino híbrido SSC contribui para os encaminhamentos dos processos de ensino-aprendizagem colaborativos e dialógicos. UNEB2023-01-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDouble-blinded peer reviewedAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/1149410.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n69.p238-260Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 32 n. 69 (2023): Educação, Formação e Violência Escolar; 238-2602358-01940104-704310.21879/faeeba2358-0194.v32.n69reponame:Revista da FAEEBA (Online)instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)instacron:UNEBporhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/11494/11097Copyright (c) 2023 Sheilla Silva Conceição, Henrique Nou Schneiderinfo:eu-repo/semantics/openAccessConceição, Sheilla SilvaSchneider, Henrique Nou2023-02-02T18:59:50Zoai:ojs.revistas.uneb.br:article/11494Revistahttps://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/PUBhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/oairevistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br2358-01940104-7043opendoar:2023-02-02T18:59:50Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Collaborative learning mediated by SSC blended learning device Aprendizajes colaborativos mediados por el dispositivo de enseãnza híbrida SSC Aprendizagens Colaborativas Mediadas pelo Dispositivo para Ensino Híbrido SSC |
title |
Collaborative learning mediated by SSC blended learning device |
spellingShingle |
Collaborative learning mediated by SSC blended learning device Conceição, Sheilla Silva SSC Device Blended learning Teaching and learning process Information and Communication Digital Technologies Dispositivo SSC Enseãnza Híbrida Procesos de enseñanza y aprendizaje Tecnologías Digitales de Información y Comunicación Dispositivo SSC Ensino Híbrido Processos de ensino-aprendizagem Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação |
title_short |
Collaborative learning mediated by SSC blended learning device |
title_full |
Collaborative learning mediated by SSC blended learning device |
title_fullStr |
Collaborative learning mediated by SSC blended learning device |
title_full_unstemmed |
Collaborative learning mediated by SSC blended learning device |
title_sort |
Collaborative learning mediated by SSC blended learning device |
author |
Conceição, Sheilla Silva |
author_facet |
Conceição, Sheilla Silva Schneider, Henrique Nou |
author_role |
author |
author2 |
Schneider, Henrique Nou |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Conceição, Sheilla Silva Schneider, Henrique Nou |
dc.subject.por.fl_str_mv |
SSC Device Blended learning Teaching and learning process Information and Communication Digital Technologies Dispositivo SSC Enseãnza Híbrida Procesos de enseñanza y aprendizaje Tecnologías Digitales de Información y Comunicación Dispositivo SSC Ensino Híbrido Processos de ensino-aprendizagem Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação |
topic |
SSC Device Blended learning Teaching and learning process Information and Communication Digital Technologies Dispositivo SSC Enseãnza Híbrida Procesos de enseñanza y aprendizaje Tecnologías Digitales de Información y Comunicación Dispositivo SSC Ensino Híbrido Processos de ensino-aprendizagem Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação |
description |
This research doctoral tesis took place within the Postgraduate Education Program of the Federal University of Sergipe. The main objective is to understand the hybrid teaching-learning processes through the SSC device in the final years of elementary school. The Textual Discourse Analysis (ATD), based on Moraes and Galiazzi (2016), culminated in emerging categories. The research participating subjects included 39 students and two teachers from two municipal public schools in Aracaju/SE and São Leopoldo/RS. The analyses confirmed the link between hybrid teaching and learning processes, which favored collaborative knowledge development, as it caused disruptions in teachers' pedagogical practice. Therefore, the SSC hybrid teaching device supports the forwarding of collaborative and dialogical teaching-learning processes. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-01-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Double-blinded peer reviewed Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/11494 10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n69.p238-260 |
url |
https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/11494 |
identifier_str_mv |
10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n69.p238-260 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/11494/11097 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Sheilla Silva Conceição, Henrique Nou Schneider info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Sheilla Silva Conceição, Henrique Nou Schneider |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UNEB |
publisher.none.fl_str_mv |
UNEB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 32 n. 69 (2023): Educação, Formação e Violência Escolar; 238-260 2358-0194 0104-7043 10.21879/faeeba2358-0194.v32.n69 reponame:Revista da FAEEBA (Online) instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB) instacron:UNEB |
instname_str |
Universidade do Estado da Bahia (UNEB) |
instacron_str |
UNEB |
institution |
UNEB |
reponame_str |
Revista da FAEEBA (Online) |
collection |
Revista da FAEEBA (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br |
_version_ |
1800210957933215744 |