Collaborative learning mediated by SSC blended learning device

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Conceição, Sheilla Silva
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Schneider, Henrique Nou
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da FAEEBA (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/11494
Resumo: This research doctoral tesis took place within the Postgraduate Education Program of the Federal University of Sergipe. The main objective is to understand the hybrid teaching-learning processes through the SSC device in the final years of elementary school. The Textual Discourse Analysis (ATD), based on Moraes and Galiazzi (2016), culminated in emerging categories. The research participating subjects included 39 students and two teachers from two municipal public schools in Aracaju/SE and São Leopoldo/RS. The analyses confirmed the link between hybrid teaching and learning processes, which favored collaborative knowledge development, as it caused disruptions in teachers' pedagogical practice. Therefore, the SSC hybrid teaching device supports the forwarding of collaborative and dialogical teaching-learning processes. 
id UNEB-3_90fca703f8966001931f8e02d08adf76
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uneb.br:article/11494
network_acronym_str UNEB-3
network_name_str Revista da FAEEBA (Online)
repository_id_str
spelling Collaborative learning mediated by SSC blended learning deviceAprendizajes colaborativos mediados por el dispositivo de enseãnza híbrida SSCAprendizagens Colaborativas Mediadas pelo Dispositivo para Ensino Híbrido SSC SSC DeviceBlended learningTeaching and learning processInformation and Communication Digital TechnologiesDispositivo SSCEnseãnza HíbridaProcesos de enseñanza y aprendizajeTecnologías Digitales de Información y ComunicaciónDispositivo SSCEnsino HíbridoProcessos de ensino-aprendizagemTecnologias Digitais da Informação e ComunicaçãoThis research doctoral tesis took place within the Postgraduate Education Program of the Federal University of Sergipe. The main objective is to understand the hybrid teaching-learning processes through the SSC device in the final years of elementary school. The Textual Discourse Analysis (ATD), based on Moraes and Galiazzi (2016), culminated in emerging categories. The research participating subjects included 39 students and two teachers from two municipal public schools in Aracaju/SE and São Leopoldo/RS. The analyses confirmed the link between hybrid teaching and learning processes, which favored collaborative knowledge development, as it caused disruptions in teachers' pedagogical practice. Therefore, the SSC hybrid teaching device supports the forwarding of collaborative and dialogical teaching-learning processes. Esta investigación de tesis se llevó a cabo en el marco del Programa de Educación de Postgrado de la Universidad Federal de Sergipe. Como objetivo general se pretende comprender los procesos híbridos de enseñanza-aprendizaje a través del dispositivo de CSE en los últimos años de la escuela primaria. Se trata de una investigación cualitativa bajo la égida de la investigación-acción-intervención para hacer posible la mediación y la construcción de procesos de aprendizaje. El Análisis Textual Discursivo (ATD) estuvo basado en Moraes y Galiazzi (2016), que culminó en las categorías emergentes. Los sujetos participantes en la investigación fueron 39 estudiantes y 2 profesores de dos escuelas públicas municipales de Aracaju/SE y São Leopoldo/RS. Los análisis confirmaron la articulación de la enseñanza híbrida con los procesos de aprendizaje, lo que favoreció la construcción de conocimientos en colaboración, al tiempo que provocó rupturas en la práctica pedagógica de los docentes. De este modo, el dispositivo híbrido de enseñanza SSC contribuye al avance de los procesos de enseñanza-aprendizaje colaborativos y dialógicos. Este artigo faz parte da pesquisa de tese realizada no âmbito do Programa de Pós-graduação em Educação, da Universidade Federal de Sergipe, tendo por objetivo geral compreender os processos de ensino-aprendizagem híbridos por meio do dispositivo SSC no ensino fundamental dos anos finais. Trata-se de uma pesquisa de natureza qualitativa sob a égide da pesquisa-ação-intervenção por tornar possível a mediação e construção dos processos de aprendizagem. A Análise Textual Discursiva (ATD) baseou-se em Moraes e Galiazzi (2016), que culminou em categorias emergentes. Os sujeitos participantes da pesquisa foram 39 alunos e 2 professores de duas escolas da rede pública municipal em Aracaju/SE e São Leopoldo/RS. As análises confirmaram a articulação do ensino híbrido com os processos de aprendizagem, o que favoreceu a construção do conhecimento colaborativo, ao passo que provocou rupturas na prática pedagógica dos professores. Assim, o dispositivo para ensino híbrido SSC contribui para os encaminhamentos dos processos de ensino-aprendizagem colaborativos e dialógicos. UNEB2023-01-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDouble-blinded peer reviewedAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/1149410.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n69.p238-260Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 32 n. 69 (2023): Educação, Formação e Violência Escolar; 238-2602358-01940104-704310.21879/faeeba2358-0194.v32.n69reponame:Revista da FAEEBA (Online)instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)instacron:UNEBporhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/11494/11097Copyright (c) 2023 Sheilla Silva Conceição, Henrique Nou Schneiderinfo:eu-repo/semantics/openAccessConceição, Sheilla SilvaSchneider, Henrique Nou2023-02-02T18:59:50Zoai:ojs.revistas.uneb.br:article/11494Revistahttps://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/PUBhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/oairevistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br2358-01940104-7043opendoar:2023-02-02T18:59:50Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)false
dc.title.none.fl_str_mv Collaborative learning mediated by SSC blended learning device
Aprendizajes colaborativos mediados por el dispositivo de enseãnza híbrida SSC
Aprendizagens Colaborativas Mediadas pelo Dispositivo para Ensino Híbrido SSC
title Collaborative learning mediated by SSC blended learning device
spellingShingle Collaborative learning mediated by SSC blended learning device
Conceição, Sheilla Silva
SSC Device
Blended learning
Teaching and learning process
Information and Communication Digital Technologies
Dispositivo SSC
Enseãnza Híbrida
Procesos de enseñanza y aprendizaje
Tecnologías Digitales de Información y Comunicación
Dispositivo SSC
Ensino Híbrido
Processos de ensino-aprendizagem
Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação
title_short Collaborative learning mediated by SSC blended learning device
title_full Collaborative learning mediated by SSC blended learning device
title_fullStr Collaborative learning mediated by SSC blended learning device
title_full_unstemmed Collaborative learning mediated by SSC blended learning device
title_sort Collaborative learning mediated by SSC blended learning device
author Conceição, Sheilla Silva
author_facet Conceição, Sheilla Silva
Schneider, Henrique Nou
author_role author
author2 Schneider, Henrique Nou
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Conceição, Sheilla Silva
Schneider, Henrique Nou
dc.subject.por.fl_str_mv SSC Device
Blended learning
Teaching and learning process
Information and Communication Digital Technologies
Dispositivo SSC
Enseãnza Híbrida
Procesos de enseñanza y aprendizaje
Tecnologías Digitales de Información y Comunicación
Dispositivo SSC
Ensino Híbrido
Processos de ensino-aprendizagem
Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação
topic SSC Device
Blended learning
Teaching and learning process
Information and Communication Digital Technologies
Dispositivo SSC
Enseãnza Híbrida
Procesos de enseñanza y aprendizaje
Tecnologías Digitales de Información y Comunicación
Dispositivo SSC
Ensino Híbrido
Processos de ensino-aprendizagem
Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação
description This research doctoral tesis took place within the Postgraduate Education Program of the Federal University of Sergipe. The main objective is to understand the hybrid teaching-learning processes through the SSC device in the final years of elementary school. The Textual Discourse Analysis (ATD), based on Moraes and Galiazzi (2016), culminated in emerging categories. The research participating subjects included 39 students and two teachers from two municipal public schools in Aracaju/SE and São Leopoldo/RS. The analyses confirmed the link between hybrid teaching and learning processes, which favored collaborative knowledge development, as it caused disruptions in teachers' pedagogical practice. Therefore, the SSC hybrid teaching device supports the forwarding of collaborative and dialogical teaching-learning processes. 
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-01-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Double-blinded peer reviewed
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/11494
10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n69.p238-260
url https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/11494
identifier_str_mv 10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n69.p238-260
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/11494/11097
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Sheilla Silva Conceição, Henrique Nou Schneider
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Sheilla Silva Conceição, Henrique Nou Schneider
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNEB
publisher.none.fl_str_mv UNEB
dc.source.none.fl_str_mv Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 32 n. 69 (2023): Educação, Formação e Violência Escolar; 238-260
2358-0194
0104-7043
10.21879/faeeba2358-0194.v32.n69
reponame:Revista da FAEEBA (Online)
instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
instacron:UNEB
instname_str Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
instacron_str UNEB
institution UNEB
reponame_str Revista da FAEEBA (Online)
collection Revista da FAEEBA (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
repository.mail.fl_str_mv revistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br
_version_ 1800210957933215744