EDUCATIONAL ACADEMIC PRODUCTION ON LESBIAN AND TRANS TEACHERS: REGULATION AND QUEERIZATION: regulação e queerização
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da FAEEBA (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/17674 |
Resumo: | The article articulates two studies that analyze the Brazilian educational academic production on lesbian and trans teachers. Such studies use, to compose the empirical corpus, primarily master’s and doctoral researches presented at scientific events and/or produced in stricto sensu post-graduate programs. The former, on lesbian teachers, examines the period from 2014 to 2020. The latter, on trans teachers, analyzes the decade from 2009 to 2019. Both studies are supported by a research agenda that investigates teaching work, gender and sexuality in a post-graduate program in southern Brazil, mobilizing concepts from the fields of Teaching Studies and Gender Studies in a post-structuralist perspective. In this article, the teaching regulation processes are analyzed, from a cisheteronormative matrix; and, the movements of resistance and re-existence in a perspective of what is named the queer(ization) of teaching. |
id |
UNEB-3_bedc9938345b8330f9d1aa727c8f1833 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uneb.br:article/17674 |
network_acronym_str |
UNEB-3 |
network_name_str |
Revista da FAEEBA (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
EDUCATIONAL ACADEMIC PRODUCTION ON LESBIAN AND TRANS TEACHERS: REGULATION AND QUEERIZATION: regulação e queerizaçãoPRODUCCIÓN ACADÉMICA EDUCACIONAL SOBRE DOCENTES LESBIANAS Y TRANS: REGULACIÓN Y QUEERIZACIÓN: regulação e queerizaçãoProdução Acadêmica Educacional sobre Docentes Lésbicas e Trans : regulação e queerizaçãoKeywords: Teaching. Gender. Sexuality. Lesbians. Trans.Palabras-clave: Docencia. Género. Sexualidad. Lesbianas. Trans.Palavras-chave: Docência. Gênero. Sexualidade. Lésbicas. Trans.The article articulates two studies that analyze the Brazilian educational academic production on lesbian and trans teachers. Such studies use, to compose the empirical corpus, primarily master’s and doctoral researches presented at scientific events and/or produced in stricto sensu post-graduate programs. The former, on lesbian teachers, examines the period from 2014 to 2020. The latter, on trans teachers, analyzes the decade from 2009 to 2019. Both studies are supported by a research agenda that investigates teaching work, gender and sexuality in a post-graduate program in southern Brazil, mobilizing concepts from the fields of Teaching Studies and Gender Studies in a post-structuralist perspective. In this article, the teaching regulation processes are analyzed, from a cisheteronormative matrix; and, the movements of resistance and re-existence in a perspective of what is named the queer(ization) of teaching.El artículo vincula dos pesquisas que analizan la producción académica educacional brasilera sobre docentes lesbianas y trans. Tales estudios utilizan, para componer el corpus empírico, principalmente, pesquisas de maestría y doctorado presentadas en eventos científicos y/o elaboradas en programas de postgrado stricto sensu. La primera, sobre docentes lesbianas, investiga el período de 2014 a 2020. La segunda, sobre docentes trans, analiza la década de 2009 a 2019. Ambas pesquisas están sostenidas por una agenda de pesquisa que investiga trabajo docente, género y sexualidad en un programa de postgrado de la región sur del Brasil, mobilizando conceptos de los campos de los Estudios en Docencia y de los Estudios de Género en una perspectiva postestructuralista. En este artículo, son analizados los procesos de regulación de la docencia, a partir de una matriz cisheteronormativa; y, los movimientos de resistencia y re-existencia en una perspectiva de lo que se nombra queer(ización) de la docencia. Palabras-clave: Docencia. Género. Sexualidad. Lesbianas. Trans.O artigo articula duas pesquisas que analisam a produção acadêmica educacional brasileira sobre docentes lésbicas e trans. Tais estudos utilizam, para compor o corpus empírico, prioritariamente, pesquisas de mestrado e doutorado apresentadas em eventos científicos e/ou elaboradas em programas de pós-graduação stricto sensu. A primeira, sobre docentes lésbicas, examina o período de 2014 a 2020. A segunda, sobre docentes trans, analisa a década de 2009 a 2019. Ambas as pesquisas estão sustentadas por uma agenda de pesquisa que investiga trabalho docente, gênero e sexualidade em um programa de pós-graduação da região sul do país, mobilizando conceitos dos campos dos Estudos em Docência e dos Estudos de Gênero em uma perspectiva pós-estruturalista. Neste artigo, são analisados os processos de regulação da docência, a partir de uma matriz cisheteronormativa; e, os movimentos de resistência e reexistência numa perspectiva do que é nomeado de queerização da docência.UNEB2023-11-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/1767410.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n72.p189-203Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 32 n. 72 (2023): Corpos, Gêneros e Sexualidades; 189-2032358-01940104-704310.21879/faeeba2358-0194.v32.n72reponame:Revista da FAEEBA (Online)instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)instacron:UNEBporhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/17674/12515Copyright (c) 2023 Jonathan Vicente da Silva, Isabella Rocha Azevedo Ferreira, Maria Cláudia Dal'Ignahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVicente da Silva, JonathanRocha Azevedo Ferreira, Isabella Dal'Igna, Maria Cláudia2023-11-21T17:35:11Zoai:ojs.revistas.uneb.br:article/17674Revistahttps://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/PUBhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/oairevistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br2358-01940104-7043opendoar:2023-11-21T17:35:11Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
EDUCATIONAL ACADEMIC PRODUCTION ON LESBIAN AND TRANS TEACHERS: REGULATION AND QUEERIZATION: regulação e queerização PRODUCCIÓN ACADÉMICA EDUCACIONAL SOBRE DOCENTES LESBIANAS Y TRANS: REGULACIÓN Y QUEERIZACIÓN: regulação e queerização Produção Acadêmica Educacional sobre Docentes Lésbicas e Trans : regulação e queerização |
title |
EDUCATIONAL ACADEMIC PRODUCTION ON LESBIAN AND TRANS TEACHERS: REGULATION AND QUEERIZATION: regulação e queerização |
spellingShingle |
EDUCATIONAL ACADEMIC PRODUCTION ON LESBIAN AND TRANS TEACHERS: REGULATION AND QUEERIZATION: regulação e queerização Vicente da Silva, Jonathan Keywords: Teaching. Gender. Sexuality. Lesbians. Trans. Palabras-clave: Docencia. Género. Sexualidad. Lesbianas. Trans. Palavras-chave: Docência. Gênero. Sexualidade. Lésbicas. Trans. |
title_short |
EDUCATIONAL ACADEMIC PRODUCTION ON LESBIAN AND TRANS TEACHERS: REGULATION AND QUEERIZATION: regulação e queerização |
title_full |
EDUCATIONAL ACADEMIC PRODUCTION ON LESBIAN AND TRANS TEACHERS: REGULATION AND QUEERIZATION: regulação e queerização |
title_fullStr |
EDUCATIONAL ACADEMIC PRODUCTION ON LESBIAN AND TRANS TEACHERS: REGULATION AND QUEERIZATION: regulação e queerização |
title_full_unstemmed |
EDUCATIONAL ACADEMIC PRODUCTION ON LESBIAN AND TRANS TEACHERS: REGULATION AND QUEERIZATION: regulação e queerização |
title_sort |
EDUCATIONAL ACADEMIC PRODUCTION ON LESBIAN AND TRANS TEACHERS: REGULATION AND QUEERIZATION: regulação e queerização |
author |
Vicente da Silva, Jonathan |
author_facet |
Vicente da Silva, Jonathan Rocha Azevedo Ferreira, Isabella Dal'Igna, Maria Cláudia |
author_role |
author |
author2 |
Rocha Azevedo Ferreira, Isabella Dal'Igna, Maria Cláudia |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vicente da Silva, Jonathan Rocha Azevedo Ferreira, Isabella Dal'Igna, Maria Cláudia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Keywords: Teaching. Gender. Sexuality. Lesbians. Trans. Palabras-clave: Docencia. Género. Sexualidad. Lesbianas. Trans. Palavras-chave: Docência. Gênero. Sexualidade. Lésbicas. Trans. |
topic |
Keywords: Teaching. Gender. Sexuality. Lesbians. Trans. Palabras-clave: Docencia. Género. Sexualidad. Lesbianas. Trans. Palavras-chave: Docência. Gênero. Sexualidade. Lésbicas. Trans. |
description |
The article articulates two studies that analyze the Brazilian educational academic production on lesbian and trans teachers. Such studies use, to compose the empirical corpus, primarily master’s and doctoral researches presented at scientific events and/or produced in stricto sensu post-graduate programs. The former, on lesbian teachers, examines the period from 2014 to 2020. The latter, on trans teachers, analyzes the decade from 2009 to 2019. Both studies are supported by a research agenda that investigates teaching work, gender and sexuality in a post-graduate program in southern Brazil, mobilizing concepts from the fields of Teaching Studies and Gender Studies in a post-structuralist perspective. In this article, the teaching regulation processes are analyzed, from a cisheteronormative matrix; and, the movements of resistance and re-existence in a perspective of what is named the queer(ization) of teaching. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-11-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/17674 10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n72.p189-203 |
url |
https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/17674 |
identifier_str_mv |
10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n72.p189-203 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/17674/12515 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UNEB |
publisher.none.fl_str_mv |
UNEB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 32 n. 72 (2023): Corpos, Gêneros e Sexualidades; 189-203 2358-0194 0104-7043 10.21879/faeeba2358-0194.v32.n72 reponame:Revista da FAEEBA (Online) instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB) instacron:UNEB |
instname_str |
Universidade do Estado da Bahia (UNEB) |
instacron_str |
UNEB |
institution |
UNEB |
reponame_str |
Revista da FAEEBA (Online) |
collection |
Revista da FAEEBA (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br |
_version_ |
1800210958751105024 |