EDUCATIONAL ACADEMIC PRODUCTION ON LESBIAN AND TRANS TEACHERS: REGULATION AND QUEERIZATION: regulação e queerização

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vicente da Silva, Jonathan
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Rocha Azevedo Ferreira, Isabella, Dal'Igna, Maria Cláudia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da FAEEBA (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/17674
Resumo: The article articulates two studies that analyze the Brazilian educational academic production on lesbian and trans teachers. Such studies use, to compose the empirical corpus, primarily master’s and doctoral researches presented at scientific events and/or produced in stricto sensu post-graduate programs. The former, on lesbian teachers, examines the period from 2014 to 2020. The latter, on trans teachers, analyzes the decade from 2009 to 2019. Both studies are supported by a research agenda that investigates teaching work, gender and sexuality in a post-graduate program in southern Brazil, mobilizing concepts from the fields of Teaching Studies and Gender Studies in a post-structuralist perspective. In this article, the teaching regulation processes are analyzed, from a cisheteronormative matrix; and, the movements of resistance and re-existence in a perspective of what is named the queer(ization) of teaching.
id UNEB-3_bedc9938345b8330f9d1aa727c8f1833
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uneb.br:article/17674
network_acronym_str UNEB-3
network_name_str Revista da FAEEBA (Online)
repository_id_str
spelling EDUCATIONAL ACADEMIC PRODUCTION ON LESBIAN AND TRANS TEACHERS: REGULATION AND QUEERIZATION: regulação e queerizaçãoPRODUCCIÓN ACADÉMICA EDUCACIONAL SOBRE DOCENTES LESBIANAS Y TRANS: REGULACIÓN Y QUEERIZACIÓN: regulação e queerizaçãoProdução Acadêmica Educacional sobre Docentes Lésbicas e Trans : regulação e queerizaçãoKeywords: Teaching. Gender. Sexuality. Lesbians. Trans.Palabras-clave: Docencia. Género. Sexualidad. Lesbianas. Trans.Palavras-chave: Docência. Gênero. Sexualidade. Lésbicas. Trans.The article articulates two studies that analyze the Brazilian educational academic production on lesbian and trans teachers. Such studies use, to compose the empirical corpus, primarily master’s and doctoral researches presented at scientific events and/or produced in stricto sensu post-graduate programs. The former, on lesbian teachers, examines the period from 2014 to 2020. The latter, on trans teachers, analyzes the decade from 2009 to 2019. Both studies are supported by a research agenda that investigates teaching work, gender and sexuality in a post-graduate program in southern Brazil, mobilizing concepts from the fields of Teaching Studies and Gender Studies in a post-structuralist perspective. In this article, the teaching regulation processes are analyzed, from a cisheteronormative matrix; and, the movements of resistance and re-existence in a perspective of what is named the queer(ization) of teaching.El artículo vincula dos pesquisas que analizan la producción académica educacional brasilera sobre docentes lesbianas y trans. Tales estudios utilizan, para componer el corpus empírico, principalmente, pesquisas de maestría y doctorado presentadas en eventos científicos y/o elaboradas en programas de postgrado stricto sensu. La primera, sobre docentes lesbianas, investiga el período de 2014 a 2020. La segunda, sobre docentes trans, analiza la década de 2009 a 2019. Ambas pesquisas están sostenidas por una agenda de pesquisa que investiga trabajo docente, género y sexualidad en un programa de postgrado de la región sur del Brasil, mobilizando conceptos de los campos de los Estudios en Docencia y de los Estudios de Género en una perspectiva postestructuralista. En este artículo, son analizados los procesos de regulación de la docencia, a partir de una matriz cisheteronormativa; y, los movimientos de resistencia y re-existencia en una perspectiva de lo que se nombra queer(ización) de la docencia. Palabras-clave: Docencia. Género. Sexualidad. Lesbianas. Trans.O artigo articula duas pesquisas que analisam a produção acadêmica educacional brasileira sobre docentes lésbicas e trans. Tais estudos utilizam, para compor o corpus empírico, prioritariamente, pesquisas de mestrado e doutorado apresentadas em eventos científicos e/ou elaboradas em programas de pós-graduação stricto sensu. A primeira, sobre docentes lésbicas, examina o período de 2014 a 2020. A segunda, sobre docentes trans, analisa a década de 2009 a 2019. Ambas as pesquisas estão sustentadas por uma agenda de pesquisa que investiga trabalho docente, gênero e sexualidade em um programa de pós-graduação da região sul do país, mobilizando conceitos dos campos dos Estudos em Docência e dos Estudos de Gênero em uma perspectiva pós-estruturalista. Neste artigo, são analisados os processos de regulação da docência, a partir de uma matriz cisheteronormativa; e, os movimentos de resistência e reexistência numa perspectiva do que é nomeado de queerização da docência.UNEB2023-11-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/1767410.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n72.p189-203Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 32 n. 72 (2023): Corpos, Gêneros e Sexualidades; 189-2032358-01940104-704310.21879/faeeba2358-0194.v32.n72reponame:Revista da FAEEBA (Online)instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)instacron:UNEBporhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/17674/12515Copyright (c) 2023 Jonathan Vicente da Silva, Isabella Rocha Azevedo Ferreira, Maria Cláudia Dal'Ignahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVicente da Silva, JonathanRocha Azevedo Ferreira, Isabella Dal'Igna, Maria Cláudia2023-11-21T17:35:11Zoai:ojs.revistas.uneb.br:article/17674Revistahttps://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/PUBhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/oairevistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br2358-01940104-7043opendoar:2023-11-21T17:35:11Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)false
dc.title.none.fl_str_mv EDUCATIONAL ACADEMIC PRODUCTION ON LESBIAN AND TRANS TEACHERS: REGULATION AND QUEERIZATION: regulação e queerização
PRODUCCIÓN ACADÉMICA EDUCACIONAL SOBRE DOCENTES LESBIANAS Y TRANS: REGULACIÓN Y QUEERIZACIÓN: regulação e queerização
Produção Acadêmica Educacional sobre Docentes Lésbicas e Trans : regulação e queerização
title EDUCATIONAL ACADEMIC PRODUCTION ON LESBIAN AND TRANS TEACHERS: REGULATION AND QUEERIZATION: regulação e queerização
spellingShingle EDUCATIONAL ACADEMIC PRODUCTION ON LESBIAN AND TRANS TEACHERS: REGULATION AND QUEERIZATION: regulação e queerização
Vicente da Silva, Jonathan
Keywords: Teaching. Gender. Sexuality. Lesbians. Trans.
Palabras-clave: Docencia. Género. Sexualidad. Lesbianas. Trans.
Palavras-chave: Docência. Gênero. Sexualidade. Lésbicas. Trans.
title_short EDUCATIONAL ACADEMIC PRODUCTION ON LESBIAN AND TRANS TEACHERS: REGULATION AND QUEERIZATION: regulação e queerização
title_full EDUCATIONAL ACADEMIC PRODUCTION ON LESBIAN AND TRANS TEACHERS: REGULATION AND QUEERIZATION: regulação e queerização
title_fullStr EDUCATIONAL ACADEMIC PRODUCTION ON LESBIAN AND TRANS TEACHERS: REGULATION AND QUEERIZATION: regulação e queerização
title_full_unstemmed EDUCATIONAL ACADEMIC PRODUCTION ON LESBIAN AND TRANS TEACHERS: REGULATION AND QUEERIZATION: regulação e queerização
title_sort EDUCATIONAL ACADEMIC PRODUCTION ON LESBIAN AND TRANS TEACHERS: REGULATION AND QUEERIZATION: regulação e queerização
author Vicente da Silva, Jonathan
author_facet Vicente da Silva, Jonathan
Rocha Azevedo Ferreira, Isabella
Dal'Igna, Maria Cláudia
author_role author
author2 Rocha Azevedo Ferreira, Isabella
Dal'Igna, Maria Cláudia
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vicente da Silva, Jonathan
Rocha Azevedo Ferreira, Isabella
Dal'Igna, Maria Cláudia
dc.subject.por.fl_str_mv Keywords: Teaching. Gender. Sexuality. Lesbians. Trans.
Palabras-clave: Docencia. Género. Sexualidad. Lesbianas. Trans.
Palavras-chave: Docência. Gênero. Sexualidade. Lésbicas. Trans.
topic Keywords: Teaching. Gender. Sexuality. Lesbians. Trans.
Palabras-clave: Docencia. Género. Sexualidad. Lesbianas. Trans.
Palavras-chave: Docência. Gênero. Sexualidade. Lésbicas. Trans.
description The article articulates two studies that analyze the Brazilian educational academic production on lesbian and trans teachers. Such studies use, to compose the empirical corpus, primarily master’s and doctoral researches presented at scientific events and/or produced in stricto sensu post-graduate programs. The former, on lesbian teachers, examines the period from 2014 to 2020. The latter, on trans teachers, analyzes the decade from 2009 to 2019. Both studies are supported by a research agenda that investigates teaching work, gender and sexuality in a post-graduate program in southern Brazil, mobilizing concepts from the fields of Teaching Studies and Gender Studies in a post-structuralist perspective. In this article, the teaching regulation processes are analyzed, from a cisheteronormative matrix; and, the movements of resistance and re-existence in a perspective of what is named the queer(ization) of teaching.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/17674
10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n72.p189-203
url https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/17674
identifier_str_mv 10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n72.p189-203
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/17674/12515
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNEB
publisher.none.fl_str_mv UNEB
dc.source.none.fl_str_mv Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 32 n. 72 (2023): Corpos, Gêneros e Sexualidades; 189-203
2358-0194
0104-7043
10.21879/faeeba2358-0194.v32.n72
reponame:Revista da FAEEBA (Online)
instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
instacron:UNEB
instname_str Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
instacron_str UNEB
institution UNEB
reponame_str Revista da FAEEBA (Online)
collection Revista da FAEEBA (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
repository.mail.fl_str_mv revistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br
_version_ 1788355182796472320