BAILES AXIXAENSES AS EDUCATIONAL PLACES FOR WOMEN (1960s)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Segadilha, Delcineide Maria Ferreira
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Mélo, Darlan
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da FAEEBA (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/11162
Resumo: This article aimed to understand the extent to which dances classified as First and Second functioned as places of educational for women in the society of Axixá/MA, in the 1960s. It was anchored in the dimension of Cultural History; methodology of oral history. Bibliographic and field research was carried out. Semi-structured interviews were used with 05 (five) local old people. It was theoretically supported in: Chartier (2002a; 2002b; 2010) and Bourdieu (2012; 2007). It was identified, in axixaense society of the 1960s, the existence of dances classified as "First" and "Second", being for women rigidly defined those who could attend. It was concluded that the "First and Foredances" and "Monday" functioned as educational places for women, since, through their dynamics and practices, they educated women about their places in local society.
id UNEB-3_c19e2df00c98a70a8f8553d381ba4518
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uneb.br:article/11162
network_acronym_str UNEB-3
network_name_str Revista da FAEEBA (Online)
repository_id_str
spelling BAILES AXIXAENSES AS EDUCATIONAL PLACES FOR WOMEN (1960s)BAILES AXIXAENSES COMO PLAZAS EDUCATIVAS PARA MUJERES (años 60)BAILES AXIXAENSES COMME LIEUX ÉDUCATIFS POUR LES FEMMES (ANNÉES 1960)Os bailes axixaenses como lugares educativos para mulheres (década de 1960)Women. Dances. Representation. Distinction.Mujeres. Bailes. Representación. Distinción.Mulheres. Bailes. Representação. Distinção.Les femmes. Des danses. La représentation. La distinction.This article aimed to understand the extent to which dances classified as First and Second functioned as places of educational for women in the society of Axixá/MA, in the 1960s. It was anchored in the dimension of Cultural History; methodology of oral history. Bibliographic and field research was carried out. Semi-structured interviews were used with 05 (five) local old people. It was theoretically supported in: Chartier (2002a; 2002b; 2010) and Bourdieu (2012; 2007). It was identified, in axixaense society of the 1960s, the existence of dances classified as "First" and "Second", being for women rigidly defined those who could attend. It was concluded that the "First and Foredances" and "Monday" functioned as educational places for women, since, through their dynamics and practices, they educated women about their places in local society.Este artículo tenía como objetivo entender hasta qué punto los bailes clasificados como Primera y Segunda funcionaban como lugares educativos para mujeres en la sociedad de Axixá/MA, en la década de 1960. Estaba anclado en la dimensión de la Historia Cultural; metodología de la historia oral. Se llevó a cabo una investigación bibliográfica y de campo. Se utilizaron entrevistas semiestructuradas con 05 (cinco) ancianos locales. Teóricamente se apoyó en: Chartier (2002a; 2002b; 2010) y Bourdieu (2012; 2007). Se identificó, en la sociedad axixaense de la década de 1960, la existencia de bailes clasificados como "Primero" y "Segundo", siendo para las mujeres rígidamente definidas las que podían asistir. Se concluyó que las "Primeras y Foredances" y "Lunes" funcionaban como lugares educativos para las mujeres, ya que, a través de sus dinámicas y prácticas, educaban a las mujeres sobre sus lugares en la sociedad local.Neste artigo, objetivou-se compreender em que medida bailes classificados como de Primeira e de Segunda funcionavam como lugares educativos para mulheres na sociedade de Axixá/MA, da década de 1960. Ancorou-se na dimensão da História Cultural; metodologia da história oral. Realizou-se pesquisas bibliográfica e de campo. Usou-se entrevista[1] semiestruturada com 05 (cinco) pessoas idosas locais. Sustentou-se teoricamente em: Chartier (2002a; 2002b; 2010) e Bourdieu (2012; 2007). Identificou-se, na sociedade axixaense da década de 1960, a existência de bailes classificados em de “Primeira” e de “Segunda”, sendo para as mulheres rigidamente definido os que poderiam frequentar. Concluiu-se que os “Bailes de Primeira” e de “Segunda” funcionavam como lugares educativos para mulheres, na medida em que, por meio de sua dinâmica e práticas educavam as mulheres sobre quais os seus lugares na sociedade local.   [1] As entrevistas foram realizadas mediante assinatura de Termo Livre e Esclarecido. Neste artigo, objetivou-se compreender em que medida bailes classificados como de Primeira e de Segunda funcionavam como lugares educativos para mulheres na sociedade de Axixá/MA, da década de 1960. Ancorou-se na dimensão da História Cultural; metodologia da história oral. Realizou-se pesquisas bibliográfica e de campo. Usou-se entrevista[1] semiestruturada com 05 (cinco) pessoas idosas locais. Sustentou-se teoricamente em: Chartier (2002a; 2002b; 2010) e Bourdieu (2012; 2007). Identificou-se, na sociedade axixaense da década de 1960, a existência de bailes classificados em de “Primeira” e de “Segunda”, sendo para as mulheres rigidamente definido os que poderiam frequentar. Concluiu-se que os “Bailes de Primeira” e de “Segunda” funcionavam como lugares educativos para mulheres, na medida em que, por meio de sua dinâmica e práticas educavam as mulheres sobre quais os seus lugares na sociedade local.   [1] As entrevistas foram realizadas mediante assinatura de Termo Livre e Esclarecido.UNEB2021-09-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/1116210.21879/faeeba2358-0194.2021.v30.n63.p46-64Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 30 n. 63 (2021): Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; 46-642358-01940104-704310.21879/faeeba2358-0194.v30.n63reponame:Revista da FAEEBA (Online)instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)instacron:UNEBporhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/11162/8737Copyright (c) 2021 Delcineide Maria Ferreira Segadilha, Darlan Mélo (Autor)info:eu-repo/semantics/openAccessSegadilha, Delcineide Maria FerreiraMélo, Darlan 2021-10-20T21:32:03Zoai:ojs.revistas.uneb.br:article/11162Revistahttps://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/PUBhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/oairevistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br2358-01940104-7043opendoar:2021-10-20T21:32:03Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)false
dc.title.none.fl_str_mv BAILES AXIXAENSES AS EDUCATIONAL PLACES FOR WOMEN (1960s)
BAILES AXIXAENSES COMO PLAZAS EDUCATIVAS PARA MUJERES (años 60)
BAILES AXIXAENSES COMME LIEUX ÉDUCATIFS POUR LES FEMMES (ANNÉES 1960)
Os bailes axixaenses como lugares educativos para mulheres (década de 1960)
title BAILES AXIXAENSES AS EDUCATIONAL PLACES FOR WOMEN (1960s)
spellingShingle BAILES AXIXAENSES AS EDUCATIONAL PLACES FOR WOMEN (1960s)
Segadilha, Delcineide Maria Ferreira
Women. Dances. Representation. Distinction.
Mujeres. Bailes. Representación. Distinción.
Mulheres. Bailes. Representação. Distinção.
Les femmes. Des danses. La représentation. La distinction.
title_short BAILES AXIXAENSES AS EDUCATIONAL PLACES FOR WOMEN (1960s)
title_full BAILES AXIXAENSES AS EDUCATIONAL PLACES FOR WOMEN (1960s)
title_fullStr BAILES AXIXAENSES AS EDUCATIONAL PLACES FOR WOMEN (1960s)
title_full_unstemmed BAILES AXIXAENSES AS EDUCATIONAL PLACES FOR WOMEN (1960s)
title_sort BAILES AXIXAENSES AS EDUCATIONAL PLACES FOR WOMEN (1960s)
author Segadilha, Delcineide Maria Ferreira
author_facet Segadilha, Delcineide Maria Ferreira
Mélo, Darlan
author_role author
author2 Mélo, Darlan
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Segadilha, Delcineide Maria Ferreira
Mélo, Darlan
dc.subject.por.fl_str_mv Women. Dances. Representation. Distinction.
Mujeres. Bailes. Representación. Distinción.
Mulheres. Bailes. Representação. Distinção.
Les femmes. Des danses. La représentation. La distinction.
topic Women. Dances. Representation. Distinction.
Mujeres. Bailes. Representación. Distinción.
Mulheres. Bailes. Representação. Distinção.
Les femmes. Des danses. La représentation. La distinction.
description This article aimed to understand the extent to which dances classified as First and Second functioned as places of educational for women in the society of Axixá/MA, in the 1960s. It was anchored in the dimension of Cultural History; methodology of oral history. Bibliographic and field research was carried out. Semi-structured interviews were used with 05 (five) local old people. It was theoretically supported in: Chartier (2002a; 2002b; 2010) and Bourdieu (2012; 2007). It was identified, in axixaense society of the 1960s, the existence of dances classified as "First" and "Second", being for women rigidly defined those who could attend. It was concluded that the "First and Foredances" and "Monday" functioned as educational places for women, since, through their dynamics and practices, they educated women about their places in local society.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-09-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/11162
10.21879/faeeba2358-0194.2021.v30.n63.p46-64
url https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/11162
identifier_str_mv 10.21879/faeeba2358-0194.2021.v30.n63.p46-64
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/11162/8737
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Delcineide Maria Ferreira Segadilha, Darlan Mélo (Autor)
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Delcineide Maria Ferreira Segadilha, Darlan Mélo (Autor)
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNEB
publisher.none.fl_str_mv UNEB
dc.source.none.fl_str_mv Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 30 n. 63 (2021): Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; 46-64
2358-0194
0104-7043
10.21879/faeeba2358-0194.v30.n63
reponame:Revista da FAEEBA (Online)
instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
instacron:UNEB
instname_str Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
instacron_str UNEB
institution UNEB
reponame_str Revista da FAEEBA (Online)
collection Revista da FAEEBA (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
repository.mail.fl_str_mv revistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br
_version_ 1800210957891272704