BAILES AXIXAENSES AS EDUCATIONAL PLACES FOR WOMEN (1960s)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da FAEEBA (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/11162 |
Resumo: | This article aimed to understand the extent to which dances classified as First and Second functioned as places of educational for women in the society of Axixá/MA, in the 1960s. It was anchored in the dimension of Cultural History; methodology of oral history. Bibliographic and field research was carried out. Semi-structured interviews were used with 05 (five) local old people. It was theoretically supported in: Chartier (2002a; 2002b; 2010) and Bourdieu (2012; 2007). It was identified, in axixaense society of the 1960s, the existence of dances classified as "First" and "Second", being for women rigidly defined those who could attend. It was concluded that the "First and Foredances" and "Monday" functioned as educational places for women, since, through their dynamics and practices, they educated women about their places in local society. |
id |
UNEB-3_c19e2df00c98a70a8f8553d381ba4518 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uneb.br:article/11162 |
network_acronym_str |
UNEB-3 |
network_name_str |
Revista da FAEEBA (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
BAILES AXIXAENSES AS EDUCATIONAL PLACES FOR WOMEN (1960s)BAILES AXIXAENSES COMO PLAZAS EDUCATIVAS PARA MUJERES (años 60)BAILES AXIXAENSES COMME LIEUX ÉDUCATIFS POUR LES FEMMES (ANNÉES 1960)Os bailes axixaenses como lugares educativos para mulheres (década de 1960)Women. Dances. Representation. Distinction.Mujeres. Bailes. Representación. Distinción.Mulheres. Bailes. Representação. Distinção.Les femmes. Des danses. La représentation. La distinction.This article aimed to understand the extent to which dances classified as First and Second functioned as places of educational for women in the society of Axixá/MA, in the 1960s. It was anchored in the dimension of Cultural History; methodology of oral history. Bibliographic and field research was carried out. Semi-structured interviews were used with 05 (five) local old people. It was theoretically supported in: Chartier (2002a; 2002b; 2010) and Bourdieu (2012; 2007). It was identified, in axixaense society of the 1960s, the existence of dances classified as "First" and "Second", being for women rigidly defined those who could attend. It was concluded that the "First and Foredances" and "Monday" functioned as educational places for women, since, through their dynamics and practices, they educated women about their places in local society.Este artículo tenía como objetivo entender hasta qué punto los bailes clasificados como Primera y Segunda funcionaban como lugares educativos para mujeres en la sociedad de Axixá/MA, en la década de 1960. Estaba anclado en la dimensión de la Historia Cultural; metodología de la historia oral. Se llevó a cabo una investigación bibliográfica y de campo. Se utilizaron entrevistas semiestructuradas con 05 (cinco) ancianos locales. Teóricamente se apoyó en: Chartier (2002a; 2002b; 2010) y Bourdieu (2012; 2007). Se identificó, en la sociedad axixaense de la década de 1960, la existencia de bailes clasificados como "Primero" y "Segundo", siendo para las mujeres rígidamente definidas las que podían asistir. Se concluyó que las "Primeras y Foredances" y "Lunes" funcionaban como lugares educativos para las mujeres, ya que, a través de sus dinámicas y prácticas, educaban a las mujeres sobre sus lugares en la sociedad local.Neste artigo, objetivou-se compreender em que medida bailes classificados como de Primeira e de Segunda funcionavam como lugares educativos para mulheres na sociedade de Axixá/MA, da década de 1960. Ancorou-se na dimensão da História Cultural; metodologia da história oral. Realizou-se pesquisas bibliográfica e de campo. Usou-se entrevista[1] semiestruturada com 05 (cinco) pessoas idosas locais. Sustentou-se teoricamente em: Chartier (2002a; 2002b; 2010) e Bourdieu (2012; 2007). Identificou-se, na sociedade axixaense da década de 1960, a existência de bailes classificados em de “Primeira” e de “Segunda”, sendo para as mulheres rigidamente definido os que poderiam frequentar. Concluiu-se que os “Bailes de Primeira” e de “Segunda” funcionavam como lugares educativos para mulheres, na medida em que, por meio de sua dinâmica e práticas educavam as mulheres sobre quais os seus lugares na sociedade local. [1] As entrevistas foram realizadas mediante assinatura de Termo Livre e Esclarecido. Neste artigo, objetivou-se compreender em que medida bailes classificados como de Primeira e de Segunda funcionavam como lugares educativos para mulheres na sociedade de Axixá/MA, da década de 1960. Ancorou-se na dimensão da História Cultural; metodologia da história oral. Realizou-se pesquisas bibliográfica e de campo. Usou-se entrevista[1] semiestruturada com 05 (cinco) pessoas idosas locais. Sustentou-se teoricamente em: Chartier (2002a; 2002b; 2010) e Bourdieu (2012; 2007). Identificou-se, na sociedade axixaense da década de 1960, a existência de bailes classificados em de “Primeira” e de “Segunda”, sendo para as mulheres rigidamente definido os que poderiam frequentar. Concluiu-se que os “Bailes de Primeira” e de “Segunda” funcionavam como lugares educativos para mulheres, na medida em que, por meio de sua dinâmica e práticas educavam as mulheres sobre quais os seus lugares na sociedade local. [1] As entrevistas foram realizadas mediante assinatura de Termo Livre e Esclarecido.UNEB2021-09-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/1116210.21879/faeeba2358-0194.2021.v30.n63.p46-64Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 30 n. 63 (2021): Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; 46-642358-01940104-704310.21879/faeeba2358-0194.v30.n63reponame:Revista da FAEEBA (Online)instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)instacron:UNEBporhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/11162/8737Copyright (c) 2021 Delcineide Maria Ferreira Segadilha, Darlan Mélo (Autor)info:eu-repo/semantics/openAccessSegadilha, Delcineide Maria FerreiraMélo, Darlan 2021-10-20T21:32:03Zoai:ojs.revistas.uneb.br:article/11162Revistahttps://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/PUBhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/oairevistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br2358-01940104-7043opendoar:2021-10-20T21:32:03Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
BAILES AXIXAENSES AS EDUCATIONAL PLACES FOR WOMEN (1960s) BAILES AXIXAENSES COMO PLAZAS EDUCATIVAS PARA MUJERES (años 60) BAILES AXIXAENSES COMME LIEUX ÉDUCATIFS POUR LES FEMMES (ANNÉES 1960) Os bailes axixaenses como lugares educativos para mulheres (década de 1960) |
title |
BAILES AXIXAENSES AS EDUCATIONAL PLACES FOR WOMEN (1960s) |
spellingShingle |
BAILES AXIXAENSES AS EDUCATIONAL PLACES FOR WOMEN (1960s) Segadilha, Delcineide Maria Ferreira Women. Dances. Representation. Distinction. Mujeres. Bailes. Representación. Distinción. Mulheres. Bailes. Representação. Distinção. Les femmes. Des danses. La représentation. La distinction. |
title_short |
BAILES AXIXAENSES AS EDUCATIONAL PLACES FOR WOMEN (1960s) |
title_full |
BAILES AXIXAENSES AS EDUCATIONAL PLACES FOR WOMEN (1960s) |
title_fullStr |
BAILES AXIXAENSES AS EDUCATIONAL PLACES FOR WOMEN (1960s) |
title_full_unstemmed |
BAILES AXIXAENSES AS EDUCATIONAL PLACES FOR WOMEN (1960s) |
title_sort |
BAILES AXIXAENSES AS EDUCATIONAL PLACES FOR WOMEN (1960s) |
author |
Segadilha, Delcineide Maria Ferreira |
author_facet |
Segadilha, Delcineide Maria Ferreira Mélo, Darlan |
author_role |
author |
author2 |
Mélo, Darlan |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Segadilha, Delcineide Maria Ferreira Mélo, Darlan |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Women. Dances. Representation. Distinction. Mujeres. Bailes. Representación. Distinción. Mulheres. Bailes. Representação. Distinção. Les femmes. Des danses. La représentation. La distinction. |
topic |
Women. Dances. Representation. Distinction. Mujeres. Bailes. Representación. Distinción. Mulheres. Bailes. Representação. Distinção. Les femmes. Des danses. La représentation. La distinction. |
description |
This article aimed to understand the extent to which dances classified as First and Second functioned as places of educational for women in the society of Axixá/MA, in the 1960s. It was anchored in the dimension of Cultural History; methodology of oral history. Bibliographic and field research was carried out. Semi-structured interviews were used with 05 (five) local old people. It was theoretically supported in: Chartier (2002a; 2002b; 2010) and Bourdieu (2012; 2007). It was identified, in axixaense society of the 1960s, the existence of dances classified as "First" and "Second", being for women rigidly defined those who could attend. It was concluded that the "First and Foredances" and "Monday" functioned as educational places for women, since, through their dynamics and practices, they educated women about their places in local society. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-09-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/11162 10.21879/faeeba2358-0194.2021.v30.n63.p46-64 |
url |
https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/11162 |
identifier_str_mv |
10.21879/faeeba2358-0194.2021.v30.n63.p46-64 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/11162/8737 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Delcineide Maria Ferreira Segadilha, Darlan Mélo (Autor) info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Delcineide Maria Ferreira Segadilha, Darlan Mélo (Autor) |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UNEB |
publisher.none.fl_str_mv |
UNEB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 30 n. 63 (2021): Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; 46-64 2358-0194 0104-7043 10.21879/faeeba2358-0194.v30.n63 reponame:Revista da FAEEBA (Online) instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB) instacron:UNEB |
instname_str |
Universidade do Estado da Bahia (UNEB) |
instacron_str |
UNEB |
institution |
UNEB |
reponame_str |
Revista da FAEEBA (Online) |
collection |
Revista da FAEEBA (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br |
_version_ |
1800210957891272704 |