(Trans)Vivências e Experiências de Escolarização na Educação de Jovens e Adultos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: da Silva, Gabriela
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Lage Fernandes Laffin, Maria Hermínia, De Moraes Maia Vigano, Samira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da FAEEBA (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/17630
Resumo: We present here a doctoral study in youth and adult education (EJA) that addresses issues of gender and sexuality experienced by transvestite and transgender students. The main goal is to understand the meanings in the daily lives of transvestites and transsexuals based on their lived experiences in EJA. The studies of Arroyo (2014, 2017), Bento (2011), Freire (1996, 2001, 2018), hooks (2017, 2019), Oliveira (2017, 2020) and others have contributed to this research. It is a qualitative research that highlights the production of (trans)researchers and analyzes the writings (EVARISTO, 2020) of body letters written by author-participants. The main results allow us to point out that the reflections implement gender relations based on a colonial matrix of power, which in the production of knowledge, in life, in feeling and in existence have the reproduction of the binary logic man/woman as an instrument of domination. Furthermore, lived experiences and insurgent voices build their "cosmoperceptions" of gender and education by revealing what they have experienced in school and in life, with strategies of transgression and resistance.
id UNEB-3_f795a796892e8f7ba1f0608ed83abff6
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uneb.br:article/17630
network_acronym_str UNEB-3
network_name_str Revista da FAEEBA (Online)
repository_id_str
spelling (Trans)Vivências e Experiências de Escolarização na Educação de Jovens e AdultosEducação de Jovens e Adultos. Travestis e Transexuais. Gênero e Sexualidade.We present here a doctoral study in youth and adult education (EJA) that addresses issues of gender and sexuality experienced by transvestite and transgender students. The main goal is to understand the meanings in the daily lives of transvestites and transsexuals based on their lived experiences in EJA. The studies of Arroyo (2014, 2017), Bento (2011), Freire (1996, 2001, 2018), hooks (2017, 2019), Oliveira (2017, 2020) and others have contributed to this research. It is a qualitative research that highlights the production of (trans)researchers and analyzes the writings (EVARISTO, 2020) of body letters written by author-participants. The main results allow us to point out that the reflections implement gender relations based on a colonial matrix of power, which in the production of knowledge, in life, in feeling and in existence have the reproduction of the binary logic man/woman as an instrument of domination. Furthermore, lived experiences and insurgent voices build their "cosmoperceptions" of gender and education by revealing what they have experienced in school and in life, with strategies of transgression and resistance.Se presenta un estudio de tesis doctoral sobre la Educación de Jóvenes y Adultos (EJA) articulado con las cuestiones de género y sexualidad vividas por estudiantes travestis y transexuales. El objetivo del trabajo es comprender los significados de las experiencias de EJA en la vida cotidiana de travestis y transexuales. Este trabajo se fundamenta en las contribuciones de Arroyo (2014, 2017), Bento (2011), Freire (1996, 2001, 2018), Hooks (2017, 2019), Oliveira (2017, 2020), entre otros. A través de una investigación cualitativa que destaca la producción de (trans)investigadores y analiza las escrituras de cartas corporales escritas por las autoras participantes (EVARISTO, 2020). Los principales resultados señalan que las reflexiones van más allá de las relaciones de género, que se fundan en una matriz colonial de poder, teniendo en la producción de conocimiento, viviendo, sintiendo y existiendo la reproducción de la lógica binaria hombre/mujer como instrumento de dominación. Además, las experiencias vividas y las voces insurgentes construyen sus "cosmopercepciones" de género y educación, destacando lo que enfrentaron en la escuela y en la vida, con estrategias de transgresión y resistencia.Apresenta-se um estudo de doutoramento na Educação de Jovens e Adultos (EJA) em articulação com as questões de gênero e sexualidade vivenciadas por estudantes travestis e transexuais. Tem como objetivo compreender os significados na vida cotidiana de travestis e transexuais com base em suas experiências na EJA. Os estudos de Arroyo (2014, 2017), Bento (2011), Freire (1996, 2001, 2018), hooks (2017, 2019), Oliveira (2017, 2020), e outros/as, contribuíram para a investigação. Trata-se de uma pesquisa qualitativa, que ressalta a produção de (trans)pesquisadoras e analisa as escrevivências (EVARISTO, 2020) das cartas-corpo escritas por autoras-participantes. Os principais resultados permitem apontar que as reflexões transpõem as relações de gênero, que se fundam em uma matriz colonial de poder, tendo na produção do saber, viver, sentir e existir a reprodução da lógica binária homem/mulher como um instrumento de dominação. Além disso, as experiências vividas e as vozes insurgentes constroem suas “cosmopercepções” de gênero e de educação, evidenciando o que enfrentaram na escola e na vida, com estratégias de transgressão e resistência.UNEB2023-11-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/1763010.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n72.p204-219Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 32 n. 72 (2023): Corpos, Gêneros e Sexualidades; 204-2192358-01940104-704310.21879/faeeba2358-0194.v32.n72reponame:Revista da FAEEBA (Online)instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)instacron:UNEBporhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/17630/12516Copyright (c) 2023 Gabriela da Silva, Maria Hermínia Lage Fernandes Laffin, Samira De Moraes Maia Viganohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessda Silva, GabrielaLage Fernandes Laffin, Maria Hermínia De Moraes Maia Vigano, Samira2023-11-21T17:35:11Zoai:ojs.revistas.uneb.br:article/17630Revistahttps://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/PUBhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/oairevistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br2358-01940104-7043opendoar:2023-11-21T17:35:11Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)false
dc.title.none.fl_str_mv (Trans)Vivências e Experiências de Escolarização na Educação de Jovens e Adultos
title (Trans)Vivências e Experiências de Escolarização na Educação de Jovens e Adultos
spellingShingle (Trans)Vivências e Experiências de Escolarização na Educação de Jovens e Adultos
da Silva, Gabriela
Educação de Jovens e Adultos. Travestis e Transexuais. Gênero e Sexualidade.
title_short (Trans)Vivências e Experiências de Escolarização na Educação de Jovens e Adultos
title_full (Trans)Vivências e Experiências de Escolarização na Educação de Jovens e Adultos
title_fullStr (Trans)Vivências e Experiências de Escolarização na Educação de Jovens e Adultos
title_full_unstemmed (Trans)Vivências e Experiências de Escolarização na Educação de Jovens e Adultos
title_sort (Trans)Vivências e Experiências de Escolarização na Educação de Jovens e Adultos
author da Silva, Gabriela
author_facet da Silva, Gabriela
Lage Fernandes Laffin, Maria Hermínia
De Moraes Maia Vigano, Samira
author_role author
author2 Lage Fernandes Laffin, Maria Hermínia
De Moraes Maia Vigano, Samira
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv da Silva, Gabriela
Lage Fernandes Laffin, Maria Hermínia
De Moraes Maia Vigano, Samira
dc.subject.por.fl_str_mv Educação de Jovens e Adultos. Travestis e Transexuais. Gênero e Sexualidade.
topic Educação de Jovens e Adultos. Travestis e Transexuais. Gênero e Sexualidade.
description We present here a doctoral study in youth and adult education (EJA) that addresses issues of gender and sexuality experienced by transvestite and transgender students. The main goal is to understand the meanings in the daily lives of transvestites and transsexuals based on their lived experiences in EJA. The studies of Arroyo (2014, 2017), Bento (2011), Freire (1996, 2001, 2018), hooks (2017, 2019), Oliveira (2017, 2020) and others have contributed to this research. It is a qualitative research that highlights the production of (trans)researchers and analyzes the writings (EVARISTO, 2020) of body letters written by author-participants. The main results allow us to point out that the reflections implement gender relations based on a colonial matrix of power, which in the production of knowledge, in life, in feeling and in existence have the reproduction of the binary logic man/woman as an instrument of domination. Furthermore, lived experiences and insurgent voices build their "cosmoperceptions" of gender and education by revealing what they have experienced in school and in life, with strategies of transgression and resistance.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/17630
10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n72.p204-219
url https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/17630
identifier_str_mv 10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n72.p204-219
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/17630/12516
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNEB
publisher.none.fl_str_mv UNEB
dc.source.none.fl_str_mv Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 32 n. 72 (2023): Corpos, Gêneros e Sexualidades; 204-219
2358-0194
0104-7043
10.21879/faeeba2358-0194.v32.n72
reponame:Revista da FAEEBA (Online)
instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
instacron:UNEB
instname_str Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
instacron_str UNEB
institution UNEB
reponame_str Revista da FAEEBA (Online)
collection Revista da FAEEBA (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
repository.mail.fl_str_mv revistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br
_version_ 1800210958746910720