O espiritismo brasileiro: uma produção discursiva
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Tabuleiro de Letras |
Texto Completo: | https://revistas.uneb.br/index.php/tabuleirodeletras/article/view/8608 |
Resumo: | This paper mains to analyze the Brazilian spiritism constitution as doctrine and religion, based on the internal speeches, produced by spiritist indoctrinators. For that, we use critical discourse analysis associated with the Sociology of Religion. We share the idea that the discourse is not just a linguis-tic configuration, and should be read and interpreted from the historical and cultural context. We observed that the discourses adopted from the arrival of the doctrine on Brazilian soil diverge from the French discourse based on positivism and enlightenment, so its formatting becomes different from what Kardec thought in the 19th century. Therefore, in Brazil predominated the religious and personalist aspect instead of the scientific. |
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O espiritismo brasileiro: uma produção discursivaAnálise do DiscursoEspiritismoSociologia da ReligiãoThis paper mains to analyze the Brazilian spiritism constitution as doctrine and religion, based on the internal speeches, produced by spiritist indoctrinators. For that, we use critical discourse analysis associated with the Sociology of Religion. We share the idea that the discourse is not just a linguis-tic configuration, and should be read and interpreted from the historical and cultural context. We observed that the discourses adopted from the arrival of the doctrine on Brazilian soil diverge from the French discourse based on positivism and enlightenment, so its formatting becomes different from what Kardec thought in the 19th century. Therefore, in Brazil predominated the religious and personalist aspect instead of the scientific.Este trabalho tem por finalidade analisar a constituição do espiritismo bra-sileiro enquanto doutrina e religião, a partir dos discursos internos produzi-dos por doutrinadores espíritas. Para tal, fazemos uso da análise do discurso aliado à Sociologia da Religião. Compartilhamos da ideia de que o discurso não é apenas uma configuração linguística, devendo ser lido e interpretado a partir do contexto histórico e cultural. Observamos que os discursos adotados a partir da chegada da doutrina em solo brasileiro divergem do discurso francês baseado no positivismo e no iluminismo. Assim, sua formatação torna-se diferente da pensada por Kardec no século XIX. Desse modo, concluímos que no Brasil predominou o aspecto religioso e personalista em detrimento do científico.Programa de Pós Graduação em Estudo de Linguagens - PPGEL2020-12-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uneb.br/index.php/tabuleirodeletras/article/view/860810.35499/tl.v14i2.8608Tabuleiro de Letras; v. 14 n. 2 (2020); 229-2402176-578210.35499/tl.v14i2reponame:Tabuleiro de Letrasinstname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)instacron:UNEBporhttps://revistas.uneb.br/index.php/tabuleirodeletras/article/view/8608/7166Copyright (c) 2020 Tabuleiro de Letrasinfo:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Francisco Jomário2023-04-18T01:50:37Zoai:ojs.revistas.uneb.br:article/8608Revistahttps://revistas.uneb.br/index.php/tabuleirodeletrasPUBhttps://revistas.uneb.br/index.php/tabuleirodeletras/oainlopes@uneb.br2176-57822176-5782opendoar:2023-04-18T01:50:37Tabuleiro de Letras - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)false |
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