Designação e reescritura em textos de divulgação científica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Melo de Oliveira, Maria Elizete
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Leão, Leonildes Lima Colaço Teixeira de Arêa Leão, Lima, Paulo da Silva Lima
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Tabuleiro de Letras
Texto Completo: https://revistas.uneb.br/index.php/tabuleirodeletras/article/view/11527
Resumo: Abstract: This article aims to analyze the processes of designation and rewriting in the Scientific Dissemination Text aimed for children from the Semantics of Enunciation, based on the premise that the meaning of statements is inserted in the enunciation event. For this, we took as theoretical basis Guimarães (2009, 2014, 2018), Machado (2019) and Silva (2019). We discussed the proposal taking as a corpus Scientific Dissemination Texts taken from the online version of the magazine Ciência Hoje das Crianças (CHC), in which we analyzed the processes of designation and rewriting and the way they act in the construction of the meanings of the statements. In view of this, we were able to verify that the designation and the rewriting establish relations of meaning in the construction of the texts allowing the interlocutors to participate in the enunciative event through the comprehension of the statements. KEYWORDS: Enunciation semantics; Designation; Rewriting, Scientific Dissemination.
id UNEB-4_0dbd278ffdb68f9a18a06052fadda559
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uneb.br:article/11527
network_acronym_str UNEB-4
network_name_str Tabuleiro de Letras
repository_id_str
spelling Designação e reescritura em textos de divulgação científicaAbstract: This article aims to analyze the processes of designation and rewriting in the Scientific Dissemination Text aimed for children from the Semantics of Enunciation, based on the premise that the meaning of statements is inserted in the enunciation event. For this, we took as theoretical basis Guimarães (2009, 2014, 2018), Machado (2019) and Silva (2019). We discussed the proposal taking as a corpus Scientific Dissemination Texts taken from the online version of the magazine Ciência Hoje das Crianças (CHC), in which we analyzed the processes of designation and rewriting and the way they act in the construction of the meanings of the statements. In view of this, we were able to verify that the designation and the rewriting establish relations of meaning in the construction of the texts allowing the interlocutors to participate in the enunciative event through the comprehension of the statements. KEYWORDS: Enunciation semantics; Designation; Rewriting, Scientific Dissemination.Este artigo objetiva analisar os processos de designação e reescritura no Texto de Divulgação Científica destinado ao público infantil a partir da Semântica da Enunciação, partindo da premissa de que o sentido dos enunciados está inserido no acontecimento da enunciação. Para isso, tomamos por base teórica Guimarães (2009, 2014, 2018), Machado (2019) e Silva (2019). Discutimos a proposta tomando como corpus Textos de Divulgação Científica retirados da versão online da revista Ciência Hoje das Crianças (CHC), nos quais analisamos os processos de designação e reescritura e o modo que atuam na construção dos sentidos dos enunciados. Diante disso, pudemos constatar que a designação e a reescritura estabelecem relações de sentido na construção dos textos permitindo aos interlocutores participarem do acontecimento enunciativo por meio da compreensão dos enunciados. PALAVRAS-CHAVE: Semântica da Enunciação; Designação; Reescritura; Divulgação Científica.Programa de Pós Graduação em Estudo de Linguagens - PPGEL2021-12-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uneb.br/index.php/tabuleirodeletras/article/view/1152710.35499/tl.v15i2.11527Tabuleiro de Letras; v. 15 n. 2 (2021); 221-2312176-578210.35499/tl.v15i2reponame:Tabuleiro de Letrasinstname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)instacron:UNEBporhttps://revistas.uneb.br/index.php/tabuleirodeletras/article/view/11527/9206Copyright (c) 2021 Tabuleiro de Letrasinfo:eu-repo/semantics/openAccessMelo de Oliveira, Maria ElizeteLeão, Leonildes Lima Colaço Teixeira de Arêa LeãoLima, Paulo da Silva Lima2021-12-18T18:19:30Zoai:ojs.revistas.uneb.br:article/11527Revistahttps://revistas.uneb.br/index.php/tabuleirodeletrasPUBhttps://revistas.uneb.br/index.php/tabuleirodeletras/oainlopes@uneb.br2176-57822176-5782opendoar:2021-12-18T18:19:30Tabuleiro de Letras - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)false
dc.title.none.fl_str_mv Designação e reescritura em textos de divulgação científica
title Designação e reescritura em textos de divulgação científica
spellingShingle Designação e reescritura em textos de divulgação científica
Melo de Oliveira, Maria Elizete
title_short Designação e reescritura em textos de divulgação científica
title_full Designação e reescritura em textos de divulgação científica
title_fullStr Designação e reescritura em textos de divulgação científica
title_full_unstemmed Designação e reescritura em textos de divulgação científica
title_sort Designação e reescritura em textos de divulgação científica
author Melo de Oliveira, Maria Elizete
author_facet Melo de Oliveira, Maria Elizete
Leão, Leonildes Lima Colaço Teixeira de Arêa Leão
Lima, Paulo da Silva Lima
author_role author
author2 Leão, Leonildes Lima Colaço Teixeira de Arêa Leão
Lima, Paulo da Silva Lima
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Melo de Oliveira, Maria Elizete
Leão, Leonildes Lima Colaço Teixeira de Arêa Leão
Lima, Paulo da Silva Lima
description Abstract: This article aims to analyze the processes of designation and rewriting in the Scientific Dissemination Text aimed for children from the Semantics of Enunciation, based on the premise that the meaning of statements is inserted in the enunciation event. For this, we took as theoretical basis Guimarães (2009, 2014, 2018), Machado (2019) and Silva (2019). We discussed the proposal taking as a corpus Scientific Dissemination Texts taken from the online version of the magazine Ciência Hoje das Crianças (CHC), in which we analyzed the processes of designation and rewriting and the way they act in the construction of the meanings of the statements. In view of this, we were able to verify that the designation and the rewriting establish relations of meaning in the construction of the texts allowing the interlocutors to participate in the enunciative event through the comprehension of the statements. KEYWORDS: Enunciation semantics; Designation; Rewriting, Scientific Dissemination.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uneb.br/index.php/tabuleirodeletras/article/view/11527
10.35499/tl.v15i2.11527
url https://revistas.uneb.br/index.php/tabuleirodeletras/article/view/11527
identifier_str_mv 10.35499/tl.v15i2.11527
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uneb.br/index.php/tabuleirodeletras/article/view/11527/9206
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Tabuleiro de Letras
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Tabuleiro de Letras
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós Graduação em Estudo de Linguagens - PPGEL
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós Graduação em Estudo de Linguagens - PPGEL
dc.source.none.fl_str_mv Tabuleiro de Letras; v. 15 n. 2 (2021); 221-231
2176-5782
10.35499/tl.v15i2
reponame:Tabuleiro de Letras
instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
instacron:UNEB
instname_str Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
instacron_str UNEB
institution UNEB
reponame_str Tabuleiro de Letras
collection Tabuleiro de Letras
repository.name.fl_str_mv Tabuleiro de Letras - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
repository.mail.fl_str_mv nlopes@uneb.br
_version_ 1800211680159858688