Da entrevista oral à entrevista escrita: uma proposta de sequência didática na perspectiva da pedagogia culturalmente sensível
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Tabuleiro de Letras |
Texto Completo: | https://revistas.uneb.br/index.php/tabuleirodeletras/article/view/13591 |
Resumo: | One of the challenges of teaching Portuguese as a mother tongue is to articulate the language practices recommended in official documents (reading, text production, orality, and linguistic/semiotic analysis) in a contextualized and meaningful way for the student. In this paper, we present a proposal for a didactic sequence based on the theoretical-methodological assumptions of Dolz, Noverraz and Shneuwly (2004), in the perspective of culturally sensitive pedagogy (ERICKSON, 1987; BORTONI-RICARDO, 2003) and on the guidelines of the Base Nacional Comum Curricular (National Common Curricular Base) (BRAZIL, 2017). We propose a didactic sequence related to the impacts of the Covid-19 pandemic on the world of work as skills related to the Portuguese curricular component are developed, specifically the relationship between orality and writing, from the retextualization of oral interviews to the written modality. We present, in detail, the didactic sequence and analyze its application in a 7th grade of an elementary school class of the municipal network of Água Branca, in the countryside of the state of Alagoas, during the Covid-19 pandemic. We highlight the productivity of the proposal and point to the possibility of replication in other educational contexts. |
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Da entrevista oral à entrevista escrita: uma proposta de sequência didática na perspectiva da pedagogia culturalmente sensível One of the challenges of teaching Portuguese as a mother tongue is to articulate the language practices recommended in official documents (reading, text production, orality, and linguistic/semiotic analysis) in a contextualized and meaningful way for the student. In this paper, we present a proposal for a didactic sequence based on the theoretical-methodological assumptions of Dolz, Noverraz and Shneuwly (2004), in the perspective of culturally sensitive pedagogy (ERICKSON, 1987; BORTONI-RICARDO, 2003) and on the guidelines of the Base Nacional Comum Curricular (National Common Curricular Base) (BRAZIL, 2017). We propose a didactic sequence related to the impacts of the Covid-19 pandemic on the world of work as skills related to the Portuguese curricular component are developed, specifically the relationship between orality and writing, from the retextualization of oral interviews to the written modality. We present, in detail, the didactic sequence and analyze its application in a 7th grade of an elementary school class of the municipal network of Água Branca, in the countryside of the state of Alagoas, during the Covid-19 pandemic. We highlight the productivity of the proposal and point to the possibility of replication in other educational contexts.Um dos desafios do ensino de português como língua materna é o de articular as práticas de linguagem preconizadas nos documentos oficiais (leitura, produção de texto, oralidade e análise linguística/semiótica) de modo contextualizado e significativo para o aluno. Neste texto, apresentamos uma proposta de sequência didática baseada nos pressupostos teórico-metodológicos de Dolz, Noverraz e Shneuwly (2004), na perspectiva da pedagogia culturalmente sensível (ERICKSON, 1987; BORTONI-RICARDO, 2003) e nas orientações da Base Nacional Comum Curricular (BRASIL, 2017). Propomos uma sequência didática relacionada aos impactos da pandemia de Covid-19 no mundo do trabalho à medida em que são desenvolvidas habilidades relativas ao componente curricular Língua Portuguesa, especificamente a relação entre oralidade e escrita, a partir da retextualização de entrevistas orais para a modalidade escrita. Apresentamos, detalhadamente, a sequência didática e analisamos sua aplicação em uma turma de 7° ano do Ensino Fundamental da rede municipal de Água Branca, no interior do estado de Alagoas, durante a pandemia de Covid-19. A partir disso, evidenciamos a produtividade da proposta e apontamos para a possibilidade de replicação em outros contextos educacionais.Programa de Pós Graduação em Estudo de Linguagens - PPGEL2022-06-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uneb.br/index.php/tabuleirodeletras/article/view/1359110.35499/tl.v16i1.13591Tabuleiro de Letras; v. 16 n. 1 (2022); 73-932176-578210.35499/tl.v16i1reponame:Tabuleiro de Letrasinstname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)instacron:UNEBporhttps://revistas.uneb.br/index.php/tabuleirodeletras/article/view/13591/9901Copyright (c) 2022 Tabuleiro de Letrasinfo:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho, Gabriele CristineSilva, José Manoel Siqueira daSouza, Victor Renê Andrade2022-06-27T18:43:58Zoai:ojs.revistas.uneb.br:article/13591Revistahttps://revistas.uneb.br/index.php/tabuleirodeletrasPUBhttps://revistas.uneb.br/index.php/tabuleirodeletras/oainlopes@uneb.br2176-57822176-5782opendoar:2022-06-27T18:43:58Tabuleiro de Letras - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)false |
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