"Um defunto não escreve nada por acaso": a recepção do mash up Memórias Desmortas de Brás Cubas na plataforma Skoob
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Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Tabuleiro de Letras |
Texto Completo: | https://revistas.uneb.br/index.php/tabuleirodeletras/article/view/8628 |
Resumo: | This study aims to investigate how readers of the collaborative social network Skoob, on the rise in the context of Brazilian reading, conceive the texual appropriation effected by the literary mash up Memórias Desmortas de Brás Cubas (2010), by Pedro Vieira , or triggers the process of re-reading the classic work Memórias Póstumas de Brás Cubas (1881), by Machado de Assis. The research is based on the perspective of the highlighted figure of the reader in contemporary times, having as basis the assumptions of Aesthetics of Reception, by Hans Robert Jauss (1982) and Karlheinz Stierle (1979). This theoretical subsidy subsidizes the participation and criticality of the reading community in relation to the works it consume, going through issues of aesthetic value, recognition of the figure of the contemporary author (owner) and acceptance of the appropriate writing technique derived from a canonical plot. In addition to the aforementioned theorists, scholars such as Roland Barthes (2004), Nicolas Bourriaud (2009), Antoine Compagnon (2003), Roger Chartier (2010), among other foundations of this study. |
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"Um defunto não escreve nada por acaso": a recepção do mash up Memórias Desmortas de Brás Cubas na plataforma SkoobRecepçãoThis study aims to investigate how readers of the collaborative social network Skoob, on the rise in the context of Brazilian reading, conceive the texual appropriation effected by the literary mash up Memórias Desmortas de Brás Cubas (2010), by Pedro Vieira , or triggers the process of re-reading the classic work Memórias Póstumas de Brás Cubas (1881), by Machado de Assis. The research is based on the perspective of the highlighted figure of the reader in contemporary times, having as basis the assumptions of Aesthetics of Reception, by Hans Robert Jauss (1982) and Karlheinz Stierle (1979). This theoretical subsidy subsidizes the participation and criticality of the reading community in relation to the works it consume, going through issues of aesthetic value, recognition of the figure of the contemporary author (owner) and acceptance of the appropriate writing technique derived from a canonical plot. In addition to the aforementioned theorists, scholars such as Roland Barthes (2004), Nicolas Bourriaud (2009), Antoine Compagnon (2003), Roger Chartier (2010), among other foundations of this study.Este estudo tem por objetivo averiguar de que forma os leitores da rede social colaborativa Skoob, em ascensão no contexto de leitura brasileiro, concebem a proposta de apropriação textual efetivada pelo mash up literário Memórias Desmortas de Brás Cubas (2010), de Pedro Vieira, o qual deflagra o processo de releitura da obra clássica Memórias Póstumas de Brás Cubas (1881), de Machado de Assis. A pesquisa fundamenta-se na perspectiva da realçada figura do leitor na contemporaneidade, tendo como alicerce os pressupostos da Estética da Recepção, de Hans Robert Jauss (1982) e Karlheinz Stierle (1979). Esse aporte teórico subsidia a participação e criticidade da comunidade leitora em relação às obras que consome, perpassando por questões de valor estético, reconhecimento da figura do autor contemporâneo (apropriador) e aceitação da técnica de escrita apropriativa oriunda de um enredo canônico. Além dos teóricos supracitados, estudiosos como Roland Barthes (2004), Nicolas Bourriaud (2009), Antoine Compagnon (2003), Roger Chartier (2010), entre outros fundamentam este estudo. Programa de Pós Graduação em Estudo de Linguagens - PPGEL2020-12-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uneb.br/index.php/tabuleirodeletras/article/view/862810.35499/tl.v14i2.8628Tabuleiro de Letras; v. 14 n. 2 (2020); 214-2282176-578210.35499/tl.v14i2reponame:Tabuleiro de Letrasinstname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)instacron:UNEBporhttps://revistas.uneb.br/index.php/tabuleirodeletras/article/view/8628/7165Copyright (c) 2020 Tabuleiro de Letrasinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Rebeca Fabiana Ferreira da SilvaSantos, Oton Magno Santana dos2023-04-18T01:50:50Zoai:ojs.revistas.uneb.br:article/8628Revistahttps://revistas.uneb.br/index.php/tabuleirodeletrasPUBhttps://revistas.uneb.br/index.php/tabuleirodeletras/oainlopes@uneb.br2176-57822176-5782opendoar:2023-04-18T01:50:50Tabuleiro de Letras - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)false |
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