Who was Gabriele D’Annunzio? Angel or demon? Artist or charlatian? Adventurer or vate?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: BONA, Fabiano Dalla
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: DINIZ, Júlia Ferreira Lobão
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pontos de Interrogação (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.uneb.br/index.php/pontosdeint/article/view/15001
Resumo: The unequaled search for beauty and art, as well as a life driven by scandals, elevates Gabriele D’Annunzio (1863-1938) to the status of one of the most brilliant and controversial writers in 19th century Italy. The constant confusion between life and work creates multiple narratives from the author and results in the construction of the dannunzian myth that encompasses a dichotomy between an artistic and a practical aestheticism, the numerous artistic appropriations and a set of characteristics that unify Gabriele D'Annunzio's text, converging it in a unique and unrivaled style called dannunzianesimo – a mix between fictional and biographical narrative. This article aims to establish itself in certain aspects that define dannunzianesimo as linguistic experimentalism, aestheticism and superomism, aiming to demonstrate how the daring of the author would lead him to immortality through the sensual love of the word (PRAZ, 2015). [Received on: May 21, 2022 – Accepted on: June 18, 2022]
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spelling Who was Gabriele D’Annunzio? Angel or demon? Artist or charlatian? Adventurer or vate?Quem era Gabriele D’Annunzio? Anjo ou demônio? Artista ou charlatão? Aventureiro ou vate?DecadentismoEsteticismoGabriele D’AnnunzioLiteratura italianaSuperomismoDecadentismEsteticismGabriele D’AnnunzioItalian literatureSuperomismThe unequaled search for beauty and art, as well as a life driven by scandals, elevates Gabriele D’Annunzio (1863-1938) to the status of one of the most brilliant and controversial writers in 19th century Italy. The constant confusion between life and work creates multiple narratives from the author and results in the construction of the dannunzian myth that encompasses a dichotomy between an artistic and a practical aestheticism, the numerous artistic appropriations and a set of characteristics that unify Gabriele D'Annunzio's text, converging it in a unique and unrivaled style called dannunzianesimo – a mix between fictional and biographical narrative. This article aims to establish itself in certain aspects that define dannunzianesimo as linguistic experimentalism, aestheticism and superomism, aiming to demonstrate how the daring of the author would lead him to immortality through the sensual love of the word (PRAZ, 2015). [Received on: May 21, 2022 – Accepted on: June 18, 2022]A inigualável busca pela beleza e pela arte, bem como uma vida movida por escândalos elevam Gabriele D’Annunzio (1863-1938) à condição de um dos escritores mais brilhantes e polêmicos da Itália oitocentista. A constante confusão entre vida e obra cria múltiplas narrativas do autor e resulta na construção do mito dannunziano que abrange a dicotomia entre um esteticismo artístico e outro prático, as inúmeras apropriações artísticas e um conjunto de características que unifica o texto de Gabriele D’Annunzio, convergendo-o em um estilo único e inigualável chamado de dannunzianesimo – uma mistura entre narrativa ficcional e biográfica. Este artigo objetiva firmar-se em certos aspectos que definem o dannunzianesimo como o experimentalismo linguístico, o esteticismo e o superomismo, visando demonstrar de que forma a ousadia do autor o levaria à imortalidade através do amor sensual pela palavra (PRAZ, 2015). [Recebido em: 21 mai. 2022 – Aceito em: 18 jun. 2022]Universidade do Estado da Bahia (UNEB) – Programa de Pós-Graduação em Crítica Cultural2022-08-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/pontosdeint/article/view/1500110.30620/pdi.v12n1.p111Pontos de Interrogação – Journal of Cultural Criticism; Vol. 12 No. 1 (2022): Signos: Modos de criar, modos de reinventar, como um direito à cidadania cultural; 111-134Pontos de Interrogação – Revista de Crítica Cultural; Vol. 12 Núm. 1 (2022): Signos: Modos de criar, modos de reinventar, como um direito à cidadania cultural; 111-134Pontos de Interrogação – Revista de Crítica Cultural; v. 12 n. 1 (2022): Signos: Modos de criar, modos de reinventar, como um direito à cidadania cultural; 111-1342237-9681reponame:Pontos de Interrogação (Online)instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)instacron:UNEBporhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/pontosdeint/article/view/15001/10093Copyright (c) 2022 Pontos de Interrogação – Revista de Crítica Culturalhttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBONA, Fabiano DallaDINIZ, Júlia Ferreira Lobão2023-05-12T04:19:53Zoai:ojs.revistas.uneb.br:article/15001Revistahttps://www.revistas.uneb.br/index.php/pontosdeintPUBhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/pontosdeint/oairevistaponti@gmail.com || osmar.moreira@uol.com.br2237-96812178-8952opendoar:2023-05-12T04:19:53Pontos de Interrogação (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)false
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