Who was Gabriele D’Annunzio? Angel or demon? Artist or charlatian? Adventurer or vate?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pontos de Interrogação (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.uneb.br/index.php/pontosdeint/article/view/15001 |
Resumo: | The unequaled search for beauty and art, as well as a life driven by scandals, elevates Gabriele D’Annunzio (1863-1938) to the status of one of the most brilliant and controversial writers in 19th century Italy. The constant confusion between life and work creates multiple narratives from the author and results in the construction of the dannunzian myth that encompasses a dichotomy between an artistic and a practical aestheticism, the numerous artistic appropriations and a set of characteristics that unify Gabriele D'Annunzio's text, converging it in a unique and unrivaled style called dannunzianesimo – a mix between fictional and biographical narrative. This article aims to establish itself in certain aspects that define dannunzianesimo as linguistic experimentalism, aestheticism and superomism, aiming to demonstrate how the daring of the author would lead him to immortality through the sensual love of the word (PRAZ, 2015). [Received on: May 21, 2022 – Accepted on: June 18, 2022] |
id |
UNEB-6_e49c59935d476f5c21a14f873b47c481 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uneb.br:article/15001 |
network_acronym_str |
UNEB-6 |
network_name_str |
Pontos de Interrogação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Who was Gabriele D’Annunzio? Angel or demon? Artist or charlatian? Adventurer or vate?Quem era Gabriele D’Annunzio? Anjo ou demônio? Artista ou charlatão? Aventureiro ou vate?DecadentismoEsteticismoGabriele D’AnnunzioLiteratura italianaSuperomismoDecadentismEsteticismGabriele D’AnnunzioItalian literatureSuperomismThe unequaled search for beauty and art, as well as a life driven by scandals, elevates Gabriele D’Annunzio (1863-1938) to the status of one of the most brilliant and controversial writers in 19th century Italy. The constant confusion between life and work creates multiple narratives from the author and results in the construction of the dannunzian myth that encompasses a dichotomy between an artistic and a practical aestheticism, the numerous artistic appropriations and a set of characteristics that unify Gabriele D'Annunzio's text, converging it in a unique and unrivaled style called dannunzianesimo – a mix between fictional and biographical narrative. This article aims to establish itself in certain aspects that define dannunzianesimo as linguistic experimentalism, aestheticism and superomism, aiming to demonstrate how the daring of the author would lead him to immortality through the sensual love of the word (PRAZ, 2015). [Received on: May 21, 2022 – Accepted on: June 18, 2022]A inigualável busca pela beleza e pela arte, bem como uma vida movida por escândalos elevam Gabriele D’Annunzio (1863-1938) à condição de um dos escritores mais brilhantes e polêmicos da Itália oitocentista. A constante confusão entre vida e obra cria múltiplas narrativas do autor e resulta na construção do mito dannunziano que abrange a dicotomia entre um esteticismo artístico e outro prático, as inúmeras apropriações artísticas e um conjunto de características que unifica o texto de Gabriele D’Annunzio, convergendo-o em um estilo único e inigualável chamado de dannunzianesimo – uma mistura entre narrativa ficcional e biográfica. Este artigo objetiva firmar-se em certos aspectos que definem o dannunzianesimo como o experimentalismo linguístico, o esteticismo e o superomismo, visando demonstrar de que forma a ousadia do autor o levaria à imortalidade através do amor sensual pela palavra (PRAZ, 2015). [Recebido em: 21 mai. 2022 – Aceito em: 18 jun. 2022]Universidade do Estado da Bahia (UNEB) – Programa de Pós-Graduação em Crítica Cultural2022-08-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/pontosdeint/article/view/1500110.30620/pdi.v12n1.p111Pontos de Interrogação – Journal of Cultural Criticism; Vol. 12 No. 1 (2022): Signos: Modos de criar, modos de reinventar, como um direito à cidadania cultural; 111-134Pontos de Interrogação – Revista de Crítica Cultural; Vol. 12 Núm. 1 (2022): Signos: Modos de criar, modos de reinventar, como um direito à cidadania cultural; 111-134Pontos de Interrogação – Revista de Crítica Cultural; v. 12 n. 1 (2022): Signos: Modos de criar, modos de reinventar, como um direito à cidadania cultural; 111-1342237-9681reponame:Pontos de Interrogação (Online)instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)instacron:UNEBporhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/pontosdeint/article/view/15001/10093Copyright (c) 2022 Pontos de Interrogação – Revista de Crítica Culturalhttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBONA, Fabiano DallaDINIZ, Júlia Ferreira Lobão2023-05-12T04:19:53Zoai:ojs.revistas.uneb.br:article/15001Revistahttps://www.revistas.uneb.br/index.php/pontosdeintPUBhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/pontosdeint/oairevistaponti@gmail.com || osmar.moreira@uol.com.br2237-96812178-8952opendoar:2023-05-12T04:19:53Pontos de Interrogação (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Who was Gabriele D’Annunzio? Angel or demon? Artist or charlatian? Adventurer or vate? Quem era Gabriele D’Annunzio? Anjo ou demônio? Artista ou charlatão? Aventureiro ou vate? |
title |
Who was Gabriele D’Annunzio? Angel or demon? Artist or charlatian? Adventurer or vate? |
spellingShingle |
Who was Gabriele D’Annunzio? Angel or demon? Artist or charlatian? Adventurer or vate? BONA, Fabiano Dalla Decadentismo Esteticismo Gabriele D’Annunzio Literatura italiana Superomismo Decadentism Esteticism Gabriele D’Annunzio Italian literature Superomism |
title_short |
Who was Gabriele D’Annunzio? Angel or demon? Artist or charlatian? Adventurer or vate? |
title_full |
Who was Gabriele D’Annunzio? Angel or demon? Artist or charlatian? Adventurer or vate? |
title_fullStr |
Who was Gabriele D’Annunzio? Angel or demon? Artist or charlatian? Adventurer or vate? |
title_full_unstemmed |
Who was Gabriele D’Annunzio? Angel or demon? Artist or charlatian? Adventurer or vate? |
title_sort |
Who was Gabriele D’Annunzio? Angel or demon? Artist or charlatian? Adventurer or vate? |
author |
BONA, Fabiano Dalla |
author_facet |
BONA, Fabiano Dalla DINIZ, Júlia Ferreira Lobão |
author_role |
author |
author2 |
DINIZ, Júlia Ferreira Lobão |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
BONA, Fabiano Dalla DINIZ, Júlia Ferreira Lobão |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Decadentismo Esteticismo Gabriele D’Annunzio Literatura italiana Superomismo Decadentism Esteticism Gabriele D’Annunzio Italian literature Superomism |
topic |
Decadentismo Esteticismo Gabriele D’Annunzio Literatura italiana Superomismo Decadentism Esteticism Gabriele D’Annunzio Italian literature Superomism |
description |
The unequaled search for beauty and art, as well as a life driven by scandals, elevates Gabriele D’Annunzio (1863-1938) to the status of one of the most brilliant and controversial writers in 19th century Italy. The constant confusion between life and work creates multiple narratives from the author and results in the construction of the dannunzian myth that encompasses a dichotomy between an artistic and a practical aestheticism, the numerous artistic appropriations and a set of characteristics that unify Gabriele D'Annunzio's text, converging it in a unique and unrivaled style called dannunzianesimo – a mix between fictional and biographical narrative. This article aims to establish itself in certain aspects that define dannunzianesimo as linguistic experimentalism, aestheticism and superomism, aiming to demonstrate how the daring of the author would lead him to immortality through the sensual love of the word (PRAZ, 2015). [Received on: May 21, 2022 – Accepted on: June 18, 2022] |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-08-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.uneb.br/index.php/pontosdeint/article/view/15001 10.30620/pdi.v12n1.p111 |
url |
https://www.revistas.uneb.br/index.php/pontosdeint/article/view/15001 |
identifier_str_mv |
10.30620/pdi.v12n1.p111 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.uneb.br/index.php/pontosdeint/article/view/15001/10093 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Pontos de Interrogação – Revista de Crítica Cultural https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Pontos de Interrogação – Revista de Crítica Cultural https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado da Bahia (UNEB) – Programa de Pós-Graduação em Crítica Cultural |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado da Bahia (UNEB) – Programa de Pós-Graduação em Crítica Cultural |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pontos de Interrogação – Journal of Cultural Criticism; Vol. 12 No. 1 (2022): Signos: Modos de criar, modos de reinventar, como um direito à cidadania cultural; 111-134 Pontos de Interrogação – Revista de Crítica Cultural; Vol. 12 Núm. 1 (2022): Signos: Modos de criar, modos de reinventar, como um direito à cidadania cultural; 111-134 Pontos de Interrogação – Revista de Crítica Cultural; v. 12 n. 1 (2022): Signos: Modos de criar, modos de reinventar, como um direito à cidadania cultural; 111-134 2237-9681 reponame:Pontos de Interrogação (Online) instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB) instacron:UNEB |
instname_str |
Universidade do Estado da Bahia (UNEB) |
instacron_str |
UNEB |
institution |
UNEB |
reponame_str |
Pontos de Interrogação (Online) |
collection |
Pontos de Interrogação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pontos de Interrogação (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaponti@gmail.com || osmar.moreira@uol.com.br |
_version_ |
1797042191964569600 |