Biblical reading in brazilian education: critical formation and secularism

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Viana, Juan Marco da Silva
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/11835
Resumo: ABSTRACT: In recent years, there has been a resurgence of conservatism in Brazil. This front has begun to adopt new forms of political action in order to manifest itself throughout society. Within this issue, this paper discusses the offensive in the field of education through municipal legislations that imposed Bible reading in public schools. To do so, the study was conducted based on bibliographic and documentary research. Finally, we found that the neoconservative materialization, characterized by fundamentalist-religious premises, threatens the state and the secular education envisioned in legal frameworks, as well as the true purpose of the school as a place of diversity and critical education.  
id UNEMAT-5_c38b697dbb50995e584f64960091cfc2
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11835
network_acronym_str UNEMAT-5
network_name_str Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)
repository_id_str
spelling Biblical reading in brazilian education: critical formation and secularismLa lectura bíblica en la educación brasileña: formación crítica y laicidadA leitura bíblica na educação brasileira: formação crítica e laicidadeNeoconservadurismoLectura bíblica formación crítica laicidadeNeoconservatismBible readingcritical educationsecularismNeoconservadorismoLeitura BíblicaFormação críticaLaicidadeABSTRACT: In recent years, there has been a resurgence of conservatism in Brazil. This front has begun to adopt new forms of political action in order to manifest itself throughout society. Within this issue, this paper discusses the offensive in the field of education through municipal legislations that imposed Bible reading in public schools. To do so, the study was conducted based on bibliographic and documentary research. Finally, we found that the neoconservative materialization, characterized by fundamentalist-religious premises, threatens the state and the secular education envisioned in legal frameworks, as well as the true purpose of the school as a place of diversity and critical education.  RESUMEN: En los últimos años, se ha observado un recrudecimiento del conservadurismo en Brasil. Esta corriente ha adoptado nuevas formas de actuación política con el objetivo de materializarse en toda la sociedad. A través de esta problemática, en este trabajo se discute la ofensiva en el ámbito de la educación a partir de legislaciones municipales que han impuesto la lectura de la Biblia en las escuelas públicas. Para ello, el trabajo se desarrolló mediante investigación bibliográfica y documental. Finalmente, se constata que la materialización del neoconservadurismo, representada por premisas de carácter fundamentalista-religioso, amenaza al Estado y a la educación laica prevista en los dispositivos legales, así como el verdadero propósito de la escuela como lugar de encuentro de la pluralidad y de formación crítica.  RESUMO: Presencia-se, nos últimos anos, o recrudescimento do conservadorismo no Brasil. Essa frente passou a adotar novas formas de atuação política a fim de materializar-se em toda sociedade. Mediante essa problemática, discute-se, neste trabalho, essa ofensiva na área de educação a partir de Legislações municipais que impuseram a Leitura Bíblica nas escolas públicas. Para tanto, o trabalho foi desenvolvido com base em pesquisa bibliográfica e documental. Por fim, verificamos que a materialização neoconservadora, representada por premissas de caráter fundamentalista-religioso, ameaça o Estado e a educação laica prevista nos aparatos legais, bem como o real sentido da escola como lugar de encontro da pluralidade e de formação crítica.  UNEMAT Editora2023-11-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/11835Revista da Faculdade de Educação; v. 39 n. 1 (2023): Revista da Faculdade de Educação - Fluxo contínuo; e3923132178-7476reponame:Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)instname:Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)instacron:UNEMATporhttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/11835/8102Copyright (c) 2023 Juan Marco da Silva Vianahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessViana, Juan Marco da SilvaViana, Juan Marco da Silva Viana, Juan Marco da Silva2023-11-24T13:49:42Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11835Revistahttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgeduPUBhttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/oairevistafaed@unemat.br2178-74761679-4273opendoar:2023-11-24T13:49:42Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) - Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)false
dc.title.none.fl_str_mv Biblical reading in brazilian education: critical formation and secularism
La lectura bíblica en la educación brasileña: formación crítica y laicidad
A leitura bíblica na educação brasileira: formação crítica e laicidade
title Biblical reading in brazilian education: critical formation and secularism
spellingShingle Biblical reading in brazilian education: critical formation and secularism
Viana, Juan Marco da Silva
Neoconservadurismo
Lectura bíblica
formación crítica
laicidade
Neoconservatism
Bible reading
critical education
secularism
Neoconservadorismo
Leitura Bíblica
Formação crítica
Laicidade
title_short Biblical reading in brazilian education: critical formation and secularism
title_full Biblical reading in brazilian education: critical formation and secularism
title_fullStr Biblical reading in brazilian education: critical formation and secularism
title_full_unstemmed Biblical reading in brazilian education: critical formation and secularism
title_sort Biblical reading in brazilian education: critical formation and secularism
author Viana, Juan Marco da Silva
author_facet Viana, Juan Marco da Silva
Viana, Juan Marco da Silva
author_role author
author2 Viana, Juan Marco da Silva
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Viana, Juan Marco da Silva
Viana, Juan Marco da Silva
Viana, Juan Marco da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Neoconservadurismo
Lectura bíblica
formación crítica
laicidade
Neoconservatism
Bible reading
critical education
secularism
Neoconservadorismo
Leitura Bíblica
Formação crítica
Laicidade
topic Neoconservadurismo
Lectura bíblica
formación crítica
laicidade
Neoconservatism
Bible reading
critical education
secularism
Neoconservadorismo
Leitura Bíblica
Formação crítica
Laicidade
description ABSTRACT: In recent years, there has been a resurgence of conservatism in Brazil. This front has begun to adopt new forms of political action in order to manifest itself throughout society. Within this issue, this paper discusses the offensive in the field of education through municipal legislations that imposed Bible reading in public schools. To do so, the study was conducted based on bibliographic and documentary research. Finally, we found that the neoconservative materialization, characterized by fundamentalist-religious premises, threatens the state and the secular education envisioned in legal frameworks, as well as the true purpose of the school as a place of diversity and critical education.  
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/11835
url https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/11835
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/11835/8102
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Juan Marco da Silva Viana
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Juan Marco da Silva Viana
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNEMAT Editora
publisher.none.fl_str_mv UNEMAT Editora
dc.source.none.fl_str_mv Revista da Faculdade de Educação; v. 39 n. 1 (2023): Revista da Faculdade de Educação - Fluxo contínuo; e392313
2178-7476
reponame:Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)
instname:Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)
instacron:UNEMAT
instname_str Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)
instacron_str UNEMAT
institution UNEMAT
reponame_str Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)
collection Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) - Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)
repository.mail.fl_str_mv revistafaed@unemat.br
_version_ 1801217461166538752