Biblical reading in brazilian education: critical formation and secularism
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/11835 |
Resumo: | ABSTRACT: In recent years, there has been a resurgence of conservatism in Brazil. This front has begun to adopt new forms of political action in order to manifest itself throughout society. Within this issue, this paper discusses the offensive in the field of education through municipal legislations that imposed Bible reading in public schools. To do so, the study was conducted based on bibliographic and documentary research. Finally, we found that the neoconservative materialization, characterized by fundamentalist-religious premises, threatens the state and the secular education envisioned in legal frameworks, as well as the true purpose of the school as a place of diversity and critical education. |
id |
UNEMAT-5_c38b697dbb50995e584f64960091cfc2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11835 |
network_acronym_str |
UNEMAT-5 |
network_name_str |
Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Biblical reading in brazilian education: critical formation and secularismLa lectura bíblica en la educación brasileña: formación crítica y laicidadA leitura bíblica na educação brasileira: formação crítica e laicidadeNeoconservadurismoLectura bíblica formación crítica laicidadeNeoconservatismBible readingcritical educationsecularismNeoconservadorismoLeitura BíblicaFormação críticaLaicidadeABSTRACT: In recent years, there has been a resurgence of conservatism in Brazil. This front has begun to adopt new forms of political action in order to manifest itself throughout society. Within this issue, this paper discusses the offensive in the field of education through municipal legislations that imposed Bible reading in public schools. To do so, the study was conducted based on bibliographic and documentary research. Finally, we found that the neoconservative materialization, characterized by fundamentalist-religious premises, threatens the state and the secular education envisioned in legal frameworks, as well as the true purpose of the school as a place of diversity and critical education. RESUMEN: En los últimos años, se ha observado un recrudecimiento del conservadurismo en Brasil. Esta corriente ha adoptado nuevas formas de actuación política con el objetivo de materializarse en toda la sociedad. A través de esta problemática, en este trabajo se discute la ofensiva en el ámbito de la educación a partir de legislaciones municipales que han impuesto la lectura de la Biblia en las escuelas públicas. Para ello, el trabajo se desarrolló mediante investigación bibliográfica y documental. Finalmente, se constata que la materialización del neoconservadurismo, representada por premisas de carácter fundamentalista-religioso, amenaza al Estado y a la educación laica prevista en los dispositivos legales, así como el verdadero propósito de la escuela como lugar de encuentro de la pluralidad y de formación crítica. RESUMO: Presencia-se, nos últimos anos, o recrudescimento do conservadorismo no Brasil. Essa frente passou a adotar novas formas de atuação política a fim de materializar-se em toda sociedade. Mediante essa problemática, discute-se, neste trabalho, essa ofensiva na área de educação a partir de Legislações municipais que impuseram a Leitura Bíblica nas escolas públicas. Para tanto, o trabalho foi desenvolvido com base em pesquisa bibliográfica e documental. Por fim, verificamos que a materialização neoconservadora, representada por premissas de caráter fundamentalista-religioso, ameaça o Estado e a educação laica prevista nos aparatos legais, bem como o real sentido da escola como lugar de encontro da pluralidade e de formação crítica. UNEMAT Editora2023-11-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/11835Revista da Faculdade de Educação; v. 39 n. 1 (2023): Revista da Faculdade de Educação - Fluxo contínuo; e3923132178-7476reponame:Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)instname:Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)instacron:UNEMATporhttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/11835/8102Copyright (c) 2023 Juan Marco da Silva Vianahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessViana, Juan Marco da SilvaViana, Juan Marco da Silva Viana, Juan Marco da Silva2023-11-24T13:49:42Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11835Revistahttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgeduPUBhttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/oairevistafaed@unemat.br2178-74761679-4273opendoar:2023-11-24T13:49:42Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) - Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Biblical reading in brazilian education: critical formation and secularism La lectura bíblica en la educación brasileña: formación crítica y laicidad A leitura bíblica na educação brasileira: formação crítica e laicidade |
title |
Biblical reading in brazilian education: critical formation and secularism |
spellingShingle |
Biblical reading in brazilian education: critical formation and secularism Viana, Juan Marco da Silva Neoconservadurismo Lectura bíblica formación crítica laicidade Neoconservatism Bible reading critical education secularism Neoconservadorismo Leitura Bíblica Formação crítica Laicidade |
title_short |
Biblical reading in brazilian education: critical formation and secularism |
title_full |
Biblical reading in brazilian education: critical formation and secularism |
title_fullStr |
Biblical reading in brazilian education: critical formation and secularism |
title_full_unstemmed |
Biblical reading in brazilian education: critical formation and secularism |
title_sort |
Biblical reading in brazilian education: critical formation and secularism |
author |
Viana, Juan Marco da Silva |
author_facet |
Viana, Juan Marco da Silva Viana, Juan Marco da Silva |
author_role |
author |
author2 |
Viana, Juan Marco da Silva |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Viana, Juan Marco da Silva Viana, Juan Marco da Silva Viana, Juan Marco da Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Neoconservadurismo Lectura bíblica formación crítica laicidade Neoconservatism Bible reading critical education secularism Neoconservadorismo Leitura Bíblica Formação crítica Laicidade |
topic |
Neoconservadurismo Lectura bíblica formación crítica laicidade Neoconservatism Bible reading critical education secularism Neoconservadorismo Leitura Bíblica Formação crítica Laicidade |
description |
ABSTRACT: In recent years, there has been a resurgence of conservatism in Brazil. This front has begun to adopt new forms of political action in order to manifest itself throughout society. Within this issue, this paper discusses the offensive in the field of education through municipal legislations that imposed Bible reading in public schools. To do so, the study was conducted based on bibliographic and documentary research. Finally, we found that the neoconservative materialization, characterized by fundamentalist-religious premises, threatens the state and the secular education envisioned in legal frameworks, as well as the true purpose of the school as a place of diversity and critical education. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-11-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/11835 |
url |
https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/11835 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/11835/8102 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Juan Marco da Silva Viana https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Juan Marco da Silva Viana https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UNEMAT Editora |
publisher.none.fl_str_mv |
UNEMAT Editora |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista da Faculdade de Educação; v. 39 n. 1 (2023): Revista da Faculdade de Educação - Fluxo contínuo; e392313 2178-7476 reponame:Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) instname:Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT) instacron:UNEMAT |
instname_str |
Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT) |
instacron_str |
UNEMAT |
institution |
UNEMAT |
reponame_str |
Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) |
collection |
Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) - Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistafaed@unemat.br |
_version_ |
1801217461166538752 |