GARGALOS DA FORMAÇÃO DOCENTE PARA O TRABALHO COM ESTUDANTES SURDOS(AS) NA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Criar Educação |
Texto Completo: | https://periodicos.unesc.net/ojs/index.php/criaredu/article/view/8532 |
Resumo: | In discussions on deaf education, linguistic action is essential for language learning, since many deaf people arrive at school with writing and reading difficulties. The aim of this research was therefore to analyse difficulties relating to the language skills of deaf students and to explore the use of the internet as an empowering resource during writing and reading in Portuguese in Professional and Technological Education (EPT). A field study was carried out with Portuguese language teachers working in secondary education at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Piauí (IFPI). The results highlighted the difficulties faced by these teachers in teaching Portuguese to deaf students and the use of the internet as a resource that enhances the search for knowledge during this teaching-learning process. |
id |
UNESC-24_6385a96c26465d70db4435e0053f96c5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.unesc.net:article/8532 |
network_acronym_str |
UNESC-24 |
network_name_str |
Criar Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
GARGALOS DA FORMAÇÃO DOCENTE PARA O TRABALHO COM ESTUDANTES SURDOS(AS) NA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICAIn discussions on deaf education, linguistic action is essential for language learning, since many deaf people arrive at school with writing and reading difficulties. The aim of this research was therefore to analyse difficulties relating to the language skills of deaf students and to explore the use of the internet as an empowering resource during writing and reading in Portuguese in Professional and Technological Education (EPT). A field study was carried out with Portuguese language teachers working in secondary education at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Piauí (IFPI). The results highlighted the difficulties faced by these teachers in teaching Portuguese to deaf students and the use of the internet as a resource that enhances the search for knowledge during this teaching-learning process.Em discussões na educação dos(as) surdos(as), a ação linguística é essencial para aprendizagem das línguas, visto que muitos surdos(as) chegam à escola com dificuldades de escrita e leitura. Assim, o objetivo desta pesquisa foi analisar dificuldades relativas às habilidades linguísticas de estudantes surdos(as) e explorar o uso da internet como recurso potencializador durante escrita e leitura em Língua Portuguesa na Educação Profissional e Tecnológica (EPT). Aplicou-se estudo de campo com docentes de Língua Portuguesa atuantes no Ensino Médio do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Piauí (IFPI). Como resultados, destacaram-se dificuldades desses docentes no processo de ensino da Língua Portuguesa com estudantes surdos(as) e o uso da internet como recurso potencializador na busca de conhecimento durante esse processo de ensino-aprendizagem.UNESC2024-02-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unesc.net/ojs/index.php/criaredu/article/view/853210.18616/ce.v13i1.8532Revista Criar Educação; Vol. 13 No. 1 (2024): Revista Criar Educação; 141 - 159Revista Criar Educação; Vol. 13 Núm. 1 (2024): Revista Criar Educação; 141 - 159Criar Educação; v. 13 n. 1 (2024): Revista Criar Educação; 141 - 1592317-245210.18616/ce.v13i1reponame:Criar Educaçãoinstname:Universidade do Extremo Sul Catarinense (Unesc)instacron:UNESCporhttps://periodicos.unesc.net/ojs/index.php/criaredu/article/view/8532/6892Copyright (c) 2024 Criar Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSousa, Elisabete Marques Cardozo deAlvarenga, Elenice Monte2024-03-27T20:42:27Zoai:ojs2.periodicos.unesc.net:article/8532Revistahttps://periodicos.unesc.net/ojs/index.php/criareduPUBhttp://periodicos.unesc.net/index.php/criaredu/oaieditora@unesc.net||revistappge@unesc.net2317-24522317-2452opendoar:2024-03-27T20:42:27Criar Educação - Universidade do Extremo Sul Catarinense (Unesc)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
GARGALOS DA FORMAÇÃO DOCENTE PARA O TRABALHO COM ESTUDANTES SURDOS(AS) NA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICA |
title |
GARGALOS DA FORMAÇÃO DOCENTE PARA O TRABALHO COM ESTUDANTES SURDOS(AS) NA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICA |
spellingShingle |
GARGALOS DA FORMAÇÃO DOCENTE PARA O TRABALHO COM ESTUDANTES SURDOS(AS) NA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICA Sousa, Elisabete Marques Cardozo de |
title_short |
GARGALOS DA FORMAÇÃO DOCENTE PARA O TRABALHO COM ESTUDANTES SURDOS(AS) NA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICA |
title_full |
GARGALOS DA FORMAÇÃO DOCENTE PARA O TRABALHO COM ESTUDANTES SURDOS(AS) NA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICA |
title_fullStr |
GARGALOS DA FORMAÇÃO DOCENTE PARA O TRABALHO COM ESTUDANTES SURDOS(AS) NA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICA |
title_full_unstemmed |
GARGALOS DA FORMAÇÃO DOCENTE PARA O TRABALHO COM ESTUDANTES SURDOS(AS) NA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICA |
title_sort |
GARGALOS DA FORMAÇÃO DOCENTE PARA O TRABALHO COM ESTUDANTES SURDOS(AS) NA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICA |
author |
Sousa, Elisabete Marques Cardozo de |
author_facet |
Sousa, Elisabete Marques Cardozo de Alvarenga, Elenice Monte |
author_role |
author |
author2 |
Alvarenga, Elenice Monte |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sousa, Elisabete Marques Cardozo de Alvarenga, Elenice Monte |
description |
In discussions on deaf education, linguistic action is essential for language learning, since many deaf people arrive at school with writing and reading difficulties. The aim of this research was therefore to analyse difficulties relating to the language skills of deaf students and to explore the use of the internet as an empowering resource during writing and reading in Portuguese in Professional and Technological Education (EPT). A field study was carried out with Portuguese language teachers working in secondary education at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Piauí (IFPI). The results highlighted the difficulties faced by these teachers in teaching Portuguese to deaf students and the use of the internet as a resource that enhances the search for knowledge during this teaching-learning process. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-02-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unesc.net/ojs/index.php/criaredu/article/view/8532 10.18616/ce.v13i1.8532 |
url |
https://periodicos.unesc.net/ojs/index.php/criaredu/article/view/8532 |
identifier_str_mv |
10.18616/ce.v13i1.8532 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unesc.net/ojs/index.php/criaredu/article/view/8532/6892 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Criar Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Criar Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UNESC |
publisher.none.fl_str_mv |
UNESC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Criar Educação; Vol. 13 No. 1 (2024): Revista Criar Educação; 141 - 159 Revista Criar Educação; Vol. 13 Núm. 1 (2024): Revista Criar Educação; 141 - 159 Criar Educação; v. 13 n. 1 (2024): Revista Criar Educação; 141 - 159 2317-2452 10.18616/ce.v13i1 reponame:Criar Educação instname:Universidade do Extremo Sul Catarinense (Unesc) instacron:UNESC |
instname_str |
Universidade do Extremo Sul Catarinense (Unesc) |
instacron_str |
UNESC |
institution |
UNESC |
reponame_str |
Criar Educação |
collection |
Criar Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Criar Educação - Universidade do Extremo Sul Catarinense (Unesc) |
repository.mail.fl_str_mv |
editora@unesc.net||revistappge@unesc.net |
_version_ |
1800214415692267520 |