Dialectics and learning in Theodor W. Adorno and Lev S. Vygotsky

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fallas-Vargas, Fabrizio
Data de Publicação: 2024
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Trans/Form/Ação (Online)
Texto Completo: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/transformacao/article/view/14528
Resumo: This article addresses the relationships between dialectic and learning within the constellations of the conceptual universes of Adorno and Vygotsky. In that order, we proceed to analyze the set of links between the main dialectical categories that structure the dialectical approach that characterizes both representatives of the Marxist thought tradition (process, totality, mediation, fields of force, antagonism, praxis) and the communicating vessels that go from epistemology to aesthetics and that demonstrate the relevance of the tasks of thought in the face of social transformation. Finally, the article addresses the question of an (im)possible analytical horizon that arises, from both thinkers, to emphatically think about social emancipation and its challenges today.  
id UNESP-10_55a554afb514a15e19867e55b7a795a1
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.marilia.unesp.br:article/14528
network_acronym_str UNESP-10
network_name_str Trans/Form/Ação (Online)
repository_id_str
spelling Dialectics and learning in Theodor W. Adorno and Lev S. VygotskyDialéctica y aprendizaje en Theodor W. Adorno y Lev S. VygotskyDialética e aprendizagem em Theodor W. Adorno e Lev S. VygotskyAprendizajeDialécticaTheodor W. AdornoTeoría CríticaLev S. VygotskyDialéticaLev S. VygotskyTheodor W. AdornoTeoria críticaAprendizagemLearningDialecticsLev S. VygotskyTheodor W. AdornoCritical theoryThis article addresses the relationships between dialectic and learning within the constellations of the conceptual universes of Adorno and Vygotsky. In that order, we proceed to analyze the set of links between the main dialectical categories that structure the dialectical approach that characterizes both representatives of the Marxist thought tradition (process, totality, mediation, fields of force, antagonism, praxis) and the communicating vessels that go from epistemology to aesthetics and that demonstrate the relevance of the tasks of thought in the face of social transformation. Finally, the article addresses the question of an (im)possible analytical horizon that arises, from both thinkers, to emphatically think about social emancipation and its challenges today.  Este artículo aborda las relaciones entre dialéctica y aprendizaje dentro de las constelaciones de los universos conceptuales de Adorno y Vygotsky. En ese orden, se procede a analizar el conjunto de vínculos entre las principales categorías dialécticas que estructuran el enfoque dialéctico que caracteriza a ambos representantes de la tradición del pensamiento marxista (proceso, totalidad, mediación, campos de fuerza, contradictorio, praxis) y los vasos comunicantes que van desde la epistemología a la estética y que demuestran la pertinencia de las tareas del pensamiento frente a la transformación social. Finalmente, el artículo aborda la pregunta por un (im)posible horizonte analítico que surge, desde ambos pensadores, para pensar, hoy en día, enfáticamente la emancipación social y sus desafíos.Este artigo aborda as relações entre dialética e aprendizagem dentro das constelações dos universos conceituais de Adorno e Vygotsky. Nessa ordem, proceda à análise do conjunto de vínculos entre as principais categorias dialéticas que estruturam a abordagem dialética que caracteriza os dois representantes da tradição do pensamento marxista (processo, totalidade, mediação, campos de força, contradição, práxis) e os vasos comunicantes que vão da epistemologia à estética e que demonstram a pertinência das tarefas do pensamento frente à transformação social. Finalmente, o artigo aborda a questão de um (im)possível horizonte analítico que surge, de ambos os pensadores, para pensar, hoje em dia, enfaticamente a emancipação social e seus desafios.Faculdade de Filosofia e Ciências2024-05-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlapplication/x-mobipocket-ebookapplication/epub+ziphttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/transformacao/article/view/14528TRANS/FORM/AÇÃO: Revista de Filosofia; Vol. 47 (2024): Latest publications (Continuous flow); e02400164TRANS/FORM/AÇÃO: Revista de Filosofia; Vol. 47 (2024): Publicaciones más recientes (Flujo continuo); e02400164TRANS/FORM/AÇÃO: Revista de Filosofia; Vol. 47 (2024): Publications les plus récentes (Flux continu); e02400164TRANS/FORM/AÇÃO: Revista de Filosofia; V. 47 (2024): Pubblicazioni più recenti (Flusso continuo); e02400164TRANS/FORM/AÇÃO: Revista de Filosofia da Unesp; v. 47 (2024): Publicações mais recentes (Fluxo Contínuo); e024001641980-539X0101-3173reponame:Trans/Form/Ação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPspahttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/transformacao/article/view/14528/16407https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/transformacao/article/view/14528/16408https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/transformacao/article/view/14528/16409https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/transformacao/article/view/14528/16410Copyright (c) 2024 TRANS/FORM/AÇÃO: Revista de Filosofia da Unesphttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFallas-Vargas, Fabrizio2024-05-11T15:30:48Zoai:ojs.revistas.marilia.unesp.br:article/14528Revistahttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/transformacao/PUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phptransformacao@marilia.unesp.br1980-539X0101-3173opendoar:2024-05-11T15:30:48Trans/Form/Ação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Dialectics and learning in Theodor W. Adorno and Lev S. Vygotsky
Dialéctica y aprendizaje en Theodor W. Adorno y Lev S. Vygotsky
Dialética e aprendizagem em Theodor W. Adorno e Lev S. Vygotsky
title Dialectics and learning in Theodor W. Adorno and Lev S. Vygotsky
spellingShingle Dialectics and learning in Theodor W. Adorno and Lev S. Vygotsky
Fallas-Vargas, Fabrizio
Aprendizaje
Dialéctica
Theodor W. Adorno
Teoría Crítica
Lev S. Vygotsky
Dialética
Lev S. Vygotsky
Theodor W. Adorno
Teoria crítica
Aprendizagem
Learning
Dialectics
Lev S. Vygotsky
Theodor W. Adorno
Critical theory
title_short Dialectics and learning in Theodor W. Adorno and Lev S. Vygotsky
title_full Dialectics and learning in Theodor W. Adorno and Lev S. Vygotsky
title_fullStr Dialectics and learning in Theodor W. Adorno and Lev S. Vygotsky
title_full_unstemmed Dialectics and learning in Theodor W. Adorno and Lev S. Vygotsky
title_sort Dialectics and learning in Theodor W. Adorno and Lev S. Vygotsky
author Fallas-Vargas, Fabrizio
author_facet Fallas-Vargas, Fabrizio
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fallas-Vargas, Fabrizio
dc.subject.por.fl_str_mv Aprendizaje
Dialéctica
Theodor W. Adorno
Teoría Crítica
Lev S. Vygotsky
Dialética
Lev S. Vygotsky
Theodor W. Adorno
Teoria crítica
Aprendizagem
Learning
Dialectics
Lev S. Vygotsky
Theodor W. Adorno
Critical theory
topic Aprendizaje
Dialéctica
Theodor W. Adorno
Teoría Crítica
Lev S. Vygotsky
Dialética
Lev S. Vygotsky
Theodor W. Adorno
Teoria crítica
Aprendizagem
Learning
Dialectics
Lev S. Vygotsky
Theodor W. Adorno
Critical theory
description This article addresses the relationships between dialectic and learning within the constellations of the conceptual universes of Adorno and Vygotsky. In that order, we proceed to analyze the set of links between the main dialectical categories that structure the dialectical approach that characterizes both representatives of the Marxist thought tradition (process, totality, mediation, fields of force, antagonism, praxis) and the communicating vessels that go from epistemology to aesthetics and that demonstrate the relevance of the tasks of thought in the face of social transformation. Finally, the article addresses the question of an (im)possible analytical horizon that arises, from both thinkers, to emphatically think about social emancipation and its challenges today.  
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-05-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/transformacao/article/view/14528
url https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/transformacao/article/view/14528
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/transformacao/article/view/14528/16407
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/transformacao/article/view/14528/16408
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/transformacao/article/view/14528/16409
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/transformacao/article/view/14528/16410
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 TRANS/FORM/AÇÃO: Revista de Filosofia da Unesp
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 TRANS/FORM/AÇÃO: Revista de Filosofia da Unesp
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
application/x-mobipocket-ebook
application/epub+zip
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Filosofia e Ciências
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Filosofia e Ciências
dc.source.none.fl_str_mv TRANS/FORM/AÇÃO: Revista de Filosofia; Vol. 47 (2024): Latest publications (Continuous flow); e02400164
TRANS/FORM/AÇÃO: Revista de Filosofia; Vol. 47 (2024): Publicaciones más recientes (Flujo continuo); e02400164
TRANS/FORM/AÇÃO: Revista de Filosofia; Vol. 47 (2024): Publications les plus récentes (Flux continu); e02400164
TRANS/FORM/AÇÃO: Revista de Filosofia; V. 47 (2024): Pubblicazioni più recenti (Flusso continuo); e02400164
TRANS/FORM/AÇÃO: Revista de Filosofia da Unesp; v. 47 (2024): Publicações mais recentes (Fluxo Contínuo); e02400164
1980-539X
0101-3173
reponame:Trans/Form/Ação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Trans/Form/Ação (Online)
collection Trans/Form/Ação (Online)
repository.name.fl_str_mv Trans/Form/Ação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv transformacao@marilia.unesp.br
_version_ 1800214814350376960