Teses ad Feuerbach and education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rossi, Rafael
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Trans/Form/Ação (Online)
Texto Completo: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/transformacao/article/view/6168
Resumo: This paper analyses Marx’s Theses on Feuerbach in order to extract onto-methodological elements in support of a philosophy of education. We understand, in light of the analyses of Lukács and Mészáros, that Marxian thought differs qualitatively from modern scientific standards because of its introduction of a materialist and dialectical ontology of social being. This means that Marxian social theory has historicity in the ontological approach to social phenomena as its most essential core, and it seeks to understand these phenomena in their genesis and in terms of the social role they play in the process of social reproduction. We treat the revolutionary radicalism of the text under discussion in light of its potential to contribute to the educational debate. Recebido: 24/07/2016Aceito: 13/08/2018
id UNESP-10_d578120b3953fdf7d2c5b9074bf24be1
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.marilia.unesp.br:article/6168
network_acronym_str UNESP-10
network_name_str Trans/Form/Ação (Online)
repository_id_str
spelling Teses ad Feuerbach and educationTeses ad Feuerbach e a educaçãoMarxian ontologyEducationCriticismOntologia marxianaEducaçãoCríticaThis paper analyses Marx’s Theses on Feuerbach in order to extract onto-methodological elements in support of a philosophy of education. We understand, in light of the analyses of Lukács and Mészáros, that Marxian thought differs qualitatively from modern scientific standards because of its introduction of a materialist and dialectical ontology of social being. This means that Marxian social theory has historicity in the ontological approach to social phenomena as its most essential core, and it seeks to understand these phenomena in their genesis and in terms of the social role they play in the process of social reproduction. We treat the revolutionary radicalism of the text under discussion in light of its potential to contribute to the educational debate. Recebido: 24/07/2016Aceito: 13/08/2018O presente texto aborda as Teses ad Feuerbach elaboradas por Marx com intuito de extrair elementos de ordem onto-metodológica que possam subsidiar a reflexão à filosofia da educação. Entendemos, na esteira de Lukács e Mészáros, que o pensamento marxiano se distingue qualitativamente do padrão de cientificidade moderno em razão da instauração de uma ontologia de base materialista e dialética do ser social. Isto significa que a teoria social marxiana possui como seu núcleo mais essencial a historicidade na abordagem ontológica dos fenômenos sociais, buscando compreendê-los em sua gênese e na função social que desempenham no processo de reprodução social. Com isso, no texto aqui em debate, tratamos da radicalidade revolucionária do escrito abordado em suas potencialidades ao debate educacional. Recebido: 24/07/2016Aceito: 13/08/2018Faculdade de Filosofia e Ciências2022-07-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlapplication/x-mobipocket-ebookapplication/epub+ziphttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/transformacao/article/view/6168TRANS/FORM/AÇÃO: Revista de Filosofia da Unesp; v. 42 n. 2: Abril-Junho/2019; 85-106TRANS/FORM/AÇÃO: Revista de Filosofia; Vol. 42 No. 2: April-June/2019; 85-106TRANS/FORM/AÇÃO: Revista de Filosofia; Vol. 42 Núm. 2: Abril-Junho/2019; 85-106TRANS/FORM/AÇÃO: Revista de Filosofia; Vol. 42 No. 2: Abril-Junho/2019; 85-106TRANS/FORM/AÇÃO: Revista de Filosofia; V. 42 N. 2: Abril-Junho/2019; 85-1061980-539X0101-3173reponame:Trans/Form/Ação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/transformacao/article/view/6168/9678https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/transformacao/article/view/6168/9679https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/transformacao/article/view/6168/11414https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/transformacao/article/view/6168/11415Copyright (c) 2019 TRANS/FORM/AÇÃO: REVISTA DE FILOSOFIAhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRossi, Rafael2023-04-27T18:22:35Zoai:ojs.revistas.marilia.unesp.br:article/6168Revistahttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/transformacao/PUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phptransformacao@marilia.unesp.br1980-539X0101-3173opendoar:2023-04-27T18:22:35Trans/Form/Ação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Teses ad Feuerbach and education
Teses ad Feuerbach e a educação
title Teses ad Feuerbach and education
spellingShingle Teses ad Feuerbach and education
Rossi, Rafael
Marxian ontology
Education
Criticism
Ontologia marxiana
Educação
Crítica
title_short Teses ad Feuerbach and education
title_full Teses ad Feuerbach and education
title_fullStr Teses ad Feuerbach and education
title_full_unstemmed Teses ad Feuerbach and education
title_sort Teses ad Feuerbach and education
author Rossi, Rafael
author_facet Rossi, Rafael
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rossi, Rafael
dc.subject.por.fl_str_mv Marxian ontology
Education
Criticism
Ontologia marxiana
Educação
Crítica
topic Marxian ontology
Education
Criticism
Ontologia marxiana
Educação
Crítica
description This paper analyses Marx’s Theses on Feuerbach in order to extract onto-methodological elements in support of a philosophy of education. We understand, in light of the analyses of Lukács and Mészáros, that Marxian thought differs qualitatively from modern scientific standards because of its introduction of a materialist and dialectical ontology of social being. This means that Marxian social theory has historicity in the ontological approach to social phenomena as its most essential core, and it seeks to understand these phenomena in their genesis and in terms of the social role they play in the process of social reproduction. We treat the revolutionary radicalism of the text under discussion in light of its potential to contribute to the educational debate. Recebido: 24/07/2016Aceito: 13/08/2018
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/transformacao/article/view/6168
url https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/transformacao/article/view/6168
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/transformacao/article/view/6168/9678
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/transformacao/article/view/6168/9679
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/transformacao/article/view/6168/11414
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/transformacao/article/view/6168/11415
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 TRANS/FORM/AÇÃO: REVISTA DE FILOSOFIA
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 TRANS/FORM/AÇÃO: REVISTA DE FILOSOFIA
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
application/x-mobipocket-ebook
application/epub+zip
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Filosofia e Ciências
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Filosofia e Ciências
dc.source.none.fl_str_mv TRANS/FORM/AÇÃO: Revista de Filosofia da Unesp; v. 42 n. 2: Abril-Junho/2019; 85-106
TRANS/FORM/AÇÃO: Revista de Filosofia; Vol. 42 No. 2: April-June/2019; 85-106
TRANS/FORM/AÇÃO: Revista de Filosofia; Vol. 42 Núm. 2: Abril-Junho/2019; 85-106
TRANS/FORM/AÇÃO: Revista de Filosofia; Vol. 42 No. 2: Abril-Junho/2019; 85-106
TRANS/FORM/AÇÃO: Revista de Filosofia; V. 42 N. 2: Abril-Junho/2019; 85-106
1980-539X
0101-3173
reponame:Trans/Form/Ação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Trans/Form/Ação (Online)
collection Trans/Form/Ação (Online)
repository.name.fl_str_mv Trans/Form/Ação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv transformacao@marilia.unesp.br
_version_ 1794795208597045248