Amazon socio-biodiversity in search of international markets
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Estudos de Sociologia |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/estudos/article/view/18868 |
Resumo: | In the Brazilian Amazon, the concept of bioeconomy sheds new light on the sustainable processing and commercialization of forest products associated with the territories of indigenous peoples and local communities. This article analyzes the potential to develop cosmetic products from natural ingredients based on local knowledge, and according to international market demand. First, we review the concept of bioeconomy and its linkages to the promotion of socio-biodiversity. We then present the main trends observed in the international cosmetics market. Drawing from field experiences with Amazonian populations, visits to fairs, and interviews with cosmetics professionals, we then identify the obstacles to a wider commercialization of Amazonian products. We conclude with a discussion of how compatible the notion of socio-biodiversity is with the market logics. |
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Amazon socio-biodiversity in search of international marketsSociobiodiversidad amazónica en busca de mercados internacionalesA sociobiodiversidade amazônica em busca de mercados internacionaisAmazonBioeconomyCosmetic productsValue chainsIndigenous and local communitiesAmazoniaBioeconomíaProductos cosméticosCadenas de valorPueblos y comunidades tradicionalesAmazôniaBioeconomiaProdutos cosméticosCadeias de valorPovos e comunidades tradicionaisIn the Brazilian Amazon, the concept of bioeconomy sheds new light on the sustainable processing and commercialization of forest products associated with the territories of indigenous peoples and local communities. This article analyzes the potential to develop cosmetic products from natural ingredients based on local knowledge, and according to international market demand. First, we review the concept of bioeconomy and its linkages to the promotion of socio-biodiversity. We then present the main trends observed in the international cosmetics market. Drawing from field experiences with Amazonian populations, visits to fairs, and interviews with cosmetics professionals, we then identify the obstacles to a wider commercialization of Amazonian products. We conclude with a discussion of how compatible the notion of socio-biodiversity is with the market logics.En la Amazonía brasileña, el concepto de bioeconomía arroja nuevas luces sobre la sostenibilidad del procesamiento y comercialización de productos forestales asociados a los territorios de pueblos y comunidades tradicionales. Este artículo propone discutir el potencial para el desarrollo de ingredientes naturales (bioinsumos) a partir del conocimiento de las poblaciones locales, de acuerdo con la demanda de los mercados internacionales. Primero, presentamos cómo surge el concepto de bioeconomía, vinculado a la promoción de la sociobiodiversidad. A continuación, haremos referencia a las principales tendencias observadas en el mercado cosmético internacional. Con base en nuestras experiencias en campo con poblaciones amazónicas y visitas realizadas en ferias y con profesionales en el campo de la cosmética, identificaremos los obstáculos a superar para una comercializatión más amplia de los productos amazónicos. Al final, evaluaremos qué tan compatible es la noción de socio-biodiversidad con la lógica del mercadoNa Amazônia brasileira, o conceito de bioeconomia lança uma nova luz sobre sustentabilidade do processamento e comercialização de produtos da floresta associados aos territórios de povos e comunidades tradicionais. Este artigo se propõe a discutir as potencialidades do desenvolvimento de ingredientes naturais (bioinsumos) a partir do conhecimento de populações locais, de acordo com a demanda dos mercados internacionais. Primeiramente, vamos relembrar como surgiu o conceito de bioeconomia, vinculado à promoção da sociobiodiversidade. Em seguida, apresentaremos as principais tendências observadas no mercado internacional de cosméticos. Com base em nossas experiências de campo com as populações amazônicas e visitas realizadas em feiras e com profissionais da área cosmética, identificaremos os obstáculos a serem superados para uma comercialização mais ampla dos produtos amazônicos. Ao final avaliaremos o quanto a noção de sociobiodiversidade é compatível com a lógica de mercado.FCL-UNESP Laboratório Editorial2023-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/estudos/article/view/1886810.52780/res.v28iesp.2.18868Estudos de Sociologia; (2023), v. 28, n. esp. 2 - Dossiê: Estado, capital e natureza na Amazônia contemporânea; e0230131982-47181414-014410.52780/res.v28iesp.2reponame:Estudos de Sociologiainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporenghttps://periodicos.fclar.unesp.br/estudos/article/view/18868/17437https://periodicos.fclar.unesp.br/estudos/article/view/18868/17438https://periodicos.fclar.unesp.br/estudos/article/view/18868/17439Copyright (c) 2023 Estudos de Sociologiainfo:eu-repo/semantics/openAccessEuler, Ana Margarida CastroAubertin, CatherineCialdella, Nathalie2024-02-09T13:06:03Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/18868Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/estudosPUBhttp://seer.fclar.unesp.br/estudos/oaistraud.fclar@unesp.br||estudosdesociologia@fclar.unesp.br||maria.jardim@unesp.br1982-47181414-0144opendoar:2024-02-09T13:06:03Estudos de Sociologia - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
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