Amazon socio-biodiversity in search of international markets

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Euler, Ana Margarida Castro
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Aubertin, Catherine, Cialdella, Nathalie
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Estudos de Sociologia
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/estudos/article/view/18868
Resumo: In the Brazilian Amazon, the concept of bioeconomy sheds new light on the sustainable processing and commercialization of forest products associated with the territories of indigenous peoples and local communities. This article analyzes the potential to develop cosmetic products from natural ingredients based on local knowledge, and according to international market demand. First, we review the concept of bioeconomy and its linkages to the promotion of socio-biodiversity. We then present the main trends observed in the international cosmetics market. Drawing from field experiences with Amazonian populations, visits to fairs, and interviews with cosmetics professionals, we then identify the obstacles to a wider commercialization of Amazonian products. We conclude with a discussion of how compatible the notion of socio-biodiversity is with the market logics.
id UNESP-12_a2ee5b554e859e16ef9865b50d1dc618
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/18868
network_acronym_str UNESP-12
network_name_str Estudos de Sociologia
repository_id_str
spelling Amazon socio-biodiversity in search of international marketsSociobiodiversidad amazónica en busca de mercados internacionalesA sociobiodiversidade amazônica em busca de mercados internacionaisAmazonBioeconomyCosmetic productsValue chainsIndigenous and local communitiesAmazoniaBioeconomíaProductos cosméticosCadenas de valorPueblos y comunidades tradicionalesAmazôniaBioeconomiaProdutos cosméticosCadeias de valorPovos e comunidades tradicionaisIn the Brazilian Amazon, the concept of bioeconomy sheds new light on the sustainable processing and commercialization of forest products associated with the territories of indigenous peoples and local communities. This article analyzes the potential to develop cosmetic products from natural ingredients based on local knowledge, and according to international market demand. First, we review the concept of bioeconomy and its linkages to the promotion of socio-biodiversity. We then present the main trends observed in the international cosmetics market. Drawing from field experiences with Amazonian populations, visits to fairs, and interviews with cosmetics professionals, we then identify the obstacles to a wider commercialization of Amazonian products. We conclude with a discussion of how compatible the notion of socio-biodiversity is with the market logics.En la Amazonía brasileña, el concepto de bioeconomía arroja nuevas luces sobre la sostenibilidad del procesamiento y comercialización de productos forestales asociados a los territorios de pueblos y comunidades tradicionales. Este artículo propone discutir el potencial para el desarrollo de ingredientes naturales (bioinsumos) a partir del conocimiento de las poblaciones locales, de acuerdo con la demanda de los mercados internacionales. Primero, presentamos cómo surge el concepto de bioeconomía, vinculado a la promoción de la sociobiodiversidad. A continuación, haremos referencia a las principales tendencias observadas en el mercado cosmético internacional. Con base en nuestras experiencias en campo con poblaciones amazónicas y visitas realizadas en ferias y con profesionales en el campo de la cosmética, identificaremos los obstáculos a superar para una comercializatión más amplia de los productos amazónicos. Al final, evaluaremos qué tan compatible es la noción de socio-biodiversidad con la lógica del mercadoNa Amazônia brasileira, o conceito de bioeconomia lança uma nova luz sobre sustentabilidade do processamento e comercialização de produtos da floresta associados aos territórios de povos e comunidades tradicionais. Este artigo se propõe a discutir as potencialidades do desenvolvimento de ingredientes naturais (bioinsumos) a partir do conhecimento de populações locais, de acordo com a demanda dos mercados internacionais. Primeiramente, vamos relembrar como surgiu o conceito de bioeconomia, vinculado à promoção da sociobiodiversidade. Em seguida, apresentaremos as principais tendências observadas no mercado internacional de cosméticos. Com base em nossas experiências de campo com as populações amazônicas e visitas realizadas em feiras e com profissionais da área cosmética, identificaremos os obstáculos a serem superados para uma comercialização mais ampla dos produtos amazônicos. Ao final avaliaremos o quanto a noção de sociobiodiversidade é compatível com a lógica de mercado.FCL-UNESP Laboratório Editorial2023-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/estudos/article/view/1886810.52780/res.v28iesp.2.18868Estudos de Sociologia; (2023), v. 28, n. esp. 2 - Dossiê: Estado, capital e natureza na Amazônia contemporânea; e0230131982-47181414-014410.52780/res.v28iesp.2reponame:Estudos de Sociologiainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporenghttps://periodicos.fclar.unesp.br/estudos/article/view/18868/17437https://periodicos.fclar.unesp.br/estudos/article/view/18868/17438https://periodicos.fclar.unesp.br/estudos/article/view/18868/17439Copyright (c) 2023 Estudos de Sociologiainfo:eu-repo/semantics/openAccessEuler, Ana Margarida CastroAubertin, CatherineCialdella, Nathalie2024-02-09T13:06:03Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/18868Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/estudosPUBhttp://seer.fclar.unesp.br/estudos/oaistraud.fclar@unesp.br||estudosdesociologia@fclar.unesp.br||maria.jardim@unesp.br1982-47181414-0144opendoar:2024-02-09T13:06:03Estudos de Sociologia - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Amazon socio-biodiversity in search of international markets
Sociobiodiversidad amazónica en busca de mercados internacionales
A sociobiodiversidade amazônica em busca de mercados internacionais
title Amazon socio-biodiversity in search of international markets
spellingShingle Amazon socio-biodiversity in search of international markets
Euler, Ana Margarida Castro
Amazon
Bioeconomy
Cosmetic products
Value chains
Indigenous and local communities
Amazonia
Bioeconomía
Productos cosméticos
Cadenas de valor
Pueblos y comunidades tradicionales
Amazônia
Bioeconomia
Produtos cosméticos
Cadeias de valor
Povos e comunidades tradicionais
title_short Amazon socio-biodiversity in search of international markets
title_full Amazon socio-biodiversity in search of international markets
title_fullStr Amazon socio-biodiversity in search of international markets
title_full_unstemmed Amazon socio-biodiversity in search of international markets
title_sort Amazon socio-biodiversity in search of international markets
author Euler, Ana Margarida Castro
author_facet Euler, Ana Margarida Castro
Aubertin, Catherine
Cialdella, Nathalie
author_role author
author2 Aubertin, Catherine
Cialdella, Nathalie
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Euler, Ana Margarida Castro
Aubertin, Catherine
Cialdella, Nathalie
dc.subject.por.fl_str_mv Amazon
Bioeconomy
Cosmetic products
Value chains
Indigenous and local communities
Amazonia
Bioeconomía
Productos cosméticos
Cadenas de valor
Pueblos y comunidades tradicionales
Amazônia
Bioeconomia
Produtos cosméticos
Cadeias de valor
Povos e comunidades tradicionais
topic Amazon
Bioeconomy
Cosmetic products
Value chains
Indigenous and local communities
Amazonia
Bioeconomía
Productos cosméticos
Cadenas de valor
Pueblos y comunidades tradicionales
Amazônia
Bioeconomia
Produtos cosméticos
Cadeias de valor
Povos e comunidades tradicionais
description In the Brazilian Amazon, the concept of bioeconomy sheds new light on the sustainable processing and commercialization of forest products associated with the territories of indigenous peoples and local communities. This article analyzes the potential to develop cosmetic products from natural ingredients based on local knowledge, and according to international market demand. First, we review the concept of bioeconomy and its linkages to the promotion of socio-biodiversity. We then present the main trends observed in the international cosmetics market. Drawing from field experiences with Amazonian populations, visits to fairs, and interviews with cosmetics professionals, we then identify the obstacles to a wider commercialization of Amazonian products. We conclude with a discussion of how compatible the notion of socio-biodiversity is with the market logics.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/estudos/article/view/18868
10.52780/res.v28iesp.2.18868
url https://periodicos.fclar.unesp.br/estudos/article/view/18868
identifier_str_mv 10.52780/res.v28iesp.2.18868
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/estudos/article/view/18868/17437
https://periodicos.fclar.unesp.br/estudos/article/view/18868/17438
https://periodicos.fclar.unesp.br/estudos/article/view/18868/17439
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Estudos de Sociologia
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Estudos de Sociologia
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv FCL-UNESP Laboratório Editorial
publisher.none.fl_str_mv FCL-UNESP Laboratório Editorial
dc.source.none.fl_str_mv Estudos de Sociologia; (2023), v. 28, n. esp. 2 - Dossiê: Estado, capital e natureza na Amazônia contemporânea; e023013
1982-4718
1414-0144
10.52780/res.v28iesp.2
reponame:Estudos de Sociologia
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Estudos de Sociologia
collection Estudos de Sociologia
repository.name.fl_str_mv Estudos de Sociologia - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv straud.fclar@unesp.br||estudosdesociologia@fclar.unesp.br||maria.jardim@unesp.br
_version_ 1800214856011350016