Epistemology, Didactics of Mathematics, and Teaching Practices

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: D'Amore, Bruno
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Bolema: Boletim de Educação Matemática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/1537
Resumo: With this article, we intend to contribute to a unitary vision of various terms and concepts spread throughout the international mathematics education community, giving them unity and seeking the historical roots of their introduction in that community. Despite the different meanings attributed to them today, many of these terms were introduced from their origins, mainly by Guy Brousseau, striving for synthesis and ad hoc redefinition. They evolved over time, and some of these evolutions relate to the most classical topics. Here we focus on the example of the didactic contract. Keywords: Epistemology of Didactics. Teaching Practice. Didactic Contract. Brousseau’s Works. Didactic Triangle and Polygons.
id UNESP-14_3fba6f3646e3227dddcc82503fd9a95e
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/1537
network_acronym_str UNESP-14
network_name_str Bolema: Boletim de Educação Matemática
repository_id_str
spelling Epistemology, Didactics of Mathematics, and Teaching PracticesEpistemologia, Didática da Matemática e Práticas de EnsinoWith this article, we intend to contribute to a unitary vision of various terms and concepts spread throughout the international mathematics education community, giving them unity and seeking the historical roots of their introduction in that community. Despite the different meanings attributed to them today, many of these terms were introduced from their origins, mainly by Guy Brousseau, striving for synthesis and ad hoc redefinition. They evolved over time, and some of these evolutions relate to the most classical topics. Here we focus on the example of the didactic contract. Keywords: Epistemology of Didactics. Teaching Practice. Didactic Contract. Brousseau’s Works. Didactic Triangle and Polygons.Con este artículo se quiere contribuir a dar una visión unitaria de varios términos y conceptos difusos en la comunidad internacional de quien se ocupa de didáctica de la matemática, restituyéndoles unitariedad y buscando las raíces históricas de su ingreso en dicha comunidad. Aún en sus diversas acepciones en las cuales hoy se usan, muchos de estos términos fueron introducidos desde sus orígenes gracias a la obra de Guy Brousseau, con un esfuerzo de síntesis y de redefinición ad hoc. Estos han evolucionado en el tiempo y algunas de dichas evoluciones atañen los temas clásicos; aquí nos limitamos al ejemplo relativo al contrato didáctico.Com este artigo pretendemos fornecer uma contribuição para uma visão unitária de vários termos e conceitos já tão difundidos na comunidade internacional daqueles que trabalham com didática da matemática, restituindo-lhes unidade e procurando as raízes históricas de sua inserção nessa comunidade. Apesar das diferentes acepções com que aparecem hoje em dia, muitos desses termos foram introduzidos, desde sua origem, principalmente por Guy Brousseau, graças a um esforço de síntese e de redefinição ad hoc. Tais termos evoluíram no tempo e algumas dessas evoluções são relativas aos temas mais clássicos; aqui limitamo-nos ao exemplo relativo ao contrato didático. Palavras-chave: Epistemologia da Didática. Práticas de Ensino. Contrato Didático. Obra de Brousseau. Triângulo e Polígonos da Didática.UNESP - Campus de Rio Claro - Instituto de Geociências e Ciências Exatas2008-08-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/1537Bolema: Boletim de Educação Matemática; v. 20 n. 28 (2007); 179-2051980-44150103-636Xreponame:Bolema: Boletim de Educação Matemáticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/1537/1316D'Amore, Brunoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-09-29T15:03:13Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/1537Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/PUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/oaibolema.contato@gmail.com||romiarka@gmail.com1980-44150103-636Xopendoar:2015-09-29T15:03:13Bolema: Boletim de Educação Matemática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Epistemology, Didactics of Mathematics, and Teaching Practices
Epistemologia, Didática da Matemática e Práticas de Ensino
title Epistemology, Didactics of Mathematics, and Teaching Practices
spellingShingle Epistemology, Didactics of Mathematics, and Teaching Practices
D'Amore, Bruno
title_short Epistemology, Didactics of Mathematics, and Teaching Practices
title_full Epistemology, Didactics of Mathematics, and Teaching Practices
title_fullStr Epistemology, Didactics of Mathematics, and Teaching Practices
title_full_unstemmed Epistemology, Didactics of Mathematics, and Teaching Practices
title_sort Epistemology, Didactics of Mathematics, and Teaching Practices
author D'Amore, Bruno
author_facet D'Amore, Bruno
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv D'Amore, Bruno
description With this article, we intend to contribute to a unitary vision of various terms and concepts spread throughout the international mathematics education community, giving them unity and seeking the historical roots of their introduction in that community. Despite the different meanings attributed to them today, many of these terms were introduced from their origins, mainly by Guy Brousseau, striving for synthesis and ad hoc redefinition. They evolved over time, and some of these evolutions relate to the most classical topics. Here we focus on the example of the didactic contract. Keywords: Epistemology of Didactics. Teaching Practice. Didactic Contract. Brousseau’s Works. Didactic Triangle and Polygons.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-08-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/1537
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/1537
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/1537/1316
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNESP - Campus de Rio Claro - Instituto de Geociências e Ciências Exatas
publisher.none.fl_str_mv UNESP - Campus de Rio Claro - Instituto de Geociências e Ciências Exatas
dc.source.none.fl_str_mv Bolema: Boletim de Educação Matemática; v. 20 n. 28 (2007); 179-205
1980-4415
0103-636X
reponame:Bolema: Boletim de Educação Matemática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Bolema: Boletim de Educação Matemática
collection Bolema: Boletim de Educação Matemática
repository.name.fl_str_mv Bolema: Boletim de Educação Matemática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bolema.contato@gmail.com||romiarka@gmail.com
_version_ 1800215873117487104