Mathematical Analysis in Brazilian University Teaching: Omar Catunda’s contribution

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Eliene Barbosa
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Dias, André Luís Mattedi
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Bolema: Boletim de Educação Matemática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/3762
Resumo: The goal of this paper is to show the diffusion, reception, and utilization of Omar Catunda’s book Course of Mathematical Analysis for mathematics and engineering teaching in Brazilian universities, e.g., University of São Paulo and the University of Bahia from 1950 to 1976. We used interviews of some ex-alumni or users of his book. We also present some signs of the influence of his book and of Catunda himself at University of Rio Grande do Sul. We argue that Catunda and his book were important agents of process of modernizing the teaching of calculus and analysis, through his classes as well as his book. Keywords: Omar Catunda. Mathematical Analysis. History. Teaching. Modernization
id UNESP-14_f4455cae00e9f33f9bd9601baff69e6e
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/3762
network_acronym_str UNESP-14
network_name_str Bolema: Boletim de Educação Matemática
repository_id_str
spelling Mathematical Analysis in Brazilian University Teaching: Omar Catunda’s contributionA Análise Matemática no Ensino Universitário Brasileiro: a contribuição de Omar CatundaOmar Catunda. Análise Matemática. História. Ensino. Modernização.The goal of this paper is to show the diffusion, reception, and utilization of Omar Catunda’s book Course of Mathematical Analysis for mathematics and engineering teaching in Brazilian universities, e.g., University of São Paulo and the University of Bahia from 1950 to 1976. We used interviews of some ex-alumni or users of his book. We also present some signs of the influence of his book and of Catunda himself at University of Rio Grande do Sul. We argue that Catunda and his book were important agents of process of modernizing the teaching of calculus and analysis, through his classes as well as his book. Keywords: Omar Catunda. Mathematical Analysis. History. Teaching. ModernizationO objetivo deste trabalho é mostrar a difusão, recepção e utilização do livro Curso de Análise Matemática, de Omar Catunda, nos cursos de matemática e engenharia da Universidade de São Paulo (USP) e da Universidade Federal da Bahia (UFBa), nos quais Catunda atuou como professor, no período de 1950 a 1976, a partir de entrevistas ou depoimentos de alguns dos seus ex-alunos ou usuários do seu livro. Apontaremos também alguns indícios sobre a utilização deste livro e da influência do próprio Catunda na Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Argumentamos que Catunda e o seu livro foram importantes agentes no processo de modernização do ensino de cálculo e de análise matemática nessas universidades, ora através das suas aulas, ora através da utilização do seu livro, que extrapolou a sua atuação enquanto docente. Palavras-chave: Omar Catunda. Análise Matemática. História. Ensino. Modernização.UNESP - Campus de Rio Claro - Instituto de Geociências e Ciências Exatas2010-05-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/3762Bolema: Boletim de Educação Matemática; v. 23 n. 35B (2010); 453-4761980-44150103-636Xreponame:Bolema: Boletim de Educação Matemáticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/3762/3162Lima, Eliene BarbosaDias, André Luís Mattediinfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-09-24T13:29:38Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/3762Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/PUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/oaibolema.contato@gmail.com||romiarka@gmail.com1980-44150103-636Xopendoar:2015-09-24T13:29:38Bolema: Boletim de Educação Matemática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Mathematical Analysis in Brazilian University Teaching: Omar Catunda’s contribution
A Análise Matemática no Ensino Universitário Brasileiro: a contribuição de Omar Catunda
title Mathematical Analysis in Brazilian University Teaching: Omar Catunda’s contribution
spellingShingle Mathematical Analysis in Brazilian University Teaching: Omar Catunda’s contribution
Lima, Eliene Barbosa
Omar Catunda. Análise Matemática. História. Ensino. Modernização.
title_short Mathematical Analysis in Brazilian University Teaching: Omar Catunda’s contribution
title_full Mathematical Analysis in Brazilian University Teaching: Omar Catunda’s contribution
title_fullStr Mathematical Analysis in Brazilian University Teaching: Omar Catunda’s contribution
title_full_unstemmed Mathematical Analysis in Brazilian University Teaching: Omar Catunda’s contribution
title_sort Mathematical Analysis in Brazilian University Teaching: Omar Catunda’s contribution
author Lima, Eliene Barbosa
author_facet Lima, Eliene Barbosa
Dias, André Luís Mattedi
author_role author
author2 Dias, André Luís Mattedi
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima, Eliene Barbosa
Dias, André Luís Mattedi
dc.subject.por.fl_str_mv Omar Catunda. Análise Matemática. História. Ensino. Modernização.
topic Omar Catunda. Análise Matemática. História. Ensino. Modernização.
description The goal of this paper is to show the diffusion, reception, and utilization of Omar Catunda’s book Course of Mathematical Analysis for mathematics and engineering teaching in Brazilian universities, e.g., University of São Paulo and the University of Bahia from 1950 to 1976. We used interviews of some ex-alumni or users of his book. We also present some signs of the influence of his book and of Catunda himself at University of Rio Grande do Sul. We argue that Catunda and his book were important agents of process of modernizing the teaching of calculus and analysis, through his classes as well as his book. Keywords: Omar Catunda. Mathematical Analysis. History. Teaching. Modernization
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-05-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/3762
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/3762
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/3762/3162
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNESP - Campus de Rio Claro - Instituto de Geociências e Ciências Exatas
publisher.none.fl_str_mv UNESP - Campus de Rio Claro - Instituto de Geociências e Ciências Exatas
dc.source.none.fl_str_mv Bolema: Boletim de Educação Matemática; v. 23 n. 35B (2010); 453-476
1980-4415
0103-636X
reponame:Bolema: Boletim de Educação Matemática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Bolema: Boletim de Educação Matemática
collection Bolema: Boletim de Educação Matemática
repository.name.fl_str_mv Bolema: Boletim de Educação Matemática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bolema.contato@gmail.com||romiarka@gmail.com
_version_ 1800215873876656128