Cultural circles as a pedagogical possibility in the emancipation perspective: an experience in the proeja of a public school of Salvador - BA, Brazil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11486 |
Resumo: | This article is part of a doctoral research and aims to study the circle of culture inserted in the pedagogical praxis in the Program of Education of Young and Adults - PROEJA in a public school in Salvador, Bahia Brazil. We seek the conceptualization of Freire (1987) on cultural circles and Sousa Santos (2007) and Arroyo (2014) on the need to propose other pedagogies that recognize "other subjects" through a pedagogical experience. It is justified by the importance of cultural circles as a pedagogical proposal that extends the epistemological dimension by enabling the construction of new knowledge, consubstantiated by educational possibilities, different from hegemonic logic, based on dialogues, reflections and interactions. We conclude that cultural circles have enabled us to carry out the exercise of historical, political and cultural awareness, as well as to affirm their pertinence in the pedagogical practice for the education of young people and adults. |
id |
UNESP-15_026f25d6950d550a02614f595e76413f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11486 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Cultural circles as a pedagogical possibility in the emancipation perspective: an experience in the proeja of a public school of Salvador - BA, BrazilLos círculos de cultura como posibilidad pedagogica en la perspectiva de la emancipación: una experiencia en el proeja de una escuela pública de Salvador - BA, BrasilOs círculos de cultura como possibilidade pedagógica na perspectiva da emancipação: uma experiência no proeja de uma escola pública de Salvador - BA, BrasilCircle of cultureEducationEmancipationPROEJA.Círculo de culturaEducaciónEmancipaciónPROEJA.Círculo de culturaEducaçãoEmancipaçãoPROEJA.This article is part of a doctoral research and aims to study the circle of culture inserted in the pedagogical praxis in the Program of Education of Young and Adults - PROEJA in a public school in Salvador, Bahia Brazil. We seek the conceptualization of Freire (1987) on cultural circles and Sousa Santos (2007) and Arroyo (2014) on the need to propose other pedagogies that recognize "other subjects" through a pedagogical experience. It is justified by the importance of cultural circles as a pedagogical proposal that extends the epistemological dimension by enabling the construction of new knowledge, consubstantiated by educational possibilities, different from hegemonic logic, based on dialogues, reflections and interactions. We conclude that cultural circles have enabled us to carry out the exercise of historical, political and cultural awareness, as well as to affirm their pertinence in the pedagogical practice for the education of young people and adults.Este artículo es parte de una investigación doctoral y tiene como objetivo estudiar el círculo de la cultura insertado en la praxis pedagógica en el Programa de Educación de Jóvenes y Adultos - PROEJA en una escuela pública en Salvador, Bahia Brasil. Buscamos la conceptualización de Freire (1987) en círculos culturales y Sousa Santos (2007) y Arroyo (2014) sobre la necesidad de proponer otras pedagogías que reconozcan "otros temas" a través de una experiencia pedagógica. Se justifica por la importancia de los círculos culturales como una propuesta pedagógica que amplía la dimensión epistemológica al permitir la construcción de nuevos conocimientos, consolidados por posibilidades educativas, diferentes de la lógica hegemónica, a partir de diálogos, reflexiones e interacciones. Concluimos que los círculos culturales nos han permitido llevar a cabo el ejercicio de la conciencia histórica, política y cultural, así como afirmar su pertinencia en la práctica pedagógica para la educación de jóvenes y adultos.Este artigo é parte de uma pesquisa de doutorado e tem como objetivo tratar do círculo de cultura inserido na práxis pedagógica no Programa de Educação de Jovens e Adultos – PROEJA em uma escola pública de Salvador, Bahia Brasil. Buscamos a conceituação de Freire (1987) sobre círculos de cultura e Sousa Santos (2007) e Arroyo (2014), sobre a necessidade de propormos outras pedagogias que reconheçam “outros sujeitos”, por meio de uma experiência pedagógica. Justifica-se pela importância dos círculos de cultura como proposta pedagógica que amplia a dimensão epistemológica por possibilitar a construção de novos conhecimentos, consubstanciada por possibilidades educacionais, diferentes da lógica hegemônica, baseada nos diálogos, reflexões e interações. Concluímos que os círculos de cultura nos possibilitaram realizar o exercício da consciência histórica, política e cultural, bem como afirmar a pertinência dos mesmos no fazer pedagógico para a educação de jovens e adultos.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpesquisa qualitativaapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1148610.21723/riaee.v14i2.11486Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 2, abr./jun.; 601-619Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 2, abr./jun.; 601-6191982-55872446-860610.21723/riaee.v14i2reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11486/8042https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11486/8198https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11486/8602Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessVieira, Joana LopesSilva, Maria Cecília de Paula2019-11-14T19:11:07Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11486Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2019-11-14T19:11:07Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Cultural circles as a pedagogical possibility in the emancipation perspective: an experience in the proeja of a public school of Salvador - BA, Brazil Los círculos de cultura como posibilidad pedagogica en la perspectiva de la emancipación: una experiencia en el proeja de una escuela pública de Salvador - BA, Brasil Os círculos de cultura como possibilidade pedagógica na perspectiva da emancipação: uma experiência no proeja de uma escola pública de Salvador - BA, Brasil |
title |
Cultural circles as a pedagogical possibility in the emancipation perspective: an experience in the proeja of a public school of Salvador - BA, Brazil |
spellingShingle |
Cultural circles as a pedagogical possibility in the emancipation perspective: an experience in the proeja of a public school of Salvador - BA, Brazil Vieira, Joana Lopes Circle of culture Education Emancipation PROEJA. Círculo de cultura Educación Emancipación PROEJA. Círculo de cultura Educação Emancipação PROEJA. |
title_short |
Cultural circles as a pedagogical possibility in the emancipation perspective: an experience in the proeja of a public school of Salvador - BA, Brazil |
title_full |
Cultural circles as a pedagogical possibility in the emancipation perspective: an experience in the proeja of a public school of Salvador - BA, Brazil |
title_fullStr |
Cultural circles as a pedagogical possibility in the emancipation perspective: an experience in the proeja of a public school of Salvador - BA, Brazil |
title_full_unstemmed |
Cultural circles as a pedagogical possibility in the emancipation perspective: an experience in the proeja of a public school of Salvador - BA, Brazil |
title_sort |
Cultural circles as a pedagogical possibility in the emancipation perspective: an experience in the proeja of a public school of Salvador - BA, Brazil |
author |
Vieira, Joana Lopes |
author_facet |
Vieira, Joana Lopes Silva, Maria Cecília de Paula |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Maria Cecília de Paula |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vieira, Joana Lopes Silva, Maria Cecília de Paula |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Circle of culture Education Emancipation PROEJA. Círculo de cultura Educación Emancipación PROEJA. Círculo de cultura Educação Emancipação PROEJA. |
topic |
Circle of culture Education Emancipation PROEJA. Círculo de cultura Educación Emancipación PROEJA. Círculo de cultura Educação Emancipação PROEJA. |
description |
This article is part of a doctoral research and aims to study the circle of culture inserted in the pedagogical praxis in the Program of Education of Young and Adults - PROEJA in a public school in Salvador, Bahia Brazil. We seek the conceptualization of Freire (1987) on cultural circles and Sousa Santos (2007) and Arroyo (2014) on the need to propose other pedagogies that recognize "other subjects" through a pedagogical experience. It is justified by the importance of cultural circles as a pedagogical proposal that extends the epistemological dimension by enabling the construction of new knowledge, consubstantiated by educational possibilities, different from hegemonic logic, based on dialogues, reflections and interactions. We conclude that cultural circles have enabled us to carry out the exercise of historical, political and cultural awareness, as well as to affirm their pertinence in the pedagogical practice for the education of young people and adults. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion pesquisa qualitativa |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11486 10.21723/riaee.v14i2.11486 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11486 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v14i2.11486 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por spa |
language |
por spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11486/8042 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11486/8198 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11486/8602 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 2, abr./jun.; 601-619 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 2, abr./jun.; 601-619 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v14i2 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1820236781522518016 |