Cultural circles as a pedagogical possibility in the emancipation perspective: an experience in the proeja of a public school of Salvador - BA, Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vieira, Joana Lopes
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Silva, Maria Cecília de Paula
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11486
Resumo: This article is part of a doctoral research and aims to study the circle of culture inserted in the pedagogical praxis in the Program of Education of Young and Adults - PROEJA in a public school in Salvador, Bahia Brazil. We seek the conceptualization of Freire (1987) on cultural circles and Sousa Santos (2007) and Arroyo (2014) on the need to propose other pedagogies that recognize "other subjects" through a pedagogical experience. It is justified by the importance of cultural circles as a pedagogical proposal that extends the epistemological dimension by enabling the construction of new knowledge, consubstantiated by educational possibilities, different from hegemonic logic, based on dialogues, reflections and interactions. We conclude that cultural circles have enabled us to carry out the exercise of historical, political and cultural awareness, as well as to affirm their pertinence in the pedagogical practice for the education of young people and adults.
id UNESP-15_026f25d6950d550a02614f595e76413f
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11486
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Cultural circles as a pedagogical possibility in the emancipation perspective: an experience in the proeja of a public school of Salvador - BA, BrazilLos círculos de cultura como posibilidad pedagogica en la perspectiva de la emancipación: una experiencia en el proeja de una escuela pública de Salvador - BA, BrasilOs círculos de cultura como possibilidade pedagógica na perspectiva da emancipação: uma experiência no proeja de uma escola pública de Salvador - BA, BrasilCircle of cultureEducationEmancipationPROEJA.Círculo de culturaEducaciónEmancipaciónPROEJA.Círculo de culturaEducaçãoEmancipaçãoPROEJA.This article is part of a doctoral research and aims to study the circle of culture inserted in the pedagogical praxis in the Program of Education of Young and Adults - PROEJA in a public school in Salvador, Bahia Brazil. We seek the conceptualization of Freire (1987) on cultural circles and Sousa Santos (2007) and Arroyo (2014) on the need to propose other pedagogies that recognize "other subjects" through a pedagogical experience. It is justified by the importance of cultural circles as a pedagogical proposal that extends the epistemological dimension by enabling the construction of new knowledge, consubstantiated by educational possibilities, different from hegemonic logic, based on dialogues, reflections and interactions. We conclude that cultural circles have enabled us to carry out the exercise of historical, political and cultural awareness, as well as to affirm their pertinence in the pedagogical practice for the education of young people and adults.Este artículo es parte de una investigación doctoral y tiene como objetivo estudiar el círculo de la cultura insertado en la praxis pedagógica en el Programa de Educación de Jóvenes y Adultos - PROEJA en una escuela pública en Salvador, Bahia Brasil. Buscamos la conceptualización de Freire (1987) en círculos culturales y Sousa Santos (2007) y Arroyo (2014) sobre la necesidad de proponer otras pedagogías que reconozcan "otros temas" a través de una experiencia pedagógica. Se justifica por la importancia de los círculos culturales como una propuesta pedagógica que amplía la dimensión epistemológica al permitir la construcción de nuevos conocimientos, consolidados por posibilidades educativas, diferentes de la lógica hegemónica, a partir de diálogos, reflexiones e interacciones. Concluimos que los círculos culturales nos han permitido llevar a cabo el ejercicio de la conciencia histórica, política y cultural, así como afirmar su pertinencia en la práctica pedagógica para la educación de jóvenes y adultos.Este artigo é parte de uma pesquisa de doutorado e tem como objetivo tratar do círculo de cultura inserido na práxis pedagógica no Programa de Educação de Jovens e Adultos – PROEJA em uma escola pública de Salvador, Bahia Brasil. Buscamos a conceituação de Freire (1987) sobre círculos de cultura e Sousa Santos (2007) e Arroyo (2014), sobre a necessidade de propormos outras pedagogias que reconheçam “outros sujeitos”, por meio de uma experiência pedagógica.  Justifica-se pela importância dos círculos de cultura como proposta pedagógica que amplia a dimensão epistemológica por possibilitar a construção de novos conhecimentos, consubstanciada por possibilidades educacionais, diferentes da lógica hegemônica, baseada nos diálogos, reflexões e interações. Concluímos que os círculos de cultura nos possibilitaram realizar o exercício da consciência histórica, política e cultural, bem como afirmar a pertinência dos mesmos no fazer pedagógico para a educação de jovens e adultos.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpesquisa qualitativaapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1148610.21723/riaee.v14i2.11486Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 2, abr./jun.; 601-619Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 2, abr./jun.; 601-6191982-55872446-860610.21723/riaee.v14i2reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11486/8042https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11486/8198https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11486/8602Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessVieira, Joana LopesSilva, Maria Cecília de Paula2019-11-14T19:11:07Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11486Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2019-11-14T19:11:07Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Cultural circles as a pedagogical possibility in the emancipation perspective: an experience in the proeja of a public school of Salvador - BA, Brazil
Los círculos de cultura como posibilidad pedagogica en la perspectiva de la emancipación: una experiencia en el proeja de una escuela pública de Salvador - BA, Brasil
Os círculos de cultura como possibilidade pedagógica na perspectiva da emancipação: uma experiência no proeja de uma escola pública de Salvador - BA, Brasil
title Cultural circles as a pedagogical possibility in the emancipation perspective: an experience in the proeja of a public school of Salvador - BA, Brazil
spellingShingle Cultural circles as a pedagogical possibility in the emancipation perspective: an experience in the proeja of a public school of Salvador - BA, Brazil
Vieira, Joana Lopes
Circle of culture
Education
Emancipation
PROEJA.
Círculo de cultura
Educación
Emancipación
PROEJA.
Círculo de cultura
Educação
Emancipação
PROEJA.
title_short Cultural circles as a pedagogical possibility in the emancipation perspective: an experience in the proeja of a public school of Salvador - BA, Brazil
title_full Cultural circles as a pedagogical possibility in the emancipation perspective: an experience in the proeja of a public school of Salvador - BA, Brazil
title_fullStr Cultural circles as a pedagogical possibility in the emancipation perspective: an experience in the proeja of a public school of Salvador - BA, Brazil
title_full_unstemmed Cultural circles as a pedagogical possibility in the emancipation perspective: an experience in the proeja of a public school of Salvador - BA, Brazil
title_sort Cultural circles as a pedagogical possibility in the emancipation perspective: an experience in the proeja of a public school of Salvador - BA, Brazil
author Vieira, Joana Lopes
author_facet Vieira, Joana Lopes
Silva, Maria Cecília de Paula
author_role author
author2 Silva, Maria Cecília de Paula
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vieira, Joana Lopes
Silva, Maria Cecília de Paula
dc.subject.por.fl_str_mv Circle of culture
Education
Emancipation
PROEJA.
Círculo de cultura
Educación
Emancipación
PROEJA.
Círculo de cultura
Educação
Emancipação
PROEJA.
topic Circle of culture
Education
Emancipation
PROEJA.
Círculo de cultura
Educación
Emancipación
PROEJA.
Círculo de cultura
Educação
Emancipação
PROEJA.
description This article is part of a doctoral research and aims to study the circle of culture inserted in the pedagogical praxis in the Program of Education of Young and Adults - PROEJA in a public school in Salvador, Bahia Brazil. We seek the conceptualization of Freire (1987) on cultural circles and Sousa Santos (2007) and Arroyo (2014) on the need to propose other pedagogies that recognize "other subjects" through a pedagogical experience. It is justified by the importance of cultural circles as a pedagogical proposal that extends the epistemological dimension by enabling the construction of new knowledge, consubstantiated by educational possibilities, different from hegemonic logic, based on dialogues, reflections and interactions. We conclude that cultural circles have enabled us to carry out the exercise of historical, political and cultural awareness, as well as to affirm their pertinence in the pedagogical practice for the education of young people and adults.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
pesquisa qualitativa
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11486
10.21723/riaee.v14i2.11486
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11486
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v14i2.11486
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
language por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11486/8042
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11486/8198
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11486/8602
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 2, abr./jun.; 601-619
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 2, abr./jun.; 601-619
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v14i2
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215856627580928