Disguise me that i devour you: children youtubers, consumption and semi-formation of the child
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng spa |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12921 |
Resumo: | This article aims to problematize the role and impact of the cultural industry in the training of children, taking the children youtubers as the focus of analysis. In order to do so, it seeks to understand how the cultural industry is configured and operated, as well as to recognize the characteristics of the digital culture, the forms of communication instituted by the youtubers that stimulate consumption and provide reflections on how it impacts on the (semi) formation of children. It is a theoretical reflection, based on authors based on critical theory and discussing childhood and it’s (re) configuration in contemporary times. We have come to the conclusion that the new ways of living childhood in the present day have been guided by the technological apparatuses, configuring fertile ground for advertising publicity disguised in the voice of children who speak to other children, thus shaping their ways of being, thinking and consuming. |
id |
UNESP-15_05e5d7003f0ee25c4f2ceaaa8024a0a6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12921 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Disguise me that i devour you: children youtubers, consumption and semi-formation of the childDisfrázame que te devoro: niños youtubers, consumo y semi-formación del niñoDisfarça-me que te devoro: youtubers mirins, consumo e semiformação da criançaChildhoodConsumptionMedia.InfanciaConsumoMedios digitales.InfânciaConsumoMídia.This article aims to problematize the role and impact of the cultural industry in the training of children, taking the children youtubers as the focus of analysis. In order to do so, it seeks to understand how the cultural industry is configured and operated, as well as to recognize the characteristics of the digital culture, the forms of communication instituted by the youtubers that stimulate consumption and provide reflections on how it impacts on the (semi) formation of children. It is a theoretical reflection, based on authors based on critical theory and discussing childhood and it’s (re) configuration in contemporary times. We have come to the conclusion that the new ways of living childhood in the present day have been guided by the technological apparatuses, configuring fertile ground for advertising publicity disguised in the voice of children who speak to other children, thus shaping their ways of being, thinking and consuming.El artículo tiene como objetivo problematizar el papel y el impacto de la industria cultural en la formación el niño, considerando los niños youtubers como foco de análisis. Para ello, se busca comprender cómo se configura y actúa la industria cultural, así como reconocer las características de la cultura digital, sus formas de comunicación instituidas por los youtubers que estimulan el consumo y hacer reflexiones sobre cómo eso impacta la semi-formación de los niños. Se trata de una reflexión de carácter teórico, a partir de autores fundamentados en la teoría crítica, que discuten la infancia y su (re)configuración en la contemporaneidad. De esta forma, llegamos a la conclusión que las nuevas formas de vivir la infancia en la actualidad han sido guiadas por los aparatos tecnológicos, configurando terreno fértil para la divulgación de publicidad disfrazada con la voz de un niño que dice para otros niños, moldando, sus modos de ser, pensar y consumir.Este artigo objetiva problematizar o papel e o impacto da indústria cultural na formação das crianças, tomando os youtubers mirins como foco de análise. Para tanto, busca refletir como se configura e atua a indústria cultural, bem como reconhecer as características da cultura digital, as formas de comunicação instituídas pelos youtubers que estimulam o consumo e tecer reflexões sobre como isso impacta na (semi)formação das crianças. É uma reflexão de cunho teórico, a partir de autores fundamentados na teoria crítica e que discutem a infância e sua (re)configuração na contemporaneidade. Como resultados, as novas formas de viver a infância na atualidade têm sido guiadas pelos aparatos tecnológicos como terreno fértil para divulgação de publicidade disfarçada na voz de crianças, moldando seus modos de ser, pensar e consumir.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1292110.21723/riaee.v14iesp.4.12921Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. esp. 4, dez. - Dossiê: Indústria cultural, educação e trabalho docente: da semiformação à emancipação humana; 1960-1976Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. esp. 4, dez. - Dossiê: Indústria cultural, educação e trabalho docente: da semiformação à emancipação humana; 1960-19761982-55872446-860610.21723/riaee.v14iesp.4reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporengspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12921/8690https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12921/8754https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12921/9208https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12921/9721Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessLira, Aliandra Cristina MesomoYaegashi, Solange Franci RaimundoDominico, Eliane2020-10-01T22:09:33Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12921Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-10-01T22:09:33Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Disguise me that i devour you: children youtubers, consumption and semi-formation of the child Disfrázame que te devoro: niños youtubers, consumo y semi-formación del niño Disfarça-me que te devoro: youtubers mirins, consumo e semiformação da criança |
title |
Disguise me that i devour you: children youtubers, consumption and semi-formation of the child |
spellingShingle |
Disguise me that i devour you: children youtubers, consumption and semi-formation of the child Lira, Aliandra Cristina Mesomo Childhood Consumption Media. Infancia Consumo Medios digitales. Infância Consumo Mídia. |
title_short |
Disguise me that i devour you: children youtubers, consumption and semi-formation of the child |
title_full |
Disguise me that i devour you: children youtubers, consumption and semi-formation of the child |
title_fullStr |
Disguise me that i devour you: children youtubers, consumption and semi-formation of the child |
title_full_unstemmed |
Disguise me that i devour you: children youtubers, consumption and semi-formation of the child |
title_sort |
Disguise me that i devour you: children youtubers, consumption and semi-formation of the child |
author |
Lira, Aliandra Cristina Mesomo |
author_facet |
Lira, Aliandra Cristina Mesomo Yaegashi, Solange Franci Raimundo Dominico, Eliane |
author_role |
author |
author2 |
Yaegashi, Solange Franci Raimundo Dominico, Eliane |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lira, Aliandra Cristina Mesomo Yaegashi, Solange Franci Raimundo Dominico, Eliane |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Childhood Consumption Media. Infancia Consumo Medios digitales. Infância Consumo Mídia. |
topic |
Childhood Consumption Media. Infancia Consumo Medios digitales. Infância Consumo Mídia. |
description |
This article aims to problematize the role and impact of the cultural industry in the training of children, taking the children youtubers as the focus of analysis. In order to do so, it seeks to understand how the cultural industry is configured and operated, as well as to recognize the characteristics of the digital culture, the forms of communication instituted by the youtubers that stimulate consumption and provide reflections on how it impacts on the (semi) formation of children. It is a theoretical reflection, based on authors based on critical theory and discussing childhood and it’s (re) configuration in contemporary times. We have come to the conclusion that the new ways of living childhood in the present day have been guided by the technological apparatuses, configuring fertile ground for advertising publicity disguised in the voice of children who speak to other children, thus shaping their ways of being, thinking and consuming. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-09-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12921 10.21723/riaee.v14iesp.4.12921 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12921 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v14iesp.4.12921 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng spa |
language |
por eng spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12921/8690 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12921/8754 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12921/9208 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12921/9721 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. esp. 4, dez. - Dossiê: Indústria cultural, educação e trabalho docente: da semiformação à emancipação humana; 1960-1976 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. esp. 4, dez. - Dossiê: Indústria cultural, educação e trabalho docente: da semiformação à emancipação humana; 1960-1976 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v14iesp.4 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1788171047049101312 |