Disguise me that i devour you: children youtubers, consumption and semi-formation of the child

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lira, Aliandra Cristina Mesomo
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Yaegashi, Solange Franci Raimundo, Dominico, Eliane
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
spa
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12921
Resumo: This article aims to problematize the role and impact of the cultural industry in the training of children, taking the children youtubers as the focus of analysis. In order to do so, it seeks to understand how the cultural industry is configured and operated, as well as to recognize the characteristics of the digital culture, the forms of communication instituted by the youtubers that stimulate consumption and provide reflections on how it impacts on the (semi) formation of children. It is a theoretical reflection, based on authors based on critical theory and discussing childhood and it’s (re) configuration in contemporary times. We have come to the conclusion that the new ways of living childhood in the present day have been guided by the technological apparatuses, configuring fertile ground for advertising publicity disguised in the voice of children who speak to other children, thus shaping their ways of being, thinking and consuming.
id UNESP-15_05e5d7003f0ee25c4f2ceaaa8024a0a6
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12921
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Disguise me that i devour you: children youtubers, consumption and semi-formation of the childDisfrázame que te devoro: niños youtubers, consumo y semi-formación del niñoDisfarça-me que te devoro: youtubers mirins, consumo e semiformação da criançaChildhoodConsumptionMedia.InfanciaConsumoMedios digitales.InfânciaConsumoMídia.This article aims to problematize the role and impact of the cultural industry in the training of children, taking the children youtubers as the focus of analysis. In order to do so, it seeks to understand how the cultural industry is configured and operated, as well as to recognize the characteristics of the digital culture, the forms of communication instituted by the youtubers that stimulate consumption and provide reflections on how it impacts on the (semi) formation of children. It is a theoretical reflection, based on authors based on critical theory and discussing childhood and it’s (re) configuration in contemporary times. We have come to the conclusion that the new ways of living childhood in the present day have been guided by the technological apparatuses, configuring fertile ground for advertising publicity disguised in the voice of children who speak to other children, thus shaping their ways of being, thinking and consuming.El artículo tiene como objetivo problematizar el papel y el impacto de la industria cultural en la formación el niño, considerando los niños youtubers como foco de análisis. Para ello, se busca comprender cómo se configura y actúa la industria cultural, así como reconocer las características de la cultura digital, sus formas de comunicación instituidas por los youtubers que estimulan el consumo y hacer reflexiones sobre cómo eso impacta la semi-formación de los niños. Se trata de una reflexión de carácter teórico, a partir de autores fundamentados en la teoría crítica, que discuten la infancia y su (re)configuración en la contemporaneidad. De esta forma, llegamos a la conclusión que las nuevas formas de vivir la infancia en la actualidad han sido guiadas por los aparatos tecnológicos, configurando terreno fértil para la divulgación de publicidad disfrazada con la voz de un niño que dice para otros niños, moldando, sus modos de ser, pensar y consumir.Este artigo  objetiva problematizar o papel e o impacto da indústria cultural na formação das crianças, tomando os youtubers mirins como foco de análise. Para tanto, busca refletir como se configura e atua a indústria cultural, bem como reconhecer as características da cultura digital, as formas de comunicação instituídas pelos youtubers que estimulam o consumo e tecer reflexões sobre como isso impacta na (semi)formação das crianças. É uma reflexão de cunho teórico, a partir de autores fundamentados na teoria crítica e que discutem a infância e sua (re)configuração na contemporaneidade. Como resultados, as novas formas de viver a infância na atualidade têm sido guiadas pelos aparatos tecnológicos como terreno fértil para divulgação de publicidade disfarçada na voz de crianças, moldando seus modos de ser, pensar e consumir.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1292110.21723/riaee.v14iesp.4.12921Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. esp. 4, dez. - Dossiê: Indústria cultural, educação e trabalho docente: da semiformação à emancipação humana; 1960-1976Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. esp. 4, dez. - Dossiê: Indústria cultural, educação e trabalho docente: da semiformação à emancipação humana; 1960-19761982-55872446-860610.21723/riaee.v14iesp.4reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporengspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12921/8690https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12921/8754https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12921/9208https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12921/9721Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessLira, Aliandra Cristina MesomoYaegashi, Solange Franci RaimundoDominico, Eliane2020-10-01T22:09:33Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12921Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-10-01T22:09:33Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Disguise me that i devour you: children youtubers, consumption and semi-formation of the child
Disfrázame que te devoro: niños youtubers, consumo y semi-formación del niño
Disfarça-me que te devoro: youtubers mirins, consumo e semiformação da criança
title Disguise me that i devour you: children youtubers, consumption and semi-formation of the child
spellingShingle Disguise me that i devour you: children youtubers, consumption and semi-formation of the child
Lira, Aliandra Cristina Mesomo
Childhood
Consumption
Media.
Infancia
Consumo
Medios digitales.
Infância
Consumo
Mídia.
title_short Disguise me that i devour you: children youtubers, consumption and semi-formation of the child
title_full Disguise me that i devour you: children youtubers, consumption and semi-formation of the child
title_fullStr Disguise me that i devour you: children youtubers, consumption and semi-formation of the child
title_full_unstemmed Disguise me that i devour you: children youtubers, consumption and semi-formation of the child
title_sort Disguise me that i devour you: children youtubers, consumption and semi-formation of the child
author Lira, Aliandra Cristina Mesomo
author_facet Lira, Aliandra Cristina Mesomo
Yaegashi, Solange Franci Raimundo
Dominico, Eliane
author_role author
author2 Yaegashi, Solange Franci Raimundo
Dominico, Eliane
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lira, Aliandra Cristina Mesomo
Yaegashi, Solange Franci Raimundo
Dominico, Eliane
dc.subject.por.fl_str_mv Childhood
Consumption
Media.
Infancia
Consumo
Medios digitales.
Infância
Consumo
Mídia.
topic Childhood
Consumption
Media.
Infancia
Consumo
Medios digitales.
Infância
Consumo
Mídia.
description This article aims to problematize the role and impact of the cultural industry in the training of children, taking the children youtubers as the focus of analysis. In order to do so, it seeks to understand how the cultural industry is configured and operated, as well as to recognize the characteristics of the digital culture, the forms of communication instituted by the youtubers that stimulate consumption and provide reflections on how it impacts on the (semi) formation of children. It is a theoretical reflection, based on authors based on critical theory and discussing childhood and it’s (re) configuration in contemporary times. We have come to the conclusion that the new ways of living childhood in the present day have been guided by the technological apparatuses, configuring fertile ground for advertising publicity disguised in the voice of children who speak to other children, thus shaping their ways of being, thinking and consuming.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-09-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12921
10.21723/riaee.v14iesp.4.12921
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12921
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v14iesp.4.12921
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
spa
language por
eng
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12921/8690
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12921/8754
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12921/9208
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12921/9721
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. esp. 4, dez. - Dossiê: Indústria cultural, educação e trabalho docente: da semiformação à emancipação humana; 1960-1976
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. esp. 4, dez. - Dossiê: Indústria cultural, educação e trabalho docente: da semiformação à emancipação humana; 1960-1976
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v14iesp.4
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1788171047049101312