The teaching conception in an inclusive child education experience: a case study

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Salto, Mariana Picchi
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Carneiro, Relma Urel Carbone
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12211
Resumo: With the effectiveness of inclusive child education, the conditions necessary for children to fully develop are made available, as is the formation of a new generation, free of prejudgments over the other. In this context, through a case study, the present research had as general objective to investigate if the pedagogical work contributes to the inclusive education of a student with the Cri du Chat syndrome. For this, a semi-structured interview was performed with a pedagogue, from the municipal teaching network, in a city in the interior of São Paulo. The data were analyzed according to the content analysis. It is concluded that teacher training for inclusive education is still very precarious, which means that teachers are unable to act in order to ensure inclusion in the classroom. 
id UNESP-15_05e789fe022fac84a7e8ff25bdd7c09b
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12211
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling The teaching conception in an inclusive child education experience: a case studyLa concepción docente en una experiencia de educación infantil inclusiva: un estudio de casoA concepção docente em uma experiência de educação infantil inclusiva: um estudo de casoInclusive educationChild educationTeaching conceptions.Educación inclusivaEducación infantilConcepciones docentes.Educação inclusivaEducação infantilConcepções docentes.With the effectiveness of inclusive child education, the conditions necessary for children to fully develop are made available, as is the formation of a new generation, free of prejudgments over the other. In this context, through a case study, the present research had as general objective to investigate if the pedagogical work contributes to the inclusive education of a student with the Cri du Chat syndrome. For this, a semi-structured interview was performed with a pedagogue, from the municipal teaching network, in a city in the interior of São Paulo. The data were analyzed according to the content analysis. It is concluded that teacher training for inclusive education is still very precarious, which means that teachers are unable to act in order to ensure inclusion in the classroom. Con la efectividad de la educación infantil inclusiva, están disponibles las condiciones necesarias para que los niños se desarrollen integramente, así como ocurre la formación de una nueva generación, libre de preconceptos sobre el otro. En este contexto, atraves de un estudio de caso, la presente investigación tuvo como objetivo general investigar si el trabajo pedagógico contribuye a la educación inclusiva, de un alumno con el síndrome Cri du Chat. Para eso, fue realizada una entrevista semiestructurada con una pedagoga, de la red municipal de enseñanza, en una ciudad del interior paulista. Los datos obtenidos fueron analizados según el análisis de contenido. Y concluyó que una formación docente para la educación inclusiva es, aún, muy precaria, lo que hace que los docentes no logren actuar de forma que garantice la inclusión en el aula de clase.Com a efetividade da Educação Infantil inclusiva, são disponibilizadas as condições necessárias para que as crianças se desenvolvam integralmente, assim como ocorre a formação de uma nova geração, livre de preconceitos sobre o outro. Nesse contexto, através de um estudo de caso, a presente pesquisa teve como objetivo geral investigar se o trabalho pedagógico contribui para a educação inclusiva de um aluno com a síndrome Cri du Chat. Para isso, foi realizada uma entrevista semiestruturada com uma pedagoga da rede municipal de ensino, em uma cidade do interior paulista. Os dados obtidos foram analisados segundo a análise de conteúdo. É concluído que a formação docente para a educação inclusiva é, ainda, muito precária, o que faz com que os docentes não consigam atuar de forma a garantir a inclusão em sala de aula.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1221110.21723/riaee.v14iesp.1.12211Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v .14, n. esp. 1, abr. - Dossiê Inclusão e Educação Infantil; 855-868Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v .14, n. esp. 1, abr. - Dossiê Inclusão e Educação Infantil; 855-8681982-55872446-860610.21723/riaee.v14iesp.1reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12211/8061https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12211/8329https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12211/8936Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSalto, Mariana PicchiCarneiro, Relma Urel Carbone2020-09-19T13:18:09Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12211Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-09-19T13:18:09Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv The teaching conception in an inclusive child education experience: a case study
La concepción docente en una experiencia de educación infantil inclusiva: un estudio de caso
A concepção docente em uma experiência de educação infantil inclusiva: um estudo de caso
title The teaching conception in an inclusive child education experience: a case study
spellingShingle The teaching conception in an inclusive child education experience: a case study
Salto, Mariana Picchi
Inclusive education
Child education
Teaching conceptions.
Educación inclusiva
Educación infantil
Concepciones docentes.
Educação inclusiva
Educação infantil
Concepções docentes.
title_short The teaching conception in an inclusive child education experience: a case study
title_full The teaching conception in an inclusive child education experience: a case study
title_fullStr The teaching conception in an inclusive child education experience: a case study
title_full_unstemmed The teaching conception in an inclusive child education experience: a case study
title_sort The teaching conception in an inclusive child education experience: a case study
author Salto, Mariana Picchi
author_facet Salto, Mariana Picchi
Carneiro, Relma Urel Carbone
author_role author
author2 Carneiro, Relma Urel Carbone
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Salto, Mariana Picchi
Carneiro, Relma Urel Carbone
dc.subject.por.fl_str_mv Inclusive education
Child education
Teaching conceptions.
Educación inclusiva
Educación infantil
Concepciones docentes.
Educação inclusiva
Educação infantil
Concepções docentes.
topic Inclusive education
Child education
Teaching conceptions.
Educación inclusiva
Educación infantil
Concepciones docentes.
Educação inclusiva
Educação infantil
Concepções docentes.
description With the effectiveness of inclusive child education, the conditions necessary for children to fully develop are made available, as is the formation of a new generation, free of prejudgments over the other. In this context, through a case study, the present research had as general objective to investigate if the pedagogical work contributes to the inclusive education of a student with the Cri du Chat syndrome. For this, a semi-structured interview was performed with a pedagogue, from the municipal teaching network, in a city in the interior of São Paulo. The data were analyzed according to the content analysis. It is concluded that teacher training for inclusive education is still very precarious, which means that teachers are unable to act in order to ensure inclusion in the classroom. 
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-04-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12211
10.21723/riaee.v14iesp.1.12211
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12211
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v14iesp.1.12211
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
language por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12211/8061
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12211/8329
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12211/8936
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v .14, n. esp. 1, abr. - Dossiê Inclusão e Educação Infantil; 855-868
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v .14, n. esp. 1, abr. - Dossiê Inclusão e Educação Infantil; 855-868
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v14iesp.1
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215857173889024