Degradation of urban water courses, management and environmental education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Machado, Ana Lucia Soares
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Zaneti, Izabel C. B. B., Higuchi, Maria Inês Gasparetto
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11416
Resumo: The Central Amazon is the densest watershed region and its numerous under watershed have been suffering growing degradation. The anthropic occupation emerges in this scenario as a strong cause of negative impact. To reverse this reality the education and socio-environmental management were pointed as important elements. In this study we present a historical analysis of the quality of water in the watercourses in the city of Manaus (AM). In addition, interviews with managers were conducted to verify aspects related to management and environmental education initiatives to deal with the ongoing reality. The results demonstrated a serious process of degradation of the water streams even though with a presence of aquatic life. Attempts at environmental protection and educational intervention run into distinct and demobilized understandings, which little accrete to the expected fullness of sustainable management of urban water courses.
id UNESP-15_2eca7ca85a0cc9f0f5ebac1f218a4da3
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11416
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Degradation of urban water courses, management and environmental educationDegradación de los cursos hídricos urbanos, la gestión y la educación ambientalA degradação dos cursos hídricos urbanos, uma abordagem sobre gestão e educação ambientalWater streamSocio-environmental managementEnvironment protection.ArroyoGestión socio ambientalProtección ambiental.IgarapéGestão socioambientalProteção ambiental.The Central Amazon is the densest watershed region and its numerous under watershed have been suffering growing degradation. The anthropic occupation emerges in this scenario as a strong cause of negative impact. To reverse this reality the education and socio-environmental management were pointed as important elements. In this study we present a historical analysis of the quality of water in the watercourses in the city of Manaus (AM). In addition, interviews with managers were conducted to verify aspects related to management and environmental education initiatives to deal with the ongoing reality. The results demonstrated a serious process of degradation of the water streams even though with a presence of aquatic life. Attempts at environmental protection and educational intervention run into distinct and demobilized understandings, which little accrete to the expected fullness of sustainable management of urban water courses.La Amazonia Central es una densa región hidrográfica y sus varias subcuencas sufren creciente degradación. La ocupación antrópica, en ese escenario, representa un importante impacto ambiental. Se plantea la educación ambiental y la gestión socio ambiental como importantes elementos para revertir tal situación. El presente estudio presenta un análisis histórico de la calidad del agua en uno de los arroyos de la ciudad de Manaus (BR). Además, se realizó una entrevista con gestores con el fin de conocer aspectos relativos à gestión e iniciativas en educación ambiental para hacer frente a la presente realidad. El resultado mostró un proceso de grave degradación del arroyo (Mindu), aunque tenga señales de vida acuática. Los intentos de protección ambiental e intervención educativa tropiezan en distintos entendimientos, que poco agregan a la plenitud esperada para la gestión sostenible de los cursos hídricos urbanos. A Amazônia Central é a mais densa região hidrográfica e suas inúmeras sub-bacias vem sofrendo crescente degradação. A ocupação antrópica emerge nesse cenário como um forte causa de impacto negativo. Para reverter essa realidade aponta-se a educação e a gestão socioambiental como elementos importantes. Nesse estudo apresentamos uma análise histórica da qualidade da água nos cursos hídricos na cidade de Manaus (AM). Além disso, foram realizadas entrevistas com gestores para verificar aspectos relativos à gestão e iniciativas de educação ambiental para lidar com a realidade em curso. Os resultados demonstraram um grave processo de degradação do igarapé mesmo que ainda se tenha presença de vida aquática. As tentativas de proteção ambiental e intervenção educativa esbarram em entendimentos distintos e desmobilizados, que pouco agregam à plenitude esperada para uma gestão sustentável dos cursos hídricos urbanos.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-10-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionartigoapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1141610.21723/riaee.v14i3.11416Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 3, jul./set.; 1124-1138Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 3, jul./set.; 1124-11381982-55872446-860610.21723/riaee.v14i3reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11416/8248https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11416/8559https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11416/9042Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMachado, Ana Lucia SoaresZaneti, Izabel C. B. B.Higuchi, Maria Inês Gasparetto2020-05-21T23:43:37Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11416Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-05-21T23:43:37Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Degradation of urban water courses, management and environmental education
Degradación de los cursos hídricos urbanos, la gestión y la educación ambiental
A degradação dos cursos hídricos urbanos, uma abordagem sobre gestão e educação ambiental
title Degradation of urban water courses, management and environmental education
spellingShingle Degradation of urban water courses, management and environmental education
Machado, Ana Lucia Soares
Water stream
Socio-environmental management
Environment protection.
Arroyo
Gestión socio ambiental
Protección ambiental.
Igarapé
Gestão socioambiental
Proteção ambiental.
title_short Degradation of urban water courses, management and environmental education
title_full Degradation of urban water courses, management and environmental education
title_fullStr Degradation of urban water courses, management and environmental education
title_full_unstemmed Degradation of urban water courses, management and environmental education
title_sort Degradation of urban water courses, management and environmental education
author Machado, Ana Lucia Soares
author_facet Machado, Ana Lucia Soares
Zaneti, Izabel C. B. B.
Higuchi, Maria Inês Gasparetto
author_role author
author2 Zaneti, Izabel C. B. B.
Higuchi, Maria Inês Gasparetto
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Machado, Ana Lucia Soares
Zaneti, Izabel C. B. B.
Higuchi, Maria Inês Gasparetto
dc.subject.por.fl_str_mv Water stream
Socio-environmental management
Environment protection.
Arroyo
Gestión socio ambiental
Protección ambiental.
Igarapé
Gestão socioambiental
Proteção ambiental.
topic Water stream
Socio-environmental management
Environment protection.
Arroyo
Gestión socio ambiental
Protección ambiental.
Igarapé
Gestão socioambiental
Proteção ambiental.
description The Central Amazon is the densest watershed region and its numerous under watershed have been suffering growing degradation. The anthropic occupation emerges in this scenario as a strong cause of negative impact. To reverse this reality the education and socio-environmental management were pointed as important elements. In this study we present a historical analysis of the quality of water in the watercourses in the city of Manaus (AM). In addition, interviews with managers were conducted to verify aspects related to management and environmental education initiatives to deal with the ongoing reality. The results demonstrated a serious process of degradation of the water streams even though with a presence of aquatic life. Attempts at environmental protection and educational intervention run into distinct and demobilized understandings, which little accrete to the expected fullness of sustainable management of urban water courses.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-10-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
artigo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11416
10.21723/riaee.v14i3.11416
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11416
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v14i3.11416
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
language por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11416/8248
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11416/8559
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11416/9042
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 3, jul./set.; 1124-1138
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 3, jul./set.; 1124-1138
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v14i3
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215856567812096