Degradation of urban water courses, management and environmental education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11416 |
Resumo: | The Central Amazon is the densest watershed region and its numerous under watershed have been suffering growing degradation. The anthropic occupation emerges in this scenario as a strong cause of negative impact. To reverse this reality the education and socio-environmental management were pointed as important elements. In this study we present a historical analysis of the quality of water in the watercourses in the city of Manaus (AM). In addition, interviews with managers were conducted to verify aspects related to management and environmental education initiatives to deal with the ongoing reality. The results demonstrated a serious process of degradation of the water streams even though with a presence of aquatic life. Attempts at environmental protection and educational intervention run into distinct and demobilized understandings, which little accrete to the expected fullness of sustainable management of urban water courses. |
id |
UNESP-15_2eca7ca85a0cc9f0f5ebac1f218a4da3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11416 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Degradation of urban water courses, management and environmental educationDegradación de los cursos hídricos urbanos, la gestión y la educación ambientalA degradação dos cursos hídricos urbanos, uma abordagem sobre gestão e educação ambientalWater streamSocio-environmental managementEnvironment protection.ArroyoGestión socio ambientalProtección ambiental.IgarapéGestão socioambientalProteção ambiental.The Central Amazon is the densest watershed region and its numerous under watershed have been suffering growing degradation. The anthropic occupation emerges in this scenario as a strong cause of negative impact. To reverse this reality the education and socio-environmental management were pointed as important elements. In this study we present a historical analysis of the quality of water in the watercourses in the city of Manaus (AM). In addition, interviews with managers were conducted to verify aspects related to management and environmental education initiatives to deal with the ongoing reality. The results demonstrated a serious process of degradation of the water streams even though with a presence of aquatic life. Attempts at environmental protection and educational intervention run into distinct and demobilized understandings, which little accrete to the expected fullness of sustainable management of urban water courses.La Amazonia Central es una densa región hidrográfica y sus varias subcuencas sufren creciente degradación. La ocupación antrópica, en ese escenario, representa un importante impacto ambiental. Se plantea la educación ambiental y la gestión socio ambiental como importantes elementos para revertir tal situación. El presente estudio presenta un análisis histórico de la calidad del agua en uno de los arroyos de la ciudad de Manaus (BR). Además, se realizó una entrevista con gestores con el fin de conocer aspectos relativos à gestión e iniciativas en educación ambiental para hacer frente a la presente realidad. El resultado mostró un proceso de grave degradación del arroyo (Mindu), aunque tenga señales de vida acuática. Los intentos de protección ambiental e intervención educativa tropiezan en distintos entendimientos, que poco agregan a la plenitud esperada para la gestión sostenible de los cursos hídricos urbanos. A Amazônia Central é a mais densa região hidrográfica e suas inúmeras sub-bacias vem sofrendo crescente degradação. A ocupação antrópica emerge nesse cenário como um forte causa de impacto negativo. Para reverter essa realidade aponta-se a educação e a gestão socioambiental como elementos importantes. Nesse estudo apresentamos uma análise histórica da qualidade da água nos cursos hídricos na cidade de Manaus (AM). Além disso, foram realizadas entrevistas com gestores para verificar aspectos relativos à gestão e iniciativas de educação ambiental para lidar com a realidade em curso. Os resultados demonstraram um grave processo de degradação do igarapé mesmo que ainda se tenha presença de vida aquática. As tentativas de proteção ambiental e intervenção educativa esbarram em entendimentos distintos e desmobilizados, que pouco agregam à plenitude esperada para uma gestão sustentável dos cursos hídricos urbanos.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-10-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionartigoapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1141610.21723/riaee.v14i3.11416Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 3, jul./set.; 1124-1138Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 3, jul./set.; 1124-11381982-55872446-860610.21723/riaee.v14i3reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11416/8248https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11416/8559https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11416/9042Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMachado, Ana Lucia SoaresZaneti, Izabel C. B. B.Higuchi, Maria Inês Gasparetto2020-05-21T23:43:37Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11416Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-05-21T23:43:37Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Degradation of urban water courses, management and environmental education Degradación de los cursos hídricos urbanos, la gestión y la educación ambiental A degradação dos cursos hídricos urbanos, uma abordagem sobre gestão e educação ambiental |
title |
Degradation of urban water courses, management and environmental education |
spellingShingle |
Degradation of urban water courses, management and environmental education Machado, Ana Lucia Soares Water stream Socio-environmental management Environment protection. Arroyo Gestión socio ambiental Protección ambiental. Igarapé Gestão socioambiental Proteção ambiental. |
title_short |
Degradation of urban water courses, management and environmental education |
title_full |
Degradation of urban water courses, management and environmental education |
title_fullStr |
Degradation of urban water courses, management and environmental education |
title_full_unstemmed |
Degradation of urban water courses, management and environmental education |
title_sort |
Degradation of urban water courses, management and environmental education |
author |
Machado, Ana Lucia Soares |
author_facet |
Machado, Ana Lucia Soares Zaneti, Izabel C. B. B. Higuchi, Maria Inês Gasparetto |
author_role |
author |
author2 |
Zaneti, Izabel C. B. B. Higuchi, Maria Inês Gasparetto |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Machado, Ana Lucia Soares Zaneti, Izabel C. B. B. Higuchi, Maria Inês Gasparetto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Water stream Socio-environmental management Environment protection. Arroyo Gestión socio ambiental Protección ambiental. Igarapé Gestão socioambiental Proteção ambiental. |
topic |
Water stream Socio-environmental management Environment protection. Arroyo Gestión socio ambiental Protección ambiental. Igarapé Gestão socioambiental Proteção ambiental. |
description |
The Central Amazon is the densest watershed region and its numerous under watershed have been suffering growing degradation. The anthropic occupation emerges in this scenario as a strong cause of negative impact. To reverse this reality the education and socio-environmental management were pointed as important elements. In this study we present a historical analysis of the quality of water in the watercourses in the city of Manaus (AM). In addition, interviews with managers were conducted to verify aspects related to management and environmental education initiatives to deal with the ongoing reality. The results demonstrated a serious process of degradation of the water streams even though with a presence of aquatic life. Attempts at environmental protection and educational intervention run into distinct and demobilized understandings, which little accrete to the expected fullness of sustainable management of urban water courses. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-10-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion artigo |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11416 10.21723/riaee.v14i3.11416 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11416 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v14i3.11416 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por spa |
language |
por spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11416/8248 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11416/8559 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11416/9042 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 3, jul./set.; 1124-1138 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 3, jul./set.; 1124-1138 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v14i3 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215856567812096 |