Scripture processes and transientity in conceptual and symbolic constructions in language production

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Machado, Maria Letícia Cautela de Almeida
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Lopes, Paula da Silva Vidal Cid
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
eng
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18477
Resumo: Writing is a consequence of transitory complex mental processes, situated socially. Its analysis depends on culturally integrated contexts, in which, in the first instance, the subject and his particular ways of elaborating concepts are considered. With the aim of demarcating the transience in conceptual constructions in literacy, the article adopts a theoretical-practical research methodology and is presented from two sections. The first highlights literacy as a language practice, relating social aspects to mental representation processes. The second illustrates the variability of literacy processes by presenting a path of productions made by a child. The final remarks highlight that, despite the many ways in which coloniality and its consequent forms of generalization and control of human learning are present in literacy, it is possible to build contextualized modes consistent with the intercultural dialogue inherent in the notion of literacy as a process.
id UNESP-15_390b179da8cdb2514b22cd5e256c91f7
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/18477
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Scripture processes and transientity in conceptual and symbolic constructions in language productionProcesos de escritura y transitoriedad en construcciones conceptuales y simbólicas en la producción del lenguajeProcessos de escritura e transitoriedade nas construções conceituais e simbólicas na produção de linguagemEscrituraLenguajeAlfabetizaciónEscritaLinguagemAlfabetizaçãoWritingLanguageLiteracyWriting is a consequence of transitory complex mental processes, situated socially. Its analysis depends on culturally integrated contexts, in which, in the first instance, the subject and his particular ways of elaborating concepts are considered. With the aim of demarcating the transience in conceptual constructions in literacy, the article adopts a theoretical-practical research methodology and is presented from two sections. The first highlights literacy as a language practice, relating social aspects to mental representation processes. The second illustrates the variability of literacy processes by presenting a path of productions made by a child. The final remarks highlight that, despite the many ways in which coloniality and its consequent forms of generalization and control of human learning are present in literacy, it is possible to build contextualized modes consistent with the intercultural dialogue inherent in the notion of literacy as a process.La escritura es una consecuencia de procesos mentales complejos transitorios, situados socialmente. Su análisis deriva de contextos culturalmente integrados, en los que, en primera etapa, se considera al sujeto y sus formas particulares de elaborar concepciones. Con el objetivo de demarcar la efímero en las construcciones conceptuales en la alfabetización, el artículo adopta una metodología de investigación teórico-práctica y se presenta en dos secciones. La primera destaca la lectoescritura como práctica del lenguaje, relacionando matices sociales con procesos de representación mental. La segunda ilustra la variabilidad de los procesos de alfabetización al presentar un camino de producciones creadas por un niño. Las consideraciones finales destacan que, a pesar de las múltiples formas en que la colonialidad y sus consecuentes formas de generalización y control del aprendizaje humano están presentes en la alfabetización, es posible construir formas contextualizadas coherentes con el necesario diálogo intercultural inherente a la noción de la alfabetización como proceso.A escrita é consequência de processos mentais complexos transitórios, situados socialmente. Sua análise é dependente de contextos culturalmente integrados, nos quais se considera, em primeira instância, o sujeito e seus modos particulares de elaboração de conceitos. Com o objetivo de demarcar a transitoriedade nas construções conceituais na alfabetização, o artigo adota uma metodologia de pesquisa teórico-prática e se apresenta a partir de duas seções. A primeira destaca a alfabetização como prática de linguagem, relacionando os aspectos sociais aos processos de representação mental. A segunda ilustra a variabilidade dos processos de alfabetização ao apresentar um percurso de produções elaboradas por uma criança. As considerações finais destacam que, a despeito das muitas formas em que a colonialidade e suas consequentes formas de generalização e controle da aprendizagem humana se fazem presentes na alfabetização, é possível a construção de modos contextualizados coerentes com o diálogo intercultural inerente à noção de alfabetização como processo.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2023-09-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdftext/htmltext/htmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1847710.21723/riaee.v18iesp.1.18477Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2023) v. 18, esp. 1: Linguagens e Letramentos: olhares e diálogos intersetoriais; e023078Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2023) v. 18, esp. 1: Linguagens e Letramentos: olhares e diálogos intersetoriais; e0230781982-55872446-860610.21723/riaee.v18iesp.1reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspaenghttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18477/16547https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18477/16548https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18477/16549https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18477/16550https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18477/16591Copyright (c) 2023 Maria Letícia Cautela de Almeida Machado, Paula da Silva Vidal Cid Lopeshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMachado, Maria Letícia Cautela de AlmeidaLopes, Paula da Silva Vidal Cid2023-09-27T17:00:30Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/18477Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2023-09-27T17:00:30Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Scripture processes and transientity in conceptual and symbolic constructions in language production
Procesos de escritura y transitoriedad en construcciones conceptuales y simbólicas en la producción del lenguaje
Processos de escritura e transitoriedade nas construções conceituais e simbólicas na produção de linguagem
title Scripture processes and transientity in conceptual and symbolic constructions in language production
spellingShingle Scripture processes and transientity in conceptual and symbolic constructions in language production
Machado, Maria Letícia Cautela de Almeida
Escritura
Lenguaje
Alfabetización
Escrita
Linguagem
Alfabetização
Writing
Language
Literacy
title_short Scripture processes and transientity in conceptual and symbolic constructions in language production
title_full Scripture processes and transientity in conceptual and symbolic constructions in language production
title_fullStr Scripture processes and transientity in conceptual and symbolic constructions in language production
title_full_unstemmed Scripture processes and transientity in conceptual and symbolic constructions in language production
title_sort Scripture processes and transientity in conceptual and symbolic constructions in language production
author Machado, Maria Letícia Cautela de Almeida
author_facet Machado, Maria Letícia Cautela de Almeida
Lopes, Paula da Silva Vidal Cid
author_role author
author2 Lopes, Paula da Silva Vidal Cid
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Machado, Maria Letícia Cautela de Almeida
Lopes, Paula da Silva Vidal Cid
dc.subject.por.fl_str_mv Escritura
Lenguaje
Alfabetización
Escrita
Linguagem
Alfabetização
Writing
Language
Literacy
topic Escritura
Lenguaje
Alfabetización
Escrita
Linguagem
Alfabetização
Writing
Language
Literacy
description Writing is a consequence of transitory complex mental processes, situated socially. Its analysis depends on culturally integrated contexts, in which, in the first instance, the subject and his particular ways of elaborating concepts are considered. With the aim of demarcating the transience in conceptual constructions in literacy, the article adopts a theoretical-practical research methodology and is presented from two sections. The first highlights literacy as a language practice, relating social aspects to mental representation processes. The second illustrates the variability of literacy processes by presenting a path of productions made by a child. The final remarks highlight that, despite the many ways in which coloniality and its consequent forms of generalization and control of human learning are present in literacy, it is possible to build contextualized modes consistent with the intercultural dialogue inherent in the notion of literacy as a process.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-09-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18477
10.21723/riaee.v18iesp.1.18477
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18477
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v18iesp.1.18477
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
eng
language por
spa
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18477/16547
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18477/16548
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18477/16549
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18477/16550
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18477/16591
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Maria Letícia Cautela de Almeida Machado, Paula da Silva Vidal Cid Lopes
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Maria Letícia Cautela de Almeida Machado, Paula da Silva Vidal Cid Lopes
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
text/html
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2023) v. 18, esp. 1: Linguagens e Letramentos: olhares e diálogos intersetoriais; e023078
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2023) v. 18, esp. 1: Linguagens e Letramentos: olhares e diálogos intersetoriais; e023078
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v18iesp.1
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1788171040564707328