Scripture processes and transientity in conceptual and symbolic constructions in language production
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa eng |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18477 |
Resumo: | Writing is a consequence of transitory complex mental processes, situated socially. Its analysis depends on culturally integrated contexts, in which, in the first instance, the subject and his particular ways of elaborating concepts are considered. With the aim of demarcating the transience in conceptual constructions in literacy, the article adopts a theoretical-practical research methodology and is presented from two sections. The first highlights literacy as a language practice, relating social aspects to mental representation processes. The second illustrates the variability of literacy processes by presenting a path of productions made by a child. The final remarks highlight that, despite the many ways in which coloniality and its consequent forms of generalization and control of human learning are present in literacy, it is possible to build contextualized modes consistent with the intercultural dialogue inherent in the notion of literacy as a process. |
id |
UNESP-15_390b179da8cdb2514b22cd5e256c91f7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/18477 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Scripture processes and transientity in conceptual and symbolic constructions in language productionProcesos de escritura y transitoriedad en construcciones conceptuales y simbólicas en la producción del lenguajeProcessos de escritura e transitoriedade nas construções conceituais e simbólicas na produção de linguagemEscrituraLenguajeAlfabetizaciónEscritaLinguagemAlfabetizaçãoWritingLanguageLiteracyWriting is a consequence of transitory complex mental processes, situated socially. Its analysis depends on culturally integrated contexts, in which, in the first instance, the subject and his particular ways of elaborating concepts are considered. With the aim of demarcating the transience in conceptual constructions in literacy, the article adopts a theoretical-practical research methodology and is presented from two sections. The first highlights literacy as a language practice, relating social aspects to mental representation processes. The second illustrates the variability of literacy processes by presenting a path of productions made by a child. The final remarks highlight that, despite the many ways in which coloniality and its consequent forms of generalization and control of human learning are present in literacy, it is possible to build contextualized modes consistent with the intercultural dialogue inherent in the notion of literacy as a process.La escritura es una consecuencia de procesos mentales complejos transitorios, situados socialmente. Su análisis deriva de contextos culturalmente integrados, en los que, en primera etapa, se considera al sujeto y sus formas particulares de elaborar concepciones. Con el objetivo de demarcar la efímero en las construcciones conceptuales en la alfabetización, el artículo adopta una metodología de investigación teórico-práctica y se presenta en dos secciones. La primera destaca la lectoescritura como práctica del lenguaje, relacionando matices sociales con procesos de representación mental. La segunda ilustra la variabilidad de los procesos de alfabetización al presentar un camino de producciones creadas por un niño. Las consideraciones finales destacan que, a pesar de las múltiples formas en que la colonialidad y sus consecuentes formas de generalización y control del aprendizaje humano están presentes en la alfabetización, es posible construir formas contextualizadas coherentes con el necesario diálogo intercultural inherente a la noción de la alfabetización como proceso.A escrita é consequência de processos mentais complexos transitórios, situados socialmente. Sua análise é dependente de contextos culturalmente integrados, nos quais se considera, em primeira instância, o sujeito e seus modos particulares de elaboração de conceitos. Com o objetivo de demarcar a transitoriedade nas construções conceituais na alfabetização, o artigo adota uma metodologia de pesquisa teórico-prática e se apresenta a partir de duas seções. A primeira destaca a alfabetização como prática de linguagem, relacionando os aspectos sociais aos processos de representação mental. A segunda ilustra a variabilidade dos processos de alfabetização ao apresentar um percurso de produções elaboradas por uma criança. As considerações finais destacam que, a despeito das muitas formas em que a colonialidade e suas consequentes formas de generalização e controle da aprendizagem humana se fazem presentes na alfabetização, é possível a construção de modos contextualizados coerentes com o diálogo intercultural inerente à noção de alfabetização como processo.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2023-09-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdftext/htmltext/htmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1847710.21723/riaee.v18iesp.1.18477Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2023) v. 18, esp. 1: Linguagens e Letramentos: olhares e diálogos intersetoriais; e023078Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2023) v. 18, esp. 1: Linguagens e Letramentos: olhares e diálogos intersetoriais; e0230781982-55872446-860610.21723/riaee.v18iesp.1reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspaenghttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18477/16547https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18477/16548https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18477/16549https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18477/16550https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18477/16591Copyright (c) 2023 Maria Letícia Cautela de Almeida Machado, Paula da Silva Vidal Cid Lopeshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMachado, Maria Letícia Cautela de AlmeidaLopes, Paula da Silva Vidal Cid2023-09-27T17:00:30Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/18477Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2023-09-27T17:00:30Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Scripture processes and transientity in conceptual and symbolic constructions in language production Procesos de escritura y transitoriedad en construcciones conceptuales y simbólicas en la producción del lenguaje Processos de escritura e transitoriedade nas construções conceituais e simbólicas na produção de linguagem |
title |
Scripture processes and transientity in conceptual and symbolic constructions in language production |
spellingShingle |
Scripture processes and transientity in conceptual and symbolic constructions in language production Machado, Maria Letícia Cautela de Almeida Escritura Lenguaje Alfabetización Escrita Linguagem Alfabetização Writing Language Literacy |
title_short |
Scripture processes and transientity in conceptual and symbolic constructions in language production |
title_full |
Scripture processes and transientity in conceptual and symbolic constructions in language production |
title_fullStr |
Scripture processes and transientity in conceptual and symbolic constructions in language production |
title_full_unstemmed |
Scripture processes and transientity in conceptual and symbolic constructions in language production |
title_sort |
Scripture processes and transientity in conceptual and symbolic constructions in language production |
author |
Machado, Maria Letícia Cautela de Almeida |
author_facet |
Machado, Maria Letícia Cautela de Almeida Lopes, Paula da Silva Vidal Cid |
author_role |
author |
author2 |
Lopes, Paula da Silva Vidal Cid |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Machado, Maria Letícia Cautela de Almeida Lopes, Paula da Silva Vidal Cid |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Escritura Lenguaje Alfabetización Escrita Linguagem Alfabetização Writing Language Literacy |
topic |
Escritura Lenguaje Alfabetización Escrita Linguagem Alfabetização Writing Language Literacy |
description |
Writing is a consequence of transitory complex mental processes, situated socially. Its analysis depends on culturally integrated contexts, in which, in the first instance, the subject and his particular ways of elaborating concepts are considered. With the aim of demarcating the transience in conceptual constructions in literacy, the article adopts a theoretical-practical research methodology and is presented from two sections. The first highlights literacy as a language practice, relating social aspects to mental representation processes. The second illustrates the variability of literacy processes by presenting a path of productions made by a child. The final remarks highlight that, despite the many ways in which coloniality and its consequent forms of generalization and control of human learning are present in literacy, it is possible to build contextualized modes consistent with the intercultural dialogue inherent in the notion of literacy as a process. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-09-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18477 10.21723/riaee.v18iesp.1.18477 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18477 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v18iesp.1.18477 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por spa eng |
language |
por spa eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18477/16547 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18477/16548 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18477/16549 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18477/16550 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18477/16591 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Maria Letícia Cautela de Almeida Machado, Paula da Silva Vidal Cid Lopes https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Maria Letícia Cautela de Almeida Machado, Paula da Silva Vidal Cid Lopes https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/pdf text/html text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2023) v. 18, esp. 1: Linguagens e Letramentos: olhares e diálogos intersetoriais; e023078 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2023) v. 18, esp. 1: Linguagens e Letramentos: olhares e diálogos intersetoriais; e023078 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v18iesp.1 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1788171040564707328 |