Integral and specialized eductaional assistance: an gramscian analyzes of FENAPES’ proposal
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10644 |
Resumo: | This article analyzes one of the Apaes National Federation’s (FENAPAES) educational proposal, devised as Specialized Educational Assistance (AEE), between 1998 and 2015. This is a documental study, based on the ideas of Antonio Gramsci. However, the proposal has a therapeutic character, without pedagogical specificity; moreover, it differs from an integral human formation, as conceived by Gramsci, as the Fenapaes educational proposal aims to an early professional education, and the human formation expected do not overcome fragmentation between the intellectual dimension and the manual labor produced by the capitalist society. |
id |
UNESP-15_3f53d418124fb3e89047a4feb8268081 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10644 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Integral and specialized eductaional assistance: an gramscian analyzes of FENAPES’ proposalAtención educacional especializada integral e integrada: análisis gramsciana de una propuesta de la FENAPAESAtendimento educacional especializado integral e integrado: análise gramsciana de uma proposta da FENAPAESSpecialized Educational AssistanceApaes National Federation’sSpecial EducationGramsciAtención Educacional EspecializadaFederación Nacional de las Asociaciones de Padres y Amigos de los EspecialesEducación EspecialGramsciAtendimento educacional especializadoFederação Nacional das Associações de Pais e Amigos dos ExcepcionaisEducação especialGramsciThis article analyzes one of the Apaes National Federation’s (FENAPAES) educational proposal, devised as Specialized Educational Assistance (AEE), between 1998 and 2015. This is a documental study, based on the ideas of Antonio Gramsci. However, the proposal has a therapeutic character, without pedagogical specificity; moreover, it differs from an integral human formation, as conceived by Gramsci, as the Fenapaes educational proposal aims to an early professional education, and the human formation expected do not overcome fragmentation between the intellectual dimension and the manual labor produced by the capitalist society.Este artículo analiza una de las propuestas educacionales de la Federación Nacional de las Asociaciones de Padres y Amigos de los Especiales (FENAPAES), formulada como Atención Educacional Especializada (AEE), desde 1998 hasta 2015. Se trata de un estudio documental, fundamentado en el pensamiento de Antonio Gramsci. Sin embargo, dicha propuesta educacional posee un carácter terapéutico, sin especificidad pedagógica e, incluso, difiere de una formación humana integral, diseña por Gramsci, pues, la perspectiva educacional de la Fenapaes anhela una educación profesional precoz y la formación humana prevista no supera la fragmentación entre las dimensiones intelectual y manual del trabajo producido por la sociedad capitalista.O presente artigo analisa uma das propostas educacionais da Federação Nacional das Associações de Pais e Amigos dos Excepcionais (FENAPAES), formulada como Atendimento Educacional Especializado (AEE), entre 1998 a 2015. Trata-se de um estudo documental, fundamentado no pensamento de Antonio Gramsci. Porém, tal proposta educacional possui um caráter terapêutico, sem especificidade pedagógica e, inclusive, difere de uma formação humana integral, concebida por Gramsci, pois a perspectiva educacional da Fenapaes almeja uma educação profissionalizante precoce e a formação humana prevista não supera a fragmentação entre as dimensões intelectual e manual do trabalho produzida pela sociedade capitalista.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2018-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiondocumentalapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1064410.21723/riaee.unesp.v13.n4.out/dez.2018.10644Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n.4, out./dez. (2018); 1652-1662Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n.4, out./dez. (2018); 1652-16621982-55872446-860610.21723/riaee.unesp.v13.n4.out/dez.2018reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10644/7673https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10644/7680https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10644/7749Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, João Henrique daMelo, Douglas Christian Ferrari de2018-11-17T01:50:30Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10644Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2018-11-17T01:50:30Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Integral and specialized eductaional assistance: an gramscian analyzes of FENAPES’ proposal Atención educacional especializada integral e integrada: análisis gramsciana de una propuesta de la FENAPAES Atendimento educacional especializado integral e integrado: análise gramsciana de uma proposta da FENAPAES |
title |
Integral and specialized eductaional assistance: an gramscian analyzes of FENAPES’ proposal |
spellingShingle |
Integral and specialized eductaional assistance: an gramscian analyzes of FENAPES’ proposal Silva, João Henrique da Specialized Educational Assistance Apaes National Federation’s Special Education Gramsci Atención Educacional Especializada Federación Nacional de las Asociaciones de Padres y Amigos de los Especiales Educación Especial Gramsci Atendimento educacional especializado Federação Nacional das Associações de Pais e Amigos dos Excepcionais Educação especial Gramsci |
title_short |
Integral and specialized eductaional assistance: an gramscian analyzes of FENAPES’ proposal |
title_full |
Integral and specialized eductaional assistance: an gramscian analyzes of FENAPES’ proposal |
title_fullStr |
Integral and specialized eductaional assistance: an gramscian analyzes of FENAPES’ proposal |
title_full_unstemmed |
Integral and specialized eductaional assistance: an gramscian analyzes of FENAPES’ proposal |
title_sort |
Integral and specialized eductaional assistance: an gramscian analyzes of FENAPES’ proposal |
author |
Silva, João Henrique da |
author_facet |
Silva, João Henrique da Melo, Douglas Christian Ferrari de |
author_role |
author |
author2 |
Melo, Douglas Christian Ferrari de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, João Henrique da Melo, Douglas Christian Ferrari de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Specialized Educational Assistance Apaes National Federation’s Special Education Gramsci Atención Educacional Especializada Federación Nacional de las Asociaciones de Padres y Amigos de los Especiales Educación Especial Gramsci Atendimento educacional especializado Federação Nacional das Associações de Pais e Amigos dos Excepcionais Educação especial Gramsci |
topic |
Specialized Educational Assistance Apaes National Federation’s Special Education Gramsci Atención Educacional Especializada Federación Nacional de las Asociaciones de Padres y Amigos de los Especiales Educación Especial Gramsci Atendimento educacional especializado Federação Nacional das Associações de Pais e Amigos dos Excepcionais Educação especial Gramsci |
description |
This article analyzes one of the Apaes National Federation’s (FENAPAES) educational proposal, devised as Specialized Educational Assistance (AEE), between 1998 and 2015. This is a documental study, based on the ideas of Antonio Gramsci. However, the proposal has a therapeutic character, without pedagogical specificity; moreover, it differs from an integral human formation, as conceived by Gramsci, as the Fenapaes educational proposal aims to an early professional education, and the human formation expected do not overcome fragmentation between the intellectual dimension and the manual labor produced by the capitalist society. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-10-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion documental |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10644 10.21723/riaee.unesp.v13.n4.out/dez.2018.10644 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10644 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.unesp.v13.n4.out/dez.2018.10644 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por spa |
language |
por spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10644/7673 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10644/7680 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10644/7749 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n.4, out./dez. (2018); 1652-1662 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n.4, out./dez. (2018); 1652-1662 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.unesp.v13.n4.out/dez.2018 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215856068689920 |