Integral and specialized eductaional assistance: an gramscian analyzes of FENAPES’ proposal

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, João Henrique da
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Melo, Douglas Christian Ferrari de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10644
Resumo: This article analyzes one of the Apaes National Federation’s (FENAPAES) educational proposal, devised as Specialized Educational Assistance (AEE), between 1998 and 2015. This is a documental study, based on the ideas of Antonio Gramsci. However, the proposal has a therapeutic character, without pedagogical specificity; moreover, it differs from an integral human formation, as conceived by Gramsci, as the Fenapaes educational proposal aims to an early professional education, and the human formation expected do not overcome fragmentation between the intellectual dimension and the manual labor produced by the capitalist society.
id UNESP-15_3f53d418124fb3e89047a4feb8268081
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10644
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Integral and specialized eductaional assistance: an gramscian analyzes of FENAPES’ proposalAtención educacional especializada integral e integrada: análisis gramsciana de una propuesta de la FENAPAESAtendimento educacional especializado integral e integrado: análise gramsciana de uma proposta da FENAPAESSpecialized Educational AssistanceApaes National Federation’sSpecial EducationGramsciAtención Educacional EspecializadaFederación Nacional de las Asociaciones de Padres y Amigos de los EspecialesEducación EspecialGramsciAtendimento educacional especializadoFederação Nacional das Associações de Pais e Amigos dos ExcepcionaisEducação especialGramsciThis article analyzes one of the Apaes National Federation’s (FENAPAES) educational proposal, devised as Specialized Educational Assistance (AEE), between 1998 and 2015. This is a documental study, based on the ideas of Antonio Gramsci. However, the proposal has a therapeutic character, without pedagogical specificity; moreover, it differs from an integral human formation, as conceived by Gramsci, as the Fenapaes educational proposal aims to an early professional education, and the human formation expected do not overcome fragmentation between the intellectual dimension and the manual labor produced by the capitalist society.Este artículo analiza una de las propuestas educacionales de la Federación Nacional de las Asociaciones de Padres y Amigos de los Especiales (FENAPAES), formulada como Atención Educacional Especializada (AEE), desde 1998 hasta 2015. Se trata de un estudio documental, fundamentado en el pensamiento de Antonio Gramsci. Sin embargo, dicha propuesta educacional posee un carácter terapéutico, sin especificidad pedagógica e, incluso, difiere de una formación humana integral, diseña por Gramsci, pues, la perspectiva educacional de la Fenapaes anhela una educación profesional precoz y la formación humana prevista no supera la fragmentación entre las dimensiones intelectual y manual del trabajo producido por la sociedad capitalista.O presente artigo analisa uma das propostas educacionais da Federação Nacional das Associações de Pais e Amigos dos Excepcionais (FENAPAES), formulada como Atendimento Educacional Especializado (AEE), entre 1998 a 2015. Trata-se de um estudo documental, fundamentado no pensamento de Antonio Gramsci. Porém, tal proposta educacional possui um caráter terapêutico, sem especificidade pedagógica e, inclusive, difere de uma formação humana integral, concebida por Gramsci, pois a perspectiva educacional da Fenapaes almeja uma educação profissionalizante precoce e a formação humana prevista não supera a fragmentação entre as dimensões intelectual e manual do trabalho produzida pela sociedade capitalista.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2018-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiondocumentalapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1064410.21723/riaee.unesp.v13.n4.out/dez.2018.10644Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n.4, out./dez. (2018); 1652-1662Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n.4, out./dez. (2018); 1652-16621982-55872446-860610.21723/riaee.unesp.v13.n4.out/dez.2018reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10644/7673https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10644/7680https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10644/7749Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, João Henrique daMelo, Douglas Christian Ferrari de2018-11-17T01:50:30Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10644Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2018-11-17T01:50:30Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Integral and specialized eductaional assistance: an gramscian analyzes of FENAPES’ proposal
Atención educacional especializada integral e integrada: análisis gramsciana de una propuesta de la FENAPAES
Atendimento educacional especializado integral e integrado: análise gramsciana de uma proposta da FENAPAES
title Integral and specialized eductaional assistance: an gramscian analyzes of FENAPES’ proposal
spellingShingle Integral and specialized eductaional assistance: an gramscian analyzes of FENAPES’ proposal
Silva, João Henrique da
Specialized Educational Assistance
Apaes National Federation’s
Special Education
Gramsci
Atención Educacional Especializada
Federación Nacional de las Asociaciones de Padres y Amigos de los Especiales
Educación Especial
Gramsci
Atendimento educacional especializado
Federação Nacional das Associações de Pais e Amigos dos Excepcionais
Educação especial
Gramsci
title_short Integral and specialized eductaional assistance: an gramscian analyzes of FENAPES’ proposal
title_full Integral and specialized eductaional assistance: an gramscian analyzes of FENAPES’ proposal
title_fullStr Integral and specialized eductaional assistance: an gramscian analyzes of FENAPES’ proposal
title_full_unstemmed Integral and specialized eductaional assistance: an gramscian analyzes of FENAPES’ proposal
title_sort Integral and specialized eductaional assistance: an gramscian analyzes of FENAPES’ proposal
author Silva, João Henrique da
author_facet Silva, João Henrique da
Melo, Douglas Christian Ferrari de
author_role author
author2 Melo, Douglas Christian Ferrari de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, João Henrique da
Melo, Douglas Christian Ferrari de
dc.subject.por.fl_str_mv Specialized Educational Assistance
Apaes National Federation’s
Special Education
Gramsci
Atención Educacional Especializada
Federación Nacional de las Asociaciones de Padres y Amigos de los Especiales
Educación Especial
Gramsci
Atendimento educacional especializado
Federação Nacional das Associações de Pais e Amigos dos Excepcionais
Educação especial
Gramsci
topic Specialized Educational Assistance
Apaes National Federation’s
Special Education
Gramsci
Atención Educacional Especializada
Federación Nacional de las Asociaciones de Padres y Amigos de los Especiales
Educación Especial
Gramsci
Atendimento educacional especializado
Federação Nacional das Associações de Pais e Amigos dos Excepcionais
Educação especial
Gramsci
description This article analyzes one of the Apaes National Federation’s (FENAPAES) educational proposal, devised as Specialized Educational Assistance (AEE), between 1998 and 2015. This is a documental study, based on the ideas of Antonio Gramsci. However, the proposal has a therapeutic character, without pedagogical specificity; moreover, it differs from an integral human formation, as conceived by Gramsci, as the Fenapaes educational proposal aims to an early professional education, and the human formation expected do not overcome fragmentation between the intellectual dimension and the manual labor produced by the capitalist society.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-10-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
documental
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10644
10.21723/riaee.unesp.v13.n4.out/dez.2018.10644
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10644
identifier_str_mv 10.21723/riaee.unesp.v13.n4.out/dez.2018.10644
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
language por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10644/7673
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10644/7680
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10644/7749
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n.4, out./dez. (2018); 1652-1662
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n.4, out./dez. (2018); 1652-1662
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.unesp.v13.n4.out/dez.2018
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215856068689920