Food and nutrition education in school environment: an integrative review

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Tecchio Borsoi, Aline
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Paz Arruda Teo, Carla Rosane, Mussio, Bruna Roniza
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/7413
Resumo: The Food and Nutrition Education is a strategy to promote health and healthy eating habits. The school environment rises as a suitable place to develop these actions. Through Integrative Literature Review, we could identify the characteristics of scientific production on the Food and Nutrition Education at school from 2002 to 2013. The sample of this review consisted of 17 articles. It was observed that it has been giving more emphasis to this issue from 2009. Nine of the selected studies opted for intervention methodologies, and eight of them have proposed to consolidate the practice of educators, administrators and school cafeteria owners, the understanding of Food and Nutrition Education. The actions accomplished were characterized as slightly critical and participatory strategies based on the transmission of information. It concludes the need for approaches to treating eating disorders broadly at school, through problem-solving methodologies that go beyond the mere transmission of information. 
id UNESP-15_51dd0140e3f3466de12c675873189df6
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/7413
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Food and nutrition education in school environment: an integrative reviewEducación alimentaria y nutricional en el ambiente escolar: una revisión integradoraEducação alimentar e nutricional no ambiente escolar: uma revisão integrativaFood and nutrition education. School health. School feeding. School health services.Educación Alimentaria y Nutricional. Salud Escolar. Alimentación Escolar. Servicios de Salud Escolar.Educação alimentar e nutricional. Saúde escolar. Alimentação escolar. Serviços de saúde escolar.The Food and Nutrition Education is a strategy to promote health and healthy eating habits. The school environment rises as a suitable place to develop these actions. Through Integrative Literature Review, we could identify the characteristics of scientific production on the Food and Nutrition Education at school from 2002 to 2013. The sample of this review consisted of 17 articles. It was observed that it has been giving more emphasis to this issue from 2009. Nine of the selected studies opted for intervention methodologies, and eight of them have proposed to consolidate the practice of educators, administrators and school cafeteria owners, the understanding of Food and Nutrition Education. The actions accomplished were characterized as slightly critical and participatory strategies based on the transmission of information. It concludes the need for approaches to treating eating disorders broadly at school, through problem-solving methodologies that go beyond the mere transmission of information. La Educación Alimentaria y Nutricional es una estrategia de promoción de la salud y de los hábitos alimentares saludables. El ambiente escolar surge como un lugar adecuado para desarrollar estas acciones. Se objetivó, por medio de la Revisión Integradora de la Literatura, identificar las características de la producción científica sobre la Educación Alimentaria y Nutricional en el ambiente escolar en el periodo de 2002 a 2013. La muestra de esta revisión se constituyó de 17 artículos. Se observó que a partir de 2009 se ha dado más énfasis al tema. Nueve de los estudios seleccionados utilizaron por metodologías de intervención, y ocho se propusieron a consolidar, en la práctica de educadores, gestores y dueños de cantinas escolares, la comprensión sobre Educación Alimentaria y Nutricional. Las acciones realizadas se caracterizaron como estrategias poco participativas y críticas basadas en la transmisión de información. Se concluyó por la necesidad de abordajes que permitían tratar los problemas alimentares de modo más amplio en la escuela, por intermedio de metodologías que problematice y superen la simple transmisión de información.A Educação Alimentar e Nutricional é uma estratégia de promoção da saúde e de hábitos alimentares saudáveis. O ambiente escolar surge como um local adequado para desenvolver estas ações. Objetivou-se, através de Revisão Integrativa de Literatura, identificar as características da produção científica sobre a Educação Alimentar e Nutricional no ambiente escolar no período de 2002 a 2013. A amostra desta revisão constituiu-se de 17 artigos. Observou-se que a partir de 2009 tem se dado maior ênfase ao tema. Nove dos estudos selecionados utilizaram metodologias de intervenção, e oito se propuseram a consolidar, na prática de educadores, gestores e donos de cantina escolar, a compreensão sobre Educação Alimentar e Nutricional. As ações realizadas caracterizaram-se como estratégias pouco participativas e críticas, baseadas na transmissão de informações. Conclui-se pela necessidade de abordagens que permitam tratar os problemas alimentares de modo mais amplo na escola, por intermédio de metodologias problematizadoras que superem a mera transmissão de informação.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2016-10-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/741310.21723/riaee.v11.n3.7413Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 11, n. 3, jul-set (2016); 1441-1460Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 11, n. 3, jul-set (2016); 1441-14601982-55872446-860610.21723/riaee.v11.n3reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/7413/5919Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessTecchio Borsoi, AlinePaz Arruda Teo, Carla RosaneMussio, Bruna Roniza2017-07-04T18:27:05Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/7413Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2017-07-04T18:27:05Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Food and nutrition education in school environment: an integrative review
Educación alimentaria y nutricional en el ambiente escolar: una revisión integradora
Educação alimentar e nutricional no ambiente escolar: uma revisão integrativa
title Food and nutrition education in school environment: an integrative review
spellingShingle Food and nutrition education in school environment: an integrative review
Tecchio Borsoi, Aline
Food and nutrition education. School health. School feeding. School health services.
Educación Alimentaria y Nutricional. Salud Escolar. Alimentación Escolar. Servicios de Salud Escolar.
Educação alimentar e nutricional. Saúde escolar. Alimentação escolar. Serviços de saúde escolar.
title_short Food and nutrition education in school environment: an integrative review
title_full Food and nutrition education in school environment: an integrative review
title_fullStr Food and nutrition education in school environment: an integrative review
title_full_unstemmed Food and nutrition education in school environment: an integrative review
title_sort Food and nutrition education in school environment: an integrative review
author Tecchio Borsoi, Aline
author_facet Tecchio Borsoi, Aline
Paz Arruda Teo, Carla Rosane
Mussio, Bruna Roniza
author_role author
author2 Paz Arruda Teo, Carla Rosane
Mussio, Bruna Roniza
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Tecchio Borsoi, Aline
Paz Arruda Teo, Carla Rosane
Mussio, Bruna Roniza
dc.subject.por.fl_str_mv Food and nutrition education. School health. School feeding. School health services.
Educación Alimentaria y Nutricional. Salud Escolar. Alimentación Escolar. Servicios de Salud Escolar.
Educação alimentar e nutricional. Saúde escolar. Alimentação escolar. Serviços de saúde escolar.
topic Food and nutrition education. School health. School feeding. School health services.
Educación Alimentaria y Nutricional. Salud Escolar. Alimentación Escolar. Servicios de Salud Escolar.
Educação alimentar e nutricional. Saúde escolar. Alimentação escolar. Serviços de saúde escolar.
description The Food and Nutrition Education is a strategy to promote health and healthy eating habits. The school environment rises as a suitable place to develop these actions. Through Integrative Literature Review, we could identify the characteristics of scientific production on the Food and Nutrition Education at school from 2002 to 2013. The sample of this review consisted of 17 articles. It was observed that it has been giving more emphasis to this issue from 2009. Nine of the selected studies opted for intervention methodologies, and eight of them have proposed to consolidate the practice of educators, administrators and school cafeteria owners, the understanding of Food and Nutrition Education. The actions accomplished were characterized as slightly critical and participatory strategies based on the transmission of information. It concludes the need for approaches to treating eating disorders broadly at school, through problem-solving methodologies that go beyond the mere transmission of information. 
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-10-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/7413
10.21723/riaee.v11.n3.7413
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/7413
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v11.n3.7413
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/7413/5919
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 11, n. 3, jul-set (2016); 1441-1460
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 11, n. 3, jul-set (2016); 1441-1460
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v11.n3
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215853906526208