Learning and video games

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Limberger, Leticia Staub
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Müller, César Augusto, Pinto, Maira Meira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/7852
Resumo: This research uses the complexity paradigm to discuss videogames as technical objects; open relational spaces, dialogic and unpredictable. Its unpredictability allows us to explore the human dimensions regarding the structural coupling and the Autopoiesis, essential concepts to understand learning through videogames. The research presented here has as methodological approach the cartographic method, which belongs to the present, and refers to a process that is happening, an action that is being developed to meet a reality. The reality we seek to set / know is that of a group of teenagers from Santa Cruz do Sul and its relation to videogames. The text is narrative as a way to give embodiment to the experience which is produced by the group.
id UNESP-15_539406eb57f4f00bfb3db1d1ee20599a
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/7852
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Learning and video gamesAprendizajes y videojuegosAprendizagens e videogamesVideogames. Learning. Paradigm of complexity. Cartography.Videojuego. Aprendizaje. Paradigma de la complejidad. Cartografía.Videogames. Aprendizagem. Paradigma da complexidade. Cartografia.This research uses the complexity paradigm to discuss videogames as technical objects; open relational spaces, dialogic and unpredictable. Its unpredictability allows us to explore the human dimensions regarding the structural coupling and the Autopoiesis, essential concepts to understand learning through videogames. The research presented here has as methodological approach the cartographic method, which belongs to the present, and refers to a process that is happening, an action that is being developed to meet a reality. The reality we seek to set / know is that of a group of teenagers from Santa Cruz do Sul and its relation to videogames. The text is narrative as a way to give embodiment to the experience which is produced by the group.La presente investigación parte del paradigma de la complejidad y problematiza los videojuegos como objetos técnicos, espacios relacionales abiertos, dialógicos e imprevisibles. Su imprevisibilidad abre caminos para que se explore las dimensiones del ser humano en lo que se refiere al acoplamiento estructural y a la autopoiesis, conceptos esenciales para configurar entendimientos acerca del aprendizaje por medio del uso de videojuegos. La investigación que presentamos posee como aporte metodológico el método cartográfico, el cual pertenece al presente y se refiere a un proceso que está ocurriendo, una acción que está siendo desarrollada para conocer  una realidad. La realidad que intentamos configurar/conocer es la de un grupo de adolescentes de Santa Cruz do Sul y su relación con los videojuegos. El texto será narrativo, como forma de dar corporeidad a la experiencia/vivencia que se produce junto al grupo.A presente pesquisa parte do paradigma da complexidade e problematiza os videogames enquanto objetos técnicos, espaços relacionais abertos, dialógicos e imprevisíveis. Sua imprevisibilidade abre caminhos para explorarmos as dimensões do humano no que se refere ao acoplamento estrutural e à autopoiesis, conceitos essenciais para configurar entendimentos acerca da aprendizagem por meio do uso de videogames. A pesquisa que ora se apresenta tem como aporte metodológico o método cartográfico, que pertence ao presente, e se refere a um processo que está acontecendo, uma ação que está sendo desenvolvida para conhecer uma realidade. A realidade que buscamos configurar/conhecer é a de um grupo de adolescentes de Santa Cruz do Sul e sua relação com os videogames. O texto será narrativo, como forma de dar corporeidade à experiência/vivência que se se produz junto ao grupo.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2016-10-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/785210.21723/riaee.v11.n3.7852Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 11, n. 3, jul-set (2016); 1149-1168Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 11, n. 3, jul-set (2016); 1149-11681982-55872446-860610.21723/riaee.v11.n3reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/7852/5902Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessLimberger, Leticia StaubMüller, César AugustoPinto, Maira Meira2017-07-04T18:27:05Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/7852Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2017-07-04T18:27:05Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Learning and video games
Aprendizajes y videojuegos
Aprendizagens e videogames
title Learning and video games
spellingShingle Learning and video games
Limberger, Leticia Staub
Videogames. Learning. Paradigm of complexity. Cartography.
Videojuego. Aprendizaje. Paradigma de la complejidad. Cartografía.
Videogames. Aprendizagem. Paradigma da complexidade. Cartografia.
title_short Learning and video games
title_full Learning and video games
title_fullStr Learning and video games
title_full_unstemmed Learning and video games
title_sort Learning and video games
author Limberger, Leticia Staub
author_facet Limberger, Leticia Staub
Müller, César Augusto
Pinto, Maira Meira
author_role author
author2 Müller, César Augusto
Pinto, Maira Meira
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Limberger, Leticia Staub
Müller, César Augusto
Pinto, Maira Meira
dc.subject.por.fl_str_mv Videogames. Learning. Paradigm of complexity. Cartography.
Videojuego. Aprendizaje. Paradigma de la complejidad. Cartografía.
Videogames. Aprendizagem. Paradigma da complexidade. Cartografia.
topic Videogames. Learning. Paradigm of complexity. Cartography.
Videojuego. Aprendizaje. Paradigma de la complejidad. Cartografía.
Videogames. Aprendizagem. Paradigma da complexidade. Cartografia.
description This research uses the complexity paradigm to discuss videogames as technical objects; open relational spaces, dialogic and unpredictable. Its unpredictability allows us to explore the human dimensions regarding the structural coupling and the Autopoiesis, essential concepts to understand learning through videogames. The research presented here has as methodological approach the cartographic method, which belongs to the present, and refers to a process that is happening, an action that is being developed to meet a reality. The reality we seek to set / know is that of a group of teenagers from Santa Cruz do Sul and its relation to videogames. The text is narrative as a way to give embodiment to the experience which is produced by the group.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-10-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/7852
10.21723/riaee.v11.n3.7852
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/7852
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v11.n3.7852
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/7852/5902
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 11, n. 3, jul-set (2016); 1149-1168
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 11, n. 3, jul-set (2016); 1149-1168
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v11.n3
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215853991460865