Pedagogical authority or authoritarianism in education for children? Reflections in Hannah Arendt and the critical theory

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Marta Regina Furlan de
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11505
Resumo: The main objective of the text is to reflect on the pedagogical authority or authoritarianism in the formative spaces directed to the education of the childhood, weaving a dialogue between Hannah Arendt and the Critical Theory. This text is justified by the need to analyze the possible misunderstandings that are due to the modern theories of pedagogy and education that influence educational practices aimed at working with children between 0 and 5 years old. The methodology of work is in the bibliographic study with the main reading of the work Between the past and the future of Hannah Arendt (2013) dialoguing with the Critical Theory from the work Education and Emancipation in Theodor Adorno (1985). As a result, the anxieties presented by the author and dialogued with Adorno and Horkheimer, lead us to rethink the school and, thus, to seek new pedagogical horizons in favor of emancipatory formative work of childhood.
id UNESP-15_667a664ea16c7fd0ad168606ef087a8e
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11505
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Pedagogical authority or authoritarianism in education for children? Reflections in Hannah Arendt and the critical theoryAutoridad pedagogica o autoritarismo en la educación para la infancia? Reflexiones en Hannah Arendt y la teoría críticaAutoridade pedagógica ou autoritarismo na educação para a infância? Reflexões em Hannah Arendt e a teoria críticaAuthorityTeachersHannah ArendtCritical theoryChild education.AutoridadProfesoresHannah ArendtTeoría críticaEducación Infantil.AutoridadeProfessoresHannah ArendtTeoria críticaEducação infantil.The main objective of the text is to reflect on the pedagogical authority or authoritarianism in the formative spaces directed to the education of the childhood, weaving a dialogue between Hannah Arendt and the Critical Theory. This text is justified by the need to analyze the possible misunderstandings that are due to the modern theories of pedagogy and education that influence educational practices aimed at working with children between 0 and 5 years old. The methodology of work is in the bibliographic study with the main reading of the work Between the past and the future of Hannah Arendt (2013) dialoguing with the Critical Theory from the work Education and Emancipation in Theodor Adorno (1985). As a result, the anxieties presented by the author and dialogued with Adorno and Horkheimer, lead us to rethink the school and, thus, to seek new pedagogical horizons in favor of emancipatory formative work of childhood.El objetivo principal del texto es reflexionar acerca de la autoridad pedagógica o autoritarismo en los espacios formativos dirigidos a la educación de la infancia, tejiendo un diálogo entre Hannah Arendt y la Teoría Crítica. Este texto se justifica por la necesidad de análisis de los posibles equívocos que se derivan de las teorías modernas de la pedagogía y de la educación, que influencian las prácticas educativas dirigidas al trabajo con niños entre 0 y 5 años. La metodología de trabajo está en el estudio bibliográfico con la lectura principal de la obra Entre el pasado y el futuro de Hannah Arendt (2013) dialogando con la Teoría Crítica a partir de la obra Educación y Emancipación en Theodor Adorno (1985). Como resultado, las inquietudes presentadas por la autora y dialogadas con Adorno y Horkheimer, nos suscita a repensar la escuela y, de ese modo, buscar nuevos horizontes pedagógicos en favor de un trabajo formativo emancipatorio de la infancia.O objetivo principal do texto é refletir acerca da autoridade pedagógica ou autoritarismo nos espaços formativos voltados para a educação da infância, tecendo um diálogo entre Hannah Arendt e a Teoria Crítica.  Este texto se justifica pela necessidade de análise dos possíveis equívocos que são decorrentes das teorias modernas da pedagogia e da educação, que influenciam as práticas educativas voltadas ao trabalho com crianças entre 0 e 5 anos. A metodologia de trabalho está no estudo bibliográfico com a leitura principal da obra Entre o passado e o futuro de Hannah Arendt (2013) dialogando com a Teoria Crítica a partir da obra Educação e Emancipação em Theodor Adorno (1985). Como resultado, as inquietações apresentadas pela autora e dialogadas com Adorno e Horkheimer, suscitam-nos a repensar a escola e, desse modo, buscar novos horizontes pedagógicos em favor de um trabalho formativo emancipatório da infância.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-07-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionEstudo bibliográficoapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1150510.21723/riaee.v14i2.11505Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 2, abr./jun.; 456-469Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 2, abr./jun.; 456-4691982-55872446-860610.21723/riaee.v14i2reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11505/8031https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11505/8151https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11505/8592Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Marta Regina Furlan de2019-11-14T18:20:14Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11505Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2019-11-14T18:20:14Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Pedagogical authority or authoritarianism in education for children? Reflections in Hannah Arendt and the critical theory
Autoridad pedagogica o autoritarismo en la educación para la infancia? Reflexiones en Hannah Arendt y la teoría crítica
Autoridade pedagógica ou autoritarismo na educação para a infância? Reflexões em Hannah Arendt e a teoria crítica
title Pedagogical authority or authoritarianism in education for children? Reflections in Hannah Arendt and the critical theory
spellingShingle Pedagogical authority or authoritarianism in education for children? Reflections in Hannah Arendt and the critical theory
Oliveira, Marta Regina Furlan de
Authority
Teachers
Hannah Arendt
Critical theory
Child education.
Autoridad
Profesores
Hannah Arendt
Teoría crítica
Educación Infantil.
Autoridade
Professores
Hannah Arendt
Teoria crítica
Educação infantil.
title_short Pedagogical authority or authoritarianism in education for children? Reflections in Hannah Arendt and the critical theory
title_full Pedagogical authority or authoritarianism in education for children? Reflections in Hannah Arendt and the critical theory
title_fullStr Pedagogical authority or authoritarianism in education for children? Reflections in Hannah Arendt and the critical theory
title_full_unstemmed Pedagogical authority or authoritarianism in education for children? Reflections in Hannah Arendt and the critical theory
title_sort Pedagogical authority or authoritarianism in education for children? Reflections in Hannah Arendt and the critical theory
author Oliveira, Marta Regina Furlan de
author_facet Oliveira, Marta Regina Furlan de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Marta Regina Furlan de
dc.subject.por.fl_str_mv Authority
Teachers
Hannah Arendt
Critical theory
Child education.
Autoridad
Profesores
Hannah Arendt
Teoría crítica
Educación Infantil.
Autoridade
Professores
Hannah Arendt
Teoria crítica
Educação infantil.
topic Authority
Teachers
Hannah Arendt
Critical theory
Child education.
Autoridad
Profesores
Hannah Arendt
Teoría crítica
Educación Infantil.
Autoridade
Professores
Hannah Arendt
Teoria crítica
Educação infantil.
description The main objective of the text is to reflect on the pedagogical authority or authoritarianism in the formative spaces directed to the education of the childhood, weaving a dialogue between Hannah Arendt and the Critical Theory. This text is justified by the need to analyze the possible misunderstandings that are due to the modern theories of pedagogy and education that influence educational practices aimed at working with children between 0 and 5 years old. The methodology of work is in the bibliographic study with the main reading of the work Between the past and the future of Hannah Arendt (2013) dialoguing with the Critical Theory from the work Education and Emancipation in Theodor Adorno (1985). As a result, the anxieties presented by the author and dialogued with Adorno and Horkheimer, lead us to rethink the school and, thus, to seek new pedagogical horizons in favor of emancipatory formative work of childhood.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-07-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Estudo bibliográfico
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11505
10.21723/riaee.v14i2.11505
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11505
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v14i2.11505
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
language por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11505/8031
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11505/8151
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11505/8592
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 2, abr./jun.; 456-469
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 2, abr./jun.; 456-469
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v14i2
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215856632823808