Proposal for construction of learning object as support to the teaching of art

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Américo, Marcos
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Magnoni, Maria da Graça Mello, De Grande, Fernando Chade, De Grande, Elizabeth Rossi
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10167
Resumo: The comprehensiveness of art as a language instituted and capable of serving the most diverse contexts, brings us to understand it as an area of knowledge, with its own codes and knowledge, which, being inserted in the school curricula, demands that it be updated to the contemporary environment of Education, integrating digital media as possible resources for expression and communication, redesigning the teaching of art in a contemporary way from the use of technology in the classroom. The research proposes the construction of a Learning Object conceptualized as any resource that can be used as support in the educational process and that offers the necessary digital support for the development of the proposed sequence in the search of a multidisciplinary and current learning for the Elementary Education in Art.
id UNESP-15_69bfc1aec63be8f16bbd37b0e413fa3a
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10167
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Proposal for construction of learning object as support to the teaching of artPropuesta para la construcción de objetos de aprendizaje como apoyo a la enseñanza de arteProposta para construção de objeto de aprendizagem como apoio ao ensino de arteLearning object. Triangular approach. Art.Objeto de aprendizaje. Enfoque triangular. Arte.Objeto de aprendizagem. Abordagem triangular. Arte.The comprehensiveness of art as a language instituted and capable of serving the most diverse contexts, brings us to understand it as an area of knowledge, with its own codes and knowledge, which, being inserted in the school curricula, demands that it be updated to the contemporary environment of Education, integrating digital media as possible resources for expression and communication, redesigning the teaching of art in a contemporary way from the use of technology in the classroom. The research proposes the construction of a Learning Object conceptualized as any resource that can be used as support in the educational process and that offers the necessary digital support for the development of the proposed sequence in the search of a multidisciplinary and current learning for the Elementary Education in Art.El alcance del arte como lenguaje instituido y capaz de servir a los más diversos contextos, nos trae subsidios para comprenderla como área de conocimiento, con códigos y saberes propios que, al estar inserta en los currículos escolares, demanda que sea actualizada al ambiente contemporáneo de Que se integran a los soportes digitales como posibles recursos de expresión y comunicación, rediseñando la enseñanza de arte de forma contemporánea a partir del uso de la tecnología en el aula. La investigación propone la construcción de un Objeto de Aprendizaje conceptuado como cualquier recurso que pueda ser utilizado como apoyo en el proceso educativo y que ofrece el soporte digital necesario para el desarrollo de la secuencia propuesta en la búsqueda de un aprendizaje multidisciplinario y actual para la Enseñanza Fundamental en Arte.A abrangência da arte como linguagem instituída é capaz de servir aos mais diversos contextos, nos traz subsídios para a compreende-la como área de conhecimento, com códigos e saberes próprios que, ao estar inserida nos currículos escolares demanda que seja atualizada ao ambiente contemporâneo de educação, integrando-se aos suportes digitais como possíveis recursos de expressão e comunicação, redesenhando o ensino de arte de forma contemporânea a partir do uso da tecnologia em sala de aula. A pesquisa propõe a construção de um Objeto de Aprendizagem conceituado como qualquer recurso que possa ser utilizado como apoio no processo educacional e que oferece o suporte digital necessário para o desenvolvimento da sequência proposta na busca de uma aprendizagem multidisciplinar e atual para o Ensino Fundamental em Arte.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2017-10-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1016710.21723/riaee.v12.n4.out./dez.2017.10167Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 12, n. 4, out./dez. (2017); 2273-2291Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 12, n. 4, out./dez. (2017); 2273-22911982-55872446-860610.21723/riaee.v12.n4.out./dez.2017reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10167/6955Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAmérico, MarcosMagnoni, Maria da Graça MelloDe Grande, Fernando ChadeDe Grande, Elizabeth Rossi2018-07-27T22:37:40Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10167Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2018-07-27T22:37:40Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Proposal for construction of learning object as support to the teaching of art
Propuesta para la construcción de objetos de aprendizaje como apoyo a la enseñanza de arte
Proposta para construção de objeto de aprendizagem como apoio ao ensino de arte
title Proposal for construction of learning object as support to the teaching of art
spellingShingle Proposal for construction of learning object as support to the teaching of art
Américo, Marcos
Learning object. Triangular approach. Art.
Objeto de aprendizaje. Enfoque triangular. Arte.
Objeto de aprendizagem. Abordagem triangular. Arte.
title_short Proposal for construction of learning object as support to the teaching of art
title_full Proposal for construction of learning object as support to the teaching of art
title_fullStr Proposal for construction of learning object as support to the teaching of art
title_full_unstemmed Proposal for construction of learning object as support to the teaching of art
title_sort Proposal for construction of learning object as support to the teaching of art
author Américo, Marcos
author_facet Américo, Marcos
Magnoni, Maria da Graça Mello
De Grande, Fernando Chade
De Grande, Elizabeth Rossi
author_role author
author2 Magnoni, Maria da Graça Mello
De Grande, Fernando Chade
De Grande, Elizabeth Rossi
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Américo, Marcos
Magnoni, Maria da Graça Mello
De Grande, Fernando Chade
De Grande, Elizabeth Rossi
dc.subject.por.fl_str_mv Learning object. Triangular approach. Art.
Objeto de aprendizaje. Enfoque triangular. Arte.
Objeto de aprendizagem. Abordagem triangular. Arte.
topic Learning object. Triangular approach. Art.
Objeto de aprendizaje. Enfoque triangular. Arte.
Objeto de aprendizagem. Abordagem triangular. Arte.
description The comprehensiveness of art as a language instituted and capable of serving the most diverse contexts, brings us to understand it as an area of knowledge, with its own codes and knowledge, which, being inserted in the school curricula, demands that it be updated to the contemporary environment of Education, integrating digital media as possible resources for expression and communication, redesigning the teaching of art in a contemporary way from the use of technology in the classroom. The research proposes the construction of a Learning Object conceptualized as any resource that can be used as support in the educational process and that offers the necessary digital support for the development of the proposed sequence in the search of a multidisciplinary and current learning for the Elementary Education in Art.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-10-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10167
10.21723/riaee.v12.n4.out./dez.2017.10167
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10167
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v12.n4.out./dez.2017.10167
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10167/6955
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 12, n. 4, out./dez. (2017); 2273-2291
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 12, n. 4, out./dez. (2017); 2273-2291
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v12.n4.out./dez.2017
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215855954395136