The participation of a pupil with down syndrome in pedagogical practices in child education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12212 |
Resumo: | Pre-school is part of a decisive period in the formation of a child. In this context, this research aimed to analyze mediation situations and pedagogical practices that interfered in a positive way with curricular access and social interaction of a child with Down syndrome. A preschool class, her teacher, and a caregiver of the target child participated in this research. The data collection was conducing through systematic observation and recorded with filming and field notes. The results indicated favorable mediations for curricular access in the following situations: proximity between the child and the teacher; sharing of activities with the child; requests for collaboration of the child in routine activities; proposition of group activities; among others. We conclude that the quality of interaction and the concern with this quality were the main factors responsible for promoting the participation of the target child in the activities. |
id |
UNESP-15_88cec0250034a876e59b63e65aff31f4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12212 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The participation of a pupil with down syndrome in pedagogical practices in child educationLa participación de un niño con síndrome de down en las prácticas pedagógicas de la educación infantilA participação de uma criança com síndrome de down em práticas pedagógicas na educação infantilChild educationPedagogical practicesInclusion.Educación infantilPrácticas pedagógicasInclusión.Educação infantilPráticas pedagógicasInclusão.Pre-school is part of a decisive period in the formation of a child. In this context, this research aimed to analyze mediation situations and pedagogical practices that interfered in a positive way with curricular access and social interaction of a child with Down syndrome. A preschool class, her teacher, and a caregiver of the target child participated in this research. The data collection was conducing through systematic observation and recorded with filming and field notes. The results indicated favorable mediations for curricular access in the following situations: proximity between the child and the teacher; sharing of activities with the child; requests for collaboration of the child in routine activities; proposition of group activities; among others. We conclude that the quality of interaction and the concern with this quality were the main factors responsible for promoting the participation of the target child in the activities.La fase preescolar forma parte de un período decisivo en la formación de un niño. En ese contexto, esta investigación tuvo como objetivo analizar las situaciones de mediación y las prácticas pedagógicas que interfirieron de manera positiva, junto al acceso curricular e interacción social de un niño con síndrome de Down. Participaron de esta investigación una clase preescolar, su profesora y su cuidadora. Los datos fueron obtenidos por medio de observación sistemática y fueron registrados con filmaciones y notas de campo. Los resultados indicaron que existen mediaciones favorables al acceso curricular en las siguientes situaciones: proximidad entre el niño y la profesora; intercambio en las actividades con el niño; solicitudes de colaboración del niño en las actividades de rutina; propuesta de actividades en grupo; entre otras. Concluimos que la calidad de interacción y su preocupación fueron los principales factores responsables para la motivación de la participación del niño en las actividades planteadas.A fase pré-escolar faz parte de um período decisivo na formação de uma criança. Nesse contexto, essa pesquisa teve como objetivo analisar situações de mediação e práticas pedagógicas que interferiram de maneira positiva junto ao acesso curricular e à interação social de uma criança com Síndrome de Down. Uma turma de pré-escola, sua professora e uma cuidadora da criança-alvo participaram dessa pesquisa. Os dados foram obtidos por meio de observação sistemática e registrados com filmagens e notas de campo. Os resultados indicaram mediações favoráveis ao acesso curricular nas seguintes situações: proximidade entre a criança e a professora; compartilhamento de atividades com a criança; pedidos de colaboração da criança em atividades de rotina; proposição de atividades em grupo; dentre outras. Concluímos que a qualidade de interação e a preocupação com essa qualidade foram os principais fatores responsáveis pela promoção da participação da criança-alvo nas atividades. Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1221210.21723/riaee.v14iesp.1.12212Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v .14, n. esp. 1, abr. - Dossiê Inclusão e Educação Infantil; 869-882Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v .14, n. esp. 1, abr. - Dossiê Inclusão e Educação Infantil; 869-8821982-55872446-860610.21723/riaee.v14iesp.1reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12212/8062https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12212/8330https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12212/8937Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Jáima Pinheiro deAraujo, Mariane Andreuzzi2020-09-19T13:18:09Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12212Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-09-19T13:18:09Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The participation of a pupil with down syndrome in pedagogical practices in child education La participación de un niño con síndrome de down en las prácticas pedagógicas de la educación infantil A participação de uma criança com síndrome de down em práticas pedagógicas na educação infantil |
title |
The participation of a pupil with down syndrome in pedagogical practices in child education |
spellingShingle |
The participation of a pupil with down syndrome in pedagogical practices in child education Oliveira, Jáima Pinheiro de Child education Pedagogical practices Inclusion. Educación infantil Prácticas pedagógicas Inclusión. Educação infantil Práticas pedagógicas Inclusão. |
title_short |
The participation of a pupil with down syndrome in pedagogical practices in child education |
title_full |
The participation of a pupil with down syndrome in pedagogical practices in child education |
title_fullStr |
The participation of a pupil with down syndrome in pedagogical practices in child education |
title_full_unstemmed |
The participation of a pupil with down syndrome in pedagogical practices in child education |
title_sort |
The participation of a pupil with down syndrome in pedagogical practices in child education |
author |
Oliveira, Jáima Pinheiro de |
author_facet |
Oliveira, Jáima Pinheiro de Araujo, Mariane Andreuzzi |
author_role |
author |
author2 |
Araujo, Mariane Andreuzzi |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Jáima Pinheiro de Araujo, Mariane Andreuzzi |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Child education Pedagogical practices Inclusion. Educación infantil Prácticas pedagógicas Inclusión. Educação infantil Práticas pedagógicas Inclusão. |
topic |
Child education Pedagogical practices Inclusion. Educación infantil Prácticas pedagógicas Inclusión. Educação infantil Práticas pedagógicas Inclusão. |
description |
Pre-school is part of a decisive period in the formation of a child. In this context, this research aimed to analyze mediation situations and pedagogical practices that interfered in a positive way with curricular access and social interaction of a child with Down syndrome. A preschool class, her teacher, and a caregiver of the target child participated in this research. The data collection was conducing through systematic observation and recorded with filming and field notes. The results indicated favorable mediations for curricular access in the following situations: proximity between the child and the teacher; sharing of activities with the child; requests for collaboration of the child in routine activities; proposition of group activities; among others. We conclude that the quality of interaction and the concern with this quality were the main factors responsible for promoting the participation of the target child in the activities. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-04-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12212 10.21723/riaee.v14iesp.1.12212 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12212 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v14iesp.1.12212 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por spa |
language |
por spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12212/8062 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12212/8330 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12212/8937 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v .14, n. esp. 1, abr. - Dossiê Inclusão e Educação Infantil; 869-882 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v .14, n. esp. 1, abr. - Dossiê Inclusão e Educação Infantil; 869-882 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v14iesp.1 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215857175986176 |