The participation of a pupil with down syndrome in pedagogical practices in child education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Jáima Pinheiro de
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Araujo, Mariane Andreuzzi
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12212
Resumo: Pre-school is part of a decisive period in the formation of a child. In this context, this research aimed to analyze mediation situations and pedagogical practices that interfered in a positive way with curricular access and social interaction of a child with Down syndrome. A preschool class, her teacher, and a caregiver of the target child participated in this research. The data collection was conducing through systematic observation and recorded with filming and field notes. The results indicated favorable mediations for curricular access in the following situations: proximity between the child and the teacher; sharing of activities with the child; requests for collaboration of the child in routine activities; proposition of group activities; among others. We conclude that the quality of interaction and the concern with this quality were the main factors responsible for promoting the participation of the target child in the activities.
id UNESP-15_88cec0250034a876e59b63e65aff31f4
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12212
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling The participation of a pupil with down syndrome in pedagogical practices in child educationLa participación de un niño con síndrome de down en las prácticas pedagógicas de la educación infantilA participação de uma criança com síndrome de down em práticas pedagógicas na educação infantilChild educationPedagogical practicesInclusion.Educación infantilPrácticas pedagógicasInclusión.Educação infantilPráticas pedagógicasInclusão.Pre-school is part of a decisive period in the formation of a child. In this context, this research aimed to analyze mediation situations and pedagogical practices that interfered in a positive way with curricular access and social interaction of a child with Down syndrome. A preschool class, her teacher, and a caregiver of the target child participated in this research. The data collection was conducing through systematic observation and recorded with filming and field notes. The results indicated favorable mediations for curricular access in the following situations: proximity between the child and the teacher; sharing of activities with the child; requests for collaboration of the child in routine activities; proposition of group activities; among others. We conclude that the quality of interaction and the concern with this quality were the main factors responsible for promoting the participation of the target child in the activities.La fase preescolar forma parte de un período decisivo en la formación de un niño. En ese contexto, esta investigación tuvo como objetivo analizar las situaciones de mediación y las prácticas pedagógicas que interfirieron de manera positiva, junto al acceso curricular e interacción social de un niño con síndrome de Down. Participaron de esta investigación una clase preescolar, su profesora y su cuidadora. Los datos fueron obtenidos por medio de observación sistemática y fueron registrados con filmaciones y notas de campo. Los resultados indicaron que existen mediaciones favorables al acceso curricular en las siguientes situaciones: proximidad entre el niño y la profesora; intercambio en las actividades con el niño; solicitudes de colaboración del niño en las actividades de rutina; propuesta de actividades en grupo; entre otras. Concluimos que la calidad de interacción y su preocupación fueron los principales factores responsables para la motivación de la participación del niño en las actividades planteadas.A fase pré-escolar faz parte de um período decisivo na formação de uma criança. Nesse contexto, essa pesquisa teve como objetivo analisar situações de mediação e práticas pedagógicas que interferiram de maneira positiva junto ao acesso curricular e à interação social de uma criança com Síndrome de Down. Uma turma de pré-escola, sua professora e uma cuidadora da criança-alvo participaram dessa pesquisa. Os dados foram obtidos por meio de observação sistemática e registrados com filmagens e notas de campo. Os resultados indicaram mediações favoráveis ao acesso curricular nas seguintes situações: proximidade entre a criança e a professora; compartilhamento de atividades com a criança; pedidos de colaboração da criança em atividades de rotina; proposição de atividades em grupo; dentre outras. Concluímos que a qualidade de interação e a preocupação com essa qualidade foram os principais fatores responsáveis pela promoção da participação da criança-alvo nas atividades. Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1221210.21723/riaee.v14iesp.1.12212Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v .14, n. esp. 1, abr. - Dossiê Inclusão e Educação Infantil; 869-882Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v .14, n. esp. 1, abr. - Dossiê Inclusão e Educação Infantil; 869-8821982-55872446-860610.21723/riaee.v14iesp.1reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12212/8062https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12212/8330https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12212/8937Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Jáima Pinheiro deAraujo, Mariane Andreuzzi2020-09-19T13:18:09Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12212Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-09-19T13:18:09Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv The participation of a pupil with down syndrome in pedagogical practices in child education
La participación de un niño con síndrome de down en las prácticas pedagógicas de la educación infantil
A participação de uma criança com síndrome de down em práticas pedagógicas na educação infantil
title The participation of a pupil with down syndrome in pedagogical practices in child education
spellingShingle The participation of a pupil with down syndrome in pedagogical practices in child education
Oliveira, Jáima Pinheiro de
Child education
Pedagogical practices
Inclusion.
Educación infantil
Prácticas pedagógicas
Inclusión.
Educação infantil
Práticas pedagógicas
Inclusão.
title_short The participation of a pupil with down syndrome in pedagogical practices in child education
title_full The participation of a pupil with down syndrome in pedagogical practices in child education
title_fullStr The participation of a pupil with down syndrome in pedagogical practices in child education
title_full_unstemmed The participation of a pupil with down syndrome in pedagogical practices in child education
title_sort The participation of a pupil with down syndrome in pedagogical practices in child education
author Oliveira, Jáima Pinheiro de
author_facet Oliveira, Jáima Pinheiro de
Araujo, Mariane Andreuzzi
author_role author
author2 Araujo, Mariane Andreuzzi
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Jáima Pinheiro de
Araujo, Mariane Andreuzzi
dc.subject.por.fl_str_mv Child education
Pedagogical practices
Inclusion.
Educación infantil
Prácticas pedagógicas
Inclusión.
Educação infantil
Práticas pedagógicas
Inclusão.
topic Child education
Pedagogical practices
Inclusion.
Educación infantil
Prácticas pedagógicas
Inclusión.
Educação infantil
Práticas pedagógicas
Inclusão.
description Pre-school is part of a decisive period in the formation of a child. In this context, this research aimed to analyze mediation situations and pedagogical practices that interfered in a positive way with curricular access and social interaction of a child with Down syndrome. A preschool class, her teacher, and a caregiver of the target child participated in this research. The data collection was conducing through systematic observation and recorded with filming and field notes. The results indicated favorable mediations for curricular access in the following situations: proximity between the child and the teacher; sharing of activities with the child; requests for collaboration of the child in routine activities; proposition of group activities; among others. We conclude that the quality of interaction and the concern with this quality were the main factors responsible for promoting the participation of the target child in the activities.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-04-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12212
10.21723/riaee.v14iesp.1.12212
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12212
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v14iesp.1.12212
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
language por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12212/8062
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12212/8330
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12212/8937
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v .14, n. esp. 1, abr. - Dossiê Inclusão e Educação Infantil; 869-882
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v .14, n. esp. 1, abr. - Dossiê Inclusão e Educação Infantil; 869-882
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v14iesp.1
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215857175986176