Students’ perception regarding the use of study scripts in practical classes of neuroanatomy

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Menezes, Cristiane Torres Guimarães
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Silva Júnior, Edivaldo Xavier, Cerqueira, Gilberto Santos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11496
Resumo: The aim of study was to analyze the students' perception of Physiotherapy course, based on the use of didactic scripts in practical classes of Neuroanatomy discipline. It was of qualitative type, through an experience report, in which the content analysis of discourses of participants was carried out. It was possible to observe that scripts facilitated their comprehension of concept of curricular component worked here, as well as presented like guiding method in learning process and were dynamic and facilitators in the apprehension of contents studied. Thus, we infer that use of didactic scripts, in practical classes of Neuroanatomy discipline, contribute in teaching-learning process, making student active in construction of his knowledge.
id UNESP-15_9f175f1d24363b271956d32f64517631
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11496
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Students’ perception regarding the use of study scripts in practical classes of neuroanatomyPercepción de discentes frente al uso de roteiros de estudio en clases prácticas de anatomía humana y neuroanatomíaPercepção de discentes frente ao uso de roteiros de estudo em aulas práticas de neuroanatomiaAnatomyManualLearningTeachingPhysiotherapy.AnatomíaManualAprendizajeEnseñanzaFisioterapia.AnatomiaManualAprendizagemEnsinoFisioterapia.The aim of study was to analyze the students' perception of Physiotherapy course, based on the use of didactic scripts in practical classes of Neuroanatomy discipline. It was of qualitative type, through an experience report, in which the content analysis of discourses of participants was carried out. It was possible to observe that scripts facilitated their comprehension of concept of curricular component worked here, as well as presented like guiding method in learning process and were dynamic and facilitators in the apprehension of contents studied. Thus, we infer that use of didactic scripts, in practical classes of Neuroanatomy discipline, contribute in teaching-learning process, making student active in construction of his knowledge.El objetivo del estudio fue analizar la percepción de discentes, del curso de Fisioterapia, frente al uso de manuales didácticos en clases prácticas de la disciplina de Neuroanatomía. Este fue del tipo cualitativo, a través de relato de experiencia, en el cual se realizó el análisis de contenido de los discursos de los partícipes. Se pudo observar que los manuales les facilitaron la comprensión del concepto del componente curricular aquí trabajado, así como se presentó como un método orientador en el proceso de aprendizaje y fueron dinámicos y facilitadores en la aprehensión de los contenidos estudiados. Así, inferimos que el uso de manuales didácticos, en clases prácticas de la disciplina de neuroanatomía, contribuyen en el proceso de enseñanza-aprendizaje, haciendo el discente activo en la construcción de su conocimiento.O objetivo do estudo foi analisar a percepção de discentes do curso de fisioterapia, a partir do uso de roteiros didáticos em aulas práticas da disciplina de Neuroanatomia. Este foi do tipo qualitativo, através de relato de experiência, no qual realizou-se a análise de conteúdo dos discursos dos partícipes. Foi possível observar que os roteiros lhes facilitaram a compreensão do conceito do componente curricular aqui trabalhado, bem como se apresentou como um método norteador no processo de aprendizagem e foram dinâmicos e facilitadores na apreensão dos conteúdos estudados. Assim, inferimos que o uso de roteiros didáticos em aulas práticas da disciplina de neuroanatomia contribui no processo de ensino-aprendizagem, tornando o discente ativo na construção de seu conhecimento.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-09-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1149610.21723/riaee.v14i3.11496Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 4, out./dez.; 2244-2259Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 4, out./dez.; 2244-22591982-55872446-860610.21723/riaee.v14i4reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11496/8767https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11496/9537https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11496/9703Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMenezes, Cristiane Torres GuimarãesSilva Júnior, Edivaldo XavierCerqueira, Gilberto Santos2020-10-01T15:58:36Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11496Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-10-01T15:58:36Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Students’ perception regarding the use of study scripts in practical classes of neuroanatomy
Percepción de discentes frente al uso de roteiros de estudio en clases prácticas de anatomía humana y neuroanatomía
Percepção de discentes frente ao uso de roteiros de estudo em aulas práticas de neuroanatomia
title Students’ perception regarding the use of study scripts in practical classes of neuroanatomy
spellingShingle Students’ perception regarding the use of study scripts in practical classes of neuroanatomy
Menezes, Cristiane Torres Guimarães
Anatomy
Manual
Learning
Teaching
Physiotherapy.
Anatomía
Manual
Aprendizaje
Enseñanza
Fisioterapia.
Anatomia
Manual
Aprendizagem
Ensino
Fisioterapia.
title_short Students’ perception regarding the use of study scripts in practical classes of neuroanatomy
title_full Students’ perception regarding the use of study scripts in practical classes of neuroanatomy
title_fullStr Students’ perception regarding the use of study scripts in practical classes of neuroanatomy
title_full_unstemmed Students’ perception regarding the use of study scripts in practical classes of neuroanatomy
title_sort Students’ perception regarding the use of study scripts in practical classes of neuroanatomy
author Menezes, Cristiane Torres Guimarães
author_facet Menezes, Cristiane Torres Guimarães
Silva Júnior, Edivaldo Xavier
Cerqueira, Gilberto Santos
author_role author
author2 Silva Júnior, Edivaldo Xavier
Cerqueira, Gilberto Santos
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Menezes, Cristiane Torres Guimarães
Silva Júnior, Edivaldo Xavier
Cerqueira, Gilberto Santos
dc.subject.por.fl_str_mv Anatomy
Manual
Learning
Teaching
Physiotherapy.
Anatomía
Manual
Aprendizaje
Enseñanza
Fisioterapia.
Anatomia
Manual
Aprendizagem
Ensino
Fisioterapia.
topic Anatomy
Manual
Learning
Teaching
Physiotherapy.
Anatomía
Manual
Aprendizaje
Enseñanza
Fisioterapia.
Anatomia
Manual
Aprendizagem
Ensino
Fisioterapia.
description The aim of study was to analyze the students' perception of Physiotherapy course, based on the use of didactic scripts in practical classes of Neuroanatomy discipline. It was of qualitative type, through an experience report, in which the content analysis of discourses of participants was carried out. It was possible to observe that scripts facilitated their comprehension of concept of curricular component worked here, as well as presented like guiding method in learning process and were dynamic and facilitators in the apprehension of contents studied. Thus, we infer that use of didactic scripts, in practical classes of Neuroanatomy discipline, contribute in teaching-learning process, making student active in construction of his knowledge.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-09-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11496
10.21723/riaee.v14i3.11496
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11496
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v14i3.11496
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
language por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11496/8767
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11496/9537
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11496/9703
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 4, out./dez.; 2244-2259
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 4, out./dez.; 2244-2259
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v14i4
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215856629678080