Cultural industry and teacher training: analysis of theses and dissertations in CAPES (2014-2018)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Yaegashi, Solange Franci Raimundo
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Oliveira, Lucilia Vernaschi de, Oliveira Júnior, Isaias Batista de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
spa
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12918
Resumo: This study is part of the discussion about the current context of teacher education influenced by the dictates of the cultural industry. The approach proposed for this work seeks to problematize the aforementioned theme supported by the theoretical references of the Frankfurt School represented by Theodor W. Adorno, among other thinkers. Thus, we aim to analyze the use of the Critical Theory of Society used in the foundation of stricto sensu research on teacher education in Brazil, from 2014 to 2018. The results point to the importance of the Adornian theory in the critical foundation of studies on the formation of teachers in our country, understood in the process of capitalist production and consumption, that uses art as a maneuver of alienation and massification of the great mass.
id UNESP-15_b8bcc928fb3736cdfcc4622858cad985
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12918
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Cultural industry and teacher training: analysis of theses and dissertations in CAPES (2014-2018)Industria cultural y formación docente: análisis de tesis y disertaciones presentes en la CAPES (2014-2018)Indústria cultural e formação docente: análise de teses e dissertações presentes na CAPES (2014-2018)AdornoTeacher trainingCultural industry.AdornoFormación docenteIndustria cultural.AdornoFormação docenteIndústria cultural.This study is part of the discussion about the current context of teacher education influenced by the dictates of the cultural industry. The approach proposed for this work seeks to problematize the aforementioned theme supported by the theoretical references of the Frankfurt School represented by Theodor W. Adorno, among other thinkers. Thus, we aim to analyze the use of the Critical Theory of Society used in the foundation of stricto sensu research on teacher education in Brazil, from 2014 to 2018. The results point to the importance of the Adornian theory in the critical foundation of studies on the formation of teachers in our country, understood in the process of capitalist production and consumption, that uses art as a maneuver of alienation and massification of the great mass.El estudio se insiere en la discusión acerca del actual contexto de formación docente influenciado por los dictámenes de la industria cultural. El recorte propuesto para el trabajo busca problematizar el dicho tema apoyado en los referenciales teóricos de la Escuela de Frankfurt representada por Theodor W. Adorno, entre otros pensadores. Con ello, tenemos por objeto analizar el uso de la Teoría Crítica de la Sociedad utilizada en la fundamentación de investigaciones stricto sensu sobre formación docente en Brasil, entre los años 2014 y 2018. Los resultados señalan la importancia de la teoría adorniana en la fundamentación crítica de estudios sobre la formación del profesorado en nuestro país, comprendida en el proceso de producción y consumo capitalista que se vale del arte como manobra de alienación y masificación de la gran masa.Esse estudo insere-se na discussão acerca do atual contexto de formação docente influenciado pelos ditames da indústria cultural. O recorte proposto para o trabalho busca problematizar a referida temática apoiada nos referenciais teóricos da Escola de Frankfurt representada por Theodor W. Adorno, dentre outros pensadores. Com isso, objetivamos analisar o uso da Teoria Crítica da Sociedade utilizada na fundamentação de pesquisas stricto sensu sobre formação docente no Brasil, entre os anos de 2014 a 2018. Os resultados apontam para a importância da teoria adorniana na fundamentação crítica de estudos sobre a formação de professores em nosso país, entendida no processo de produção e consumo capitalista que se vale da arte como manobra de alienação e massificação da grande massa.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1291810.21723/riaee.v14iesp.4.12918Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. esp. 4, dez. - Dossiê: Indústria cultural, educação e trabalho docente: da semiformação à emancipação humana; 1913-1928Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. esp. 4, dez. - Dossiê: Indústria cultural, educação e trabalho docente: da semiformação à emancipação humana; 1913-19281982-55872446-860610.21723/riaee.v14iesp.4reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporengspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12918/8687https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12918/8751https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12918/9205https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12918/9718Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessYaegashi, Solange Franci RaimundoOliveira, Lucilia Vernaschi deOliveira Júnior, Isaias Batista de2020-10-01T22:07:35Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12918Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-10-01T22:07:35Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Cultural industry and teacher training: analysis of theses and dissertations in CAPES (2014-2018)
Industria cultural y formación docente: análisis de tesis y disertaciones presentes en la CAPES (2014-2018)
Indústria cultural e formação docente: análise de teses e dissertações presentes na CAPES (2014-2018)
title Cultural industry and teacher training: analysis of theses and dissertations in CAPES (2014-2018)
spellingShingle Cultural industry and teacher training: analysis of theses and dissertations in CAPES (2014-2018)
Yaegashi, Solange Franci Raimundo
Adorno
Teacher training
Cultural industry.
Adorno
Formación docente
Industria cultural.
Adorno
Formação docente
Indústria cultural.
title_short Cultural industry and teacher training: analysis of theses and dissertations in CAPES (2014-2018)
title_full Cultural industry and teacher training: analysis of theses and dissertations in CAPES (2014-2018)
title_fullStr Cultural industry and teacher training: analysis of theses and dissertations in CAPES (2014-2018)
title_full_unstemmed Cultural industry and teacher training: analysis of theses and dissertations in CAPES (2014-2018)
title_sort Cultural industry and teacher training: analysis of theses and dissertations in CAPES (2014-2018)
author Yaegashi, Solange Franci Raimundo
author_facet Yaegashi, Solange Franci Raimundo
Oliveira, Lucilia Vernaschi de
Oliveira Júnior, Isaias Batista de
author_role author
author2 Oliveira, Lucilia Vernaschi de
Oliveira Júnior, Isaias Batista de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Yaegashi, Solange Franci Raimundo
Oliveira, Lucilia Vernaschi de
Oliveira Júnior, Isaias Batista de
dc.subject.por.fl_str_mv Adorno
Teacher training
Cultural industry.
Adorno
Formación docente
Industria cultural.
Adorno
Formação docente
Indústria cultural.
topic Adorno
Teacher training
Cultural industry.
Adorno
Formación docente
Industria cultural.
Adorno
Formação docente
Indústria cultural.
description This study is part of the discussion about the current context of teacher education influenced by the dictates of the cultural industry. The approach proposed for this work seeks to problematize the aforementioned theme supported by the theoretical references of the Frankfurt School represented by Theodor W. Adorno, among other thinkers. Thus, we aim to analyze the use of the Critical Theory of Society used in the foundation of stricto sensu research on teacher education in Brazil, from 2014 to 2018. The results point to the importance of the Adornian theory in the critical foundation of studies on the formation of teachers in our country, understood in the process of capitalist production and consumption, that uses art as a maneuver of alienation and massification of the great mass.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-09-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12918
10.21723/riaee.v14iesp.4.12918
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12918
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v14iesp.4.12918
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
spa
language por
eng
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12918/8687
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12918/8751
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12918/9205
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12918/9718
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. esp. 4, dez. - Dossiê: Indústria cultural, educação e trabalho docente: da semiformação à emancipação humana; 1913-1928
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. esp. 4, dez. - Dossiê: Indústria cultural, educação e trabalho docente: da semiformação à emancipação humana; 1913-1928
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v14iesp.4
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215857764237312