Cultural industry and teacher training: analysis of theses and dissertations in CAPES (2014-2018)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng spa |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12918 |
Resumo: | This study is part of the discussion about the current context of teacher education influenced by the dictates of the cultural industry. The approach proposed for this work seeks to problematize the aforementioned theme supported by the theoretical references of the Frankfurt School represented by Theodor W. Adorno, among other thinkers. Thus, we aim to analyze the use of the Critical Theory of Society used in the foundation of stricto sensu research on teacher education in Brazil, from 2014 to 2018. The results point to the importance of the Adornian theory in the critical foundation of studies on the formation of teachers in our country, understood in the process of capitalist production and consumption, that uses art as a maneuver of alienation and massification of the great mass. |
id |
UNESP-15_b8bcc928fb3736cdfcc4622858cad985 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12918 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Cultural industry and teacher training: analysis of theses and dissertations in CAPES (2014-2018)Industria cultural y formación docente: análisis de tesis y disertaciones presentes en la CAPES (2014-2018)Indústria cultural e formação docente: análise de teses e dissertações presentes na CAPES (2014-2018)AdornoTeacher trainingCultural industry.AdornoFormación docenteIndustria cultural.AdornoFormação docenteIndústria cultural.This study is part of the discussion about the current context of teacher education influenced by the dictates of the cultural industry. The approach proposed for this work seeks to problematize the aforementioned theme supported by the theoretical references of the Frankfurt School represented by Theodor W. Adorno, among other thinkers. Thus, we aim to analyze the use of the Critical Theory of Society used in the foundation of stricto sensu research on teacher education in Brazil, from 2014 to 2018. The results point to the importance of the Adornian theory in the critical foundation of studies on the formation of teachers in our country, understood in the process of capitalist production and consumption, that uses art as a maneuver of alienation and massification of the great mass.El estudio se insiere en la discusión acerca del actual contexto de formación docente influenciado por los dictámenes de la industria cultural. El recorte propuesto para el trabajo busca problematizar el dicho tema apoyado en los referenciales teóricos de la Escuela de Frankfurt representada por Theodor W. Adorno, entre otros pensadores. Con ello, tenemos por objeto analizar el uso de la Teoría Crítica de la Sociedad utilizada en la fundamentación de investigaciones stricto sensu sobre formación docente en Brasil, entre los años 2014 y 2018. Los resultados señalan la importancia de la teoría adorniana en la fundamentación crítica de estudios sobre la formación del profesorado en nuestro país, comprendida en el proceso de producción y consumo capitalista que se vale del arte como manobra de alienación y masificación de la gran masa.Esse estudo insere-se na discussão acerca do atual contexto de formação docente influenciado pelos ditames da indústria cultural. O recorte proposto para o trabalho busca problematizar a referida temática apoiada nos referenciais teóricos da Escola de Frankfurt representada por Theodor W. Adorno, dentre outros pensadores. Com isso, objetivamos analisar o uso da Teoria Crítica da Sociedade utilizada na fundamentação de pesquisas stricto sensu sobre formação docente no Brasil, entre os anos de 2014 a 2018. Os resultados apontam para a importância da teoria adorniana na fundamentação crítica de estudos sobre a formação de professores em nosso país, entendida no processo de produção e consumo capitalista que se vale da arte como manobra de alienação e massificação da grande massa.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1291810.21723/riaee.v14iesp.4.12918Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. esp. 4, dez. - Dossiê: Indústria cultural, educação e trabalho docente: da semiformação à emancipação humana; 1913-1928Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. esp. 4, dez. - Dossiê: Indústria cultural, educação e trabalho docente: da semiformação à emancipação humana; 1913-19281982-55872446-860610.21723/riaee.v14iesp.4reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporengspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12918/8687https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12918/8751https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12918/9205https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12918/9718Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessYaegashi, Solange Franci RaimundoOliveira, Lucilia Vernaschi deOliveira Júnior, Isaias Batista de2020-10-01T22:07:35Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12918Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-10-01T22:07:35Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Cultural industry and teacher training: analysis of theses and dissertations in CAPES (2014-2018) Industria cultural y formación docente: análisis de tesis y disertaciones presentes en la CAPES (2014-2018) Indústria cultural e formação docente: análise de teses e dissertações presentes na CAPES (2014-2018) |
title |
Cultural industry and teacher training: analysis of theses and dissertations in CAPES (2014-2018) |
spellingShingle |
Cultural industry and teacher training: analysis of theses and dissertations in CAPES (2014-2018) Yaegashi, Solange Franci Raimundo Adorno Teacher training Cultural industry. Adorno Formación docente Industria cultural. Adorno Formação docente Indústria cultural. |
title_short |
Cultural industry and teacher training: analysis of theses and dissertations in CAPES (2014-2018) |
title_full |
Cultural industry and teacher training: analysis of theses and dissertations in CAPES (2014-2018) |
title_fullStr |
Cultural industry and teacher training: analysis of theses and dissertations in CAPES (2014-2018) |
title_full_unstemmed |
Cultural industry and teacher training: analysis of theses and dissertations in CAPES (2014-2018) |
title_sort |
Cultural industry and teacher training: analysis of theses and dissertations in CAPES (2014-2018) |
author |
Yaegashi, Solange Franci Raimundo |
author_facet |
Yaegashi, Solange Franci Raimundo Oliveira, Lucilia Vernaschi de Oliveira Júnior, Isaias Batista de |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira, Lucilia Vernaschi de Oliveira Júnior, Isaias Batista de |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Yaegashi, Solange Franci Raimundo Oliveira, Lucilia Vernaschi de Oliveira Júnior, Isaias Batista de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Adorno Teacher training Cultural industry. Adorno Formación docente Industria cultural. Adorno Formação docente Indústria cultural. |
topic |
Adorno Teacher training Cultural industry. Adorno Formación docente Industria cultural. Adorno Formação docente Indústria cultural. |
description |
This study is part of the discussion about the current context of teacher education influenced by the dictates of the cultural industry. The approach proposed for this work seeks to problematize the aforementioned theme supported by the theoretical references of the Frankfurt School represented by Theodor W. Adorno, among other thinkers. Thus, we aim to analyze the use of the Critical Theory of Society used in the foundation of stricto sensu research on teacher education in Brazil, from 2014 to 2018. The results point to the importance of the Adornian theory in the critical foundation of studies on the formation of teachers in our country, understood in the process of capitalist production and consumption, that uses art as a maneuver of alienation and massification of the great mass. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-09-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12918 10.21723/riaee.v14iesp.4.12918 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12918 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v14iesp.4.12918 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng spa |
language |
por eng spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12918/8687 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12918/8751 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12918/9205 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12918/9718 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. esp. 4, dez. - Dossiê: Indústria cultural, educação e trabalho docente: da semiformação à emancipação humana; 1913-1928 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. esp. 4, dez. - Dossiê: Indústria cultural, educação e trabalho docente: da semiformação à emancipação humana; 1913-1928 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v14iesp.4 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215857764237312 |