The use of data management tools on-line in mobile devices: an interactive perspective in the management of school learning evaluation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Angeluci, Alan César Belo
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Okayama, Claudia Valeria
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11066
Resumo: The objective of this work is to investigate how mobile devices, through an online data management application, can benefit the teacher in the evaluation of their students' learning. To do so, we opted for the action research method, applied in a private school in the city of São Paulo, with teachers and students of the 8th year of elementary school. The data were collected through semi-structured interviews, focus group and observation of students in evaluative situations with mobile devices. The results show that the use of the data management application contributes to the monitoring and regulation of student learning, however, it requires the instrumentalization and engagement of the teacher, as well as the school environment with access to wireless Internet and availability of mobile devices, either the student or the institution.
id UNESP-15_b98d7e9073a0cc745198633594e0d293
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11066
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling The use of data management tools on-line in mobile devices: an interactive perspective in the management of school learning evaluationEl uso de herramientas de gestión de datos on-line en dispositivos móvil: una perspectiva interactiva en la gestión de la evaluación del aprendizaje escolarO uso de ferramentas de gestão de dados on-line em dispositivos móveis: uma perspectiva interativa na gestão da avaliação da aprendizagem escolarMobile devicesFormative evaluationOnline learningDigital LiteracyDigital cultureApplications.Dispositivos móvilesEvaluación formativaAprendizaje en líneaAlfabetización digitalCultura digitalAplicaciones.Dispositivos móveisAvaliação formativaAprendizagem on-lineLiteracia digitalCultura digitalAplicativos.The objective of this work is to investigate how mobile devices, through an online data management application, can benefit the teacher in the evaluation of their students' learning. To do so, we opted for the action research method, applied in a private school in the city of São Paulo, with teachers and students of the 8th year of elementary school. The data were collected through semi-structured interviews, focus group and observation of students in evaluative situations with mobile devices. The results show that the use of the data management application contributes to the monitoring and regulation of student learning, however, it requires the instrumentalization and engagement of the teacher, as well as the school environment with access to wireless Internet and availability of mobile devices, either the student or the institution.El objetivo de este trabajo es investigar cómo los dispositivos móviles, a través de la aplicación de gestión de datos en línea, pueden beneficiar al profesor en la evaluación del aprendizaje de sus alumnos. Para ello, se optó por el método de investigación-acción, aplicado en una escuela privada del municipio de São Paulo, con profesores y alumnos del 8º año de la Enseñanza Fundamental. Los datos fueron recolectados por medio de entrevistas semiestructuradas, grupo focal y observación de los alumnos en situaciones evaluativas con dispositivos móviles. Se verifican como resultados que el uso de la aplicación de gestión de datos contribuye al monitoreo y regulación del aprendizaje del alumno, sin embargo, requiere la instrumentalización y el compromiso del profesor, además de ambiente escolar con acceso a la red de Internet inalámbrica y la disponibilidad de dispositivos móviles, ya sea del alumno o de la institución.O objetivo deste trabalho foi investigar como os dispositivos móveis, por meio de aplicativo de gestão de dados on-line, podem beneficiar o professor na avaliação da aprendizagem de seus alunos. Para tanto, optou-se pelo método de pesquisa-ação, aplicado em uma escola privada do município de São Paulo, com professores e alunos do 8º ano do Ensino Fundamental. Os dados foram coletados por meio de entrevistas semiestruturadas, grupo focal e observação dos alunos em situações avaliativas com dispositivos móveis. Verifica-se como resultado que o uso do aplicativo de gestão de dados contribui para o monitoramento e regulação da aprendizagem do aluno, porém, requer a instrumentalização e engajamento do professor, além de ambiente escolar com acesso à rede de Internet sem fio e a disponibilidade de dispositivos móveis, seja do aluno ou da instituição.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1106610.21723/riaee.v14i2.11066Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 2, abr./jun.; 388-403Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 2, abr./jun.; 388-4031982-55872446-860610.21723/riaee.v14i2reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11066/8025https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11066/8140https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11066/8587Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAngeluci, Alan César BeloOkayama, Claudia Valeria2019-11-14T18:12:30Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11066Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2019-11-14T18:12:30Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv The use of data management tools on-line in mobile devices: an interactive perspective in the management of school learning evaluation
El uso de herramientas de gestión de datos on-line en dispositivos móvil: una perspectiva interactiva en la gestión de la evaluación del aprendizaje escolar
O uso de ferramentas de gestão de dados on-line em dispositivos móveis: uma perspectiva interativa na gestão da avaliação da aprendizagem escolar
title The use of data management tools on-line in mobile devices: an interactive perspective in the management of school learning evaluation
spellingShingle The use of data management tools on-line in mobile devices: an interactive perspective in the management of school learning evaluation
Angeluci, Alan César Belo
Mobile devices
Formative evaluation
Online learning
Digital Literacy
Digital culture
Applications.
Dispositivos móviles
Evaluación formativa
Aprendizaje en línea
Alfabetización digital
Cultura digital
Aplicaciones.
Dispositivos móveis
Avaliação formativa
Aprendizagem on-line
Literacia digital
Cultura digital
Aplicativos.
title_short The use of data management tools on-line in mobile devices: an interactive perspective in the management of school learning evaluation
title_full The use of data management tools on-line in mobile devices: an interactive perspective in the management of school learning evaluation
title_fullStr The use of data management tools on-line in mobile devices: an interactive perspective in the management of school learning evaluation
title_full_unstemmed The use of data management tools on-line in mobile devices: an interactive perspective in the management of school learning evaluation
title_sort The use of data management tools on-line in mobile devices: an interactive perspective in the management of school learning evaluation
author Angeluci, Alan César Belo
author_facet Angeluci, Alan César Belo
Okayama, Claudia Valeria
author_role author
author2 Okayama, Claudia Valeria
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Angeluci, Alan César Belo
Okayama, Claudia Valeria
dc.subject.por.fl_str_mv Mobile devices
Formative evaluation
Online learning
Digital Literacy
Digital culture
Applications.
Dispositivos móviles
Evaluación formativa
Aprendizaje en línea
Alfabetización digital
Cultura digital
Aplicaciones.
Dispositivos móveis
Avaliação formativa
Aprendizagem on-line
Literacia digital
Cultura digital
Aplicativos.
topic Mobile devices
Formative evaluation
Online learning
Digital Literacy
Digital culture
Applications.
Dispositivos móviles
Evaluación formativa
Aprendizaje en línea
Alfabetización digital
Cultura digital
Aplicaciones.
Dispositivos móveis
Avaliação formativa
Aprendizagem on-line
Literacia digital
Cultura digital
Aplicativos.
description The objective of this work is to investigate how mobile devices, through an online data management application, can benefit the teacher in the evaluation of their students' learning. To do so, we opted for the action research method, applied in a private school in the city of São Paulo, with teachers and students of the 8th year of elementary school. The data were collected through semi-structured interviews, focus group and observation of students in evaluative situations with mobile devices. The results show that the use of the data management application contributes to the monitoring and regulation of student learning, however, it requires the instrumentalization and engagement of the teacher, as well as the school environment with access to wireless Internet and availability of mobile devices, either the student or the institution.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11066
10.21723/riaee.v14i2.11066
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11066
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v14i2.11066
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
language por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11066/8025
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11066/8140
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11066/8587
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 2, abr./jun.; 388-403
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 2, abr./jun.; 388-403
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v14i2
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215856139993088