Phonic-visual-oral-articulatory literacy method for the education of the young and the adult: case study

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Jardini, Renata Savastano Ribeiro
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Blanco, Carina Teixeira, Paula, Andrea Vilella de, Ruiz, Lydia Savastano Ribeiro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9208
Resumo: This project involved the participation of students of the young and adults education (EJA) from a regular school class in an interior city of São Paulo state. This multisensory, phonic-visual-oral-articulatory methodology proposes the use of articulemes (mouths) to promote graphophonemic conversion, allowing students to deal with self-regulation of their learning. The evolution of work involved control by surveys on the psychogenesis of writing, comparison of school attendance with the previous year and two semi-structured questionnaires, to the teacher and students, involving both social and emotional issues, such as learning. The results showed significant improvement, for the analyzed questions. With this, it deserves a new examination on the issue EJA with quality of teaching that are linked to literacy allowing a condition for student self identification, focusing on a specific methodology,  which is conducive to learning quickly and effectively, as the work presented by this method.
id UNESP-15_bacbfa03ce9f1fa253c2553a1cc6af08
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9208
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Phonic-visual-oral-articulatory literacy method for the education of the young and the adult: case studyMétodo de alfabetización fonovisuoarticulatorio en la educación de jóvenes y adultos (“EJA”): estudio de casoMétodo de alfabetização fonovisuoarticulatório Na EJA: estudo de casoEJA (adult education class). Phonic-visual-oral-articulatory feedback. Method to literacy. Quiting school. Methodology of the alphabetic writing.“EJA”. Alfabetización “fonovisuoarticulatoria”. Evasión escolar. Sistema de escritura alfabética.EJA. Alfabetização fonovisuoarticulatória. Evasão escolar. Sistema de escrita alfabética.This project involved the participation of students of the young and adults education (EJA) from a regular school class in an interior city of São Paulo state. This multisensory, phonic-visual-oral-articulatory methodology proposes the use of articulemes (mouths) to promote graphophonemic conversion, allowing students to deal with self-regulation of their learning. The evolution of work involved control by surveys on the psychogenesis of writing, comparison of school attendance with the previous year and two semi-structured questionnaires, to the teacher and students, involving both social and emotional issues, such as learning. The results showed significant improvement, for the analyzed questions. With this, it deserves a new examination on the issue EJA with quality of teaching that are linked to literacy allowing a condition for student self identification, focusing on a specific methodology,  which is conducive to learning quickly and effectively, as the work presented by this method.Este proyecto fue desarrollado en una clase regular de la Educación de Jóvenes y Adultos (“EJA”) en una ciudad del interior de São Paulo. La metodología “multisensorial fonovisuoarticulatoria” propone el uso de los “articulema” (bocas) para favorecer la conversión “grafofonémica”, estructura para la categoría de EJA, permitiendo la autorregulación de su aprendizaje. El control del aprendizaje en el desarrollo del trabajo fue realizado por medio del sondaje con base en la sicogénesis de la escritura, comparación de la frecuencia a las clases con el año anterior y encuesta con la profesora y con los alumnos sobre cuestiones socioemocionales y de aprendizaje. Los resultados mostraron evolución significativa para los ítems analizados. Así, se defiende una nueva mirada relativa a la alfabetización en “EJA” con calidad de enseñanza que permita una condición identitaria de los alumnos por medio de una metodología de enseñanza que favorezca el aprendizaje de forma rápida y eficaz.Esse projeto foi desenvolvido em uma classe regular da Educação de Jovens e Adultos (EJA em uma cidade do interior de São Paulo. A metodologia multissensorial fonovisuoarticulatória propõe o uso dos articulemas (bocas) para favorecer a conversão grafofonêmica, estruturada para a categoria da EJA, permitindo a autorregulação de sua aprendizagem. O controle da aprendizagem no desenvolvimento do trabalho foi feito por meio de sondagens com base na psicogênese da escrita, comparação da frequência às aulas com o ano anterior e questionários para a professora e alunos envolvendo questões socioemocionais e de aprendizagem. Os resultados mostraram evolução significativa para os quesitos analisados. Com isso, defende-se novo olhar relativo à alfabetização na EJA com qualidade de ensino que permita uma condição identitária dos alunos por meio de uma metodologia de ensino que favoreça a aprendizagem de forma rápida e eficaz.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2016-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/920810.21723/riaee.v11.n.esp4.9208Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 11, n. esp. 4, (2016) Dossiê: Alfabetização: desafios atuais e novas abordagens; 2538-2557Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 11, n. esp. 4, (2016) Dossiê: Alfabetização: desafios atuais e novas abordagens; 2538-25571982-55872446-860610.21723/riaee.v0i0reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9208/6100Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessJardini, Renata Savastano RibeiroBlanco, Carina TeixeiraPaula, Andrea Vilella deRuiz, Lydia Savastano Ribeiro2019-01-11T12:47:12Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9208Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2019-01-11T12:47:12Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Phonic-visual-oral-articulatory literacy method for the education of the young and the adult: case study
Método de alfabetización fonovisuoarticulatorio en la educación de jóvenes y adultos (“EJA”): estudio de caso
Método de alfabetização fonovisuoarticulatório Na EJA: estudo de caso
title Phonic-visual-oral-articulatory literacy method for the education of the young and the adult: case study
spellingShingle Phonic-visual-oral-articulatory literacy method for the education of the young and the adult: case study
Jardini, Renata Savastano Ribeiro
EJA (adult education class). Phonic-visual-oral-articulatory feedback. Method to literacy. Quiting school. Methodology of the alphabetic writing.
“EJA”. Alfabetización “fonovisuoarticulatoria”. Evasión escolar. Sistema de escritura alfabética.
EJA. Alfabetização fonovisuoarticulatória. Evasão escolar. Sistema de escrita alfabética.
title_short Phonic-visual-oral-articulatory literacy method for the education of the young and the adult: case study
title_full Phonic-visual-oral-articulatory literacy method for the education of the young and the adult: case study
title_fullStr Phonic-visual-oral-articulatory literacy method for the education of the young and the adult: case study
title_full_unstemmed Phonic-visual-oral-articulatory literacy method for the education of the young and the adult: case study
title_sort Phonic-visual-oral-articulatory literacy method for the education of the young and the adult: case study
author Jardini, Renata Savastano Ribeiro
author_facet Jardini, Renata Savastano Ribeiro
Blanco, Carina Teixeira
Paula, Andrea Vilella de
Ruiz, Lydia Savastano Ribeiro
author_role author
author2 Blanco, Carina Teixeira
Paula, Andrea Vilella de
Ruiz, Lydia Savastano Ribeiro
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Jardini, Renata Savastano Ribeiro
Blanco, Carina Teixeira
Paula, Andrea Vilella de
Ruiz, Lydia Savastano Ribeiro
dc.subject.por.fl_str_mv EJA (adult education class). Phonic-visual-oral-articulatory feedback. Method to literacy. Quiting school. Methodology of the alphabetic writing.
“EJA”. Alfabetización “fonovisuoarticulatoria”. Evasión escolar. Sistema de escritura alfabética.
EJA. Alfabetização fonovisuoarticulatória. Evasão escolar. Sistema de escrita alfabética.
topic EJA (adult education class). Phonic-visual-oral-articulatory feedback. Method to literacy. Quiting school. Methodology of the alphabetic writing.
“EJA”. Alfabetización “fonovisuoarticulatoria”. Evasión escolar. Sistema de escritura alfabética.
EJA. Alfabetização fonovisuoarticulatória. Evasão escolar. Sistema de escrita alfabética.
description This project involved the participation of students of the young and adults education (EJA) from a regular school class in an interior city of São Paulo state. This multisensory, phonic-visual-oral-articulatory methodology proposes the use of articulemes (mouths) to promote graphophonemic conversion, allowing students to deal with self-regulation of their learning. The evolution of work involved control by surveys on the psychogenesis of writing, comparison of school attendance with the previous year and two semi-structured questionnaires, to the teacher and students, involving both social and emotional issues, such as learning. The results showed significant improvement, for the analyzed questions. With this, it deserves a new examination on the issue EJA with quality of teaching that are linked to literacy allowing a condition for student self identification, focusing on a specific methodology,  which is conducive to learning quickly and effectively, as the work presented by this method.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9208
10.21723/riaee.v11.n.esp4.9208
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9208
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v11.n.esp4.9208
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9208/6100
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 11, n. esp. 4, (2016) Dossiê: Alfabetização: desafios atuais e novas abordagens; 2538-2557
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 11, n. esp. 4, (2016) Dossiê: Alfabetização: desafios atuais e novas abordagens; 2538-2557
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v0i0
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215855499313152