Phonic-visual-oral-articulatory literacy method for the education of the young and the adult: case study
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9208 |
Resumo: | This project involved the participation of students of the young and adults education (EJA) from a regular school class in an interior city of São Paulo state. This multisensory, phonic-visual-oral-articulatory methodology proposes the use of articulemes (mouths) to promote graphophonemic conversion, allowing students to deal with self-regulation of their learning. The evolution of work involved control by surveys on the psychogenesis of writing, comparison of school attendance with the previous year and two semi-structured questionnaires, to the teacher and students, involving both social and emotional issues, such as learning. The results showed significant improvement, for the analyzed questions. With this, it deserves a new examination on the issue EJA with quality of teaching that are linked to literacy allowing a condition for student self identification, focusing on a specific methodology, which is conducive to learning quickly and effectively, as the work presented by this method. |
id |
UNESP-15_bacbfa03ce9f1fa253c2553a1cc6af08 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9208 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Phonic-visual-oral-articulatory literacy method for the education of the young and the adult: case studyMétodo de alfabetización fonovisuoarticulatorio en la educación de jóvenes y adultos (“EJA”): estudio de casoMétodo de alfabetização fonovisuoarticulatório Na EJA: estudo de casoEJA (adult education class). Phonic-visual-oral-articulatory feedback. Method to literacy. Quiting school. Methodology of the alphabetic writing.“EJA”. Alfabetización “fonovisuoarticulatoria”. Evasión escolar. Sistema de escritura alfabética.EJA. Alfabetização fonovisuoarticulatória. Evasão escolar. Sistema de escrita alfabética.This project involved the participation of students of the young and adults education (EJA) from a regular school class in an interior city of São Paulo state. This multisensory, phonic-visual-oral-articulatory methodology proposes the use of articulemes (mouths) to promote graphophonemic conversion, allowing students to deal with self-regulation of their learning. The evolution of work involved control by surveys on the psychogenesis of writing, comparison of school attendance with the previous year and two semi-structured questionnaires, to the teacher and students, involving both social and emotional issues, such as learning. The results showed significant improvement, for the analyzed questions. With this, it deserves a new examination on the issue EJA with quality of teaching that are linked to literacy allowing a condition for student self identification, focusing on a specific methodology, which is conducive to learning quickly and effectively, as the work presented by this method.Este proyecto fue desarrollado en una clase regular de la Educación de Jóvenes y Adultos (“EJA”) en una ciudad del interior de São Paulo. La metodología “multisensorial fonovisuoarticulatoria” propone el uso de los “articulema” (bocas) para favorecer la conversión “grafofonémica”, estructura para la categoría de EJA, permitiendo la autorregulación de su aprendizaje. El control del aprendizaje en el desarrollo del trabajo fue realizado por medio del sondaje con base en la sicogénesis de la escritura, comparación de la frecuencia a las clases con el año anterior y encuesta con la profesora y con los alumnos sobre cuestiones socioemocionales y de aprendizaje. Los resultados mostraron evolución significativa para los ítems analizados. Así, se defiende una nueva mirada relativa a la alfabetización en “EJA” con calidad de enseñanza que permita una condición identitaria de los alumnos por medio de una metodología de enseñanza que favorezca el aprendizaje de forma rápida y eficaz.Esse projeto foi desenvolvido em uma classe regular da Educação de Jovens e Adultos (EJA em uma cidade do interior de São Paulo. A metodologia multissensorial fonovisuoarticulatória propõe o uso dos articulemas (bocas) para favorecer a conversão grafofonêmica, estruturada para a categoria da EJA, permitindo a autorregulação de sua aprendizagem. O controle da aprendizagem no desenvolvimento do trabalho foi feito por meio de sondagens com base na psicogênese da escrita, comparação da frequência às aulas com o ano anterior e questionários para a professora e alunos envolvendo questões socioemocionais e de aprendizagem. Os resultados mostraram evolução significativa para os quesitos analisados. Com isso, defende-se novo olhar relativo à alfabetização na EJA com qualidade de ensino que permita uma condição identitária dos alunos por meio de uma metodologia de ensino que favoreça a aprendizagem de forma rápida e eficaz.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2016-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/920810.21723/riaee.v11.n.esp4.9208Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 11, n. esp. 4, (2016) Dossiê: Alfabetização: desafios atuais e novas abordagens; 2538-2557Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 11, n. esp. 4, (2016) Dossiê: Alfabetização: desafios atuais e novas abordagens; 2538-25571982-55872446-860610.21723/riaee.v0i0reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9208/6100Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessJardini, Renata Savastano RibeiroBlanco, Carina TeixeiraPaula, Andrea Vilella deRuiz, Lydia Savastano Ribeiro2019-01-11T12:47:12Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9208Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2019-01-11T12:47:12Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Phonic-visual-oral-articulatory literacy method for the education of the young and the adult: case study Método de alfabetización fonovisuoarticulatorio en la educación de jóvenes y adultos (“EJA”): estudio de caso Método de alfabetização fonovisuoarticulatório Na EJA: estudo de caso |
title |
Phonic-visual-oral-articulatory literacy method for the education of the young and the adult: case study |
spellingShingle |
Phonic-visual-oral-articulatory literacy method for the education of the young and the adult: case study Jardini, Renata Savastano Ribeiro EJA (adult education class). Phonic-visual-oral-articulatory feedback. Method to literacy. Quiting school. Methodology of the alphabetic writing. “EJA”. Alfabetización “fonovisuoarticulatoria”. Evasión escolar. Sistema de escritura alfabética. EJA. Alfabetização fonovisuoarticulatória. Evasão escolar. Sistema de escrita alfabética. |
title_short |
Phonic-visual-oral-articulatory literacy method for the education of the young and the adult: case study |
title_full |
Phonic-visual-oral-articulatory literacy method for the education of the young and the adult: case study |
title_fullStr |
Phonic-visual-oral-articulatory literacy method for the education of the young and the adult: case study |
title_full_unstemmed |
Phonic-visual-oral-articulatory literacy method for the education of the young and the adult: case study |
title_sort |
Phonic-visual-oral-articulatory literacy method for the education of the young and the adult: case study |
author |
Jardini, Renata Savastano Ribeiro |
author_facet |
Jardini, Renata Savastano Ribeiro Blanco, Carina Teixeira Paula, Andrea Vilella de Ruiz, Lydia Savastano Ribeiro |
author_role |
author |
author2 |
Blanco, Carina Teixeira Paula, Andrea Vilella de Ruiz, Lydia Savastano Ribeiro |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Jardini, Renata Savastano Ribeiro Blanco, Carina Teixeira Paula, Andrea Vilella de Ruiz, Lydia Savastano Ribeiro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
EJA (adult education class). Phonic-visual-oral-articulatory feedback. Method to literacy. Quiting school. Methodology of the alphabetic writing. “EJA”. Alfabetización “fonovisuoarticulatoria”. Evasión escolar. Sistema de escritura alfabética. EJA. Alfabetização fonovisuoarticulatória. Evasão escolar. Sistema de escrita alfabética. |
topic |
EJA (adult education class). Phonic-visual-oral-articulatory feedback. Method to literacy. Quiting school. Methodology of the alphabetic writing. “EJA”. Alfabetización “fonovisuoarticulatoria”. Evasión escolar. Sistema de escritura alfabética. EJA. Alfabetização fonovisuoarticulatória. Evasão escolar. Sistema de escrita alfabética. |
description |
This project involved the participation of students of the young and adults education (EJA) from a regular school class in an interior city of São Paulo state. This multisensory, phonic-visual-oral-articulatory methodology proposes the use of articulemes (mouths) to promote graphophonemic conversion, allowing students to deal with self-regulation of their learning. The evolution of work involved control by surveys on the psychogenesis of writing, comparison of school attendance with the previous year and two semi-structured questionnaires, to the teacher and students, involving both social and emotional issues, such as learning. The results showed significant improvement, for the analyzed questions. With this, it deserves a new examination on the issue EJA with quality of teaching that are linked to literacy allowing a condition for student self identification, focusing on a specific methodology, which is conducive to learning quickly and effectively, as the work presented by this method. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-12-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9208 10.21723/riaee.v11.n.esp4.9208 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9208 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v11.n.esp4.9208 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9208/6100 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 11, n. esp. 4, (2016) Dossiê: Alfabetização: desafios atuais e novas abordagens; 2538-2557 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 11, n. esp. 4, (2016) Dossiê: Alfabetização: desafios atuais e novas abordagens; 2538-2557 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v0i0 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215855499313152 |