Methodological design to measure social inclusion in Colombian higher education: Case study of the Autonomous University of Bucaramanga

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Martínez, Adriana
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
DOI: 10.21723/riaee.v13.n2.2018.11475
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11475
Resumo: In 2013, the Ministry of Education in Colombia published the Guidelines for Inclusive Higher Education, a framework to be adapted by universities.  Based on these guidelines, this study designed instruments and a methodology to measure the level of social inclusion at Universidad Autónoma de Bucaramanga. Two surveys were designed, in order to assess 311 senior students and 46 professors. In addition, and by using a rubric, content analysis was done on documents of institutional policy. The results were analyzed by data triangulation, to identify strengths,  weaknesses and areas of improvement.  The design of a methodology to facilitate the implementation of the Ministry´s guidelines can be considered a contribution of this research; specially in the context of a country ending a 50 year old conflict and starting a process of peace and social inclusion.
id UNESP-15_c2247b459bd3ef902d369c05ef2e6ac3
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11475
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
spelling Methodological design to measure social inclusion in Colombian higher education: Case study of the Autonomous University of BucaramangaDiseño metodológico para medir la inclusión social en la educación superior colombiana: Estudio de caso de la Universidad Autónoma de BucaramangaDesenho metodológico para medir a inclusão social no ensino superior colombiano: estudo de caso da Universidade Autônoma de BucaramangaInclusionHigher educationColombiaDiversity.InclusiónEducación superiorColombiaDiversidad.InclusãoEducação superiorColômbiaDiversidade.In 2013, the Ministry of Education in Colombia published the Guidelines for Inclusive Higher Education, a framework to be adapted by universities.  Based on these guidelines, this study designed instruments and a methodology to measure the level of social inclusion at Universidad Autónoma de Bucaramanga. Two surveys were designed, in order to assess 311 senior students and 46 professors. In addition, and by using a rubric, content analysis was done on documents of institutional policy. The results were analyzed by data triangulation, to identify strengths,  weaknesses and areas of improvement.  The design of a methodology to facilitate the implementation of the Ministry´s guidelines can be considered a contribution of this research; specially in the context of a country ending a 50 year old conflict and starting a process of peace and social inclusion.En el 2013, el Ministerio de Educación Nacional de Colombia (MEN) publicó los Lineamientos de Educación Superior Inclusiva, documento orientador para las universidades. Con base en estos lineamientos, el artículo describe la metodología diseñada y aplicada para medir el grado de inclusión social en la formación profesional de la Universidad Autónoma de Bucaramanga. Se diseñaron y aplicaron cuestionarios tanto en estudiantes como docentes; así como una rúbrica de valoración en tres tipos de documentos de política institucional. Mediante la triangulación de resultados, incluyendo análisis de respuestas a pregunta abierta de 311 estudiantes y 46 docentes,  se identificaron fortalezas, debilidades  y oportunidades de mejora para la institución, Se resalta el diseño de una metodología que facilite el análisis e implementación de los lineamientos en las universidades colombianas; tema de gran importancia para un país que deja atrás 50 años de conflicto interno e inicia un proceso de paz y reconstrucción de tejido social.Em 2013, o Ministério da Educação Nacional da Colômbia (MEN) publicou as Diretrizes para a Educação Inclusiva Superior, um documento orientador para as universidades. Com base nestas orientações, o artigo descreve a metodologia concebida e aplicada para medir o grau de inclusão social na formação profissional na Universidade Autônoma de Bucaramanga. Foram projetados e aplicados questionários aos alunos e professores, e realizada uma avaliação em três tipos de documentos de políticas institucionais. A partir desta triangulação, incluindo análise das respostas às questões abertas de 311 alunos e 46 professores,  foram identificados pontos fortes, pontos fracos e oportunidades de melhoria para a instituição, auxiliando na concepção de uma metodologia que facilita a análise e implementação das orientações em destaque nas universidades colombianas; questão de grande importância para um país que se move ao longo de 50 anos de conflito interno iniciar um processo de paz e reconstrução do tecido social.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2018-03-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1147510.21723/riaee.v13.n2.2018.11475Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n.2, abr./jun. (2018); 688-713Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n.2, abr./jun. (2018); 688-7131982-55872446-860610.21723/riaee.v13.n2.2018reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11475/7368Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMartínez, Adriana2019-07-19T14:24:14Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11475Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2019-07-19T14:24:14Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Methodological design to measure social inclusion in Colombian higher education: Case study of the Autonomous University of Bucaramanga
Diseño metodológico para medir la inclusión social en la educación superior colombiana: Estudio de caso de la Universidad Autónoma de Bucaramanga
Desenho metodológico para medir a inclusão social no ensino superior colombiano: estudo de caso da Universidade Autônoma de Bucaramanga
title Methodological design to measure social inclusion in Colombian higher education: Case study of the Autonomous University of Bucaramanga
spellingShingle Methodological design to measure social inclusion in Colombian higher education: Case study of the Autonomous University of Bucaramanga
Methodological design to measure social inclusion in Colombian higher education: Case study of the Autonomous University of Bucaramanga
Martínez, Adriana
Inclusion
Higher education
Colombia
Diversity.
Inclusión
Educación superior
Colombia
Diversidad.
Inclusão
Educação superior
Colômbia
Diversidade.
Martínez, Adriana
Inclusion
Higher education
Colombia
Diversity.
Inclusión
Educación superior
Colombia
Diversidad.
Inclusão
Educação superior
Colômbia
Diversidade.
title_short Methodological design to measure social inclusion in Colombian higher education: Case study of the Autonomous University of Bucaramanga
title_full Methodological design to measure social inclusion in Colombian higher education: Case study of the Autonomous University of Bucaramanga
title_fullStr Methodological design to measure social inclusion in Colombian higher education: Case study of the Autonomous University of Bucaramanga
Methodological design to measure social inclusion in Colombian higher education: Case study of the Autonomous University of Bucaramanga
title_full_unstemmed Methodological design to measure social inclusion in Colombian higher education: Case study of the Autonomous University of Bucaramanga
Methodological design to measure social inclusion in Colombian higher education: Case study of the Autonomous University of Bucaramanga
title_sort Methodological design to measure social inclusion in Colombian higher education: Case study of the Autonomous University of Bucaramanga
author Martínez, Adriana
author_facet Martínez, Adriana
Martínez, Adriana
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Martínez, Adriana
dc.subject.por.fl_str_mv Inclusion
Higher education
Colombia
Diversity.
Inclusión
Educación superior
Colombia
Diversidad.
Inclusão
Educação superior
Colômbia
Diversidade.
topic Inclusion
Higher education
Colombia
Diversity.
Inclusión
Educación superior
Colombia
Diversidad.
Inclusão
Educação superior
Colômbia
Diversidade.
description In 2013, the Ministry of Education in Colombia published the Guidelines for Inclusive Higher Education, a framework to be adapted by universities.  Based on these guidelines, this study designed instruments and a methodology to measure the level of social inclusion at Universidad Autónoma de Bucaramanga. Two surveys were designed, in order to assess 311 senior students and 46 professors. In addition, and by using a rubric, content analysis was done on documents of institutional policy. The results were analyzed by data triangulation, to identify strengths,  weaknesses and areas of improvement.  The design of a methodology to facilitate the implementation of the Ministry´s guidelines can be considered a contribution of this research; specially in the context of a country ending a 50 year old conflict and starting a process of peace and social inclusion.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-03-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11475
10.21723/riaee.v13.n2.2018.11475
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11475
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v13.n2.2018.11475
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11475/7368
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n.2, abr./jun. (2018); 688-713
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n.2, abr./jun. (2018); 688-713
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v13.n2.2018
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1822179047503822848
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.21723/riaee.v13.n2.2018.11475