Methodological design to measure social inclusion in Colombian higher education: Case study of the Autonomous University of Bucaramanga
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
DOI: | 10.21723/riaee.v13.n2.2018.11475 |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11475 |
Resumo: | In 2013, the Ministry of Education in Colombia published the Guidelines for Inclusive Higher Education, a framework to be adapted by universities. Based on these guidelines, this study designed instruments and a methodology to measure the level of social inclusion at Universidad Autónoma de Bucaramanga. Two surveys were designed, in order to assess 311 senior students and 46 professors. In addition, and by using a rubric, content analysis was done on documents of institutional policy. The results were analyzed by data triangulation, to identify strengths, weaknesses and areas of improvement. The design of a methodology to facilitate the implementation of the Ministry´s guidelines can be considered a contribution of this research; specially in the context of a country ending a 50 year old conflict and starting a process of peace and social inclusion. |
id |
UNESP-15_c2247b459bd3ef902d369c05ef2e6ac3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11475 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
spelling |
Methodological design to measure social inclusion in Colombian higher education: Case study of the Autonomous University of BucaramangaDiseño metodológico para medir la inclusión social en la educación superior colombiana: Estudio de caso de la Universidad Autónoma de BucaramangaDesenho metodológico para medir a inclusão social no ensino superior colombiano: estudo de caso da Universidade Autônoma de BucaramangaInclusionHigher educationColombiaDiversity.InclusiónEducación superiorColombiaDiversidad.InclusãoEducação superiorColômbiaDiversidade.In 2013, the Ministry of Education in Colombia published the Guidelines for Inclusive Higher Education, a framework to be adapted by universities. Based on these guidelines, this study designed instruments and a methodology to measure the level of social inclusion at Universidad Autónoma de Bucaramanga. Two surveys were designed, in order to assess 311 senior students and 46 professors. In addition, and by using a rubric, content analysis was done on documents of institutional policy. The results were analyzed by data triangulation, to identify strengths, weaknesses and areas of improvement. The design of a methodology to facilitate the implementation of the Ministry´s guidelines can be considered a contribution of this research; specially in the context of a country ending a 50 year old conflict and starting a process of peace and social inclusion.En el 2013, el Ministerio de Educación Nacional de Colombia (MEN) publicó los Lineamientos de Educación Superior Inclusiva, documento orientador para las universidades. Con base en estos lineamientos, el artículo describe la metodología diseñada y aplicada para medir el grado de inclusión social en la formación profesional de la Universidad Autónoma de Bucaramanga. Se diseñaron y aplicaron cuestionarios tanto en estudiantes como docentes; así como una rúbrica de valoración en tres tipos de documentos de política institucional. Mediante la triangulación de resultados, incluyendo análisis de respuestas a pregunta abierta de 311 estudiantes y 46 docentes, se identificaron fortalezas, debilidades y oportunidades de mejora para la institución, Se resalta el diseño de una metodología que facilite el análisis e implementación de los lineamientos en las universidades colombianas; tema de gran importancia para un país que deja atrás 50 años de conflicto interno e inicia un proceso de paz y reconstrucción de tejido social.Em 2013, o Ministério da Educação Nacional da Colômbia (MEN) publicou as Diretrizes para a Educação Inclusiva Superior, um documento orientador para as universidades. Com base nestas orientações, o artigo descreve a metodologia concebida e aplicada para medir o grau de inclusão social na formação profissional na Universidade Autônoma de Bucaramanga. Foram projetados e aplicados questionários aos alunos e professores, e realizada uma avaliação em três tipos de documentos de políticas institucionais. A partir desta triangulação, incluindo análise das respostas às questões abertas de 311 alunos e 46 professores, foram identificados pontos fortes, pontos fracos e oportunidades de melhoria para a instituição, auxiliando na concepção de uma metodologia que facilita a análise e implementação das orientações em destaque nas universidades colombianas; questão de grande importância para um país que se move ao longo de 50 anos de conflito interno iniciar um processo de paz e reconstrução do tecido social.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2018-03-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1147510.21723/riaee.v13.n2.2018.11475Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n.2, abr./jun. (2018); 688-713Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n.2, abr./jun. (2018); 688-7131982-55872446-860610.21723/riaee.v13.n2.2018reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11475/7368Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMartínez, Adriana2019-07-19T14:24:14Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11475Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2019-07-19T14:24:14Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Methodological design to measure social inclusion in Colombian higher education: Case study of the Autonomous University of Bucaramanga Diseño metodológico para medir la inclusión social en la educación superior colombiana: Estudio de caso de la Universidad Autónoma de Bucaramanga Desenho metodológico para medir a inclusão social no ensino superior colombiano: estudo de caso da Universidade Autônoma de Bucaramanga |
title |
Methodological design to measure social inclusion in Colombian higher education: Case study of the Autonomous University of Bucaramanga |
spellingShingle |
Methodological design to measure social inclusion in Colombian higher education: Case study of the Autonomous University of Bucaramanga Methodological design to measure social inclusion in Colombian higher education: Case study of the Autonomous University of Bucaramanga Martínez, Adriana Inclusion Higher education Colombia Diversity. Inclusión Educación superior Colombia Diversidad. Inclusão Educação superior Colômbia Diversidade. Martínez, Adriana Inclusion Higher education Colombia Diversity. Inclusión Educación superior Colombia Diversidad. Inclusão Educação superior Colômbia Diversidade. |
title_short |
Methodological design to measure social inclusion in Colombian higher education: Case study of the Autonomous University of Bucaramanga |
title_full |
Methodological design to measure social inclusion in Colombian higher education: Case study of the Autonomous University of Bucaramanga |
title_fullStr |
Methodological design to measure social inclusion in Colombian higher education: Case study of the Autonomous University of Bucaramanga Methodological design to measure social inclusion in Colombian higher education: Case study of the Autonomous University of Bucaramanga |
title_full_unstemmed |
Methodological design to measure social inclusion in Colombian higher education: Case study of the Autonomous University of Bucaramanga Methodological design to measure social inclusion in Colombian higher education: Case study of the Autonomous University of Bucaramanga |
title_sort |
Methodological design to measure social inclusion in Colombian higher education: Case study of the Autonomous University of Bucaramanga |
author |
Martínez, Adriana |
author_facet |
Martínez, Adriana Martínez, Adriana |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Martínez, Adriana |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Inclusion Higher education Colombia Diversity. Inclusión Educación superior Colombia Diversidad. Inclusão Educação superior Colômbia Diversidade. |
topic |
Inclusion Higher education Colombia Diversity. Inclusión Educación superior Colombia Diversidad. Inclusão Educação superior Colômbia Diversidade. |
description |
In 2013, the Ministry of Education in Colombia published the Guidelines for Inclusive Higher Education, a framework to be adapted by universities. Based on these guidelines, this study designed instruments and a methodology to measure the level of social inclusion at Universidad Autónoma de Bucaramanga. Two surveys were designed, in order to assess 311 senior students and 46 professors. In addition, and by using a rubric, content analysis was done on documents of institutional policy. The results were analyzed by data triangulation, to identify strengths, weaknesses and areas of improvement. The design of a methodology to facilitate the implementation of the Ministry´s guidelines can be considered a contribution of this research; specially in the context of a country ending a 50 year old conflict and starting a process of peace and social inclusion. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-03-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11475 10.21723/riaee.v13.n2.2018.11475 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11475 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v13.n2.2018.11475 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11475/7368 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n.2, abr./jun. (2018); 688-713 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n.2, abr./jun. (2018); 688-713 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v13.n2.2018 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1822179047503822848 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.21723/riaee.v13.n2.2018.11475 |