The affirmative policies in higher education and the institutional justice drawing as equity in Rawls
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Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11753 |
Resumo: | The article resulted from debates and research in the Interdisciplinary Nucleus of Human Rights Education of the Federal University of Tocantins on policies of access and permanence in higher education. He analyzed the result of the quota policy in the student profile of federal universities in the light of Rawlsian justice. The reflections drew on data from the IV National Survey on the Socioeconomic and Cultural Profile of the Graduates of the Federal Institutions of Higher Education, the National Association of Leaders of the Federal Institutions of Higher Education with the National Forum of Pro-rectors of Community and Student Affairs. Referring to the principle of difference, he concludes that to operate effectively and fully in the realization of social justice, affirmative action measures should not only provide for positive discrimination on a single bias, which in the case of quotas for higher education only the issue of access without ensuring adequate conditions of permanence. |
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The affirmative policies in higher education and the institutional justice drawing as equity in RawlsLas políticas afirmativas en la enseñanza superior y el diseño institucional de justicia como equidad en RawlsAs políticas afirmativas no ensino superior e o desenho institucional de justiça como equidade em RawlsHigher educationAffirmative actionsRacial quotasRawls.Enseñanza superiorAcciones afirmativasCotas racialesRawls.Ensino superiorAções afirmativasCotas raciaisRawls.The article resulted from debates and research in the Interdisciplinary Nucleus of Human Rights Education of the Federal University of Tocantins on policies of access and permanence in higher education. He analyzed the result of the quota policy in the student profile of federal universities in the light of Rawlsian justice. The reflections drew on data from the IV National Survey on the Socioeconomic and Cultural Profile of the Graduates of the Federal Institutions of Higher Education, the National Association of Leaders of the Federal Institutions of Higher Education with the National Forum of Pro-rectors of Community and Student Affairs. Referring to the principle of difference, he concludes that to operate effectively and fully in the realization of social justice, affirmative action measures should not only provide for positive discrimination on a single bias, which in the case of quotas for higher education only the issue of access without ensuring adequate conditions of permanence.Este artículo resultó de debates e investigaciones en el Núcleo Interdisciplinario de Educación en Derechos Humanos de la Universidad Federal de Tocantins sobre políticas de acceso y permanencia para educación superior. Analizó el resultado de la política de cuotas en el perfil discente de las universidades federales bajo la luz rawlsiana de justicia. Las reflexiones recurrieron a los datos de la IV Investigación Nacional sobre el Perfil Socioeconómico y Cultural de los Graduandos de las Instituciones Federales de Enseñanza Superior, de la Asociación Nacional de los Dirigentes de las Instituciones Federales de Enseñanza Superior y del Foro Nacional de Pro-rectores de Asuntos Comunitarios y Estudiantiles. Al referirse al principio de la diferencia, concluye que para operar de manera efectiva y en plenitud en la concreción de la justicia social, medidas de acción afirmativa no sólo deben prever la discriminación positiva sobre un sesgo único, que en el caso de las cuotas para la enseñanza superior anhela sólo la cuestión del acceso sin garantizar condiciones adecuadas de permanencia.Este artigo resultou de debates e pesquisas no Núcleo Interdisciplinar de Educação em Direitos Humanos da Universidade Federal do Tocantins sobre políticas de acesso e permanência no ensino superior. Analisou o resultado da política de cotas no perfil discente das universidades federais sob a luz rawlsiana de justiça. As reflexões recorreram aos dados da IV Pesquisa Nacional sobre o Perfil Socioeconômico e Cultural dos Graduandos das Instituições Federais de Ensino Superior, da Associação Nacional dos Dirigentes das Instituições Federais de Ensino Superior com o Fórum Nacional de Pró-reitores de Assuntos Comunitários e Estudantis. Referenciando-se no princípio da diferença, conclui que para operar de maneira efetiva e em plenitude na concretização da justiça social, medidas de ação afirmativa não devem apenas prever a discriminação positiva sobre um viés único, que no caso das cotas para o ensino superior almeja somente a questão do acesso sem garantir condições adequadas de permanência.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionQualitativa; método dedutivo a partir de dados e análise bibliográficaapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1175310.21723/riaee.v14i2.11753Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 2, abr./jun.; 437-455Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 2, abr./jun.; 437-4551982-55872446-860610.21723/riaee.v14i2reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11753/8029https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11753/8150https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11753/8591Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessde Melo Martins, Paulo FernandoDias dos Santos, Maurício2019-11-14T18:20:11Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11753Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2019-11-14T18:20:11Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
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