Internationalization of assessment systems: evidence of Brazil and Chile
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12766 |
Resumo: | The article suggests that there is an international agenda for education, promoted by the International Organizations, which promotes the expansion of evaluation systems of education quality. The study was conducted based on the analysis of both international and national documents that deal with external assessments in both Brazil's and Chile's educational systems. In particular, they analyzed the educational policy documents focused on the Basic Education Development's Index, in Brazil, and in the System of Education Quality Measurement, in Chile. The results of the analysis show evidence of a common ideological speech strategy between the International Organizations and the local political elites, which indicate the legitimacy and naturalization of the education quality measurement's systems, as well as, the political context that is inserted, removing from its textuality possible resistances and alternative speeches. |
id |
UNESP-15_cee42a8e525a72813afe13837494dd20 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12766 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Internationalization of assessment systems: evidence of Brazil and ChileInternacionalización de los sistemas de evaluación: evidencias de Brasil y ChileInternacionalização dos sistemas de avaliação: evidências de Brasil e ChileAssessmentsInternationalizationChileBrazil.EvaluaciónInternacionalizaciónChileBrasil.AvaliaçãoInternacionalizaçãoChileBrasil.The article suggests that there is an international agenda for education, promoted by the International Organizations, which promotes the expansion of evaluation systems of education quality. The study was conducted based on the analysis of both international and national documents that deal with external assessments in both Brazil's and Chile's educational systems. In particular, they analyzed the educational policy documents focused on the Basic Education Development's Index, in Brazil, and in the System of Education Quality Measurement, in Chile. The results of the analysis show evidence of a common ideological speech strategy between the International Organizations and the local political elites, which indicate the legitimacy and naturalization of the education quality measurement's systems, as well as, the political context that is inserted, removing from its textuality possible resistances and alternative speeches.El artículo plantea la existencia de una agenda internacional para la educación, promovida por las Organizaciones Internacionales, a partir de la cual se promueve la expansión de sistemas de evaluación de la calidad de la educación. El estudio fue realizado a partir del análisis de documentos internacionales y nacionales que tratan sobre las evaluaciones externas en los sistemas educacionales de Brasil y Chile. En particular, se analizaron documentos de política educacional centrados en el Índice de Desarrollo de la Educación Básica, en Brasil, y en el Sistema de Medición de la Calidad de la Educación, en Chile. El análisis evidencia la presencia de estrategias ideológico-discursivas comunes entre las Organizaciones Internacionales y las elites políticas locales, que apuntan a la legitimación y naturalización de los sistemas de evaluación de la calidad, así como del contexto político en que se insertan, borrando de su textualidad posibles resistencias y discursos alternativos.O artigo sugere a existência de uma agenda internacional para a educação, promovida pelas Organizações Internacionais, a partir da qual se promove a expansão de sistemas de avaliação da qualidade da educação. O estudo foi realizado a partir de análises de documentos internacionais e nacionais que tratam sobre as avaliações externas nos sistemas educacionais do Brasil e Chile. Em particular, analisaram-se documentos de política educacional centrados no Índice de Desenvolvimento da Educação Básica, no Brasil, e no Sistema de Medição da Qualidade da Educação, no Chile. As análises evidenciam a presença de estratégias ideológico-discursivas comuns entre as Organizações Internacionais e as elites políticas locais, que apontam a legitimidade e naturalização dos sistemas de avaliação da qualidade, assim como do contexto político em que se inserem, apagando de sua textualidade possíveis resistências e discursos alternativos.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1276610.21723/riaee.v14iesp.3.12766Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. esp. 3, out. - Dossiê: Políticas e gestão educacional na América Latina; 1829-1846Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. esp. 3, out. - Dossiê: Políticas e gestão educacional na América Latina; 1829-18461982-55872446-860610.21723/riaee.v14iesp.3reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12766/8573https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12766/8574https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12766/9443Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Fabiano Antonio dosPetour, María Teresa Flórez2020-08-14T14:05:41Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12766Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-08-14T14:05:41Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Internationalization of assessment systems: evidence of Brazil and Chile Internacionalización de los sistemas de evaluación: evidencias de Brasil y Chile Internacionalização dos sistemas de avaliação: evidências de Brasil e Chile |
title |
Internationalization of assessment systems: evidence of Brazil and Chile |
spellingShingle |
Internationalization of assessment systems: evidence of Brazil and Chile Santos, Fabiano Antonio dos Assessments Internationalization Chile Brazil. Evaluación Internacionalización Chile Brasil. Avaliação Internacionalização Chile Brasil. |
title_short |
Internationalization of assessment systems: evidence of Brazil and Chile |
title_full |
Internationalization of assessment systems: evidence of Brazil and Chile |
title_fullStr |
Internationalization of assessment systems: evidence of Brazil and Chile |
title_full_unstemmed |
Internationalization of assessment systems: evidence of Brazil and Chile |
title_sort |
Internationalization of assessment systems: evidence of Brazil and Chile |
author |
Santos, Fabiano Antonio dos |
author_facet |
Santos, Fabiano Antonio dos Petour, María Teresa Flórez |
author_role |
author |
author2 |
Petour, María Teresa Flórez |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Fabiano Antonio dos Petour, María Teresa Flórez |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Assessments Internationalization Chile Brazil. Evaluación Internacionalización Chile Brasil. Avaliação Internacionalização Chile Brasil. |
topic |
Assessments Internationalization Chile Brazil. Evaluación Internacionalización Chile Brasil. Avaliação Internacionalização Chile Brasil. |
description |
The article suggests that there is an international agenda for education, promoted by the International Organizations, which promotes the expansion of evaluation systems of education quality. The study was conducted based on the analysis of both international and national documents that deal with external assessments in both Brazil's and Chile's educational systems. In particular, they analyzed the educational policy documents focused on the Basic Education Development's Index, in Brazil, and in the System of Education Quality Measurement, in Chile. The results of the analysis show evidence of a common ideological speech strategy between the International Organizations and the local political elites, which indicate the legitimacy and naturalization of the education quality measurement's systems, as well as, the political context that is inserted, removing from its textuality possible resistances and alternative speeches. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-08-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12766 10.21723/riaee.v14iesp.3.12766 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12766 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v14iesp.3.12766 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por spa |
language |
por spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12766/8573 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12766/8574 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12766/9443 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. esp. 3, out. - Dossiê: Políticas e gestão educacional na América Latina; 1829-1846 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. esp. 3, out. - Dossiê: Políticas e gestão educacional na América Latina; 1829-1846 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v14iesp.3 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215857723342848 |