Internationalization of assessment systems: evidence of Brazil and Chile

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Fabiano Antonio dos
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Petour, María Teresa Flórez
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12766
Resumo: The article suggests that there is an international agenda for education, promoted by the International Organizations, which promotes the expansion of evaluation systems of education quality. The study was conducted based on the analysis of both international and national documents that deal with external assessments in both Brazil's and Chile's educational systems. In particular, they analyzed the educational policy documents focused on the Basic Education Development's Index, in Brazil, and in the System of Education Quality Measurement, in Chile. The results of the analysis show evidence of a common ideological speech strategy between the International Organizations and the local political elites, which indicate the legitimacy and naturalization of the education quality measurement's systems, as well as, the political context that is inserted, removing from its textuality possible resistances and alternative speeches.
id UNESP-15_cee42a8e525a72813afe13837494dd20
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12766
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Internationalization of assessment systems: evidence of Brazil and ChileInternacionalización de los sistemas de evaluación: evidencias de Brasil y ChileInternacionalização dos sistemas de avaliação: evidências de Brasil e ChileAssessmentsInternationalizationChileBrazil.EvaluaciónInternacionalizaciónChileBrasil.AvaliaçãoInternacionalizaçãoChileBrasil.The article suggests that there is an international agenda for education, promoted by the International Organizations, which promotes the expansion of evaluation systems of education quality. The study was conducted based on the analysis of both international and national documents that deal with external assessments in both Brazil's and Chile's educational systems. In particular, they analyzed the educational policy documents focused on the Basic Education Development's Index, in Brazil, and in the System of Education Quality Measurement, in Chile. The results of the analysis show evidence of a common ideological speech strategy between the International Organizations and the local political elites, which indicate the legitimacy and naturalization of the education quality measurement's systems, as well as, the political context that is inserted, removing from its textuality possible resistances and alternative speeches.El artículo plantea la existencia de una agenda internacional para la educación, promovida por las Organizaciones Internacionales, a partir de la cual se promueve la expansión de sistemas de evaluación de la calidad de la educación. El estudio fue realizado a partir del análisis de documentos internacionales y nacionales que tratan sobre las evaluaciones externas en los sistemas educacionales de Brasil y Chile. En particular, se analizaron documentos de política educacional centrados en el Índice de Desarrollo de la Educación Básica, en Brasil, y en el Sistema de Medición de la Calidad de la Educación, en Chile. El análisis evidencia la presencia de estrategias ideológico-discursivas comunes entre las Organizaciones Internacionales y las elites políticas locales, que apuntan a la legitimación y naturalización de los sistemas de evaluación de la calidad, así como del contexto político en que se insertan, borrando de su textualidad posibles resistencias y discursos alternativos.O artigo sugere a existência de uma agenda internacional para a educação, promovida pelas Organizações Internacionais, a partir da qual se promove a expansão de sistemas de avaliação da qualidade da educação. O estudo foi realizado a partir de análises de documentos internacionais e nacionais que tratam sobre as avaliações externas nos sistemas educacionais do Brasil e Chile. Em particular, analisaram-se documentos de política educacional centrados no Índice de Desenvolvimento da Educação Básica, no Brasil, e no Sistema de Medição da Qualidade da Educação, no Chile. As análises evidenciam a presença de estratégias ideológico-discursivas comuns entre as Organizações Internacionais e as elites políticas locais, que apontam a legitimidade e naturalização dos sistemas de avaliação da qualidade, assim como do contexto político em que se inserem, apagando de sua textualidade possíveis resistências e discursos alternativos.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1276610.21723/riaee.v14iesp.3.12766Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. esp. 3, out. - Dossiê: Políticas e gestão educacional na América Latina; 1829-1846Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. esp. 3, out. - Dossiê: Políticas e gestão educacional na América Latina; 1829-18461982-55872446-860610.21723/riaee.v14iesp.3reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12766/8573https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12766/8574https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12766/9443Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Fabiano Antonio dosPetour, María Teresa Flórez2020-08-14T14:05:41Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12766Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-08-14T14:05:41Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Internationalization of assessment systems: evidence of Brazil and Chile
Internacionalización de los sistemas de evaluación: evidencias de Brasil y Chile
Internacionalização dos sistemas de avaliação: evidências de Brasil e Chile
title Internationalization of assessment systems: evidence of Brazil and Chile
spellingShingle Internationalization of assessment systems: evidence of Brazil and Chile
Santos, Fabiano Antonio dos
Assessments
Internationalization
Chile
Brazil.
Evaluación
Internacionalización
Chile
Brasil.
Avaliação
Internacionalização
Chile
Brasil.
title_short Internationalization of assessment systems: evidence of Brazil and Chile
title_full Internationalization of assessment systems: evidence of Brazil and Chile
title_fullStr Internationalization of assessment systems: evidence of Brazil and Chile
title_full_unstemmed Internationalization of assessment systems: evidence of Brazil and Chile
title_sort Internationalization of assessment systems: evidence of Brazil and Chile
author Santos, Fabiano Antonio dos
author_facet Santos, Fabiano Antonio dos
Petour, María Teresa Flórez
author_role author
author2 Petour, María Teresa Flórez
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Fabiano Antonio dos
Petour, María Teresa Flórez
dc.subject.por.fl_str_mv Assessments
Internationalization
Chile
Brazil.
Evaluación
Internacionalización
Chile
Brasil.
Avaliação
Internacionalização
Chile
Brasil.
topic Assessments
Internationalization
Chile
Brazil.
Evaluación
Internacionalización
Chile
Brasil.
Avaliação
Internacionalização
Chile
Brasil.
description The article suggests that there is an international agenda for education, promoted by the International Organizations, which promotes the expansion of evaluation systems of education quality. The study was conducted based on the analysis of both international and national documents that deal with external assessments in both Brazil's and Chile's educational systems. In particular, they analyzed the educational policy documents focused on the Basic Education Development's Index, in Brazil, and in the System of Education Quality Measurement, in Chile. The results of the analysis show evidence of a common ideological speech strategy between the International Organizations and the local political elites, which indicate the legitimacy and naturalization of the education quality measurement's systems, as well as, the political context that is inserted, removing from its textuality possible resistances and alternative speeches.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-08-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12766
10.21723/riaee.v14iesp.3.12766
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12766
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v14iesp.3.12766
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
language por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12766/8573
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12766/8574
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12766/9443
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. esp. 3, out. - Dossiê: Políticas e gestão educacional na América Latina; 1829-1846
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. esp. 3, out. - Dossiê: Políticas e gestão educacional na América Latina; 1829-1846
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v14iesp.3
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215857723342848