Use of the "Inclusive Science" application with visually impaired students of public schools of Juazeiro do Norte - CE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Amorim Lemos, Sebastiana Micaela
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Fernandes, George Pimentel
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12314
Resumo: The use of educational software is a significant step in expanding the possibilities of interaction of visually impaired students, promoting active participation in the learning process. With this aim, we aimed to promote the scientific knowledge of students with visual deficiencies of elementar school through the use of an audiodorative application, called "inclusive science". The research was carried out in two municipal public schools of Juazeiro do Norte, E.E.F Isabel da Luz and E.E.F Ratts Barbosa, both with a visually impaired student in the first year of elementar school. In the accomplishment of the pedagogical interventions two didactic sequences were realized based on the historical-critical pedagogy. The pedagogical practices enabled the development of scientific knowledge of quality, the application promoted a new teaching opportunity, acquiring autonomy, new skills and opportunities for participation of the visually impaired students in the learning process.
id UNESP-15_d010dae4e4b59d2a0aae665ae445a4a0
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12314
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Use of the "Inclusive Science" application with visually impaired students of public schools of Juazeiro do Norte - CEUso del aplicación "Ciencia Inclusiva" con estudiantes deficientes visuales de escuelas públicas de Juazeiro do Norte – CEUso do aplicativo “Ciência Inclusiva” com estudantes deficientes visuais de escolas públicas de Juazeiro do Norte – CEVisual impairmentInclusive scienceApp.Deficiencia visualCiencia inclusivaAplicación.Deficiência VisualCiência inclusivaAplicativo.The use of educational software is a significant step in expanding the possibilities of interaction of visually impaired students, promoting active participation in the learning process. With this aim, we aimed to promote the scientific knowledge of students with visual deficiencies of elementar school through the use of an audiodorative application, called "inclusive science". The research was carried out in two municipal public schools of Juazeiro do Norte, E.E.F Isabel da Luz and E.E.F Ratts Barbosa, both with a visually impaired student in the first year of elementar school. In the accomplishment of the pedagogical interventions two didactic sequences were realized based on the historical-critical pedagogy. The pedagogical practices enabled the development of scientific knowledge of quality, the application promoted a new teaching opportunity, acquiring autonomy, new skills and opportunities for participation of the visually impaired students in the learning process.El uso de software educativo es un paso significativo en la ampliación de posibilidades de interacción de estudiantes deficientes visuales, promoviendo la participación activa en el proceso de aprendizaje. Con ese propósito, tuvimos como objetivo, promover el conocimiento científico de estudiantes deficientes visuales de escuela primária, través de la utilización de una aplicación audiodescritiva, denominada "ciencia inclusiva". La investigación fue realizada en dos escuelas públicas municipales de Juazeiro do Norte, la E.E.F Isabel da Luz y la E.E.F Ratts Barbosa, ambas con una estudiante deficiente visual en el primer año de escuela primária. En la realización de las intervenciones pedagógicas se realizaron dos secuencias didácticas basadas en la pedagogía histórico-crítica. Las prácticas pedagógicas posibilitar el desarrollo del conocimiento científico de calidad, la aplicación promovió una nueva oportunidad de enseñanza, adquiriendo autonomía, nuevas habilidades y oportunidades de participación de estudiantes deficientes visuales en el proceso de aprendizaje.O uso de software educativo é um passo significativo na ampliação de possibilidades de interação de estudantes deficientes visuais, promovendo a participação ativa no processo de aprendizagem. Com esse intuito, tivemos como objetivo, promover o conhecimento científico de estudantes deficientes visuais do ensino fundamental, através da utilização de um aplicativo audiodescritivo, denominado “ciência inclusiva”. A pesquisa foi realizada em duas escolas públicas municipais de Juazeiro do Norte, a E.E.F Isabel da Luz e a E.E.F Ratts Barbosa, ambas com uma estudante deficiente visual no 1º ano do ensino fundamental. Na realização das intervenções pedagógicas foi realizado duas sequências didáticas baseadas na pedagogia histórico-critica. As práticas pedagógicas possibilitaram o desenvolvimento do conhecimento científico de qualidade, o aplicativo promoveu uma nova oportunidade de ensino, adquirindo autonomia, novas habilidades e oportunidades de participação de estudantes deficientes visuais no processo de aprendizagem.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2020-01-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1231410.21723/riaee.v15i1.12314Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2020) v . 15, n. 1, jan./mar.; 50-65Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2020) v . 15, n. 1, jan./mar.; 50-651982-55872446-860610.21723/riaee.v15i1reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12314/8796https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12314/9019https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12314/9468Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAmorim Lemos, Sebastiana MicaelaFernandes, George Pimentel2020-08-14T16:48:48Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12314Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-08-14T16:48:48Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Use of the "Inclusive Science" application with visually impaired students of public schools of Juazeiro do Norte - CE
Uso del aplicación "Ciencia Inclusiva" con estudiantes deficientes visuales de escuelas públicas de Juazeiro do Norte – CE
Uso do aplicativo “Ciência Inclusiva” com estudantes deficientes visuais de escolas públicas de Juazeiro do Norte – CE
title Use of the "Inclusive Science" application with visually impaired students of public schools of Juazeiro do Norte - CE
spellingShingle Use of the "Inclusive Science" application with visually impaired students of public schools of Juazeiro do Norte - CE
Amorim Lemos, Sebastiana Micaela
Visual impairment
Inclusive science
App.
Deficiencia visual
Ciencia inclusiva
Aplicación.
Deficiência Visual
Ciência inclusiva
Aplicativo.
title_short Use of the "Inclusive Science" application with visually impaired students of public schools of Juazeiro do Norte - CE
title_full Use of the "Inclusive Science" application with visually impaired students of public schools of Juazeiro do Norte - CE
title_fullStr Use of the "Inclusive Science" application with visually impaired students of public schools of Juazeiro do Norte - CE
title_full_unstemmed Use of the "Inclusive Science" application with visually impaired students of public schools of Juazeiro do Norte - CE
title_sort Use of the "Inclusive Science" application with visually impaired students of public schools of Juazeiro do Norte - CE
author Amorim Lemos, Sebastiana Micaela
author_facet Amorim Lemos, Sebastiana Micaela
Fernandes, George Pimentel
author_role author
author2 Fernandes, George Pimentel
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Amorim Lemos, Sebastiana Micaela
Fernandes, George Pimentel
dc.subject.por.fl_str_mv Visual impairment
Inclusive science
App.
Deficiencia visual
Ciencia inclusiva
Aplicación.
Deficiência Visual
Ciência inclusiva
Aplicativo.
topic Visual impairment
Inclusive science
App.
Deficiencia visual
Ciencia inclusiva
Aplicación.
Deficiência Visual
Ciência inclusiva
Aplicativo.
description The use of educational software is a significant step in expanding the possibilities of interaction of visually impaired students, promoting active participation in the learning process. With this aim, we aimed to promote the scientific knowledge of students with visual deficiencies of elementar school through the use of an audiodorative application, called "inclusive science". The research was carried out in two municipal public schools of Juazeiro do Norte, E.E.F Isabel da Luz and E.E.F Ratts Barbosa, both with a visually impaired student in the first year of elementar school. In the accomplishment of the pedagogical interventions two didactic sequences were realized based on the historical-critical pedagogy. The pedagogical practices enabled the development of scientific knowledge of quality, the application promoted a new teaching opportunity, acquiring autonomy, new skills and opportunities for participation of the visually impaired students in the learning process.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-01-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12314
10.21723/riaee.v15i1.12314
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12314
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v15i1.12314
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
language por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12314/8796
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12314/9019
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12314/9468
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2020) v . 15, n. 1, jan./mar.; 50-65
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2020) v . 15, n. 1, jan./mar.; 50-65
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v15i1
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215857199054848