Professor formation: for a liberating educational practice
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12511 |
Resumo: | The continuing and permanent formation of professors characterize itself as a space of reflection, updating, deepening of knowledge and practices, development of experiences and expansion of professional skills. In this context, the present article is inserted, whose objective is to reflect on professor’s education for a liberating educational practice based on Freirean thought. In that way, we used a qualitative approach making use of bibliographic research and research field, the last one is made through a questionnaire with four professors acting on elementary schools in the municipality of Cruzeiro do Sul-Acre. The results stand out that professors approach the need of inseparability between theory and practice in formation courses, essential for a Liberating and critical education. Beyond that, stand out that in schools there is no space for collective discussions about daily professor’s issues, residing on continuing formation the moment for exchange of experiences. |
id |
UNESP-15_d1f1a005ddd94209775d7cf0f0bb2c58 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12511 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Professor formation: for a liberating educational practiceLa formación docente: por una práctica educativa libertadoraA formação docente: por uma prática educacional libertadoraEducationLiberating educationProfessors formation.EducaciónEducación libertadoraFormación docente.EducaçãoEducação libertadoraFormação docente.The continuing and permanent formation of professors characterize itself as a space of reflection, updating, deepening of knowledge and practices, development of experiences and expansion of professional skills. In this context, the present article is inserted, whose objective is to reflect on professor’s education for a liberating educational practice based on Freirean thought. In that way, we used a qualitative approach making use of bibliographic research and research field, the last one is made through a questionnaire with four professors acting on elementary schools in the municipality of Cruzeiro do Sul-Acre. The results stand out that professors approach the need of inseparability between theory and practice in formation courses, essential for a Liberating and critical education. Beyond that, stand out that in schools there is no space for collective discussions about daily professor’s issues, residing on continuing formation the moment for exchange of experiences.En el campo de la formación docente hay una búsqueda por nuevos modelos formativos que resultan muchas veces en propuestas de capacitaciones con paquetes cerrados. La formación continua y permanente de los docentes se caracteriza como un espacio de reflexión, actualización, profundización de saberes y prácticas, interación con nuevos conocimientos, desarrollo de experiencias y ampliación de sus competencias profesionales. En este contexto se inserta, el presente artículo, cuyo objetivo es reflexionar sobre la formación docente para una práctica educativa libertadora a partir do pensamiento freiriano. Para ello, utilizamos un abordaje cualitativo haciendo uso de la investigación bibliográfica y de la investigación de campo. Los resultados evidencian que los profesores abordan la necesidad de la indisociación entre teoría y práctica en los cursos de formación, algo esencial para una educación libertadora y crítica. Además, resaltan que en las escuelas no hay espacio para discusiones colectivas sobre problemas del cotidiano docente, residiendo en la formación continuada el momento para los intercambios de experiencias.A formação contínua e permanente dos docentes caracteriza-se como um espaço de reflexão, atualização, aprofundamento de saberes e práticas, interação com novos conhecimentos, desenvolvimento de experiências e ampliação de competências profissionais. Nesse contexto, insere-se o presente artigo, cujo objetivo é refletir sobre a formação docente para uma prática educacional libertadora a partir do pensamento freiriano. Para tanto, utilizamos uma abordagem qualitativa, fazendo uso da pesquisa bibliográfica e da pesquisa de campo, sendo esta última realizada através de um questionário com quatro professores que atuam nas escolas de ensino fundamental no município de Cruzeiro do Sul-Acre. Os resultados evidenciam que os professores abordam a necessidade da indissociabilidade entre teoria e prática nos cursos de formação, algo essencial para uma educação libertadora e crítica. Além disso, ressaltam que nas escolas não há espaço para discussões coletivas sobre problemas do cotidiano docente, residindo na formação continuada o momento para as trocas de experiências.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2020-02-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionartigoapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1251110.21723/riaee.v15i3.12511Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2020) v. 15, n. 3, jul./set. ; 1193-1204Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2020) v. 15, n. 3, jul./set. ; 1193-12041982-55872446-860610.21723/riaee.v15i3reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12511/9161https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12511/10156Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Ademárcia Lopes de OliveiraSantos, Adriana RamosMartins, Joseane Lima2021-01-22T03:17:32Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12511Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2021-01-22T03:17:32Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Professor formation: for a liberating educational practice La formación docente: por una práctica educativa libertadora A formação docente: por uma prática educacional libertadora |
title |
Professor formation: for a liberating educational practice |
spellingShingle |
Professor formation: for a liberating educational practice Costa, Ademárcia Lopes de Oliveira Education Liberating education Professors formation. Educación Educación libertadora Formación docente. Educação Educação libertadora Formação docente. |
title_short |
Professor formation: for a liberating educational practice |
title_full |
Professor formation: for a liberating educational practice |
title_fullStr |
Professor formation: for a liberating educational practice |
title_full_unstemmed |
Professor formation: for a liberating educational practice |
title_sort |
Professor formation: for a liberating educational practice |
author |
Costa, Ademárcia Lopes de Oliveira |
author_facet |
Costa, Ademárcia Lopes de Oliveira Santos, Adriana Ramos Martins, Joseane Lima |
author_role |
author |
author2 |
Santos, Adriana Ramos Martins, Joseane Lima |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Costa, Ademárcia Lopes de Oliveira Santos, Adriana Ramos Martins, Joseane Lima |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Education Liberating education Professors formation. Educación Educación libertadora Formación docente. Educação Educação libertadora Formação docente. |
topic |
Education Liberating education Professors formation. Educación Educación libertadora Formación docente. Educação Educação libertadora Formação docente. |
description |
The continuing and permanent formation of professors characterize itself as a space of reflection, updating, deepening of knowledge and practices, development of experiences and expansion of professional skills. In this context, the present article is inserted, whose objective is to reflect on professor’s education for a liberating educational practice based on Freirean thought. In that way, we used a qualitative approach making use of bibliographic research and research field, the last one is made through a questionnaire with four professors acting on elementary schools in the municipality of Cruzeiro do Sul-Acre. The results stand out that professors approach the need of inseparability between theory and practice in formation courses, essential for a Liberating and critical education. Beyond that, stand out that in schools there is no space for collective discussions about daily professor’s issues, residing on continuing formation the moment for exchange of experiences. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-02-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion artigo |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12511 10.21723/riaee.v15i3.12511 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12511 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v15i3.12511 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por spa |
language |
por spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12511/9161 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12511/10156 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2020) v. 15, n. 3, jul./set. ; 1193-1204 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2020) v. 15, n. 3, jul./set. ; 1193-1204 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v15i3 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215857257775104 |