Professor formation: for a liberating educational practice

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, Ademárcia Lopes de Oliveira
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Santos, Adriana Ramos, Martins, Joseane Lima
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12511
Resumo: The continuing and permanent formation of professors characterize itself as a space of reflection, updating, deepening of knowledge and practices, development of experiences and expansion of professional skills. In this context, the present article is inserted, whose objective is to reflect on professor’s education for a liberating educational practice based on Freirean thought. In that way, we used a qualitative approach making use of bibliographic research and research field, the last one is made through a questionnaire with four professors acting on elementary schools in the municipality of Cruzeiro do Sul-Acre. The results stand out that professors approach the need of inseparability between theory and practice in formation courses, essential for a Liberating and critical education. Beyond that, stand out that in schools there is no space for collective discussions about daily professor’s issues, residing on continuing formation the moment for exchange of experiences.
id UNESP-15_d1f1a005ddd94209775d7cf0f0bb2c58
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12511
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Professor formation: for a liberating educational practiceLa formación docente: por una práctica educativa libertadoraA formação docente: por uma prática educacional libertadoraEducationLiberating educationProfessors formation.EducaciónEducación libertadoraFormación docente.EducaçãoEducação libertadoraFormação docente.The continuing and permanent formation of professors characterize itself as a space of reflection, updating, deepening of knowledge and practices, development of experiences and expansion of professional skills. In this context, the present article is inserted, whose objective is to reflect on professor’s education for a liberating educational practice based on Freirean thought. In that way, we used a qualitative approach making use of bibliographic research and research field, the last one is made through a questionnaire with four professors acting on elementary schools in the municipality of Cruzeiro do Sul-Acre. The results stand out that professors approach the need of inseparability between theory and practice in formation courses, essential for a Liberating and critical education. Beyond that, stand out that in schools there is no space for collective discussions about daily professor’s issues, residing on continuing formation the moment for exchange of experiences.En el campo de la formación docente hay una búsqueda por nuevos modelos formativos que resultan muchas veces en propuestas de capacitaciones con paquetes cerrados. La formación continua y permanente de los docentes se caracteriza como un espacio de reflexión, actualización, profundización de saberes y prácticas, interación con nuevos conocimientos, desarrollo de experiencias y ampliación de sus competencias profesionales. En este contexto se inserta, el presente artículo, cuyo objetivo es reflexionar sobre la formación docente para una práctica educativa libertadora a partir do pensamiento freiriano. Para ello, utilizamos un abordaje cualitativo haciendo uso de la investigación bibliográfica y de la investigación de campo. Los resultados evidencian que los profesores abordan la necesidad de la indisociación entre teoría y práctica en los cursos de formación, algo esencial para una educación libertadora y crítica. Además, resaltan que en las escuelas no hay espacio para discusiones colectivas sobre problemas del cotidiano docente, residiendo en la formación continuada el momento para los intercambios de experiencias.A formação contínua e permanente dos docentes caracteriza-se como um espaço de reflexão, atualização, aprofundamento de saberes e práticas, interação com novos conhecimentos, desenvolvimento de experiências e ampliação de competências profissionais. Nesse contexto, insere-se o presente artigo, cujo objetivo é refletir sobre a formação docente para uma prática educacional libertadora a partir do pensamento freiriano. Para tanto, utilizamos uma abordagem qualitativa, fazendo uso da pesquisa bibliográfica e da pesquisa de campo, sendo esta última realizada através de um questionário com quatro professores que atuam nas escolas de ensino fundamental no município de Cruzeiro do Sul-Acre. Os resultados evidenciam que os professores abordam a necessidade da indissociabilidade entre teoria e prática nos cursos de formação, algo essencial para uma educação libertadora e crítica. Além disso, ressaltam que nas escolas não há espaço para discussões coletivas sobre problemas do cotidiano docente, residindo na formação continuada o momento para as trocas de experiências.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2020-02-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionartigoapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1251110.21723/riaee.v15i3.12511Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2020) v. 15, n. 3, jul./set. ; 1193-1204Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2020) v. 15, n. 3, jul./set. ; 1193-12041982-55872446-860610.21723/riaee.v15i3reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12511/9161https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12511/10156Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Ademárcia Lopes de OliveiraSantos, Adriana RamosMartins, Joseane Lima2021-01-22T03:17:32Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12511Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2021-01-22T03:17:32Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Professor formation: for a liberating educational practice
La formación docente: por una práctica educativa libertadora
A formação docente: por uma prática educacional libertadora
title Professor formation: for a liberating educational practice
spellingShingle Professor formation: for a liberating educational practice
Costa, Ademárcia Lopes de Oliveira
Education
Liberating education
Professors formation.
Educación
Educación libertadora
Formación docente.
Educação
Educação libertadora
Formação docente.
title_short Professor formation: for a liberating educational practice
title_full Professor formation: for a liberating educational practice
title_fullStr Professor formation: for a liberating educational practice
title_full_unstemmed Professor formation: for a liberating educational practice
title_sort Professor formation: for a liberating educational practice
author Costa, Ademárcia Lopes de Oliveira
author_facet Costa, Ademárcia Lopes de Oliveira
Santos, Adriana Ramos
Martins, Joseane Lima
author_role author
author2 Santos, Adriana Ramos
Martins, Joseane Lima
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa, Ademárcia Lopes de Oliveira
Santos, Adriana Ramos
Martins, Joseane Lima
dc.subject.por.fl_str_mv Education
Liberating education
Professors formation.
Educación
Educación libertadora
Formación docente.
Educação
Educação libertadora
Formação docente.
topic Education
Liberating education
Professors formation.
Educación
Educación libertadora
Formación docente.
Educação
Educação libertadora
Formação docente.
description The continuing and permanent formation of professors characterize itself as a space of reflection, updating, deepening of knowledge and practices, development of experiences and expansion of professional skills. In this context, the present article is inserted, whose objective is to reflect on professor’s education for a liberating educational practice based on Freirean thought. In that way, we used a qualitative approach making use of bibliographic research and research field, the last one is made through a questionnaire with four professors acting on elementary schools in the municipality of Cruzeiro do Sul-Acre. The results stand out that professors approach the need of inseparability between theory and practice in formation courses, essential for a Liberating and critical education. Beyond that, stand out that in schools there is no space for collective discussions about daily professor’s issues, residing on continuing formation the moment for exchange of experiences.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-02-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
artigo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12511
10.21723/riaee.v15i3.12511
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12511
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v15i3.12511
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
language por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12511/9161
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12511/10156
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2020) v. 15, n. 3, jul./set. ; 1193-1204
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2020) v. 15, n. 3, jul./set. ; 1193-1204
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v15i3
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215857257775104