Conflicts among students from 8 to 9 years old: teasing and annoying behavior

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Lívia Maria Ferreira da
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Vinha, Telma Pileggi
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10368
Resumo: Based on the Piagetian perspective, this qualitative and quantitative study sought to investigate the causes of conflicts among primary school students. Thirty children aged 8 and 9 from a primary school, selected according to the criterion of convenience. Data were collected through 23 sessions of observation of the interactions between the children in different moments of the school routine until the saturation of the data, criterion chosen to leave the field. In some situations, it was necessary to have an informal conversation with the participants to better understand the conflict. The results indicated that the main cause of conflict among students was teasing, annoying behavior and physical dispute. It discusses the influence of cognitive, affective and moral development, as well as the cultural aspects that influence the experience of the conflict. It is recommended the implementation of educational interventions that, in addition to approaching conflicts with students, invest in strategies for valuing ethical coexistence.
id UNESP-15_d9275e0f88bdf5c06e147249837b73bc
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10368
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Conflicts among students from 8 to 9 years old: teasing and annoying behaviorLos conflictos entre alumnos de 8 y 9 años: la provocación y la reacción al comportamiento perturbadorOs conflitos entre alunos de 8 e 9 anos: a provocação e a reação ao comportamento perturbadorInterpersonal conflicts. Constructivismeducation. Causes.Conflicto interpersonal. Constructivismoeducación. Causas.Conflito interpessoal. Construtivismoeducação. Causas.Based on the Piagetian perspective, this qualitative and quantitative study sought to investigate the causes of conflicts among primary school students. Thirty children aged 8 and 9 from a primary school, selected according to the criterion of convenience. Data were collected through 23 sessions of observation of the interactions between the children in different moments of the school routine until the saturation of the data, criterion chosen to leave the field. In some situations, it was necessary to have an informal conversation with the participants to better understand the conflict. The results indicated that the main cause of conflict among students was teasing, annoying behavior and physical dispute. It discusses the influence of cognitive, affective and moral development, as well as the cultural aspects that influence the experience of the conflict. It is recommended the implementation of educational interventions that, in addition to approaching conflicts with students, invest in strategies for valuing ethical coexistence.Fundado en la perspectiva piagetiana, este estudio de delineamiento cualitativo y cuantitativo buscó investigar las causas de los conflictos entre estudiantes de Enseñanza Fundamental I. Participaron de esta investigación 30 niños de 8 y 9 años, provenientes de una escuela de Enseñanza Fundamental, elegida según el criterio de conveniencia. Los datos fueron recolectados por medio de 23 sesiones de observación de las interacciones entre los niños en diversos momentos de la rutina escolar hasta la saturación de los datos, criterio elegido para la salida del campo. En algunas situaciones, fue necesaria la realización de una conversación informal con los participantes para la mejor comprensión del conflicto. Los resultados indicaron que la principal causa de conflicto entre los estudiantes fue la provocación, la reacción al comportamiento perturbador y la disputa física. Se discute la influencia del desarrollo cognitivo, afectivo y moral, así como los aspectos culturales que influencian la vivencia del conflicto. Se recomienda la implantación de intervenciones educativas que además del abordaje de los conflictos con los estudiantes, inviertan en estrategias para la valorización de la convivencia ética.Fundamentado na perspectiva piagetiana, este estudo de delineamento qualitativo e quantitativo buscou investigar as causas dos conflitos entre estudantes de Ensino Fundamental I. Participaram dessa pesquisa 30 crianças de 8 e 9 anos, provenientes de uma escola de Ensino Fundamental, escolhida segundo o critério de conveniência. Os dados foram coletados por meio de 23 sessões de observação das interações entre as crianças em diversos momentos da rotina escolar até a saturação dos dados, critério escolhido para a saída do campo. Em algumas situações, foi necessária a realização de uma conversa informal com os participantes para a melhor compreensão do conflito. Os resultados indicaram que a principal causa de conflito entre os estudantes foi a provocação, a reação ao comportamento perturbador e a disputa física. Discute-se a influência do desenvolvimento cognitivo, afetivo e moral, bem como os aspectos culturais que influenciam a vivência do conflito. Recomenda-se a implantação de intervenções educativas que além da abordagem dos conflitos com os estudantes, invistam em estratégias para a valorização da convivência ética.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2017-07-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1036810.21723/riaee.v12.n.3.2017.10368Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.12, n. 3, jul./set. (2017); 1901-1918Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.12, n. 3, jul./set. (2017); 1901-19181982-55872446-860610.21723/riaee.v12.n.3.jun-set.2017reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10368/6771Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Lívia Maria Ferreira daVinha, Telma Pileggi2018-07-27T22:38:47Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10368Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2018-07-27T22:38:47Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Conflicts among students from 8 to 9 years old: teasing and annoying behavior
Los conflictos entre alumnos de 8 y 9 años: la provocación y la reacción al comportamiento perturbador
Os conflitos entre alunos de 8 e 9 anos: a provocação e a reação ao comportamento perturbador
title Conflicts among students from 8 to 9 years old: teasing and annoying behavior
spellingShingle Conflicts among students from 8 to 9 years old: teasing and annoying behavior
Silva, Lívia Maria Ferreira da
Interpersonal conflicts. Constructivism
education. Causes.
Conflicto interpersonal. Constructivismo
educación. Causas.
Conflito interpessoal. Construtivismo
educação. Causas.
title_short Conflicts among students from 8 to 9 years old: teasing and annoying behavior
title_full Conflicts among students from 8 to 9 years old: teasing and annoying behavior
title_fullStr Conflicts among students from 8 to 9 years old: teasing and annoying behavior
title_full_unstemmed Conflicts among students from 8 to 9 years old: teasing and annoying behavior
title_sort Conflicts among students from 8 to 9 years old: teasing and annoying behavior
author Silva, Lívia Maria Ferreira da
author_facet Silva, Lívia Maria Ferreira da
Vinha, Telma Pileggi
author_role author
author2 Vinha, Telma Pileggi
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Lívia Maria Ferreira da
Vinha, Telma Pileggi
dc.subject.por.fl_str_mv Interpersonal conflicts. Constructivism
education. Causes.
Conflicto interpersonal. Constructivismo
educación. Causas.
Conflito interpessoal. Construtivismo
educação. Causas.
topic Interpersonal conflicts. Constructivism
education. Causes.
Conflicto interpersonal. Constructivismo
educación. Causas.
Conflito interpessoal. Construtivismo
educação. Causas.
description Based on the Piagetian perspective, this qualitative and quantitative study sought to investigate the causes of conflicts among primary school students. Thirty children aged 8 and 9 from a primary school, selected according to the criterion of convenience. Data were collected through 23 sessions of observation of the interactions between the children in different moments of the school routine until the saturation of the data, criterion chosen to leave the field. In some situations, it was necessary to have an informal conversation with the participants to better understand the conflict. The results indicated that the main cause of conflict among students was teasing, annoying behavior and physical dispute. It discusses the influence of cognitive, affective and moral development, as well as the cultural aspects that influence the experience of the conflict. It is recommended the implementation of educational interventions that, in addition to approaching conflicts with students, invest in strategies for valuing ethical coexistence.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-07-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10368
10.21723/riaee.v12.n.3.2017.10368
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10368
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v12.n.3.2017.10368
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10368/6771
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.12, n. 3, jul./set. (2017); 1901-1918
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.12, n. 3, jul./set. (2017); 1901-1918
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v12.n.3.jun-set.2017
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215856044572672