Investment in research: A study on the production of patents by federal universities

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rainatto, Giuliano Carlo
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Andrade, Norberto Almeida de, Silva, Fernando Rodrigues da, Silva, Orlando Roque
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
eng
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16156
Resumo: Patents are considered a way of measuring innovation. Based on this information, the article proposed a study on the amount of patents granted to federal universities in Brazil compared to the amount of resources invested in their schools. For this comparison, data were collected from the Information System on Public Budgets in Education - SIOPE, from the National Institute of Industrial Property - INPI and from the World Intellectual Property Organization - WIPO, which were tabulated and analyzed individually. From this analysis, a correlation was made in order to identify whether there is a link between the invested resource and the granting of the patent. We identified that more than 80% of patents are for inventions and that the Federal University of Minas Gerais - UFMG, Federal University of Rio Grande do Sul - UFRGS and the Federal University of Rio de Janeiro- UFRJ are in the lead in the industrial property category.
id UNESP-15_da597bb5a272b2c3e4bc5198ffd3d7ae
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/16156
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Investment in research: A study on the production of patents by federal universitiesInversión en investigación: Un estudio sobre la producción de patentes por universidades federalesO investimento na pesquisa: Um estudo sobre a produção de patentes das universidades federaispatentesUniversidades federaisInvestimentopatentes academicasInovaçãoPatentesuniversidades federaisinvestimento em pesquisaPatents are considered a way of measuring innovation. Based on this information, the article proposed a study on the amount of patents granted to federal universities in Brazil compared to the amount of resources invested in their schools. For this comparison, data were collected from the Information System on Public Budgets in Education - SIOPE, from the National Institute of Industrial Property - INPI and from the World Intellectual Property Organization - WIPO, which were tabulated and analyzed individually. From this analysis, a correlation was made in order to identify whether there is a link between the invested resource and the granting of the patent. We identified that more than 80% of patents are for inventions and that the Federal University of Minas Gerais - UFMG, Federal University of Rio Grande do Sul - UFRGS and the Federal University of Rio de Janeiro- UFRJ are in the lead in the industrial property category.Las patentes se consideran una forma de medir la innovación. Con base en esta información, el artículo propuso un estudio sobre la cantidad de patentes concedidas a universidades federales en Brasil en comparación con la cantidad de recursos invertidos en sus escuelas. Para esta comparación, se recolectaron datos del Sistema de Información de Presupuestos Públicos en Educación - SIOPE, del Instituto Nacional de la Propiedad Industrial - INPI y de la World Intelectual Property Organization - WIPO, los cuales fueron tabulados y analizados individualmente. A partir de este análisis se realizó una correlación con el fin de identificar si existe un vínculo entre el recurso invertido y el otorgamiento de la patente. Identificamos que más del 80% de las patentes son de invención y que la Universidad Federal de Minas Gerais - UFMG, la Universidad Federal de Rio Grande do Sul - UFRGS y la Universidad Federal de Rio de Janeiro - UFRJ están a la cabeza en propiedad industrial categoría. Se pudo analizar que la producción de patentes no depende de la cantidad de recursos invertidos, ya que las universidades con menos recursos obtienen mayor número de publicaciones.As patentes são consideradas uma maneira de mensurar a inovação. A partir dessa informação, o artigo propôs um estudo sobre a quantidade de patentes concedidas para as universidades federais do Brasil, comparando-a com o montante de recursos investidos nas suas escolas. Para essa comparação foram coletados dados do Sistema de Informações sobre Orçamentos Públicos em Educação – SIOPE, do Instituto Nacional de Propriedade Industrial – INPI, e da World Intelectual Property Organization - WIPO, que foram tabulados e analisados individualmente. A partir dessa análise, uma correlação foi feita para poder identificar se existe ligação do recurso investido com a concessão da patente. Evidenciou-se que mais de 80% das patentes são de invenção e que a Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS e a Universidade Federal do Rio de janeiro - UFRJ estão na liderança no quesito propriedade industrial.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2022-01-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdftext/htmltext/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1615610.21723/riaee.v17i1.16156Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2022) v . 17, n. 1, jan./mar. ; 0576-0595Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2022) v . 17, n. 1, jan./mar. ; 0576-05951982-55872446-860610.21723/riaee.v17i1reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspaenghttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16156/12562https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16156/12924https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16156/12925https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16156/12926https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16156/15483Copyright (c) 2022 Giuliano Carlo Rainatto, Norberto Almeida de Andrade, Fernando Rodrigues da Silva, Orlando Roque Silvahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRainatto, Giuliano CarloAndrade, Norberto Almeida de Silva, Fernando Rodrigues da Silva, Orlando Roque 2023-02-03T22:54:00Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/16156Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2023-02-03T22:54Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Investment in research: A study on the production of patents by federal universities
Inversión en investigación: Un estudio sobre la producción de patentes por universidades federales
O investimento na pesquisa: Um estudo sobre a produção de patentes das universidades federais
title Investment in research: A study on the production of patents by federal universities
spellingShingle Investment in research: A study on the production of patents by federal universities
Rainatto, Giuliano Carlo
patentes
Universidades federais
Investimento
patentes academicas
Inovação
Patentes
universidades federais
investimento em pesquisa
title_short Investment in research: A study on the production of patents by federal universities
title_full Investment in research: A study on the production of patents by federal universities
title_fullStr Investment in research: A study on the production of patents by federal universities
title_full_unstemmed Investment in research: A study on the production of patents by federal universities
title_sort Investment in research: A study on the production of patents by federal universities
author Rainatto, Giuliano Carlo
author_facet Rainatto, Giuliano Carlo
Andrade, Norberto Almeida de
Silva, Fernando Rodrigues da
Silva, Orlando Roque
author_role author
author2 Andrade, Norberto Almeida de
Silva, Fernando Rodrigues da
Silva, Orlando Roque
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rainatto, Giuliano Carlo
Andrade, Norberto Almeida de
Silva, Fernando Rodrigues da
Silva, Orlando Roque
dc.subject.por.fl_str_mv patentes
Universidades federais
Investimento
patentes academicas
Inovação
Patentes
universidades federais
investimento em pesquisa
topic patentes
Universidades federais
Investimento
patentes academicas
Inovação
Patentes
universidades federais
investimento em pesquisa
description Patents are considered a way of measuring innovation. Based on this information, the article proposed a study on the amount of patents granted to federal universities in Brazil compared to the amount of resources invested in their schools. For this comparison, data were collected from the Information System on Public Budgets in Education - SIOPE, from the National Institute of Industrial Property - INPI and from the World Intellectual Property Organization - WIPO, which were tabulated and analyzed individually. From this analysis, a correlation was made in order to identify whether there is a link between the invested resource and the granting of the patent. We identified that more than 80% of patents are for inventions and that the Federal University of Minas Gerais - UFMG, Federal University of Rio Grande do Sul - UFRGS and the Federal University of Rio de Janeiro- UFRJ are in the lead in the industrial property category.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-01-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16156
10.21723/riaee.v17i1.16156
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16156
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v17i1.16156
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
eng
language por
spa
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16156/12562
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16156/12924
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16156/12925
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16156/12926
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16156/15483
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
text/html
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2022) v . 17, n. 1, jan./mar. ; 0576-0595
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2022) v . 17, n. 1, jan./mar. ; 0576-0595
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v17i1
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1788171039180587008