The potenciality of transmedia narrative and the practice of reading and textual production
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10299 |
Resumo: | In this article we have reflect on the digital culture and its implications in education field, emphasizing the characteristics of the transmedia narrative. The objectives were to discuss the relationship between transmediation and the education, based on the methodology of teaching of textual genres with students of the social communication course - journalism of a private university in the brazilian northeast. We also used as methodology the bibliographic research and participant observation. As a result, we conclude that the elements of the transmedia narrative in the students's textual production have presented advantages and improvements for the educational process. |
id |
UNESP-15_de3864d353cb951a5c658440c6760462 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10299 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The potenciality of transmedia narrative and the practice of reading and textual productionLa transmídia y su capacidad en la práctica de leitura y producción textualA transmídia e sua potência na prática de leitura e produção textualDigital culture. Transmedia narrative. Textual genres.Cultura digital. Narrativa transmedida. Géneros textuales.Cultura digital. Narrativa transmídia. Gêneros textuais.In this article we have reflect on the digital culture and its implications in education field, emphasizing the characteristics of the transmedia narrative. The objectives were to discuss the relationship between transmediation and the education, based on the methodology of teaching of textual genres with students of the social communication course - journalism of a private university in the brazilian northeast. We also used as methodology the bibliographic research and participant observation. As a result, we conclude that the elements of the transmedia narrative in the students's textual production have presented advantages and improvements for the educational process.Este artículo refleja sobre una cultura digital y sus implicaciones en la educación. El texto completo de este artículo se refiere a una relación entre una narrativa, una educación y una educación, además de una metodología de enseñanza para todos los géneros textuales, a partir de la investigación bibliográfica y de la observación participativa con los estudiantes del curso de comunicación social - jornalismo de una universidad privada del nordeste brasileño. Concluir que el uso de los elementos de la narrativa se transmite en la producción textual.Neste artigo refletimos sobre a cultura digital e suas implicações na educação, objetivando discutir a relação entre a narrativa transmídia e a educação, além de apresentar uma metodologia de ensino para os gêneros textuais, a partir da pesquisa bibliográfica e da observação participante com estudantes do curso de comunicação social – jornalismo de uma universidade privada do nordeste brasileiro. Concluímos que o uso de elementos da narrativa transmídia na produção textual apresenta algumas vantagens para o processo educacional.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2017-08-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1029910.21723/riaee.v12.n.esp.2.10299Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.12, n. esp. 2, ago. (2017) - Dossier "Educación mediada por tecnología: Aprendizaje, innovación y prospectiva"; 1313-1330Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.12, n. esp. 2, ago. (2017) - Dossier "Educación mediada por tecnología: Aprendizaje, innovación y prospectiva"; 1313-13301982-55872446-860610.21723/riaee.v12.n.esp.2.2017reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10299/6687Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessLima, Daniella de JesusMercado, Luis Paulo LeopoldoVersuti, Andrea Cristina2020-12-30T22:26:37Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10299Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-12-30T22:26:37Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The potenciality of transmedia narrative and the practice of reading and textual production La transmídia y su capacidad en la práctica de leitura y producción textual A transmídia e sua potência na prática de leitura e produção textual |
title |
The potenciality of transmedia narrative and the practice of reading and textual production |
spellingShingle |
The potenciality of transmedia narrative and the practice of reading and textual production Lima, Daniella de Jesus Digital culture. Transmedia narrative. Textual genres. Cultura digital. Narrativa transmedida. Géneros textuales. Cultura digital. Narrativa transmídia. Gêneros textuais. |
title_short |
The potenciality of transmedia narrative and the practice of reading and textual production |
title_full |
The potenciality of transmedia narrative and the practice of reading and textual production |
title_fullStr |
The potenciality of transmedia narrative and the practice of reading and textual production |
title_full_unstemmed |
The potenciality of transmedia narrative and the practice of reading and textual production |
title_sort |
The potenciality of transmedia narrative and the practice of reading and textual production |
author |
Lima, Daniella de Jesus |
author_facet |
Lima, Daniella de Jesus Mercado, Luis Paulo Leopoldo Versuti, Andrea Cristina |
author_role |
author |
author2 |
Mercado, Luis Paulo Leopoldo Versuti, Andrea Cristina |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lima, Daniella de Jesus Mercado, Luis Paulo Leopoldo Versuti, Andrea Cristina |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Digital culture. Transmedia narrative. Textual genres. Cultura digital. Narrativa transmedida. Géneros textuales. Cultura digital. Narrativa transmídia. Gêneros textuais. |
topic |
Digital culture. Transmedia narrative. Textual genres. Cultura digital. Narrativa transmedida. Géneros textuales. Cultura digital. Narrativa transmídia. Gêneros textuais. |
description |
In this article we have reflect on the digital culture and its implications in education field, emphasizing the characteristics of the transmedia narrative. The objectives were to discuss the relationship between transmediation and the education, based on the methodology of teaching of textual genres with students of the social communication course - journalism of a private university in the brazilian northeast. We also used as methodology the bibliographic research and participant observation. As a result, we conclude that the elements of the transmedia narrative in the students's textual production have presented advantages and improvements for the educational process. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-08-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10299 10.21723/riaee.v12.n.esp.2.10299 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10299 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v12.n.esp.2.10299 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10299/6687 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.12, n. esp. 2, ago. (2017) - Dossier "Educación mediada por tecnología: Aprendizaje, innovación y prospectiva"; 1313-1330 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.12, n. esp. 2, ago. (2017) - Dossier "Educación mediada por tecnología: Aprendizaje, innovación y prospectiva"; 1313-1330 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v12.n.esp.2.2017 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215856000532480 |