The potenciality of transmedia narrative and the practice of reading and textual production

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Daniella de Jesus
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Mercado, Luis Paulo Leopoldo, Versuti, Andrea Cristina
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10299
Resumo: In this article we have reflect on the digital culture and its implications in education field, emphasizing the characteristics of the transmedia narrative. The objectives were to discuss the relationship between transmediation and the education, based on the methodology of teaching of textual genres with students of the social communication course - journalism of a private university in the brazilian northeast. We also used as methodology the bibliographic research and participant observation. As a result, we conclude that the elements of the transmedia narrative in the students's textual production have presented advantages and improvements for the educational process.
id UNESP-15_de3864d353cb951a5c658440c6760462
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10299
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling The potenciality of transmedia narrative and the practice of reading and textual productionLa transmídia y su capacidad en la práctica de leitura y producción textualA transmídia e sua potência na prática de leitura e produção textualDigital culture. Transmedia narrative. Textual genres.Cultura digital. Narrativa transmedida. Géneros textuales.Cultura digital. Narrativa transmídia. Gêneros textuais.In this article we have reflect on the digital culture and its implications in education field, emphasizing the characteristics of the transmedia narrative. The objectives were to discuss the relationship between transmediation and the education, based on the methodology of teaching of textual genres with students of the social communication course - journalism of a private university in the brazilian northeast. We also used as methodology the bibliographic research and participant observation. As a result, we conclude that the elements of the transmedia narrative in the students's textual production have presented advantages and improvements for the educational process.Este artículo refleja sobre una cultura digital y sus implicaciones en la educación. El texto completo de este artículo se refiere a una relación entre una narrativa, una educación y una educación, además de una metodología de enseñanza para todos los géneros textuales, a partir de la investigación bibliográfica y de la observación participativa con los estudiantes del curso de comunicación social - jornalismo de una universidad privada del nordeste brasileño. Concluir que el uso de los elementos de la narrativa se transmite en la producción textual.Neste artigo refletimos sobre a cultura digital e suas implicações na educação, objetivando discutir a relação entre a narrativa transmídia e a educação, além de apresentar uma metodologia de ensino para os gêneros textuais, a partir da pesquisa bibliográfica e da observação participante com estudantes do curso de comunicação social – jornalismo de uma universidade privada do nordeste brasileiro. Concluímos que o uso de elementos da narrativa transmídia na produção textual apresenta algumas vantagens para o processo educacional.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2017-08-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1029910.21723/riaee.v12.n.esp.2.10299Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.12, n. esp. 2, ago. (2017) - Dossier "Educación mediada por tecnología: Aprendizaje, innovación y prospectiva"; 1313-1330Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.12, n. esp. 2, ago. (2017) - Dossier "Educación mediada por tecnología: Aprendizaje, innovación y prospectiva"; 1313-13301982-55872446-860610.21723/riaee.v12.n.esp.2.2017reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10299/6687Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessLima, Daniella de JesusMercado, Luis Paulo LeopoldoVersuti, Andrea Cristina2020-12-30T22:26:37Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10299Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-12-30T22:26:37Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv The potenciality of transmedia narrative and the practice of reading and textual production
La transmídia y su capacidad en la práctica de leitura y producción textual
A transmídia e sua potência na prática de leitura e produção textual
title The potenciality of transmedia narrative and the practice of reading and textual production
spellingShingle The potenciality of transmedia narrative and the practice of reading and textual production
Lima, Daniella de Jesus
Digital culture. Transmedia narrative. Textual genres.
Cultura digital. Narrativa transmedida. Géneros textuales.
Cultura digital. Narrativa transmídia. Gêneros textuais.
title_short The potenciality of transmedia narrative and the practice of reading and textual production
title_full The potenciality of transmedia narrative and the practice of reading and textual production
title_fullStr The potenciality of transmedia narrative and the practice of reading and textual production
title_full_unstemmed The potenciality of transmedia narrative and the practice of reading and textual production
title_sort The potenciality of transmedia narrative and the practice of reading and textual production
author Lima, Daniella de Jesus
author_facet Lima, Daniella de Jesus
Mercado, Luis Paulo Leopoldo
Versuti, Andrea Cristina
author_role author
author2 Mercado, Luis Paulo Leopoldo
Versuti, Andrea Cristina
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima, Daniella de Jesus
Mercado, Luis Paulo Leopoldo
Versuti, Andrea Cristina
dc.subject.por.fl_str_mv Digital culture. Transmedia narrative. Textual genres.
Cultura digital. Narrativa transmedida. Géneros textuales.
Cultura digital. Narrativa transmídia. Gêneros textuais.
topic Digital culture. Transmedia narrative. Textual genres.
Cultura digital. Narrativa transmedida. Géneros textuales.
Cultura digital. Narrativa transmídia. Gêneros textuais.
description In this article we have reflect on the digital culture and its implications in education field, emphasizing the characteristics of the transmedia narrative. The objectives were to discuss the relationship between transmediation and the education, based on the methodology of teaching of textual genres with students of the social communication course - journalism of a private university in the brazilian northeast. We also used as methodology the bibliographic research and participant observation. As a result, we conclude that the elements of the transmedia narrative in the students's textual production have presented advantages and improvements for the educational process.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-08-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10299
10.21723/riaee.v12.n.esp.2.10299
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10299
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v12.n.esp.2.10299
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10299/6687
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.12, n. esp. 2, ago. (2017) - Dossier "Educación mediada por tecnología: Aprendizaje, innovación y prospectiva"; 1313-1330
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.12, n. esp. 2, ago. (2017) - Dossier "Educación mediada por tecnología: Aprendizaje, innovación y prospectiva"; 1313-1330
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v12.n.esp.2.2017
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215856000532480